Fakta, teori & skepsisSkeptikere og troende! En tankevekker!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Skeptikere og troende! En tankevekker!

Innlegg av ludoburgero »

Jeg vil bare dele en artikkel med dere fra et nettsted jeg alltid har hatt stor respekt for.
Fint om dere deler deres tanker rundt dette... og idéene om en levende jord (Gaia).

Hva er det egentlig vi gjør mot Jorden? Michael Jacksons "Earth Song" kan vel
også trekkes inn som et lite tilskudd her. Jeg vet ikke med dere, men ofte tenker jeg som så...
at pessimismen som jeg nok deler med mange andre, egentlig burde... istedenfor å bringe oss
nedfor og i apati og depresjon... heller kanskje bidra med en slik tankevekker som dette, og
heller da fungere som en slags oppvekker, en veiviser, en indikasjon på at vi nå må ta affære...
før det er for sent til å gjøre noe - og tenke over verdisynet vårt og hva vi driver med!

The vanishing face of Gaia

https://www.adbusters.org/magazine/86/v ... -gaia.html
Antall ord: 152
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 02 Sep 2004 20:50
20
Har takket: 7 ganger
Blitt takket: 56 ganger

Re: Skeptikere og troende! En tankevekker!

Innlegg av Hecate »

Ta affære, ja.
Hvordan skal vi gjøre det? Demonstrere i gatene og kaste brannbomber mot Stortinget??

All viten, kunnskap og teknologi for å lette belastningen på jordas ressurser, begrense utslipp osv er tilgjengelig. Det er bare at det er ingen som vil betale regningen for å iverksette tiltakene. Og dette er de FOLKEVALGTE! Hva med å planlegge forsterkning av infrastruktur, evakuering av folk og andre tiltak som er nødvendige for å møte fremtidens utfordringer? Ikke noe blir gjort, det er møter og kvoter, men liten handling. Det er næringslivet som satser på fornybar energi, men de blir overkjørt av politikk og manglende bevilgninger. Det koster å redde verden! Og verden har råd. Men pengene vil istedet bli spist opp som gjenoppbygging av totalt ødelagt infrastruktur i de landene som er utsatt for klimaendringer. Norge er spesielt utsatt for skred. Vi kommer til å se at landmasser raser ut, veier og hus blir dratt med. Hvorfor ikke bruke "føre var" paragrafen til noe nyttig. Vi er jo trossalt skattlagt for all forurensningen vår. Hvor blir det av pengene? Kan vi ikke sikre veier og bygninger mot dette. For dette vil komme, og det er ikke noe jeg har kanalisert fra en engel fra et parallellt univers, men noe som er helt klare tegn i tiden. Ingeniører, teknologer og forskere ser det. Ikke bare her til lands, men over hele verden. Likevel blir lite gjort. Al Gore er glemt nå.
Den andre ytterligheten er miljøvernorganisasjoner som vil bevare mangfold og natur. En vakker ideologi, men så lenge vi er så akterutseilte som vi er, er det bedre å ofre et vassdrag eller to, utsette noen trekkfugler for et ublidt møte med en vindmølle. Alt dette, til vi er kommet et steg lenger.
Antall ord: 297
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Our Anscestors be Praised!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Sukk ja... Er så enig med Hecate. Dette minner meg om diskusjonen rundt bruk av vindmøller her oppe i nord. Vi har vind året rundt, og til tider temmelig sterk vind, så vindmøller burde ha vært en genial måte å utnytte vindkastene til å skape miljøvennlig energi på. Men neida, miljøforkjemperne vil ikke fordi den utdøende havørna kan fly inn i disse og bli skadet/dø. I tillegg er vindmøllene "visuell forsøpling"... Lurer på om de samme miljøforkjemperne har tenkt på hva som skjer med havørnbestanden hvis vi utarmer naturen og rævkjører miljøet fremover de neste årene?

Politikere og økonomifolk burde begynne å innse at man kan spare seg til fattigmann også. Noen ganger må man faktisk bruke penger og ofre noe for å få til en endring. For å sette det på spissen; det nytter fint lite med oljemilliarder på konto hvis naturen blir utarmet og naturressursene tar slutt.

Jeg tror noe av problemet er at for mange som styrer landet (og verden) henger seg for mye opp i tall og budsjetter. Vi trenger noen praktikere som kan se litt bort fra tallene og se hva vi faktisk trenger.
Antall ord: 200
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Jeg er helt enig med Hecate jeg også, men er det da ikke typisk menneskelig å videreskyve ansvar?
Vi er da alle vel vitende om at politikerne jobber for oss og at vi ikke jobber for dem..?

Det er et spørsmål jeg forlanger at alle stiller seg selv.

Hør hvordan folk sitter og hyler i kor rundt deg... om "hvem som sitter på pengesekken"... men lite tenker de over at politikerne er mennesker de også, og at vi alle på sett og vis er grådige og setter egoet fremfor alt. Nå har jeg i flere år sittet selv og gaulet høylytt om hvor egosentrisk denne verden er og desto verre blir den - i mine øyne - og hva følger så? Joda, et nytt hylekor... de som er enige med meg... og et annet; de som er uenige...

Vi har det nå så godt atte. Hvorfor tenke på fremtiden når en kan leve i nuet?
Det er vanskelig å finne en gylden middelvei som ikke føles forgjeves eller middelmådig, og spesielt når det er så lite bekymringer i øyeblikket. Det er bare til å innsnevre hele horisonten sin det!

Nå har vi jo fått det presset fra alle kanter at man skal tenke på seg selv, og at det er ditt liv.
"Du kan bli hva du vil!" - og så klart høres det flott ut! Samtidig oppfordres vi til å leve i øyeblikket! Det høres også flott ut! Jeg sier på ingen måte at dette er feil, men har vi glemt noe oppi alt dette? Fra tid til annen så har vi noe som heter endringer, sånn generelt, i kultur og holdninger... og vi er flinke til å påvirke hverandre der... men med et pessimistisk perspektiv på at ting "er allerede for seint å gjøre noe med", kan man egentlig bare gi opp.

Dessverre.

Det samme gjelder forøvrig å bekymre seg for alt som er galt, uten å gjøre noe heller.
Ingen vei å komme om man skal fylle livet sitt med dystopiske fremtidsvisjoner.

Apatiens veier er så mange.

Så spør jeg jo dere da, som virker engasjerte og med håpet i behold, om det ikke faktisk kan være slik at også politikerne er litt som meg og deg, og om vi istedenfor å anerkjenne den vandrende håpløsheten vi stempler samtlige maktmennesker med, heller kan gjøre vår plikt som borgere? ENGASJERE OSS? Skrive brev! Kreve! Demonstrere! Streike!

Vise litt makt vi også...

Et fint sted å starte kan f.eks. være å føre flere avviksrapporter på arbeidsplassen din?
Rapportere uønskede hendelser, være ærlig mot medarbeidere, ikke lengre være en smiskete dott, ikke lengre lyve til kundene for å selge et produkt du kanskje vet konkurrenten din er bedre på, og kanskje heller fokusere på kvalitet, trivsel, ærlighet, selvrespekt, ikke lure andre, ikke være grådig, ikke nære egoet for mye, bry deg - vise omsorg...

Ja, hva med å ikke bare spontant ta en ferie fra det overarbeidede livet ditt?
Fokus på familien din - overrask dem - reis på ferie!

Sukk, en aldri så liten digresjon der, kanskje... beklager... men jeg vil gjerne forklare viktigheten av at man bør starte et sted - og gjerne samtidig inspirere andre til å gjøre det samme.

For når alt kommer til alt, så er dette et spørsmål (som alltid før) om å velge mellom grådighet og kjærlighet, og ikke minst; å velge mellom apati og engasjement!

Jeg velger å tro at det henger sammen. Når mennesker ser andre mennesker gjøre uventede ting i god ånd og mening, så er det ofte inspirerende. Ja, faktisk like inspirerende som at det å nære egoet ytterligere kan være suggererende (ofte til å forveksles fra inspirerende det også).
Også DER ser vi faktorene apati og engasjement appellere til hhv. grådighet og kjærlighet.

Det henger faktisk så bra sammen at jeg er litt overrasket hvis ikke noen andre klarer å se disse paralellene. Eller så kan det hende at jeg bare er rar og at jeg har en sånn liten teori i hodet mitt som jeg ser på min egen lille måte. Men jeg skulle iallefall ønske at vi tok affære og gjorde noe.

Jeg er langt ifra så flink som jeg ønsker å være selv.
Antall ord: 722

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
20

Innlegg av Hecate »

hehehe ta en ferie, ja. Da må en ikke glemme å kjøpe CO2-kvote på billetten.

Mye bra du skriver her, Ludo. Viktig dette med å være litt på hugget på arbeidsplassen også. Selv om det finnes HMS-protokoller så tjukke som den kinesiske mur, så er det nok mange lettvinte løsninger ute og går.
En annen ting er hvordan vestlig industri driver i fattige land. Der brytes HMS og regelverk over en lav sko. Det er dårlig sikring, dårlig betalt og myyye forurensning. Det er så langt hjemmefra så det er ingen som legger merke til slikt.. eller hva? Det er norske konsern som også synder her. Jeg trenger vel ikke en gang nevne navn :evil: Og dette forventes det at de fattige landene skal bidra med å betale for! Jovisst er befolkningstettheten stor i f.eks. India, men de forurenser lite pr. hode sammenliknet med oss i vest. De er på vei opp og frem med atomkraft og sånt, som trossalt er renere enn kull og olje, men jeg synes ikke de bør betale før dette er i full drift. Det er mange aspekter her og mange kokker. Det kreves en diktator med baller som kan fortelle folk hvor skapet bør stå! :bat
Antall ord: 210
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Du snakker ganske så likt som en svensk kollega av meg... :lol:
Tingene du tar opp og meningene dine, og attpåtil så sier han ironisk nok dette med
diktator også. Han fleiper ofte med det og sier at han skal være diktator, mens jeg skal være...
med-diktator! ;)

Hør!

Atomkraft er kanskje en løsning det også, men på sikt synes jeg ikke det er bra.
Det krever vedlikehold det også, og med tanke på HMS og kvalitetssikring som du nå er inne på, så blir bare miljørisikoen enda større med noe slikt. Ja, faktisk tror jeg konsekvensene kan være katastrofale, og vi snakker da om Chernobyl som bare barnemat... tenk at det tar et par tusen år bare at naturen skal klare å halvvere radioaktivitet!

Jeg ble ganske rystet da jeg for litt siden leste en reportasje i Dagbladets Magasin hvor de avdekket en stor skandale som har pågått i mange år. Nå husker jeg ikke akkurat hvilket landet var igjen, med denne gullfiskhukommelsen min, men 2 bønder tok i gjennomsnitt selvmord i halvtimen der. Og dette takket være Monsanto som også det Norske Oljefondet har investert masse penger i! Bøndene tvinges til å ta opp lån, for å dyrke genmodifisert bomull som de ikke har råd til - fordi de må betale markedspris som er standardisert. Det er ikke lov å dyrke naturlig bomull, og i tillegg krever den genmodifiserte varianten dobbelt så mye sprøytemidler.

Den vanligste metoden å ta livet sitt på for disse påtvungne gjeldsslavene er å drikke sprøytemiddelet. Ofte utsetter de lokale lånehaiene betalingsfristen deres, mens rentene bare mangedobles. Arrogante nok som de er, sto de frem i Dagbladet og sa at de gjorde det ikke på godvilje, men fordi de visste at det kom en tørketid, og at de derfor ikke ville klare seg likevel. Så overtar de plantasjene, og som straff så er det ofte sånn at de tar seg til rette med å bruke døtrene til bøndene (eller konene) til å tilfredsstille dem seksuelt.

Fine greier, ikke sant?

Og når vi ser hvilken vakker rolle Det Norske Oljefondet har i dette, sammen med blant annet Yara (Norsk Hydro, som forøvrig også supplerte Auswitch med gass under 2. verdenskrig), så kan man egentlig bare gå med den fornøyelige bismaken i munnen og lure på "how long this rabbithole goes"... for når alt kommer til alt, så er vi alle litt medskyldige.

Ekstra beleilig er det å tenke på at firmaet jeg selv jobber i (men jeg vil ikke henge ut med navn), hadde en avtale med Yara fra før. Slik er det heldigvis ikke lengre.

...men mange ganger tenker jeg bare på hvor lite bevisste vi er... og på den annen side... når vi er bevisste, så lukker vi heller øynene. Fordi det er mest behagelig noen ganger...
Antall ord: 482

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Hecate
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
20

Innlegg av Hecate »

Altså, som fysiker er jeg jo litt stolt av Yaras grunnleggere (Birkeland :notworthy: og Eyde), altså, men det fritar ikke Yara eller den norske stat for ansvaret.

En annen ting som jeg kom til å tenke på, er jo dette med bioenergi. Dette er et knallbra tiltak i en overgangsfase til noe bedre dersom det er bioavfall som forbrukes. Derimot dyrkes det matplanter til biodrivstoff i fattige land. Og dette på bekostning av matproduksjon. Fattige sukkerbønder selger heller sukkerørene sine til oljegigantene enn til sine trengende naboer, fordi disse kan jo ikke betale en brøkdel av prisen de får av selskapene. Så biodrivstoff er ikke bare bra. Kanskje bedre for miljøet her og nå, men hva med på sikt? Fattigdom, sult og kanskje dyrkbar mark etterhvert blir liggende brakk og utarmet etterpå? Og alt for at vi skal fortsette å satse på olje-eller-petroleumsbasert drivstoff. Vi får jammen meg satse på noe annet. Hydrogenbiler er tingen. Det finnes måter å binde hydrogen i metall på slik at det ikke er eksplosjonsfare. Videre, hva med Teslabilene? De er jo helt rå!!

Jag er inte svensk, bara sjuk...høres ut som en klok kollega du har hahahaha. Til å være svensk attpåtil. :lol:

En tredje ting. Reaktorene blir bedre og bedre. Hadde vi attpåtil fått til å lage en energiforsterker, som er en akseleratorbasert reaktor, er faren for nedsmeltning lik null. Og vi kunne ha brukt torium som egentlig ikke er fissilt (som uran og plutonium som brukes ellers). Det er ikke noen som har satset på dette, for akseleratorene må være svære(!) som i CERN omtrent. Bortsett fra det...så er det ikke så ille egentlig. Derimot er lagringen av avfallet fortsatt et problem....
Antall ord: 291
~Lao Tzu

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links