Fakta, teori & skepsisAktuelt(eller ikke)

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Aktuelt(eller ikke)

Innlegg av Kimbara »

Asbjørn skrev: Og hvorfor tror du det blomstrer opp så mye det har gjordt ?
Det er fordi mange mennesker rundt om kjenner igjen ting de selv har opplevet.
Og så begynner de å tørre å snakke om slike ting selv.
Og dette kom sånn ca. sammen med Internett. Der kunne folk anonymt dele sine historier, og så fort noen snakker offentlig blir det raskt flere og flere som "kjenner seg igjen".
Det er en ond sirkel, da anekdoter kan påvirke andre til å tro de har opplevd det samme. Det skal ikke mye til for å finne likhetstrekk i psykologiske tolkninger.
Og for argumentets sak ; det paranormale har vært en del av livet mitt fra lenge før datamaskinen, arpanet og så internett kom på bane.
Igjen; jeg snakket ikke om noen spesielt, men om fokuset generelt. Verden er blitt mindre pga. utviklingen i kommunikasjon. Dette er med på å bidra til at det virker som om fokuset er blitt så enormt mye større.
Ser du ikke hvordan kommersielle aktører plukket opp en begynnende trend, spilte videre på den, og at dette fikk ringvirkninger?
Argumentet er derfor ugyldig, da dette ikke har vært en begynnende trend, men en sak som har eksistert blant mennesket sålenge vi har historie.
Det er derimot en videreføring av en eksisterende trend, noe som er et heltannet argument.
"Selvutvikling" og fokuset på "det paranormale" vi ser i dag er en forholdsvis ny utvikling - men det har sitt anker i overtroen som alltid har eksistert.
Såkalte "klarsynte", new age, snakk om "energier" - alt dette har vokst frem det siste århundret.
Antall ord: 270
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
HappeTittenTooYouNow
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Mai 2008 21:55
16
Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
Lokalisering: Goat-House
Har takket: 343 ganger
Blitt takket: 152 ganger

Innlegg av HappeTittenTooYouNow »

Såkalte "klarsynte", new age, snakk om "energier" - alt dette har vokst frem det siste århundret.
Grunnen for oppblomstring av disse selverklærte Såkalte "klarsynte", new age, snakk om "energier", er vel nå at deisse "tilstander" har fått tildelt et "felles navn". Nå vet ALLE hva det er snakk om når ordet "klarsynt" blir nevnt...
Antall ord: 58
I'm not insane.; my mother had me tested.!

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

Moonstone skrev:
puma/f skrev:Tror det er veldig mange som ikke tørr og ta den biten av debbatten som går på tro...
Det er mye lettere og dissikere fakta og synse om tall enn det er og skulle diskutere åndlighet og tro.

Det er i allefall min erfaring

Puma/f
Etter min mening så er folk flest ikke intressert i å utfordre livssynet sitt, fordi de føler seg trygg akuratt der de er.
Vane mennesker er det mange av, og det virker som om det er disse som har mest problemer med det.
Disse ser på forrandring som en trussel, og når disse menneskene kommer til kort i en diskusjon, blir de som regel bare sure.
Sikkert en naturlig psykisk reaksjon ;)
Der traff du spikeren på hodet, og eplet i treet :mozilla_innocent:

"Vane mennesker"...
De har sin tro, og er godt fornøyd med det.
De har sin kaffetrakter og elsker kaffen den lager. Kommer det en annen og sier at den smaker pissvann, så klikker de i fistel og hiver deg på dør.
Akkurat det samme gjør svært mange kristne, muslimer, og buddhister over hele verden.

sorry, måtte bare :mozilla_tongue:
Antall ord: 197
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Deep Space skrev: Akkurat det samme gjør svært mange kristne, muslimer, og buddhister over hele verden.
For ikke å snakke om de som tror på healing, spøkelser, søkepinner, EVP, UFO, konspiranoia, reinkarnasjon, husrensing, Ouija, orbs, homeopati, scientologi, osv...
Antall ord: 41
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Deep Space
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jan 2007 22:56
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Deep Space »

Kimbara skrev:
Deep Space skrev: Akkurat det samme gjør svært mange kristne, muslimer, og buddhister over hele verden.
For ikke å snakke om de som tror på healing, spøkelser, søkepinner, EVP, UFO, konspiranoia, reinkarnasjon, husrensing, Ouija, orbs, homeopati, scientologi, osv...
Joda, skal ikke stikke det under en stol nei.. men de fleste som tror på slikt er svært åpne og er oftest ganske jordnære og vet å sette spørsmål på både det de holder på med, og opplever. De kan som regel alltids diskutere og dele med seg det man opplever og tror. Åpent. Akkurat som her på forumet.

Det, liker ikke fanatiskt religiøse mennesker.
Antall ord: 113
There will never be world peace as long as religion exists.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Deep Space skrev: Joda, skal ikke stikke det under en stol nei.. men de fleste som tror på slikt er svært åpne og er oftest ganske jordnære og vet å sette spørsmål på både det de holder på med, og opplever. De kan som regel alltids diskutere og dele med seg det man opplever og tror. Åpent. Akkurat som her på forumet.

Det, liker ikke fanatiskt religiøse mennesker.
Av fare for å pusse hundene på meg selv; det liker ikke nevnte "hverdagstroende" heller.

Det er uhyre sjelden jeg har vært borti en troende som har en åpen holdning og stiller kritiske spørsmål til egen tro. Når jeg har gått inn i diskusjoner har det i beste fall endt med "ok, men jeg velger likevel å tro på..."
Det er i den forbindelse også sjelden det har vært noe som egentlig kan kalles diskusjon, da man ganske rast blir møtt med "men jeg opplevde dette, så jeg vet".
Antall ord: 167
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Tråden er ryddet.

Henvendelser tas på PM.
Antall ord: 8
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Kimbara skrev: Hehe, denne "forandringen" skyldes nok heller medias fokus, samt internett. Det at folk er blitt mer opptatt av selvutvikling og liknende er ikke mer oppsiktsvekkende enn at motebildet forandrer seg med tiden.
Jeg skulle faktisk akkurat til å si at det er overraskende lite fokus på disse tingene i media, med tanke på hvor stor interessen er. Det er jo klart at det er enormt mye mer enn det var for 10 år siden, men på en annen side er det jo mer av ALT i media nå enn det var den gang. Internett bidrar helt klart, alternativ informasjon til både opplysning og villedning. Jeg tror nok helt klart at internett har bidratt til enormt mye. Bare tenk på oss her på forumet. Man finner ut at andre har lignende opplevelser og det er ekstremt lett å finne det man ønsker å finne om man googler litt, og sånn tror jeg internett har gjort at veldig mange er "modigere" med å stå frem med tankene sine rundt religion, tro og spiritualitet nå. Men, det betyr ikke nødvendigvis at folk ikke satt med de samme tankene før, det ble kanskje bare snakket mindre om?

Moonstone;
Jeg fikk med meg slutten av programmet, og syntes det var kjempespennende. Hun som er coach hadde jeg nemlig kontakt med når jeg tok nlp practitioner, og jeg ble veldig fascinert av henne. Det er selvsagt mange år siden nå, men hun markerte seg hos meg som ei usedvanlig søt og empatisk dame den gangen. Jeg er helt enig med deg, jeg skulle så gjerne hatt litt fler slike diskusjoner jeg også... mulig folk alltid har vært slik, men jeg innbilder meg nå uansett at veldig mange har blitt mer påståelige, opptatt av sine egne meninger og å vinne diskusjonen. Jeg syntes det mest spennende ofte er å se hva man faktisk kan være enig i ;)
Antall ord: 316
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

zind skrev:Men, det betyr ikke nødvendigvis at folk ikke satt med de samme tankene før, det ble kanskje bare snakket mindre om?
Det er vanskelig å si noe sikkert om dette, men jeg tror veldig mange mennesker blir påvirket av det de leser på internett. Vi opplever nok flere "alternative" mennesker nå, siden internett er blitt en meget viktig og stor del av unge menneskers liv.

Veldig mange av disse (ofte veldig unge) menneskene, søker etter svar på ting de lurer på - hvilket vi ser blant annet her på paranormal.no.
De som da oppsøker nettsteder og miljøer som er spennende, noe "det alternative" og "det paranormale" helt klart er, vil få svar som passer innenfor akkurat dette området. Vitenskap og forskning er for de aller fleste tørt og kjedelig av en eller annen grunn. Det er også grunnleggende vanskeligere å forstå for unge mennesker enn det de forskjellige påstandene om "det paranormale" er.

Dette, sammen med en generelt dårlig grunnskole, mener jeg er nøkkelfaktorer når det gjelder den økende interessen for "det paranormale" i befolkningen.

Mange av tankene har eksistert lenge, og mange mennesker har trodd på dette lenge - men det er altså i all hovedsak unge og lett påvirkelige individer som står for veksten.

For å oppsummere i stikkordsform:

* Underholdningspotensiale
* Spenning
* Lett å forstå

Jeg har sikkert glemt mye, men det er et meget omfattende antropologisk tema å ta for seg.
Antall ord: 243
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Nå begynner det å bli noen år siden jeg virkelig lette etter vitenskapelige forsøk på det paranormale, men når jeg har prøvd syntes jeg at jeg har funnet svært lite. Jeg har også etterspurt denne type informasjon her inne. Det er selvsagt mye vitenskapelig man kan lese som delvis er paranormalt, men jeg regner med at det kun er de som er ekstremt interesserte som finner frem til disse dokumentarene og artiklene.

Jeg syntes faktisk det er ekstremt frustrerende at jeg ikke kan være både kvantefysiker, antropolog, matematiker, psykolog og alt annet på en gang. Jeg har innsett for lenge siden at enkelte ting vil jeg nok aldri forstå, ingen av oss har tid til å lære så mye at vi kan få et komplett bilde av verden. Jeg syntes vitenskap er kjempespennende, men vil aldri stole helt på den, særlig når konklusjonene ofte innebærer store regnestykker eller lange tankeprossesser i forkant som vil ta meg evigheter å sette meg inn i. Jeg må liksom føle at jeg forstår, og ikke bare godtar sannheter.

Jeg tror også at en dårlig grunnskole er en av faktorene til en økende interesse for det paranormale. Jeg er delvis enig i stikkordene dine, men tror det stikker mye dypere enn som så:
et behov for å forstå verden, finne en mening oppi alt. Og ikke minst: finne seg selv.
Selvfølgelig er unge sårbare for feilinformering, men jeg er borti like mange "lettlurte" voksne :)
Det er som du sier et omfattende tema, men om jeg kan få si dèn tingen jeg tror leder flest mennesker ut i søken, så ville det bli utviklingen av samfunnet vårt generelt. Alle skal liksom streve etter å være spesielle og betydningsfulle i et samfunn der så mange bare har blitt brikker i et stort maskineri. Hvis en skrue mangler eller faller fra finnes det nok andre skruer å erstatte med.

Jeg mener i utgangspunktet at egenutvikling og åndelig søken er noe av det beste som kan skje et menneske. Jeg tror det er kjempesunt. Det som er skremmende er når man tar ting for god fisk, er naiv og ikke undersøker ting ordentlig. Jeg vet ikke om jeg er enig med deg i at troende er så himla mye mer naive enn ikke-troende, men ja.. jeg vet det er en del som er det, og noen ganger gjør det meg både opprørt og flau. Nettopp fordi jeg havner i den kategorien jeg også, og føler at jeg faktisk er både reflektert, objektiv og realistisk selv om jeg tror, om jeg får si det selv :) Syntes det er flere på forumet her inne som viser at man fint kan ha hodet på rett plass selv om man tror!
Antall ord: 471
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

zind skrev: Jeg syntes faktisk det er ekstremt frustrerende at jeg ikke kan være både kvantefysiker, antropolog, matematiker, psykolog og alt annet på en gang. Jeg har innsett for lenge siden at enkelte ting vil jeg nok aldri forstå, ingen av oss har tid til å lære så mye at vi kan få et komplett bilde av verden.
Ah, jeg kunne ikke vært mer enig. Det sier litt om hvor langt vi har kommet bare de siste hundre årene.
Jeg syntes vitenskap er kjempespennende, men vil aldri stole helt på den, særlig når konklusjonene ofte innebærer store regnestykker eller lange tankeprossesser i forkant som vil ta meg evigheter å sette meg inn i. Jeg må liksom føle at jeg forstår, og ikke bare godtar sannheter.
Det er en fin innstilling, og det er faktisk vitenskapens største problem - at den ikke kan nå frem til alle. Det er lettere å sette seg inn i "alternative forklaringer" enn det er å forstå mange av de vitenskapelige teoriene. Jeg merker det jo selv her inne, hvordan mye vitenskapelig teori møtes med aggresjon pga. dens innviklede natur. Det er rett og slett lett å føle seg dum når man blir servert det, og ingen liker å føle seg dumme.
Jeg tror også at en dårlig grunnskole er en av faktorene til en økende interesse for det paranormale. Jeg er delvis enig i stikkordene dine, men tror det stikker mye dypere enn som så:
et behov for å forstå verden, finne en mening oppi alt. Og ikke minst: finne seg selv.
Vel, akkurat dette i seg selv føler jeg ikke kan brukes som argument i denne saken, da alle mennesker har et behov for å forstå verden, meningen med livet og å finne seg selv. Det er bare slik at noen er mer bortgjemt enn andre. Det er blitt vanlig at man kun anser mennesker som er "annerledes" eller "alternative" som søkende, men dette er altså feil. De søker bare på litt andre steder.
Selvfølgelig er unge sårbare for feilinformering, men jeg er borti like mange "lettlurte" voksne :)
Å ja, absolutt. Hadde ikke disse eksistert hadde heller ikke unge blitt ledet i merkelige retninger.

Som Derren Brown sa (og jeg siterer etter hukommelsen): "Children are more open to the spirit world. Of course - the persons who claim this, are people who think like children".
Det er som du sier et omfattende tema, men om jeg kan få si dèn tingen jeg tror leder flest mennesker ut i søken, så ville det bli utviklingen av samfunnet vårt generelt. Alle skal liksom streve etter å være spesielle og betydningsfulle i et samfunn der så mange bare har blitt brikker i et stort maskineri. Hvis en skrue mangler eller faller fra finnes det nok andre skruer å erstatte med.
Ja, og det er nok derfor religion (ihvertfall her i Europa) er på vei tilbake, mens troen på "det paranormale" er på vei frem. Der religion fokuserer helhetlig på menneskeheten, fokuserer det meste av paranormal tro på individet. Dette er det nok mange som ser på som en trygg havn i vårt krevende samfunn.
Jeg mener i utgangspunktet at egenutvikling og åndelig søken er noe av det beste som kan skje et menneske. Jeg tror det er kjempesunt. Det som er skremmende er når man tar ting for god fisk, er naiv og ikke undersøker ting ordentlig.
Det er en meget vanskelig egg å balansere på, da det som regel er slik at man finner det man søker uavhengig av om det samsvarer med virkeligheten eller ikke.
Jeg vet ikke om jeg er enig med deg i at troende er så himla mye mer naive enn ikke-troende, men ja.. jeg vet det er en del som er det, og noen ganger gjør det meg både opprørt og flau. Nettopp fordi jeg havner i den kategorien jeg også, og føler at jeg faktisk er både reflektert, objektiv og realistisk selv om jeg tror, om jeg får si det selv :) Syntes det er flere på forumet her inne som viser at man fint kan ha hodet på rett plass selv om man tror!
Ja, så absolutt. Men selv blant disse er det mange som ikke er villige til å akseptere faktorer som direkte utfordrer livssynet de har. Dette har nok mye å gjøre med det vi var inne på om at vitenskaplige teorier til tider kan være så vanskelig å forstå at det er lettest å late som de ikke eksisterer.

Jeg beklager om du irriteres av at jeg deler opp innlegget (for det vet jeg mange ikke liker), men jeg finner det mer oversiktelig å svare på denne måten.
Antall ord: 790
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links