Fakta, teori & skepsisAktuelt, den andre!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 343 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Aktuelt, den andre!

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

For ikke å snakke om de som tror på healing, spøkelser, søkepinner, EVP, UFO, konspiranoia, reinkarnasjon, husrensing, Ouija, orbs, homeopati, scientologi, osv...
Yøye meg!

De som tror på healing, spøkelser, søkepinner, EVP, UFO, konspiranoia, reinkarnasjon, husrensing, Ouija, orbs, homeopati har vel grunner til det? Tror du ikke det Kimmers?
Det er noe som skjer som grunner til troen på det alternative..
Kan lissom ikke se for meg at noen skal disse personer som tror på det andre lukker sine øyne for.
Det at noen forlanger "bevis" for det mine øyne, ører og følelser fanger opp, er ikke mulig å fremskaffe, annet enn denne evendlige messingen om å prøve det selv, da det kan være healing, eller hus rens..

Jeg har en formening om at det paranormale spørsmål, skal få låv til å være åpent for alle som vil utforske, og ikke minst finner ro i sjelen grunnet troen på det ukjente og håpet om "noe mer" når vi en dag skal "pakke tøfflene" og lokket blir skrudd på...
Jeg håper at skeptikere vil respektere de som tror og håper på noe mer.
La oss troende få låv til å leve i pakt med troen på et liv etter døden.
Ser lissom ikke helt grunnen til at noen skal ruinere livsgrunnlaget for de troende, selv om de selv åpenbart ikke er i stand til å tro annet enn det faktiske faktum, som er bevist, og funnet logiske forklaringer på.
Nei Kimmers, dette er ikke et angrep på deg. Kun mine tanker på hva som er aktuelt akkurat nå!

Happe....
Antall ord: 271
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Aktuelt, den andre!

Innlegg av Kimbara »

HappeTittenTooYouNow skrev: De som tror på healing, spøkelser, søkepinner, EVP, UFO, konspiranoia, reinkarnasjon, husrensing, Ouija, orbs, homeopati har vel grunner til det? Tror du ikke det Kimmers?
Det er noe som skjer som grunner til troen på det alternative..
Og så? Du har tatt innlegget mitt helt ut av kontekst. Det var snakk om at religiøse mennesker sjelden ønsker å diskutere eller tenke kritisk rundt sin egen tro, og jeg påpekte at dette ikke bare gjelder for den vanlige formen for religiøs tro.
Det at noen forlanger "bevis" for det mine øyne, ører og følelser fanger opp, er ikke mulig å fremskaffe, annet enn denne evendlige messingen om å prøve det selv, da det kan være healing, eller hus rens..
Det er bare å forvente at man blir pålagt å legge frem bevis dersom man fremmer en påstand. Når folk bare forteller om noe de har opplevd blir de som regel ikke pålagt dette.
Jeg tror du blander sammen etterspørsel om bevis og kritiske bemerkninger.
Jeg har en formening om at det paranormale spørsmål, skal få låv til å være åpent for alle som vil utforske, og ikke minst finner ro i sjelen grunnet troen på det ukjente og håpet om "noe mer" når vi en dag skal "pakke tøfflene" og lokket blir skrudd på...
Jeg håper at skeptikere vil respektere de som tror og håper på noe mer.
La oss troende få låv til å leve i pakt med troen på et liv etter døden.
Hvorfor skal dere ha respekt for at dere tror? Én ting er å håpe på noe mer etter døden, men det blir noe helt annet når dere fremmer fantastiske påstander vedrørende vår virkelighet.
Nei, vi skeptikere kommer aldri til å "respektere" denne formen for påstandsytring, da grunnlaget er for subjektivt.
Man kan ikke bare diktere sannheter etter eget forgodtbefinnende. Verden fungerer ikke slik.
Ser lissom ikke helt grunnen til at noen skal ruinere livsgrunnlaget for de troende, selv om de selv åpenbart ikke er i stand til å tro annet enn det faktiske faktum, som er bevist, og funnet logiske forklaringer på.
"Ruinere livsgrunnlaget"? Det var da voldsomt!

Ingen har vondt av å tenke kritisk. Når du kommer med slike utsagn som nå er det fordi du er redd for å ikke bli trodd, virker det som. Hvis dette var en høyst personlig tro for deg hadde du for det første ikke vært så aktiv når det gjelder å fremme påstander, og for det andre hadde du ikke brydd deg om motargumenter.
Dette er vel bare å anse som en defensiv offensiv fordi du ikke føler du kommer noen vei i diskusjonene?
Antall ord: 462
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
16

Det er bare å forvente at man blir pålagt å legge frem bevis dersom man fremmer en påstand. Når folk bare forteller om noe de har opplevd blir de som regel ikke pålagt dette.
Det eneste bevis jeg kan servere de som spør, er mitt ord!

Hvorfor skal dere ha respekt for at dere tror?
Det tror jeg desverre ikke er mulig å forklare deg, da du tydligvis ikke er i stand til å tro på hva personer / jeg har å fortelle.
Troens respekt er så veldig mye større enn det du selv tror det er..
Én ting er å håpe på noe mer etter døden, men det blir noe helt annet når dere fremmer fantastiske påstander vedrørende vår virkelighet.
Nu er det jo slik at jeg har observert selv, mye som de fysiske låver ikke tillater.
Troen min grunner i mine observasjoner / resultater av det alternativets virke.
Troen min på GUD, kan jeg ikke forklare annet enn at jeg tror på GUD.
Det finnes ikke en ting som skal kunne dra meg vekk ifra en tro på GUD.
Jeg er ekstremt glad i livet, og dets frukter, og min tro forteller meg at jeg ikke skal gå rundt å være bekymret over døden, og dens sorte silke som tilslutt vil omslutte seg kroppen.
Jeg tror min sjel vil gå videre, til "noe"..
Jeg selv har sett, at "noe" er et faktum... Så det som irriterer deg, at jeg slenger ut den ene sannheten etter den andre, er ikke annet enn de sannheter mine øyne har oppfanget selv!

"Ruinere livsgrunnlaget"? Det var da voldsomt!
Hvis du går tilbake i Kimbara sine "ski-spor" her på fora, så vil du merke at det "snøen" har smeltet endel der du har gått... Noen steder er det blitt helt bart... (håper du forstår denne metaforen?) Ikke vondt ment, men.. dog... en sannhet!
Når du kommer med slike utsagn som nå er det fordi du er redd for å ikke bli trodd, virker det som
Ja, jeg er vel redd for det. Men, i min verden er jeg vel noe enklere å håndteres enn mange andre personer her inne på foraet, da jeg kun er en enkel person som opplever og tror på det øyne viser meg! Så min, redsel for å ikke bli trodd?? Er faktisk ikke så stor som du tror.. For meg er det ikke så viktig å få deg til å tro, annet enn at du selv bør ta mitt virke nærmere i øyensyn, før du "gruser" meg og min tro, og ikke bare støtter deg til dine leste konklusjoner, om at det jeg opplever, kun er fantasi og vrangforestilling....
Antall ord: 454

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

HappeTittenTooYouNow skrev: Det eneste bevis jeg kan servere de som spør, er mitt ord!
Men du er klar over at disse anekdotiske bevisene også fungerer som bevis på noe helt annet enn det du mener å bevise?

Ved å analysere slike uttalelser kan man nemlig skaffe seg et grovt bilde av hvordan vedkommende tenker og tolker. Konklusjoner er ofte ganske avslørende.
Hvorfor skal dere ha respekt for at dere tror?
Det tror jeg desverre ikke er mulig å forklare deg, da du tydligvis ikke er i stand til å tro på hva personer / jeg har å fortelle.
Troens respekt er så veldig mye større enn det du selv tror det er..
Tanken om at man for all del må respektere trossystemer er gal. Man skal gå tro etter i sømmene. Man skal stille spørsmål ved grunnlaget. Dette er essensielt om utvikling og økning det generelle kunnskapsnivå skal kunne finne sted.
Nu er det jo slik at jeg har observert selv, mye som de fysiske låver ikke tillater.
...ifølge din tro, ja. Men psykologien har vist oss at man ikke bør stole for mye på egen observasjon. Man kan raskt oppleve meget fantastiske fenomener dersom man stoler på egen dømmekraft. Og la meg understreke at dømmekraften ikke utelukkende er bevisst.
Troen min grunner i mine observasjoner / resultater av det alternativets virke.
Troen min på GUD, kan jeg ikke forklare annet enn at jeg tror på GUD.
Det finnes ikke en ting som skal kunne dra meg vekk ifra en tro på GUD.
Jeg er ekstremt glad i livet, og dets frukter, og min tro forteller meg at jeg ikke skal gå rundt å være bekymret over døden, og dens sorte silke som tilslutt vil omslutte seg kroppen.
Jeg tror min sjel vil gå videre, til "noe"..
Det er fint for deg, Happe. Virkelig.
Det som ikke er så fint er at du påvirker andre til å dele dine vrangforestillinger. Jeg mener at kunnskap og kritisk tenking er nøkkelen til et bedre samfunn/verdenssamfunn - derfor slår jeg ned på ukritisk spredning av religiøs tro (ja, det kalles religiøs tro selv om man ikke anser seg som medlem av en spesifik religion).

Her vil jeg for sikkerhetsskyld påpeke at bruken av ordet "vrangforestilling" kun er ment ut fra ordets definisjon (slå det opp på wikipedia).
Hvis du går tilbake i Kimbara sine "ski-spor" her på fora, så vil du merke at det "snøen" har smeltet endel der du har gått... Noen steder er det blitt helt bart... (håper du forstår denne metaforen?) Ikke vondt ment, men.. dog... en sannhet!
Nei, jeg kan ikke se å ha ødelagt livsgrunnlaget til noen. Vel, kanskje min eks - men det er en annen historie (og det er gjensidig) :lol:
Når du kommer med slike utsagn som nå er det fordi du er redd for å ikke bli trodd, virker det som
Ja, jeg er vel redd for det. Men, i min verden er jeg vel noe enklere å håndteres enn mange andre personer her inne på foraet, da jeg kun er en enkel person som opplever og tror på det øyne viser meg! Så min, redsel for å ikke bli trodd?? Er faktisk ikke så stor som du tror.. For meg er det ikke så viktig å få deg til å tro, annet enn at du selv bør ta mitt virke nærmere i øyensyn, før du "gruser" meg og min tro, og ikke bare støtter deg til dine leste konklusjoner, om at det jeg opplever, kun er fantasi og vrangforestilling....
Da skal du vite at jeg ikke støtter meg til "leste konklusjoner" (sic), men omfattende studier. Det er gjort enormt mye forskning på området - hvilket du kanskje ikke er klar over?
Det er heller ikke slik at jeg leser ei skeptisk bok om "healing", og dermed konkluderer overfor deg.

Nei, jeg leser bøker om kognitiv psykologi, vitnepsykologi, hukommelse, medisin, forskningsprosesser, paranormale encyclopedia, paranormale anekdoter, paranormale teorier, endeløse rekker med artikler om forskning på området, referater fra konferanser (parapsykologer og forskere), observerer debatter, leser innlegg, hører på det du har å si, osv.

Derfor forstår du kanskje at det irriterer meg en smule å bli møtt med "du forstår ikke hva dette er" og liknende? Dette er et arbeid som tar opp mye av min tid nå, og kommer til å ta opp mye av min tid fremover.
Antall ord: 743
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
16

Men du er klar over at disse anekdotiske bevisene også fungerer som bevis på noe helt annet enn det du mener å bevise?

Ved å analysere slike uttalelser kan man nemlig skaffe seg et grovt bilde av hvordan vedkommende tenker og tolker. Konklusjoner er ofte ganske avslørende.
Når noen forlanger bevis på mine opplevelser, så er det kun mitt ord som jeg har å komme med.
Jeg vet at det ikke er bra nok... Men, dog... kun det eneste bevis jeg har...
...ifølge din tro, ja. Men psykologien har vist oss at man ikke bør stole for mye på egen observasjon. Man kan raskt oppleve meget fantastiske fenomener dersom man stoler på egen dømmekraft. Og la meg understreke at dømmekraften ikke utelukkende er bevisst.
Ifølge min tro, mitt syn, mine ører, og følelser.
Det er leit, at uansett noen forteller om sine fantastiske opplevelser, så vil det aldri bli trodd.
Først så tar man hele hendelsen, og hakker de opp i småbiter.. Hvis det ennå er liv i hendelsen, så er det å stille spørsmål om personens dømmekraft. Og en persons dømmekraft kan jo selvfølgelig IKKE stoles på.....
Det er fint for deg, Happe. Virkelig.
Det som ikke er så fint er at du påvirker andre til å dele dine vrangforestillinger. Jeg mener at kunnskap og kritisk tenking er nøkkelen til et bedre samfunn/verdenssamfunn - derfor slår jeg ned på ukritisk spredning av religiøs tro (ja, det kalles religiøs tro selv om man ikke anser seg som medlem av en spesifik religion).
Yøye meg... Ærede dommer Kim... Hvor er fasiten/beviset for at mine opplevelser er vrangforestilling?
Du kan ikke komme å påstå at min tro er "vrangforestilling"/ "fantasi" vel?
Det kan virke som du er ute etter å kneble de som har noe å fortelle...
Ikke, minst, de som ennå tør å si "JEG TROR PÅ GUD"
Jeg tror på det alternative...
Å spre mine "SANNsynligheter" er noe jeg føler medlemmer her har lyst til å ta del med meg i.

Nei, jeg kan ikke se å ha ødelagt livsgrunnlaget til noen
Jo Kim... Når jeg snakket "livsgrunnlag", så hadde jeg livet her inne på Paranormal.no, og jeg har vært vitne til minimum en person sa takk for seg på Chaten etter en disput med deg for en stund tilbake..
Og, flere personer tør ikke lenger å "spre" sitt ord her inne lenger, grunnet de har "brent" seg på et møte med deg og et par andre her inne.. Og noen, av de har tilogmed "kastet" inn håndkledet for godt...
Antall ord: 488

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

HappeTittenTooYouNow skrev: Når noen forlanger bevis på mine opplevelser, så er det kun mitt ord som jeg har å komme med.
Jeg vet at det ikke er bra nok... Men, dog... kun det eneste bevis jeg har...
Men hvis du selv vet det ikke er nok - hvorfor klager du når noen sier det ikke er nok?
Ifølge min tro, mitt syn, mine ører, og følelser.
Det er leit, at uansett noen forteller om sine fantastiske opplevelser, så vil det aldri bli trodd.
Først så tar man hele hendelsen, og hakker de opp i småbiter.. Hvis det ennå er liv i hendelsen, så er det å stille spørsmål om personens dømmekraft. Og en persons dømmekraft kan jo selvfølgelig IKKE stoles på.....
Virkeligheten er ikke alltid rettferdig, Happe. Noen ganger må man bare erkjenne overfor seg selv at man kan ha tatt feil i ens konklusjon.

Du kan like det eller ikke, men man kan faktisk ikke stole på sin egen dømmekraft. Dette er ikke noe jeg sier i et forsøk på å avskrive alt som går innenfor "det paranormale" - det er noe jeg sier fordi det er fakta. Det er rett og slett en faktor man bare ikke kan overse i slike saker, derfor minner jeg på at den eksisterer. Jeg ser ikke hvorfor dette er så problematisk. Jeg mistenker at det dreier seg om stolthet.
Yøye meg... Ærede dommer Kim... Hvor er fasiten/beviset for at mine opplevelser er vrangforestilling?
Jeg bruker ordet "vrangforestilling" ut fra definisjonen på hva en vrangforestilling er. En vrangforestilling er at man er overbevist om at noe er sant som ikke passer inn med virkeligheten. Selv om det du tror på kan være sant, er grunnlaget du bygger dine "sannheter" på altfor dårlig (selv om du personlig mener det er mer enn nok).
Det kan virke som du er ute etter å kneble de som har noe å fortelle...
Ikke, minst, de som ennå tør å si "JEG TROR PÅ GUD"
Folk kan få skrive og si akkurat hva de vil. Jeg hindrer ikke folk i å gjøre det.
Men så lenge de uttaler seg i det offentlige rom har jeg all min rett til å gi dem svar og forsøke å forklare hvorfor de kanskje tar feil med sine påstander eller konklusjoner.

Jeg ser nemlig at mye av det som fortelles om er forankret i manglende kunnskap innenfor aktuelle områder. Hvorfor er det galt av meg å opplyse om dette, mener du?
Jeg tror på det alternative...
Å spre mine "SANNsynligheter" er noe jeg føler medlemmer her har lyst til å ta del med meg i.
Selvsagt. Fortsett med det. Men du må også regne med å bli møtt med kritiske spørsmål og innvendinger. Hverken du eller jeg har copyright på sannheter her.
Nei, jeg kan ikke se å ha ødelagt livsgrunnlaget til noen
Jo Kim... Når jeg snakket "livsgrunnlag", så hadde jeg livet her inne på Paranormal.no, og jeg har vært vitne til minimum en person sa takk for seg på Chaten etter en disput med deg for en stund tilbake..
Og, flere personer tør ikke lenger å "spre" sitt ord her inne lenger, grunnet de har "brent" seg på et møte med deg og et par andre her inne.. Og noen, av de har tilogmed "kastet" inn håndkledet for godt...
Vel, heretter skal jeg ta det rolig med nye brukere. Ikke fordi jeg mener dette er riktig, men fordi jeg ser at mange er veldig hårsåre. Hvis nye brukere blir "skremt vekk", skal jeg heller la dem bli kjent med meg først.

Men jeg må si jeg har store vanskeligheter med å forstå hvordan eller hvorfor folk lar seg diktere av én person på den måten du beskriver. Jeg er bare et menneske som alle andre.
Antall ord: 644
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
16

Jeg ser ikke hvorfor dette er så problematisk. Jeg mistenker at det dreier seg om stolthet.
Herrlig..
De som holder ut en diskusjon med deg blir mistenkeliggjort, for å bedrive en slags "å-beholde stolthet-masken-taktikk"?
Ærlig talt..
Man må for helvete ha lov til å svare for seg, uten å legge seg på ryggen hvis en er uheldig å "snubler" over en konfrontasjon mot en skeptiker vel?
Dette syntes jeg grenser mot en "håning" mote oss troende..
Jeg beholder min tro, og nei... Det har ingenting med "stolthet" å gjøre.... Kun, mitt livssyn.
Antall ord: 91

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Nå må du ikke ta ting helt ut av sin kontekst da.

Merk at jeg skrev jeg mistenker at det dreier seg om stolthet - altså at det var det inntrykket jeg har fått. Jeg burde kanskje avsluttet setningen med et spørsmålstegn for å gjøre dette tydeligere?

Men hvorfor fokuserte du bare på dette og ikke alt det andre jeg skrev?
Antall ord: 63
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
16

Men hvorfor fokuserte du bare på dette og ikke alt det andre jeg skrev?
Det var det jeg prioriterte å sette fingere på i morges, før jobben tok all min tid..
Merk at jeg skrev jeg mistenker at det dreier seg om stolthet - altså at det var det inntrykket jeg har fått. Jeg burde kanskje avsluttet setningen med et spørsmålstegn for å gjøre dette tydeligere?
Men, hvorfor skal det handle om stolthet, og en iver etter å "vinne" en diskusjon så fort jeg eller andre personer står hardt på sine formeninger da?
Men hvis du selv vet det ikke er nok - hvorfor klager du når noen sier det ikke er nok?
Forstår jeg det dithen, at du ønsker at vi troende heller skal holde kjeft, hvis vi ikke kan fremlegge god nok dokumentasjon? og bevis?
Og... det finnes de skeptikere her, som har et helt annen fremgangsmåte enn det du har, og det er lettere å møte f.eks, et kritiske spørsmål fra Moonstone, Deep space, ParaUnormal og noen til, enn den agresive tonen din vi troende møter når vi ikke kan hoste opp annen fakta enn våre øyne,ører og følelser.
Forresten kjære Kim..: Sjekk opp de siste tråder der det er endt opp med diskusjon om diskusjons tekknikk, flisespikking om diverse ord, med annen betydning, avsporing, "krangel, håning, og advarsler"..

Hvem føler du er "tha firestarter"?
Virkeligheten er ikke alltid rettferdig, Happe. Noen ganger må man bare erkjenne overfor seg selv at man kan ha tatt feil i ens konklusjon.
Yeah, yeah, yeah!!
Men, jeg var der... Det var ikke du!
Den røde bilen som klinket til meg i siden... kan jo ha vært blå.??

Dette er ikke noe jeg sier i et forsøk på å avskrive alt som går innenfor "det paranormale" -
Yeah... right..
Folk kan få skrive og si akkurat hva de vil. Jeg hindrer ikke folk i å gjøre det.
Men så lenge de uttaler seg i det offentlige rom har jeg all min rett til å gi dem svar og forsøke å forklare hvorfor de kanskje tar feil med sine påstander eller konklusjoner.
Men, du som skeptiker..
La meg minne deg på dette..
Nettstedet du er Moderator på er: Paranormal.no..
Stedet for fokus på det ukjente....
Har du problemer med å forholde deg til det faktumet at det er personer her som opplever Paranormale aktiviteter?
Jeg ser nemlig at mye av det som fortelles om er forankret i manglende kunnskap innenfor aktuelle områder
Ja, vi er vel ikke kjent med våre egne øyne,ører og følelser... Hmmmm..
Men du må også regne med å bli møtt med kritiske spørsmål og innvendinger
Selvfølgelig... Jeg er klar over det... De kritiske spørsmål må gjerne komme de, med kanskje de burde kommet på en litt mer respektfull innpakning.. Eller, formulere de ikke så til de grader,at jeg føler meg som en underdandig person, som... ehhh. ikke burde skrive om sin tro, sannhet eller tanker.
Det virker veldig som du er på jakt, for å "ta" de troende, som ikke skifter mening etter noen runder med deg, og din slakting av tråder, og innlegg..
Det blir jo bare "biff-snadder" igjen etter du har væt innpå med din oppstykking..
Vel, heretter skal jeg ta det rolig med nye brukere.
Fint!
Jeg er bare et menneske som alle andre.
Godt å vite!
Antall ord: 582

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

HappeTittenTooYouNow skrev: Men, hvorfor skal det handle om stolthet, og en iver etter å "vinne" en diskusjon så fort jeg eller andre personer står hardt på sine formeninger da?
Det er noen ganger det inntrykket jeg får fordi dere velger å fokusere på at jeg stiller kritiske spørsmål fremfor å møte de kritiske spørsmålene.
Dere velger også å overse mye av det jeg skriver om min egen holdning ved å bevisst misforstå eller "glemme" det - som at jeg sier jeg ikke tror dere lyver, eller at jeg i utgangspunktet er åpen for alt så lenge argumentasjonen er gyldig.

Noen av dere har også ytret at jeg er hovmodig. Syns du ikke det er ganske hovmodig å si at du vet selv om det finnes mange grunner til at dette kanskje er feil?
Forstår jeg det dithen, at du ønsker at vi troende heller skal holde kjeft, hvis vi ikke kan fremlegge god nok dokumentasjon? og bevis?
Nei, jeg ønsker at dere skriver til krampa tar dere. Helt seriøst.
Men jeg hadde kanskje et lite håp om at dere samtidig ville vedkjenne svakhetene i påstandene deres fremfor å angripe meg for å gjøre dere oppmerksom på dem. Kanskje vi da kunne hatt litt mer givende diskusjoner?
Og... det finnes de skeptikere her, som har et helt annen fremgangsmåte enn det du har, og det er lettere å møte f.eks, et kritiske spørsmål fra Moonstone, Deep space, ParaUnormal og noen til, enn den agresive tonen din vi troende møter når vi ikke kan hoste opp annen fakta enn våre øyne,ører og følelser.
Husk at jeg, i motsetning til dem (slik jeg har sett), har en dypere innsikt i psykologien. Du vil gjerne møte litt andre argumenter fra meg, og de vil være vanskeligere å svelge siden de forutsetter meget god selvinnsikt eller evne til å motta kritikk for å kunne godtas eller forstås 100%.
Forresten kjære Kim..: Sjekk opp de siste tråder der det er endt opp med diskusjon om diskusjons tekknikk, flisespikking om diverse ord, med annen betydning, avsporing, "krangel, håning, og advarsler"..

Hvem føler du er "tha firestarter"?
Jeg ser dem, og jeg liker dem ikke noe mer enn det du gjør. I slike tråder er det meg som må lære å svelge stoltheten, og jeg tror du forstår meget godt at det ikke er lett å la den type kritikk jeg møter stå ubesvart.
Du må huske på at det her på forumet ikke er en gjeng likesinnede som kommer meg i forsvar på samme måte som med deg eller de andre troende. Jeg står stort sett alene mot et lite samfunn likesinnede her.
Yeah, yeah, yeah!!
Men, jeg var der... Det var ikke du!
Den røde bilen som klinket til meg i siden... kan jo ha vært blå.??
Jeg skulle virkelig ønske du kunne lese det jeg skriver. Det er mulig jeg ikke har forklart ting bra nok, og det må jeg isåfall beklage.

Hjernens hukommelse er stort sett meget dårlig. Så fort noe har kommet inn blir det lett gjenstand for manipulasjon. Dvs. at lagret informasjon lett kan enten forsvinne delvis eller smelte sammen med annen informasjon - også ønsketenking.
I et område innenfor psykologien kalt vitnepsykologi lærer man om alle feilene som kan skje, og skjer, i vår kognitive psyke (den delen som omhandler prosessering av sanseinntrykk og hukommelse).

Det heter vitnepsykologi fordi man studerer graden av pålitelighet hos vitner. Fortrinnsvis i kriminalsaker. Når du forteller om en opplevelse du har hatt kan man se på deg som et vitne til den hendelsen.
Vitneutsagn er kjent for å være problematiske, da folk gjerne har vidt forskjellige historier å komme med om det som har hendt. Det har f.eks. forekommet at vitner har hørt skudd der skudd ikke er avfyrt. Disse menneskene er personlig helt oppriktige, og er overbevist om at det de mener å ha sett og hørt virkelig skjedde slik de forteller det - selv om det ikke stemmer overens med det som faktisk skjedde.

Når det gjelder mennesker som fra før av har en forestilling om verden som baserer seg på at overnaturlige ting skjer, ser vi at deres tro blandes inn i den kognitive prosessen. Det betyr at man gjerne tolker ting inn i opplevelsen fremfor å tolke ting ut av den.

Derfor er argumentet "jeg var der, ikke du", som du ser, ikke å anse som gyldig som argument for hva om virkelig hendte.

Jeg forstår utmerket godt at det kan være både irriterende og sårende å høre dette, og det beklager jeg. Men grunnen til at jeg argumenterer slik er at jeg håper å kunne bidra til en dypere innsikt i hvordan vår psyke opererer. Det er så ufattelig mange fallgruver man kan falle i, at du aner ikke. Det er mulig jeg har et litt naivt håp om ydmykhet overfor den menneskelige psyke, men ser jo at det kan være meget vanskelig å forstå eller godta for enkelte.
Dette er ikke noe jeg sier i et forsøk på å avskrive alt som går innenfor "det paranormale" -
Yeah... right..
Syns du ikke denne blatante avskrivningen av min agenda er i overkant hovmodig?
Men, du som skeptiker..
La meg minne deg på dette..
Nettstedet du er Moderator på er: Paranormal.no..
Stedet for fokus på det ukjente....
Har du problemer med å forholde deg til det faktumet at det er personer her som opplever Paranormale aktiviteter?
Overhodet ikke. Det jeg har problemer med er at mange av disse velger å overse argumentasjonen min til fordel for å angripe meg personlig. Min agenda her er å bidra med kunnskap som viser at mye av det som tros på kan være tuftet på misforståelser og/eller mangelfull kunnskap innenfor vanskelige områder (som kognitiv psykologi).

Det er likevel interessant å se reaksjonene.
Jeg ser nemlig at mye av det som fortelles om er forankret i manglende kunnskap innenfor aktuelle områder
Ja, vi er vel ikke kjent med våre egne øyne,ører og følelser... Hmmmm..
Det stemmer, og jeg håper du, nå som jeg har gitt en kort beskrivelse av vitnepsykologi, skjønner hvorfor.
Men du må også regne med å bli møtt med kritiske spørsmål og innvendinger
Selvfølgelig... Jeg er klar over det... De kritiske spørsmål må gjerne komme de, med kanskje de burde kommet på en litt mer respektfull innpakning.. Eller, formulere de ikke så til de grader,at jeg føler meg som en underdandig person, som... ehhh. ikke burde skrive om sin tro, sannhet eller tanker.
Jeg skriver ganske direkte og nøytralt. Mener du at jeg burde pakke det inn i koseprat?
Det virker veldig som du er på jakt, for å "ta" de troende, som ikke skifter mening etter noen runder med deg, og din slakting av tråder, og innlegg..
Det blir jo bare "biff-snadder" igjen etter du har væt innpå med din oppstykking..
Nei, det blir det ikke. Hvis du er villig til å sette deg inn i det jeg skriver ser du at det som kommer ut på andre siden er en forsøksvis ny forståelse for oss mennesker. Det er mange som ikke ønsker den type kunnskap, skjønner jeg.
Antall ord: 1273
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
16

Syns du ikke denne blatante avskrivningen av min agenda er i overkant hovmodig?
Ikke hovmod, men... Jeg begynner å bli litt lei denne "ballkastingen" tilbake.

Jeg stopper denne Quote'ingen nå, å samler meg om til et kortere svar.
Kritiske spørsmål og svar fra deg har en tendens til å få dine motdiskutanter til å gi seg da man ikke makter å fortsette med en bevisføring som ikke er til nytte.
Jeg personlig, vet at mine opplevelser ikke er gode nok bevis, men det er det eneste jeg kan fortelle om, og når noen ønsker bevis, så vil jeg selvfølgelig ikke klare å finne noen annen fprnuftig svar, enn det jeg så.. Og det er flere her på foraet som følers seg igjenkjennende til mine historier.. Det er flere saker og motargumentasjoner som du har fremlagt for meg, som jeg har lyttet til, og funnet ut at det du nevner, kan oxo være en grunn til hendelser, men.... oxo noensaker, som verken du eller BA har klart å komme med noen som kan ha samsvar med..

Ja Kim, jeg leser det du skriver... Noe er bra forklart, som jeg kan finne nyttig... Noe, er jeg faktisk ikke enig i...
Noen kozeprat er vel ikke jeg ute etter heller, annet enn å gi dine motstandere kanskje litt følelsen av å bli respektert.. lissom..

Hvis du tar en titt på Happes sannhet del I, så vil du få et innblikk i en av mine opplevelser, som jeg ikke kan fortelle på annen måte.
Det er en av mange grunner til at jeg beholder Troen på GUD og "noe mer"..
Antall ord: 267

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Det er ikke alltid jeg forventer svar når jeg stiller spørsmål. Noen ganger er spørsmålene utformet slik at de skal få en til å bli usikker fordi en innser svakheter i logikken en har brukt.

Det kan lett bli en forvirrende og frustrerende opplevelse for noen, og enkelte reagerer med aggresjon.

Det er da det begynner å bli interessant.

Du sier det er noe av det jeg skriver som du ikke er enig i - kan du ikke forsøke å motargumentere dette ved å begrunne hvorfor du ikke er enig? Dette har du sikkert forsøkt, men ikke kommet noen vei med. Hvis du havner i en situasjon hvor dine argumenter ikke strekker til - hva sier det deg da?

Er den riktige måten å reagere på å kjefte på motdebattanten fordi han eller hun fremmet argumentasjonen? Eller er det mer riktig å vedkjenne at det kan være et poeng i argumentasjonen, iom. at den er av sterkere art?
Eller er det mest riktig å trekke seg ut av diskusjonen?

Her kan ikke jeg gi deg noen fasit. Dette må du selv tenke gjennom.
Antall ord: 182
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
16

Noen ganger føler jeg at ord ikke strekker til.
Noen ganger så har jeg ikke tid til å motargumentere, så ender den "tråden" i glemmeboka.
Noen ganger, så blir jeg bare sååå oppgitt, av (det jeg føler) er kverrulering, og da gir jeg rett og slett blaffen...
Og noen ganger så har jeg baller nok til å gi litt ekstra igjen..

Selv om det ikke foreligger noen "svar" fra meg, betyr ikke at jeg har kaputilert.
Og, denne aggresjon du prøver å beskylde meg for..... Føler den er ganske så ofte gjensidig..
Men, ingen aggresjon fra min side "NO MOORE"..
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links