Fakta, teori & skepsisFaktiske konspirasjoner

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Faktiske konspirasjoner

Innlegg av ludoburgero »

Det er mye snakk om dagen hvorvidt en konspirasjonsteori er sann eller ikke.
Ofte gjør folk en fatal feil og tar det for gitt at en konspirasjonsteori er synonymt med at noe er oppdiktet, en historie som er basert på løgner. Dette sier kanskje litt om manglende intelligens.

Iallefall er det slik at konspirasjoner skjer hele tiden, og felles for teoriene rundt dem er at det ofte er stor uenighet om hva som stemmer ved dem og ikke. En uheldig side ved konspirasjonsteorier er at de ofte overdrives og spekuleres i såpass mye at det som kunne vært et alternativ til såkalte offisielle teorier har blitt så mye iblandet ytterligere spekulasjoner at det rett og slett ikke lengre kan tas seriøst.

Som en fyr som er svært interessert (generelt) i konspirasjonsteorier, gir jeg dermed et gratispoeng til mange av dem som vil være kjapt ute med å stemple en konspirasjonsteori som løgn?
Men det er jo som sagt ikke så enkelt, og jeg mener at alt skal få en sjanse til vurdering.

Uansett, når dette er sagt, så fant jeg et klipp på YouTube idag da jeg satt og søkte på forskjellige klipp som handlet om John F. Kennedy-attentatet. Det var i grunn et klipp som bidro til at jeg skreiv dette innlegget. Jeg poster det her, til både de som er skeptiske til konspirasjonsteorier og de som er mindre skeptiske. Så kan dere få se litt hva jeg mener:

Antall ord: 252
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Gjest

Re: Faktiske konspirasjoner

Innlegg av Gjest »

Dette er et av de bedre trådene jeg har lest :notworthy: :notworthy: :notworthy:
heeeeeeeeeeelt enig med deg,,,,og seff med personen som har laget videoen.
Antall ord: 23

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Vettu, jeg syntes det er fint at du og Keke tar opp disse tingene tross i en del motstand. Vi vet jo hva folk er istand til å gjøre for å få mer makt og penger, så jeg syntes det er litt rart når man ikke vil forstå hvor korrupt verden egentlig er. Men, hver sin søken og alt til sin tid. Jeg kan være naiv når det gjelder mye, men jeg har for lengst sluttet å tro at alle gjør ting i god mening.

En kan si hva en vil om konsipirasjonsteorier, men hadde det ikke vært for at folk stilte spørsmål og krevde svar hadde aldri ting forandret seg ;)
Antall ord: 117
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Ja, hva om ingen motsa og stilte tvil om noen ting?

Selv om det ikke alltid er like fortjent med kritikk og skepsis, så mener jeg at det er en plikt og prinsippsak for å opprettholde en viss balanse hvor ikke store folkemasser kan bli manipulerte til hva som helst av styrende makter. Men oppi det hele synes jeg det er viktig å påminne om at de folkene med makt er tross alt (eller HAR vært en gang) som meg og deg; vanlige mennesker, de også.

Slik kan vi lettere forsøke å forstå - men ikke nødvendigvis akseptere for mye.
Egentlig er det oppskriften på hvordan å opprettholde et fungerende demokrati. Blant annet.
(i fare for at jeg hørtes litt pompøs ut nå... jeg mener ikke at jeg gir den oppskriften)
Antall ord: 132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Starchild
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 15 Jul 2006 21:55
18
Kjønn (valgfri): Kanin
Lokalisering: Orkdal
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Starchild »

zind skrev:Vettu, jeg syntes det er fint at du og Keke tar opp disse tingene tross i en del motstand. Vi vet jo hva folk er istand til å gjøre for å få mer makt og penger, så jeg syntes det er litt rart når man ikke vil forstå hvor korrupt verden egentlig er. Men, hver sin søken og alt til sin tid. Jeg kan være naiv når det gjelder mye, men jeg har for lengst sluttet å tro at alle gjør ting i god mening.
Jeg er helt enig med deg der!

Alle de menneskene som sitter med makten er nettopp bare det - mennesker. Det er så og si umulig for de å være upartiske hele tiden, da de også har egne følelser, tanker, meninger og ideer om ting. Da synes jeg bare det er utrolig naivt og døvt å ta absolutt alt de sier for god fisk hele tiden, noe som de aller fleste mennesker dessverre gjør.

Jeg sier ikke at alt myndighetene kommer med er bullsh*t, men at noen ting er fikset på her og der for å tjene på det, det skal en ikke se bort ifra. Spørsmålet er ikke om de får ting til å gå i sin fortjeneste, men heller hvor ofte de gjør det og på hvilke bekostninger.
Antall ord: 224

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Det å indoktrinere mennesker til å adlyde og respektere autoriteter
er nettopp derfor et verktøy de med makt bruker, fordi de selv vet de er feilbarlige.

Derfor er det viktig å "hjernevaske" mennesker til å tro at de er ufeilbarlige
og at alle beslutningene de tar er til vårt eget (les: de flestes) beste.
Selvfølgelig er dette bare naivt pjatt, og alle er ansvarlige for å følge med at alt går som det skal.

Ingenting går av seg selv. Bortsett fra ondskap, dumskap, latskap og ødeleggelse.
Antall ord: 87

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av zind »

Ja - jeg er enig med dere begge i at det er viktig å få frem at de bare er mennesker, at vi alle bare er mennesker. Det som er skummelt og som viser seg gang på gang er at mye makt fort gjør noe uhyggelig med oss. De som sitter på toppen trenger jo noen som holder beina deres på jorda mer enn noen andre! Jeg kan bare tenke meg hvor mange rævslikkere man opplever å omringes av i en maktposisjon

Jeg ble så utrolig imponert og fascinert og rørt i går når jeg så en dokumentar om John Lennon. Han hadde et godt utgangspunkt fordi han allerede hadde folks interesse og vel så det, men han viser likevel hvor langt man kan komme og hva man kan gjøre bare som en person. Duoen John og Yoko var en så stor trussel for det amerikanske høysetet at han antagelig ble drept for det, men den måten de stod på tross i all motstand og hvordan de gikk frem for å kjempe for fred... det er inspirerende å se rett og slett!
Jeg har en venn som er fryktelig opptatt av å fortelle meg hvordan det at vi har det for godt er vår egen undergang og fordummende. Det verste er at han har rett når han sier at om vi opplever krig eller urettferdighet så har vi i allefall mot og opposisjon nok til å demonstrere og stille spørsmål. Nå føler vi ikke at vi har rett til å klage på noe, vi har det jo tross alt så himla godt. Alt er såre vel, inntil den dagen det skjer noe og vi sitter der som en gjeng idioter... hverken vant til å jobbe fysisk eller klare oss på lite. Det hadde nok vært jævla tøft for mange "bortskjemte" hvis vi nå plutselig skulle oppleve en krig eller tragedie av stor art, for vi er en skikkelig gjeng med pingler :roll:

Alt jeg gjør er jo å snakke om det, så jeg er like ubrukelig som resten og akkurat like feig fordi jeg ikke har guts til å sette meg ned midt i gågata med "FRED PÅ JORD" plakater eller gjøre stort med det selv. Man bekjemper ikke urettferdighet og krig med krig, men med klissete hippieholdninger og kjærlighet. Slik at folk kan se at det virkelig er nok av oss som tror verden kan være akkurat det vi vil den skal være, og gir makten tilbake til folket. Vi har kanskje makt, men vi må for pokker lære oss å bruke den igjen.. på en positiv måte..
Vet ikke hvor jeg vil med dette egentlig, det våknet visst en liten kriger i meg som måtte få ut litt damp... eller no :mozilla_undecided:
Antall ord: 467
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

zind skrev:Man bekjemper ikke urettferdighet og krig med krig, men med klissete hippieholdninger og kjærlighet.
Vel...egentlig ikke.

De som virkelig har bidratt til å forandre skumle aspekter ved vår verden i nyere tid, er studentene - mennesker med politisk innsikt og den intelligente evnen til å bearbeide dette.
Man kommer ikke særlig langt ved å danse rundt med blomster i håret. Man må bidra i diskusjoner. Få viktige saker på agendaen.

Dessverre er det slik at de mest pågående ofte har like ekstreme holdninger som de de liksom skal kjempe imot.
Antall ord: 95
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av zind »

Det er jeg fullstendig enig med deg i kimbara!

Det jeg mener er at man ikke kan bekjempe urettferdighet og krig med aggressjon og fientlighet. Skal man komme noe sted er jeg også helt enig i at man må være både intelligent og moderat i hva man legger frem. Naturaktivister og dyreelskere er eksempler der engasjementet ofte er så stort og pekefingeren så tydelig at de nesten gjør vondt verre,..desverre.

Tror kanskje ikke vi er helt enige om det neste jeg skal si da? For jeg mener fortsatt man kommer langt med budskap om kjærlighet i en verden der mange opplever at det mangler. Det handler jo om å forene seg om de store tingene, og kanskje gi litt slipp på detaljene slik at man kan finne ut hvor enigheten ligger. Hvis en så er en av de som opplever at man har blitt kynisk og begynner å gi opp menneskehåpet kan det at noen dukker opp og kjemper for noe så utopisk og flott være det som gjør at man faktisk holder ut å kjempe for det gode. Nettopp at man fokuserer mer på det man ønsker, i stedet for at all energien går med på å irritere seg over alt man er misfornøyd med. Når nok slike mennesker samler seg skal man ikke undervurdere deres evne til å få ting igjennom heller, så det trenger ikke bare være dansing med blomster i håret :)
Antall ord: 243

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Nå er jeg litt sånn i farten her, men vil bare kommentere bittebittelitt...

Jeg er enig i at det burde vært sånn som du sier, zind;
at man skulle bekjempet krig med fredelige hippieholdninger.
Saken er også at jeg er mest enig med Kimbara her.

Studentene som klarer å tilnærme seg stoffet de lærer på en objektiv måte,
men samtidig brenner for noe. Slik at de unngår å bli politisk stemplet og forfulgt
under prosessen av sin læring. Dette kan de så ta videre og infiltrere politikken
(sorry for at jeg nok en gang høres konspiratorisk ut, knis) og derfra forandre verden.

Står stor respekt for mennesker som klarer å opprettholde og ta vare på sine egne
meninger til tross for hvor ufattelig mye mennesker med makt prøver å forme dem! ;)
Antall ord: 138

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links