Drømmer, NDO & ut av kroppenHvilke drømmer drømmer du?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Re: Hvilke drømmer drømmer du?

Innlegg av Deep Space »

Bearchild skrev:Har lyst til å fortelle om en drøm stefaren min har fortalt han hadde en gang.. :p

Han hevder han aldri drømmer, er steil på dette, at han ikke husker hva han drømmer er utelukket. :roll: Og han synes det er urettferdig, fordi mamma forteller støtt og stadig om sine drømmer, han er rent ut misunnelig på "oss drømmere".
En eneste gang har han drømt (påstår han), og dette forteller han om titt og ofte; Han drømte at han hadde tilegnet seg et stort pengebeløp. En stor gevinst utbetalt i kontanter. Han badet i tusenlapper, lå i senga og rullet seg i sedler. Så forstod han at han var i ferd med å våkne, og grafset febrilsk med seg alt han kunne av penger for å få de med ut av drømmen.. når han våknet lå han med armene i kors som om han holdt alle pengene tett inntil seg, og skuffelsen over at favnen var tom var stor.

Ingen rar drøm egentlig, og kanskje litt "internt", men ser levende for meg hvordan han klorer til seg "liksompengene" og våkner med hendene tomme. 8)

hehe!
For en nedtur det må ha vært å våkne da!
Antall ord: 209
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

I natt drømte jeg en kjempelag drøm om Alaska guvernøren Sarah Palin...
jeg husker faktisk ikke hva drømmen gikk ut på, bare att den var lang.
http://i770.photobucket.com/albums/xx34 ... _sarah.jpgImage

Trenger jeg hjelp...... :shock:
Antall ord: 41

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Loddfavne
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 15 Mai 2008 15:09
16

Innlegg av Loddfavne »

Jeg drømmer som regel for å bli vist noe. Alle drømmene ender opp med å bli analysert og forklart. Jeg bruker både Freud i tolkningene mine, såvel som nyere evolusjonær psykologi. Såvel som litt filosofi. Og så er det også noen okkulte forklaringer.

For eksempel så drømmer jeg mange permutasjoner av virkeligheten for tiden. Jeg gjør en ting, men drømmer at jeg gjør alle andre ting. Dermed sitter jeg igjen med erfaringene av å ha gjort alt sammen. Da får jeg lært så mye mer av livet.
Antall ord: 96

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bearchild
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 27 Jan 2005 22:17
19
Kjønn (valgfri): Gammal røy
Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
Har takket: 455 ganger
Blitt takket: 1355 ganger

Innlegg av Bearchild »

Jeg flyr veldig mye for tiden. Nesten hver natt. I motsetning til tidligere kan jeg tilogmed fly når folk ser meg,- før hadde oppdriften en lei tendens til enten å forsvinne så jeg deiset i bakken eller jeg ble blåst så høyt til himmels at ingen så meg. Men nå kan jeg sveve rundt i folks påsyn, tilogmed sveve en halvmeter over bakken mens jeg prater med folk. 8)

Og så er det en eller annen som advarer meg om en diger "snurredings", en tornado etter som jeg har forstått, som vil dukke opp på et totalt uventet sted her i landet i mai. Antagelig er jeg påvirket av spådommer og sånt etter å ha lest for mye på forumet, men.. skulle det dukke opp en sånn snurredings så har jeg i alle fall nevnt det. ;)

Ellers snakker jeg visst mye i søvne for tiden. Har noen sånne perioder. Merkelige greier egentlig,- jeg drømmer noe som jeg føler er "viktig", noe jeg MÅ huske å fortelle, noe som har betydning.. og så begynner jeg å snakke. Høyt og tydelig, gjentar setningene for å understreke at dette ER viktig altså. Sist var det en potet som ikke virket. :oops: Samboeren min spurte om hva i all verden jeg snakket om, og jeg bablet fortvilet om at " Jammen, ser du ikke at poteten ikke virker? Du må jo se det? Den virker ikke!! "
Antall ord: 239
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.

http://halvvill.blogspot.com/

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Freud mente mye rart. Det er dog ganske meningsløst å snakke om "porten til det sjelelige" når man ikke engang klarer å definere "sjel".

Når man drømmer er det informasjon fra hukommelsen som hentes frem, og det meste ligger lagret i underbevisstheten. Det er ikke mer mystisk enn en organisk harddisk ;)
Antall ord: 53
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

Kimbara skrev: Det er ikke mer mystisk enn en organisk harddisk ;)
Organisk harddisk ja..minner meg om en bra film som heter "Excistens", med Jude Law om jeg ikke husker feil.
Den tar for seg det med organiske datamaskiner som kobbles opp til mennesker for at mennesker skal kunne oppleve drømmer/alternative vikeligheter som om de var ekte.
En intressant film ;)
Antall ord: 62
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Loddfavne
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Loddfavne »

Kimbara skrev:Freud mente mye rart. Det er dog ganske meningsløst å snakke om "porten til det sjelelige" når man ikke engang klarer å definere "sjel".

Når man drømmer er det informasjon fra hukommelsen som hentes frem, og det meste ligger lagret i underbevisstheten. Det er ikke mer mystisk enn en organisk harddisk ;)
Tja. Freuds teorier har fortsatt et bredt nedslagsfelt. De er kanskje ikke i bruk på alle områder, men hans teorier er som sagt fortsatt i bruk. For eksempel så kan en møte psyko-analytiske forklaringsmodeller både her og der selv i dag. Og når den modellen er intakt, så er faktisk mye av de andre modellene som hviler på denne også verdt å få med seg. Freud sa kanskje mye rart, men det betyr ikke at en tilfeldig mening som ikke bruker noen form for kilder har mer å si enn han.

Og det finnes ikke noen vitenskapelig forklaring på hvorfor man drømmer, så hvis man hevder at vitenskapen forklarer drømmer, så er det marginale teorier man refererer til. For konsensus er at denne forklaringen ikke finnes ennå. Så, vitenskapelige modeller på dette er bare teorier på nåværende tidspunkt. Men, man skal ikke se bort fra at vitenskapen finner ut av dette senere. Men, nå vet man for lite om dette til å kunne si at vitenskapen forklarer det.
Antall ord: 229

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Det er riktignok konsensus om at man ikke ennå vet hvorfor man drømmer, men man vet hva drømmer er.
Antall ord: 21
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Loddfavne
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av Loddfavne »

Kimbara skrev:Det er riktignok konsensus om at man ikke ennå vet hvorfor man drømmer, men man vet hva drømmer er.
Tja. Elektriske impulser i hjernen. Stimulering av ulike områder. Men, mye av denne aktiviteten fremstår som mystisk på grunn av at vi ikke vet hvorfor.

Men, kanskje litt mer snakking om hvilke drømmer vi drømmer her?
Antall ord: 63

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 343 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Stemmer ikke det at drømmer kan måles som aktivitet?
Altså hjerneaktivitet er målbart av maskiner?

Hvorfor blir det ikke registrert noen målbare aktiviteter under Nær døden opplevelser da?

Personer som har opplevd en NDO under kontrolerbare omstendigheter på sykehus, under operasjoner som har "miss-lyktes", kommer tilbake å forteller de utroligste historier, og det uten at det har blitt registrert noen aktivitet av hjernen.
Så hvis det er som skeptikerene mener, at hjernen "kødder" med oss "troende", hvordan kan en person da oppleve "drømmer", uten at det er noen aktivitet i hjernen, som da styrer ALT?

Bare en tanke som slo meg!
Antall ord: 109
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 19 Nov 2006 19:19
18
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Innlegg av Diablesse »

Dette virker kanskje random, men:

Når jeg er redd for å drømme om noe, og ligger om kvelden og kvier meg for å sove fordi jeg ikke har lyst til å drømme det eller det - det er gjerne disse nettene som blir drømmeløse (eller at jeg drømmer helt vanlige ufarlige drømmer som jeg glemmer når jeg våkner). Mareritt kommer som regel når jeg "aner fred og ingen fare". Why is this, mon tro?

Kanskje det bare er tilfeldig. Bare et mønster jeg har lagt merke til. Nåja. For å holde meg til tråden, kan jeg jo fortelle at jeg drømte en ganske sær drøm i natt som jeg bare husker bruddstykker av; jeg og en venninde skulle på et kurs sammen, men jeg ba pappa om å hente meg da jeg ante ugler i mosen i kurset, men venninden min ville ikke bli med fordi hun var blitt hjernevasket og skulle bli på kurset, og så kom jeg meg ikke vekk. Thats that for tonight :mozilla_smile:
Antall ord: 178

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jul 2006 23:30
18
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Innlegg av Lilja »

Jeg drømte sist natt at jeg var i Haugesund. Satt aleine på en benk i en park i byen da det plutselig kom ei dame og satte seg ved siden av meg. Hun var nok 45+, lyshåret og veldig pen.

Hun presenterte seg som moren til DJ Devil :lol:
Kjempehyggelig dame.

Vi satt og snakket en stund. Husker ikke om hva, men det var en fin samtale. Så kom DamageDone og DJ Devil gående, og ba meg med opp i en leilighet hvor det var fest.
Masse para-folk som var samlet. Vi pratet og drakk og hadde det veldig trivelig (Ja, dere er jammen en hyggelig gjeng :lol: )

Så oppdager jeg plutselig at jeg sitter på gulvet (der jeg som regel finner meg en plass irl også)
splitter naken, med bare en dyne rundt meg, og lurer febrilsk på hvordan jeg skal komme meg ut
av situasjonen uten at noen oppdager det! Tenker så det knaker og blir fryktelig stressa, men virket ikke som om noen andre legger merke til noe spesielt.

Så er det noen som danser, også klarer vedkommende å tråkke på dyna sånn at den blir revet av meg, og der sitter jeg, da... I Evas drakt med en sigg i ene handa og en øl i den andre.
Og prøver å prate og late som ingenting :roll:

Heldigvis våknet jeg ganske snart :mozilla_oops: :mozilla_oops: :mozilla_oops:
Og jeg rødmet!! Det har jeg ikke gjort på en lang stund...

Såh, nå er jeg spent på tolkninger!! :lol:
Antall ord: 250

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Svartepus
Verifisert
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Sep 2006 01:35
18
Kjønn (valgfri): hokatt
Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
Har takket: 668 ganger
Blitt takket: 1057 ganger

Innlegg av Svartepus »

Lett, Lilja!
Du er redd for å føle deg "naken" og rar hvis du møter oss paragærninger! :mozilla_smile:

Jeg pleier sjeldent å drømme at jeg er naken, men jeg har lignende drømmer om offentlige toaletter... Jeg går på do og låser etter meg, og akkurat når jeg har klærne rundt anklene og er klar til å gjøre mitt fornødne, så skjer en av følgende ting:

1. låsen går i stykker og noen lukker opp døra så folk ser inn.
2. veggene blir plutselig borte og masse folk står rundt meg.

Så sitter jeg der, rødmende, og føler meg veldig teit. Prøver fortvilt å hinte til folk at de må snu seg bort eller gå bort så jeg kan gjøre meg ferdig og få på meg klærne. Det gjør de jo selvfølgelig ikke. Jeg tør jo heller ikke reise meg med alle de stirrende folkene til stede, så da må jeg bare bli sittende der og skjemmes... :oops:

Jeg er like glad hver gang jeg våkner av sånne drømmer! Dette er nok min versjon av pinlige nakendrømmer...
Antall ord: 200
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jul 2006 23:30
18
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Innlegg av Lilja »

Hehe, tanken slo meg... :mozilla_oops:
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Diablesse
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 19 Nov 2006 19:19
18
Kjønn (valgfri): jinte
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 53 ganger

Innlegg av Diablesse »

Jeg hadde faktisk en ganske grei drøm natt til i går! Kvalifiserer ikke til nakendrøm, riktignok, men kanskje lettkledd-drøm. Anyway, jeg hang med noen folk som skulle vise meg noe, og så kom vi over Daniel Radcliffe helt ut av det blå, men han hadde blitt litt loco fordi han var besatt av en forbannelse fra Lord Voldemort eller noe (enda han ikke var i Harry-rollen, han var jo liksom "seg selv", bare gæren), og in order to free him fra den forbannelsen så fikk jeg beskjed om at jeg måtte forføre ham. Men jeg hadde på uteklær, så jeg måtte løpe opp på rommet og finne noe gjennomsiktig. Og så våknet jeg!! Da ble jeg drittsur, altså. Er det ikke irriterende når man våkner før man får vite hvordan det går?
Antall ord: 150

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links