Fakta, teori & skepsisAliens: noe annet en det vi tror?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 08 Okt 2009 22:07
15
Kjønn (valgfri): Gutt 15 ;)
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 2 ganger

Aliens: noe annet en det vi tror?

Innlegg av markoberto »

Folk insisterer på å ha sett aliens, som ligner mennesker. EG mener att sjangsen for att en livsform i universet skal utvikles og ligne på et menneske i form og størrelse er veldig liten. Enda mindre sjangs er det for att den livsformen møter oss. Så eg mener alt ligger i huet på folka som opplever dette. ELLER: i følge Einsteins teorier (som eg er tilhenger av) kan man reise i tid. Nå for tiden har vi ikke teknologi tilstrekkelig, men i fremtiden... Så det eg tenker siden de ligner så mye på oss, er "aliens" MENNESKER fra FRAMTIDA, som kommer og besøker oss. Eg mener disse to mulighetene er de eneste.

PS: Før du spør, les gjennom postene nedover, så kanskje svaret ligger der ;)
Sist redigert av markoberto på 03 Jun 2010 17:57, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 130
U may like stories.. but you cant escape reality.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
camillah
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Feb 2005 16:45
19
Lokalisering: somewhere over the rainbow
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 11 ganger

Re: Aliens: noe annet en det vi tror?

Innlegg av camillah »

så i absolutt hele universet så tror ikke du at det kan være en livsform som ligner på oss?
og de leter jo kanskje etter noen ute i universet de og, så hvorfor er det så usansynlig at vi har/kommer til å treffes?
Antall ord: 44
Eneste man med sikkerhet vet om livet, er at det går videre

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Innlegg av Bearchild »

.. eller om de kanhende er mennesker fra fortida? ;)
Våre "forfedre" om du vil.
Antall ord: 14
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.

http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

markoberto skrev:Folk insisterer på å ha sett aliens, som ligner mennesker. EG mener att sjangsen for att en livsform i universet skal utvikles og ligne på et menneske i form og størrelse er veldig liten. Enda mindre sjangs er det for att den livsformen møter oss. Så eg mener alt ligger i huet på folka som opplever dette. ELLER: i følge Einsteins teorier (som eg er tilhenger av) kan man reise i tid. Nå for tiden har vi ikke teknologi tilstrekkelig, men i fremtiden... Så det eg tenker siden de ligner så mye på oss, er "aliens" MENNESKER fra FRAMTIDA, som kommer og besøker oss. Eg mener disse to mulighetene er de eneste.
Tja, jeg er litt enig med deg der.
Det er uendelige muligheter for forskjellige former fysisk liv kan ta.
Men det er da også mulighet for at liv kan ta nogenlunde samme form som som her også, hvis mye av livsforutsetningene er nogenlunde det samme som her.

Det med at "de grå" Aliens kan være fra fremtiden er en populær teori i disse dager, noe som såklart kan være en mulighet..om tidsreise er mulig.
Hva agendaen dems er da kan man jo lure på :roll:
Antall ord: 206
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Det kan for all del være tidsreisere, men det er for meg omtrent like sannsynlig som fra andre planeter.

Sånn sett er jo fremtiden stor, og sannsynligheten for at en tidsmaskin (les: måte å reise i tid på) blir utviklet en gang er jo også veldig, veldig stor. Med tanke på hvor mye fremtiden rommer.
Men samtidig må vi huske på hvor mye universet vårt rommer også... er det ikke sannsynlig at det finnes menneskelignende vesener på andre planeter? En av månene (eller var det eksoplanetene) i vårt eget solsystem ligner jo skremmende mye på jorda, og ligger "litt" nærmere sola enn det vi gjør. Hvis grunnlaget er til rette for det, tror jeg også det finnes menneskelignende raser på andre planeter - og kanskje noen som er nøyaktig like oss også!

Jeg kan ikke forstår hva som er så usannsynlig med den tanken i forhold til resten, så hvis trådstarter har noen argumenter hadde jeg vært veldig glad for å høre dem.
Antall ord: 173
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
15

Innlegg av markoberto »

Kroppen utvikles i evolusjon.. å att di skal ha utviklet nese(luktesans) Øyne(synssans) munn osv.. og ha det akkurat samme plass som oss virker ikke reelt for meg. ;)
Antall ord: 28

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

markoberto skrev:Kroppen utvikles i evolusjon.. å att di skal ha utviklet nese(luktesans) Øyne(synssans) munn osv.. og ha det akkurat samme plass som oss virker ikke reelt for meg. ;)
Nei, men det er plausibelt, og kan derfor ikke avskrives med sikkerhet.
Om livsgrunnlaget er nogenlunde likt som her, så kan det oppstå former som ca har samme posisjoner av nese, øyne, ører osv, selvom tjangsene er relativt små.

Nei, ingen evolusjon er lik, og resultatene av evolusjoner kan føre til mange praktfulle resultater, helt sikkert ;) :coffe2
Antall ord: 87
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
15

Innlegg av markoberto »

ludoburgero skrev:Det kan for all del være tidsreisere, men det er for meg omtrent like sannsynlig som fra andre planeter.

Sånn sett er jo fremtiden stor, og sannsynligheten for at en tidsmaskin (les: måte å reise i tid på) blir utviklet en gang er jo også veldig, veldig stor. Med tanke på hvor mye fremtiden rommer.
Men samtidig må vi huske på hvor mye universet vårt rommer også... er det ikke sannsynlig at det finnes menneskelignende vesener på andre planeter? En av månene (eller var det eksoplanetene) i vårt eget solsystem ligner jo skremmende mye på jorda, og ligger "litt" nærmere sola enn det vi gjør. Hvis grunnlaget er til rette for det, tror jeg også det finnes menneskelignende raser på andre planeter - og kanskje noen som er nøyaktig like oss også!

Jeg kan ikke forstår hva som er så usannsynlig med den tanken i forhold til resten, så hvis trådstarter har noen argumenter hadde jeg vært veldig glad for å høre dem.
Eg avskriver ikke teorien om att ting der ute kan ligne oss, men legger fram att det er MEGET usannsynlig att vi møter dem. Bare tenk, for det første skal liv utvikle seg. Allerede trengs det optimale forhold. Så skal livet utvikle de samme sanseapparatene som oss, å sanseapparatane skal vere plassert riktig. det skal utvikles hud. Det skal utvikles to føtter og to armer med fem fingrer hver, hode osv.. og ikke minst, de skal ha samme størrelse som oss. For hvem vet? kanskje finnes det livsformer der ute store som fjell, og superintelligens på størrelse med klinkekuler. Vi liker å tro att det finnes livsformer som oss der ute. For har du noen gang tenkt på en alien hest? ;) Vi ser for oss liv i universet som liv på jorden, fordi vi nemlig ikke kan forestille oss noe vi ikke hvet hvordan ser ut! Dett kan virke opplagt att livsformer der ute har nese under øynene og munn osv, men husk da att artene her på jorden, drøyt sagt utviklet seg fra samme art. beklager folkz, eg likte virkelig tanken om att aliens var intelligens fra andre steder i rommet, men min egen tenking har satt an stopper for de :mozilla_oops:
Antall ord: 381

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Chimera
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Nov 2007 20:48
17
Har takket: 24 ganger
Blitt takket: 77 ganger

Innlegg av Chimera »

Poster bildet av min gode venn fra Iarga atter en gang :)

Bilde

Han her er vel mer hest enn menneske utseendemessig. :lol:

Og så har man de mystiske vesene som har blitt observert enkelte steder, slik som The Jersey Devil for å nevne et eksempel. Hvem vet om de kanskje er aliens?
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
markoberto
Nybegynner
Nybegynner
15

Innlegg av markoberto »

XD
Antall ord: 1

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

markoberto skrev:
ludoburgero skrev:Det kan for all del være tidsreisere, men det er for meg omtrent like sannsynlig som fra andre planeter.

Eg avskriver ikke teorien om att ting der ute kan ligne oss, men legger fram att det er MEGET usannsynlig att vi møter dem. Bare tenk, for det første skal liv utvikle seg. Allerede trengs det optimale forhold. Så skal livet utvikle de samme sanseapparatene som oss, å sanseapparatane skal vere plassert riktig. det skal utvikles hud. Det skal utvikles to føtter og to armer med fem fingrer hver, hode osv.. og ikke minst, de skal ha samme størrelse som oss. For hvem vet? kanskje finnes det livsformer der ute store som fjell, og superintelligens på størrelse med klinkekuler. Vi liker å tro att det finnes livsformer som oss der ute. For har du noen gang tenkt på en alien hest? ;) Vi ser for oss liv i universet som liv på jorden, fordi vi nemlig ikke kan forestille oss noe vi ikke hvet hvordan ser ut! Dett kan virke opplagt att livsformer der ute har nese under øynene og munn osv, men husk da att artene her på jorden, drøyt sagt utviklet seg fra samme art. beklager folkz, eg likte virkelig tanken om att aliens var intelligens fra andre steder i rommet, men min egen tenking har satt an stopper for de :mozilla_oops:
Tankene dine er greie, men hvorfor ble vi seende ut som mennesker da, tror du?
Hvilket svar har du til at det f.eks. finnes både allslags forskjellige dyr og mennesker her på jorden? Da tenker jeg ikke evolusjonsmessig og at vi fikk våre egenskaper i vårt habitat, etc. Men kanskje aller mest på bevissthetsmessig hvordan vi mennesker har utviklet oss i forhold til dyr? Var det mattebøker i vårt habitat der det var blader på høye trær i giraffenes? Og fantes det allerede postmenn i hundenes områder?

Dessuten trenger de ikke ha 5 fingre som oss. De kan for all del ha små, subtile forskjeller fra oss. Men de kan være nokså like ellers. De kan ha neser med en annen funksjon enn luktesans.
De kan også ha andre utviklede sanser. Og det kan være så mangt av nyanser og forskjeller.

Saken er bare at det ikke er helt urealistisk at vi også stammer fra liv fra rommet.
Det er mangfoldig mange, mange, mange teorier som støtter disse idéene om at vi ble satt her på jorda av andre menneskelignende romvesener for lenge siden.
Antall ord: 580

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

ludoburgero skrev: Saken er bare at det ikke er helt urealistisk at vi også stammer fra liv fra rommet.
Det er mangfoldig mange, mange, mange teorier som støtter disse idéene om at vi ble satt her på jorda av andre menneskelignende romvesener for lenge siden.
Det var nettopp det der jeg skulle til å nevne, men du kom meg i forkjøpet ludo :mozilla_cool:

I mitt gale hode er den teorien mer logisk enn at vi kom fra ingenting eller at evolusjonen oppstod som en "tilfeldighet", nesten så jeg er redd for å si det. Men altså, jeg ser ingen grunn til at ikke mange av rasene på planeter rundt oss har blitt til via skapelse, eller at vi stammer fra en annen planet. Kanskje er den menneskelige form optimal for det den skal brukes til, at det er naturlig at lignende varianter også blir brukt på andre planeter? Jeg har også hørt om planeter med livsformer som på ingen måte ligner vår, ala klinkekulegreia. Også vannskapninger som ikke lignet noen av artene her.
Kan det være slik at de rasene som ligner vår med større sannsynlighet vil prøve å oppsøke oss? Både fordi vi har et klima og system de kan leve i, eller fordi vi har utviklet noe de kan dra nytte av? ...just askin` ;)
Antall ord: 226
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

zind skrev:I mitt gale hode er den teorien mer logisk enn at vi kom fra ingenting eller at evolusjonen oppstod som en "tilfeldighet", nesten så jeg er redd for å si det.
...men hvor kom de som plantet oss her fra da?
Jeg tror ikke at menneskene var først ute akkurat ved at "vi" kom fra ingenting.
Spørsmålet er gjerne hva du inkluderer i begrepet "vi" her, men jeg tror ikke at ingenting noensinne har eksistert. I mitt gale hode da (i forhold til ditt helt sinnssyke), tror jeg at hele verden alltid har eksistert og at det aldri var noen begynnelse, selv om galaksene og andre typer energi og fysiske manifesteringer har funnet sted med utviklingen. En høyere intelligens har alltid eksistert, og jeg synes ikke det er noe mystisk eller uforståelig ved tanken. For meg føles det trygt og godt at alt dette aldri hadde noen begynnelse. Og det jeg legger i "alt dette" er da "verdens oppstandelse". Det jeg igjen legger i "verden" er ALT rundt oss.

Menneskene har tross alt ikke vært her så lenge. Liv, derimot... hvordan definerer man egentlig liv? Alt er levende i den grad av at alt kan brytes ned til små partikler som svirrer rundt.
Selv en forbanna plastspade er lagd av materiale som er omringet av ikke bare bakterier, men materialet den er lagd av. Sjel, derimot, er for meg noe som igjen kan linkes til denne høyere intelligensen, hvor vi mennesker (blant andre, helt sikkert) er små fragmenter som kollektivt utgjør denne høyere intelligensen, selv om vi er unike i den forstand av at vi har evnen til å være vitende over vår egen bevissthet. Vi merker den. Men jeg tror fremdeles vi har et langt steg å gå i utviklingen før vi oppnår våre fulle potensialer som spirituelle skapninger...

Jeg mener også, på lik linje som deg - hvis jeg forstår deg riktig - at selve menneskene ikke er blitt til av intet. Stiller meg litt tvilende til Darwin også, selv om den på mange måter virker logisk. Sannheten er jo at Darwin egentlig aldri mente teorien sin helt alvorlig selv, og at den ble tatt for å være mer hellig og realistisk enn den egentlig er. Det hele er jo bare en slags sannsynlighetsteori uten særlig vitenskapelig hold, hvor vitenskapen deretter har tatt hans teorier for gitt. Se bare hvordan alle lærebøker konstaterer at mennesket stammer fra apen.

Okay, dette var et usannsynlig langt svar på en så liten setning jeg siterte deg på. Beklager. :oops:
Men altså, jeg ser ingen grunn til at ikke mange av rasene på planeter rundt oss har blitt til via skapelse, eller at vi stammer fra en annen planet. Kanskje er den menneskelige form optimal for det den skal brukes til, at det er naturlig at lignende varianter også blir brukt på andre planeter?
Nå skjønner jeg ikke hva du mener med hva vi skal brukes til, og hva disse andre variantene skal brukes til... mener du av en slags høyere intelligens som setter oss på prøve eller skal lære oss noe? Tanken over at muligheten er der for at ingenting skal gi noe mening som helst utenom det vi selv velger å få utav det er også der hos meg, nemlig. Jeg vil verken ta den ene eller den andre sannheten for gitt - jeg er like mye ateist som troende, og jeg vil ikke kategoriseres.

Vi mennesker bruker kanskje bare hverandre og dyrene rundt oss til fordel for vår egen nytte...
og lar oss brukes av hverandre. Kanskje sannheten er så enkel at det ikke fins noen mening utover det vi gjør heller. Kanskje meningen med livet er å eie en iPod, for alt jeg vet...
Jeg har også hørt om planeter med livsformer som på ingen måte ligner vår, ala klinkekulegreia. Også vannskapninger som ikke lignet noen av artene her.
Kan det være slik at de rasene som ligner vår med større sannsynlighet vil prøve å oppsøke oss? Både fordi vi har et klima og system de kan leve i, eller fordi vi har utviklet noe de kan dra nytte av? ...just askin` ;)
Veldig interessante tanker det absolutt kan spinnes videre på! ;)

Jeg er også veldig åpen (og nesten overbevist) om at det finnes livsformer som ikke har noe fysisk manifest. Slik som ånder (slik vi ser det), kan også andre energier med en slags intelligens eksistere, uten at det skal måtte være gud eller Gud eller ånder (slik vi kjenner dem) også...

Tror jeg da... :)
Antall ord: 776

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Kanskje dere finner noen svar i dokumentaren jeg posta her:
https://www.paran.no/forum/phpbb3/viewt ... 33&t=21488
Antall ord: 20
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Innlegg av Bearchild »

Vi er jo stadig på jakt etter steder/ planeter i verdensrommet der det kan være levelig for mennesker- et sted å flykte til når jorda går under (om ikke annet vil vår planet bli ubeboelig når sola vår dør..).

På samme måte er det vel ikke utenkelig at vi mennesker har et annet opprinnelsessted- at våre forfedre "plasserte" oss her en gang deres sivilisasjon nærmet seg en ende. For å være på den sikre siden plasserte de kanskje små kolonier med avkom på forskjellige planeter, og at "vi" utifra forutsetningene de forskjellige planetene har gitt for utvikling har gjort at vi er ulike i utseende, utvikling og behov.

Hvorfor ikke, liksom..? :)
Antall ord: 120
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.

http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links