Fakta, teori & skepsis ⇒ Hva er intelligens?
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Hva er intelligens?
Når vi snakker om intelligens, deler vi idag inn i flere forskjellige kategorier.
Men det jeg lurer på er egentlig hva intelligens er... med dine ord, og med dine tanker...
Ofte tenker jeg som så at intelligens må bestå av en kompleks blanding av evnen til å forstå, kunnskaper, som igjen kommer av nysgjerrighet - og ikke minst en vilje for å tilegne seg disse kunnskapene, det å reflektere over det, tenke, analysere, tolke, resonnere, og selvfølgelig grunnlaget for alt dette; bevisstheten - klarheten, kanskje fokuset... attention span...
Og igjen så har vi selvsagt graden av skepsis, hvor kritisk man er, hvor naiv man er.
I enkelte tilfeller tror jeg faktisk det er slik at man må være naiv til en viss grad for å i det hele tatt kunne tilegne seg informasjon, som man igjen etter tur må tenke kritisk over i etterkant.
Hva er deres tanker om dette, og hva er din mening om hva intelligens er?
Altså utover det å være glup eller smart og "ha en høy IQ".
Men det jeg lurer på er egentlig hva intelligens er... med dine ord, og med dine tanker...
Ofte tenker jeg som så at intelligens må bestå av en kompleks blanding av evnen til å forstå, kunnskaper, som igjen kommer av nysgjerrighet - og ikke minst en vilje for å tilegne seg disse kunnskapene, det å reflektere over det, tenke, analysere, tolke, resonnere, og selvfølgelig grunnlaget for alt dette; bevisstheten - klarheten, kanskje fokuset... attention span...
Og igjen så har vi selvsagt graden av skepsis, hvor kritisk man er, hvor naiv man er.
I enkelte tilfeller tror jeg faktisk det er slik at man må være naiv til en viss grad for å i det hele tatt kunne tilegne seg informasjon, som man igjen etter tur må tenke kritisk over i etterkant.
Hva er deres tanker om dette, og hva er din mening om hva intelligens er?
Altså utover det å være glup eller smart og "ha en høy IQ".
Antall ord: 170
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 31 Aug 2009 11:28
- 15
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Møre og Romsdal
- Blitt takket: 6 ganger
Re: Hva er intelligens?
Syns du allerede har beskrevet dette med intelligens bra jeg,Ludo. Du lister f.eks opp forskjellige egenskaper som må være til stede og det er sånn jeg ved første øyekast på innlegget ditt,tenker selv også. Alt du har beskrevet ang.intelligens er det jeg også mener er viktige/avgjørende egenskaper,samt logisk tenking.
Vet ikke hvor mye jeg skal utdype. Får komme med flere innspill i tråden din etterhvert
Vet ikke hvor mye jeg skal utdype. Får komme med flere innspill i tråden din etterhvert
Antall ord: 77
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 15
Kom forresten på noe jeg leste angående IQ hos oss mennesker også. IQ handler om hvorvidt flinke/intelligente man er når man skal regne matematikk,og altså ikke hvor smart/mindre smart man er sånn i det hele. Resultatene man får etter en test,sier hvor stor IQ man har. Kommer man dårlig ut på test,er det alikevel ikke det samme som at man er "dum".
Antall ord: 72
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Ja, godt poeng kristiane!
Klassiske IQ-tester går først og fremst på matematikk.
Logikk er også sterkt forbundet med matematikk. Dette med relasjoner, assosiasjoner.
Hvordan A henger sammen med B og hvordan C følger, etc.
Jeg er spesielt interessert i å høre hva folk mener skal være til grunne for en god språklig intelligens, samt emosjonell intelligens (kanskje det ikke er så avhengig av "sosiale antenner"..?)
Og mye annet... får vel bare vente i spenning på hva annet som dukker opp her!
Klassiske IQ-tester går først og fremst på matematikk.
Logikk er også sterkt forbundet med matematikk. Dette med relasjoner, assosiasjoner.
Hvordan A henger sammen med B og hvordan C følger, etc.
Jeg er spesielt interessert i å høre hva folk mener skal være til grunne for en god språklig intelligens, samt emosjonell intelligens (kanskje det ikke er så avhengig av "sosiale antenner"..?)
Og mye annet... får vel bare vente i spenning på hva annet som dukker opp her!
Antall ord: 88
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 15
Med "språklig" intelligens-mener du da det å kunne uttrykke seg? I såfall,så handler det om å ha fått evnen til å kunne uttrykke seg. da igjen,tenker jeg på evnen til å oppta læring,fårstå,samt evnen til å tenke logisk og fra barnsben av få mulighet til å utvikle språket sitt. Kort forklart
Det med emosjonell intelligens ligger nok både i nedarvede gener,intelligens forøvrig,samt oppvekst,miljø og forutsetninger dette gir hver enkelt. Hvilke verdier og holdninger skaper man hos barna sine? Dette har betydning for hvordan man selv opptrer senere i livet. Hvordan er man fra barnsben ellers av natur?
Hvilken personlighet ligger i oss? Alt i alt så kommer dette med emosjonell intelligens fram nettopp fram pg.a mange årsaker og sammenhenger,forutsetninger,arv og miljø.
Det med emosjonell intelligens ligger nok både i nedarvede gener,intelligens forøvrig,samt oppvekst,miljø og forutsetninger dette gir hver enkelt. Hvilke verdier og holdninger skaper man hos barna sine? Dette har betydning for hvordan man selv opptrer senere i livet. Hvordan er man fra barnsben ellers av natur?
Hvilken personlighet ligger i oss? Alt i alt så kommer dette med emosjonell intelligens fram nettopp fram pg.a mange årsaker og sammenhenger,forutsetninger,arv og miljø.
Antall ord: 134
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Nja, jeg mener vel kanskje at forståelsen kanskje er mer grunnleggende enn evnen til å uttrykke seg selv når det kommer til språklig intelligens... jeg vet ikke... hva mener du?
Og så er det jo kjent også (kom på det da du sier dette med "fra barnsben av") at barn som vokser opp med foreldre som snakker flere språk (f.eks. engelsk mamma, tysk pappa) blir mer intelligente i den forstand av at de skjønner bedre sammenhenger i språk. Kanskje det er dette med likheter? Likhetene mellom ord de ser, og dermed utvikler en bred forståelse. Dette kan jo igjen overføres til når de skal forstå hvordan mennesker ordlegger seg, og kanskje derfor også bedre forstå folk som ikke er så flinke med ordforrådet i forhold til andre som kanskje bare forstår bokstavelig talt og må ha det bedre forklart for å forstå?
Jeg tror derfor at språklig og sosial intelligens henger tett sammen.
Tror du at at emosjonell intelligens, såvel som annen intelligens, først og fremst er gått i arv - eller tror du at miljøet kan være mer avgjørende?
Og så er det jo kjent også (kom på det da du sier dette med "fra barnsben av") at barn som vokser opp med foreldre som snakker flere språk (f.eks. engelsk mamma, tysk pappa) blir mer intelligente i den forstand av at de skjønner bedre sammenhenger i språk. Kanskje det er dette med likheter? Likhetene mellom ord de ser, og dermed utvikler en bred forståelse. Dette kan jo igjen overføres til når de skal forstå hvordan mennesker ordlegger seg, og kanskje derfor også bedre forstå folk som ikke er så flinke med ordforrådet i forhold til andre som kanskje bare forstår bokstavelig talt og må ha det bedre forklart for å forstå?
Jeg tror derfor at språklig og sosial intelligens henger tett sammen.
Tror du at at emosjonell intelligens, såvel som annen intelligens, først og fremst er gått i arv - eller tror du at miljøet kan være mer avgjørende?
Antall ord: 196
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Jan 2005 22:17
- 19
- Kjønn (valgfri): Gammal røy
- Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
- Har takket: 455 ganger
- Blitt takket: 1355 ganger
Ludoburgero skriver: Men det jeg lurer på er egentlig hva intelligens er...
Noe jeg har i nattbordsskuffen.
Antall ord: 17
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.
http://halvvill.blogspot.com/
http://halvvill.blogspot.com/
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Greit å legge ifra seg hvis en ikke får sove?
Antall ord: 10
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 17 Sep 2006 01:35
- 18
- Kjønn (valgfri): hokatt
- Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
- Har takket: 668 ganger
- Blitt takket: 1057 ganger
Howard Gardner har et interessant syn på intelligens! Vi er jo alle forskjellige og har forskjellige grader av intelligenser, og ingen er uintelligente bare fordi de ikke har høy IQ (som uansett bare måler matematiske og logiske evner). Gardners teori om de forskjellige intelligensene er jo mest rettet mot læring og hvordan vi lettest tar til oss kunnskap, men jeg synes det er interessant nevne det her. Jeg liker ihvertfall teorien hans :mozilla_smile:
http://home.online.no/~steinny/Kap1/7intelligenser.htm
Jeg tror vi er født med en viss sammensetning av intelligenser, men at interesser og påvirkning er med på å forme, forsterke eller dempe dem. Hvis man kombinerer forskjellige grader av intelligensene med påvirkning fra miljøet man vokser opp i og hva man velger å tilegne seg, begynner man ihvertfall å nærme seg en forståelse av hva intelligens er... Tror jeg.
http://home.online.no/~steinny/Kap1/7intelligenser.htm
Jeg tror vi er født med en viss sammensetning av intelligenser, men at interesser og påvirkning er med på å forme, forsterke eller dempe dem. Hvis man kombinerer forskjellige grader av intelligensene med påvirkning fra miljøet man vokser opp i og hva man velger å tilegne seg, begynner man ihvertfall å nærme seg en forståelse av hva intelligens er... Tror jeg.
Antall ord: 149
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Det var svært underholdende lesning, Creol, og at det var "rotete" gjorde det bare morsomt
Jeg lo godt av "ikke meningen å disse babyer" og "et elendig eksempel, men de må jo til de også"!
Synes du beskriver det at det er forskjeller på typer ulik intelligens veldig bra, jeg.
Gode "elendige" eksempler, rett og slett.
At det har noe med opplevelser og erfaring å gjøre, har du nok helt rett i.
Jeg lo godt av "ikke meningen å disse babyer" og "et elendig eksempel, men de må jo til de også"!
Synes du beskriver det at det er forskjeller på typer ulik intelligens veldig bra, jeg.
Gode "elendige" eksempler, rett og slett.
At det har noe med opplevelser og erfaring å gjøre, har du nok helt rett i.
Antall ord: 72
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 09 Sep 2009 22:35
- 15
- Har takket: 12 ganger
- Blitt takket: 21 ganger
Tja noe man klemmer inn i bloggen, godt gjemt i mellom puppe bildene
Antall ord: 13
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 17 Sep 2006 01:35
- 18
- Kjønn (valgfri): hokatt
- Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
- Har takket: 668 ganger
- Blitt takket: 1057 ganger
30cm skrev:Tja noe man klemmer inn i bloggen, godt gjemt i mellom puppe bildene
Antall ord: 15
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Ja, sånn jeg ser det er intelligens og erfaring klart knyttet til hverandre.Creol skrev:For å beskrive min definisjon av intelligens, så må jeg nesten dra inn andre faktorer som påvirker intelligensen også. Slik som omgivelsene og inntrykk/ erfaringer etc. Man kan jo ikke kalle intelligensen for aktiv om man er fullstendig blottet for livets inntrykk og meninger og teorier man har gjort seg gjennom livet. Sier ikke at en baby ikke er intelligent, men dens intelligens er ikke like dreven som en voksen persons. Ikke meninga å disse babyer, som sagt, men det måtte til som eksempel. En baby har ingen erfaringer med noe som helst som er relevant for livet. Ergo har den null sosial intelligens, null logisk intelligens osv. Men det vil den altså tilegne seg, sakte, men sikkert gjennom livet. Mer av èn type enn de andre, siden de er så forskjellige.
Også en person som har sittet på rommet i ti år uten kontakt med omverdenen og kun spilt multimedia online roleplaying games har mistet sin sosiale intelligens, men har fått logisk intelligens. (Dette var et elendig eksempel, men de må jo til, de også). Så, denne personen har en annen type intelligens enn en som er ute på byen hver kveld og enten drikker seg drita eller sitter på kino og ser på en film som er pop for tida. Altså kan man jo si at personer har forskjellige typer intelligens, alt etter hva de har opplevd, og hva de gjør med/ gjennom livet. Intelligensen kan altså farges av omgivelsene.
Om man vil trene opp evt logisk intelligens, så kan man jo regne matte-oppgaver. Det er en måte å trene opp den typen intelligens. Man får jo som kjent ikke sosial intelligens om man jobber med matte-oppgaver. Om man da ikke legger matte-oppgavene til side og prater med folkene som evt er på gruppa. Da trener man sosial intelligens, og legger logisk intelligens til side. Også sånn erfaringsmessig intelligens er viktig. Det å huske ting som har skjedd, slik som at man husker å ikke brenne seg på steikepanna igjen, ikke brenne seg på lyspæra igjen, ikke sette fast tunga på den frosne lyktestolpen igjen ogsv. Intelligens som gir deg evnen til å erfare ting. Ting som da kan farge de andre typene intelligens.
For å ikke gjøre dette innlegget altfor langt, så avslutter jeg med å si at jeg håper dette var av interesse å lese, og at det ikke ble for rotete
Logisk og teknisk intelligens blir jo nærmest forgudet i disse dager.
Det finnes flere typer intelligens, og en som er super oppslukt med vitenskaplige formler, og er intelligent innenfor sitt gitte område, trenger overhode ikke å være følelsesmessig og sosial intelligent.
Mange eksempler viser egentlig det, at folk som blir ansett som veldig intelligente i "sitt felt", mangler totalt sosial insikt. Noen klarer nesten ikke å omgås andre.
Se på mange kunstnere, som blir kalt genier. Mange mangler totalt sosial intelligens.
En av årsakene kan jo såklart være at de er så opptatt med å mestre sin greie isteden for å kaste bort tid og tanker på ting som ikke betyr like mye.
Antall ord: 532
Hide post links |