noen linker ang tema ...
http://www.forskning.no/artikler/2009/november/235451
http://www.nettavisen.no/nyheter/article2784974.ece
http://www.nyhetsspeilet.no/2009/12/cli ... -skandale/
http://www.verdidebatt.no/debatt/cat1/s ... read28391/
Go JuL
Fakta, teori & skepsis ⇒ global oppvarming - hoax?
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 06 Sep 2006 01:12
- 18
- Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
- Har takket: 113 ganger
- Blitt takket: 130 ganger
global oppvarming - hoax?
Antall ord: 37
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Re: global oppvarming - hoax?
hvorfor er vi mennesker så ivrige etter å finne en syndebukk???
Klimaendringer er ikke bare menneskeskapte, de er oxo en del av utviklingen. uten klimaendringer, så ville vel mennesker fremdeles gått nakne, og kanskje vært mer hårete??
Vel ikke bland dette inn med the missing link.
the missing link er bare MISSING, fordi det aldri har eksistert. Vet ikke hvordan det er med leserne her på forumet sin familie, men JEG er iallefall ikke i familie med apekatter. Vel er kongelige ikke så veldig mye smartere enn apekattene, men alikevel så bør jo min kjære slektning Kong harald, være et godt eksempel på at vi ikke er i slekt med apekatter. han har jo simpelthen nesten ikke hår på hodet!
Og det har for øvrig ikke min bestefar heller. og ikke har jeg hår på brystet, så apeblod har jeg ikke ....lol. Klimaendringer har vært alltid, og kommeer til å fortsette. Og godt er det. tror neppe vi drukner eller fryser ihjel av det.
Til dere som er redde klima endringer: FLYTT TIL ECUADOR!!!! Der finner du verdens mest stabile temperatur, ca 25 grader heeeeeeeele året!!!
Klimaendringer er ikke bare menneskeskapte, de er oxo en del av utviklingen. uten klimaendringer, så ville vel mennesker fremdeles gått nakne, og kanskje vært mer hårete??
the missing link er bare MISSING, fordi det aldri har eksistert. Vet ikke hvordan det er med leserne her på forumet sin familie, men JEG er iallefall ikke i familie med apekatter. Vel er kongelige ikke så veldig mye smartere enn apekattene, men alikevel så bør jo min kjære slektning Kong harald, være et godt eksempel på at vi ikke er i slekt med apekatter. han har jo simpelthen nesten ikke hår på hodet!
Og det har for øvrig ikke min bestefar heller. og ikke har jeg hår på brystet, så apeblod har jeg ikke ....lol. Klimaendringer har vært alltid, og kommeer til å fortsette. Og godt er det. tror neppe vi drukner eller fryser ihjel av det.
Til dere som er redde klima endringer: FLYTT TIL ECUADOR!!!! Der finner du verdens mest stabile temperatur, ca 25 grader heeeeeeeele året!!!
Antall ord: 193
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 26 Jan 2010 21:27
- 14
- Kjønn (valgfri): Mann
- Blitt takket: 2 ganger
Er dette humor eller seriøst? Hvis det er seriøst så vil jeg anbefale deg å lære litt om evolusjonsbiologi før du uttaler deg så bastant. Evolusjonslæren er ett vitenskaplig faktum, (i så stor grad vitenskap kaller noe faktum) den har større bevisgrunnlag enn andre vitenskapelige teorier som er ansett av "alle" som fakta. F.eks gravitasjonslæren.Tonette skrev: the missing link er bare MISSING, fordi det aldri har eksistert. Vet ikke hvordan det er med leserne her på forumet sin familie, men JEG er iallefall ikke i familie med apekatter. Vel er kongelige ikke så veldig mye smartere enn apekattene, men alikevel så bør jo min kjære slektning Kong harald, være et godt eksempel på at vi ikke er i slekt med apekatter. han har jo simpelthen nesten ikke hår på hodet!
Og det har for øvrig ikke min bestefar heller. og ikke har jeg hår på brystet, så apeblod har jeg ikke ....lol.
Antall ord: 165
"What can be asserted without proof can be dismissed without proof." Christopher Hitchens
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 26 Jan 2010 21:27
- 14
- Kjønn (valgfri): Mann
- Blitt takket: 2 ganger
Klimaspørsmålet er så utrolig komplisert at jeg personlig ikke føler jeg klarer å danne meg ett klart bilde av det hele.
Enkelte elementer av klimaspørsmålet reagerer jeg på med stor skepsis. Klimakvoter/ energipeiser og sparepærer skal være løsningen virker alt for enkelt for min del. Her går bullshit alarmen min litt av.
Det er jo forøvrig heller ingen reel debatt om jorden har blitt varmere i det siste. Dataene viser en 1grads økning på global gjennomsnitt-temperatur. Er dette menneskeskapt er jo da det reelle spørsmålet... Jeg har veldig veldig vanskelig for å bestemme meg i denne saken. Jeg har ikke kompetansen til å forstå største delen av dataene som er forsket frem og er mer eller mindre avhengig av hva ekspertene kommer frem til. Den store hop av klimaforskere mener jo at mennesker har en effekt og dette veier for meg tungt. Hva nyhetspeilet og andre kvasinettsider mener tar jeg som en dårlig spøk.
Når jeg leser at menneskeheten antas å stå bak en ca 5% av CO2 i verden så gjør det meg noe skeptisk til hvor stor effekt vi kan ha i det store bildet Jeg har prøvd å sette meg inn i saken, har nok brukt noen hundre timer på å lese om det men klarer likevel ikke sette ett bastant standpunkt. Vil si jeg er mer enig med forskerene enn uenig men beholder dog en god porsjon skepsis i forhold til hvor stor effekt vi kan ha.
Enkelte elementer av klimaspørsmålet reagerer jeg på med stor skepsis. Klimakvoter/ energipeiser og sparepærer skal være løsningen virker alt for enkelt for min del. Her går bullshit alarmen min litt av.
Det er jo forøvrig heller ingen reel debatt om jorden har blitt varmere i det siste. Dataene viser en 1grads økning på global gjennomsnitt-temperatur. Er dette menneskeskapt er jo da det reelle spørsmålet... Jeg har veldig veldig vanskelig for å bestemme meg i denne saken. Jeg har ikke kompetansen til å forstå største delen av dataene som er forsket frem og er mer eller mindre avhengig av hva ekspertene kommer frem til. Den store hop av klimaforskere mener jo at mennesker har en effekt og dette veier for meg tungt. Hva nyhetspeilet og andre kvasinettsider mener tar jeg som en dårlig spøk.
Når jeg leser at menneskeheten antas å stå bak en ca 5% av CO2 i verden så gjør det meg noe skeptisk til hvor stor effekt vi kan ha i det store bildet Jeg har prøvd å sette meg inn i saken, har nok brukt noen hundre timer på å lese om det men klarer likevel ikke sette ett bastant standpunkt. Vil si jeg er mer enig med forskerene enn uenig men beholder dog en god porsjon skepsis i forhold til hvor stor effekt vi kan ha.
Antall ord: 254
"What can be asserted without proof can be dismissed without proof." Christopher Hitchens
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Klimahysteriet:
Solen er den største synderen. Vi kunne gjort mer nyttige ting av oss for å ikke bidra med en god dose "oppvarming" selv, men det mest bekymringsverdige er vår overflod og unødvendige, massive forbruk av energi og ting... TING... vi ikke trenger. Og vårt manglende engasjement og vår totalt fraværende evne til å ta det alvorlig nok. Vi får som fortjent.
Likevel, siden solen er "hun" som bestemmer mest, kan vi slappe litt mer av.
Det betyr ikke derimot at vi skal drite i hvordan vi lever og forsøpler.
For vi kommer til slutt til å drukne i vårt eget søppel. All den driten vi etterlater oss...
Helt ufattelig.
Solen er den største synderen. Vi kunne gjort mer nyttige ting av oss for å ikke bidra med en god dose "oppvarming" selv, men det mest bekymringsverdige er vår overflod og unødvendige, massive forbruk av energi og ting... TING... vi ikke trenger. Og vårt manglende engasjement og vår totalt fraværende evne til å ta det alvorlig nok. Vi får som fortjent.
Likevel, siden solen er "hun" som bestemmer mest, kan vi slappe litt mer av.
Det betyr ikke derimot at vi skal drite i hvordan vi lever og forsøpler.
For vi kommer til slutt til å drukne i vårt eget søppel. All den driten vi etterlater oss...
Helt ufattelig.
Antall ord: 117
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 06 Sep 2006 01:12
- 18
- Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
- Har takket: 113 ganger
- Blitt takket: 130 ganger
word ludo
Antall ord: 2
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying
Hide post links |
-
Verifisert
- ADMIN
- Startet: 05 Apr 2005 01:39
- 19
- Kjønn (valgfri): *U*
- Lokalisering: Florø
- Har takket: 1431 ganger
- Blitt takket: 1724 ganger
- Kjønn:
Global oppvarming, og alt maset om det -
At sola er den største bidragsgiver for varme på jorda, er noe vi alle må være enig i.
At sola sin intensitet også varierer - i sykluser er noe vi og vet.
I øyeblikket er det "rolig" - lite solflekk aktivitet, - men dette varierer også med ca 11 års intervaller.
Andre sykluser fra sola er mye lengre i sine sykluser, men vil likevel påvirke oss her.
Blant annet :
- Kullgruvedriften på svalbard : uten at det har vært tropevarme på svalbard, vlille det ikke vært grunnlag for kull der oppe - da kull er nettopp fossile rester.
Det ser vi og av de spor man finner av fossiler osv, - typiske tropevekster og trope-dyr.
På den annen side , på 1600 tallet var det landfast is mellom england og frankrike - det vi kaller den lille istid.
Med andre ord ; naturen er variabel, at vi mennesker øker litt på hastigheten av intervallene er om målbart, så alikevel av liten betydning i forhold til hva naturen selv gjør.
Jeg er mye mer bekymret over andre ting, menneskelagede stoffer, hormoner, radioaktivitet osv som vi sprer rundt i naturen.
DDT, PCB, og mange andre kunstige produkt - samt hormoner og hormonlignende preparat som spres i naturen, i tillegg til radioaktive isotoper vi sprer rundt oss.
Tjernobyl er et enkelt eksempel - hvor vi fremdeles måler radioaktivitet i naturen rundt oss..
Jeg er mye mer bekymret for menneskelagede kunstige produkter, enn av co2 - "produksjon".
Tross alt ; co2 er jo en sak vi har og alltid har hatt i naturen.
At noe av den kommer fra fossilt brensel, betyr jo bare at det er naturlig. Den ble bundet opp av naturens egne bestanddeler...
Det største problemet vi opplever, derimot er konsentrasjon av eksos osv, - naturen har alltid inneholdt naturlige stoffer, men ikke i slike konsentrasjoner som vi ser i storbyer, - hvor trafikken er så høy at konserntrasjonen blir ekstrem. DET er ikke naturlig...
Derfor mener jeg at kollektivtrafikk MÅ være viktig i storbyer, - mens i mindre byer / tettsteder og på landsbygda, vil konsentrasjonene være heller lave, og "bli borte" i naturen, noe som gjør at regler og bestemmelser som skal begrense forurensning i byer, bør diffrensieres i forhold til befolkningstetthet.
Med andre ord :
Bensinpris og bilavgifter i storbyer bør være høyere enn på landsbygda...
Nettopp fordi kollektivtransport i større byer har bedre grunnlag for å drive kostnadseffektivt.
Både økonomisk og sett fra et forurensnings synspunkt.
( ble litt offtopic her, men det henger sammen med global oppvarming )
A
At sola er den største bidragsgiver for varme på jorda, er noe vi alle må være enig i.
At sola sin intensitet også varierer - i sykluser er noe vi og vet.
I øyeblikket er det "rolig" - lite solflekk aktivitet, - men dette varierer også med ca 11 års intervaller.
Andre sykluser fra sola er mye lengre i sine sykluser, men vil likevel påvirke oss her.
Blant annet :
- Kullgruvedriften på svalbard : uten at det har vært tropevarme på svalbard, vlille det ikke vært grunnlag for kull der oppe - da kull er nettopp fossile rester.
Det ser vi og av de spor man finner av fossiler osv, - typiske tropevekster og trope-dyr.
På den annen side , på 1600 tallet var det landfast is mellom england og frankrike - det vi kaller den lille istid.
Med andre ord ; naturen er variabel, at vi mennesker øker litt på hastigheten av intervallene er om målbart, så alikevel av liten betydning i forhold til hva naturen selv gjør.
Jeg er mye mer bekymret over andre ting, menneskelagede stoffer, hormoner, radioaktivitet osv som vi sprer rundt i naturen.
DDT, PCB, og mange andre kunstige produkt - samt hormoner og hormonlignende preparat som spres i naturen, i tillegg til radioaktive isotoper vi sprer rundt oss.
Tjernobyl er et enkelt eksempel - hvor vi fremdeles måler radioaktivitet i naturen rundt oss..
Jeg er mye mer bekymret for menneskelagede kunstige produkter, enn av co2 - "produksjon".
Tross alt ; co2 er jo en sak vi har og alltid har hatt i naturen.
At noe av den kommer fra fossilt brensel, betyr jo bare at det er naturlig. Den ble bundet opp av naturens egne bestanddeler...
Det største problemet vi opplever, derimot er konsentrasjon av eksos osv, - naturen har alltid inneholdt naturlige stoffer, men ikke i slike konsentrasjoner som vi ser i storbyer, - hvor trafikken er så høy at konserntrasjonen blir ekstrem. DET er ikke naturlig...
Derfor mener jeg at kollektivtrafikk MÅ være viktig i storbyer, - mens i mindre byer / tettsteder og på landsbygda, vil konsentrasjonene være heller lave, og "bli borte" i naturen, noe som gjør at regler og bestemmelser som skal begrense forurensning i byer, bør diffrensieres i forhold til befolkningstetthet.
Med andre ord :
Bensinpris og bilavgifter i storbyer bør være høyere enn på landsbygda...
Nettopp fordi kollektivtransport i større byer har bedre grunnlag for å drive kostnadseffektivt.
Både økonomisk og sett fra et forurensnings synspunkt.
( ble litt offtopic her, men det henger sammen med global oppvarming )
A
Antall ord: 428
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Helt enig med Asbjørn
Det er ikke offtopic heller.
Det er ikke offtopic heller.
Antall ord: 10
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 26 Aug 2004 02:46
- 20
- Har takket: 142 ganger
- Blitt takket: 181 ganger
Fint innlegg Asbjørn Kollektivtrafikken er kjempeviktig, og når lillesøsteren fortalte meg at bussbilletten i oslo har gått opp til 40kr i dag ble jeg veldig skuffa. Prisene har økt så mye at det på langt nær lønner seg å kjøre kollektivt. Jeg betaler 500kr for EN vei på toget når jeg skal opp til østerdalen. Altså tusen kroner tur retur hver bidige gang, til og med konduktøren er flau når han blir konfrontert med prisen! Argh, det er bare så totalt feil det der, koster jo under halve prisen å kjøre!
Også var det alle disse tingene våre ja... Skammer meg skikkelig over hvor ekstremt masse ting og dritt jeg har som jeg ikke trenger :mozilla_frown:
Også var det alle disse tingene våre ja... Skammer meg skikkelig over hvor ekstremt masse ting og dritt jeg har som jeg ikke trenger :mozilla_frown:
Antall ord: 127
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Nå blir jeg offtopic, beklager, men zind:
Hva med minipris?
NSB har jo det tilbudet at man kan reise hvor man vil i landet til 199,- så langt det lar seg gjøres!
Og hvis de ikke har mer igjen til minsteprisen, så får man det for 299,- eller max. 399,-
Men du visste kanskje dette fra før av, og det funker kanskje ikke på den strekningen av en eller annen grunn..? Jeg har betalt max. 399,- uansett hvor langt jeg har reist iallefall.
Hva med minipris?
NSB har jo det tilbudet at man kan reise hvor man vil i landet til 199,- så langt det lar seg gjøres!
Og hvis de ikke har mer igjen til minsteprisen, så får man det for 299,- eller max. 399,-
Men du visste kanskje dette fra før av, og det funker kanskje ikke på den strekningen av en eller annen grunn..? Jeg har betalt max. 399,- uansett hvor langt jeg har reist iallefall.
Antall ord: 86
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 17 Feb 2005 22:07
- 19
- Kjønn (valgfri): F
- Har takket: 8 ganger
- Blitt takket: 21 ganger
Tull, stort sett 14 grader og regn, med mindre du bor på kysten da. Men i hovedstaden er det ikke noe syden akkurat.Tonette skrev:hvorfor er vi mennesker så ivrige etter å finne en syndebukk???
Antall ord: 218
Hide post links |