zind skrev:
Jeg syntes faktisk det er ekstremt frustrerende at jeg ikke kan være både kvantefysiker, antropolog, matematiker, psykolog og alt annet på en gang. Jeg har innsett for lenge siden at enkelte ting vil jeg nok aldri forstå, ingen av oss har tid til å lære så mye at vi kan få et komplett bilde av verden.
Ah, jeg kunne ikke vært mer enig. Det sier litt om hvor langt vi har kommet bare de siste hundre årene.
Jeg syntes vitenskap er kjempespennende, men vil aldri stole helt på den, særlig når konklusjonene ofte innebærer store regnestykker eller lange tankeprossesser i forkant som vil ta meg evigheter å sette meg inn i. Jeg må liksom føle at jeg forstår, og ikke bare godtar sannheter.
Det er en fin innstilling, og det er faktisk vitenskapens største problem - at den ikke kan nå frem til alle. Det er lettere å sette seg inn i "alternative forklaringer" enn det er å forstå mange av de vitenskapelige teoriene. Jeg merker det jo selv her inne, hvordan mye vitenskapelig teori møtes med aggresjon pga. dens innviklede natur. Det er rett og slett lett å føle seg dum når man blir servert det, og ingen liker å føle seg dumme.
Jeg tror også at en dårlig grunnskole er en av faktorene til en økende interesse for det paranormale. Jeg er delvis enig i stikkordene dine, men tror det stikker mye dypere enn som så:
et behov for å forstå verden, finne en mening oppi alt. Og ikke minst: finne seg selv.
Vel, akkurat dette i seg selv føler jeg ikke kan brukes som argument i denne saken, da alle mennesker har et behov for å forstå verden, meningen med livet og å finne seg selv. Det er bare slik at noen er mer bortgjemt enn andre. Det er blitt vanlig at man kun anser mennesker som er "
annerledes" eller "
alternative" som søkende, men dette er altså feil. De søker bare på litt andre steder.
Selvfølgelig er unge sårbare for feilinformering, men jeg er borti like mange "lettlurte" voksne
Å ja, absolutt. Hadde ikke disse eksistert hadde heller ikke unge blitt ledet i merkelige retninger.
Som Derren Brown sa (og jeg siterer etter hukommelsen): "
Children are more open to the spirit world. Of course - the persons who claim this, are people who think like children".
Det er som du sier et omfattende tema, men om jeg kan få si dèn tingen jeg tror leder flest mennesker ut i søken, så ville det bli utviklingen av samfunnet vårt generelt. Alle skal liksom streve etter å være spesielle og betydningsfulle i et samfunn der så mange bare har blitt brikker i et stort maskineri. Hvis en skrue mangler eller faller fra finnes det nok andre skruer å erstatte med.
Ja, og det er nok derfor religion (ihvertfall her i Europa) er på vei tilbake, mens troen på "det paranormale" er på vei frem. Der religion fokuserer helhetlig på
menneskeheten, fokuserer det meste av paranormal tro på
individet. Dette er det nok mange som ser på som en trygg havn i vårt krevende samfunn.
Jeg mener i utgangspunktet at egenutvikling og åndelig søken er noe av det beste som kan skje et menneske. Jeg tror det er kjempesunt. Det som er skremmende er når man tar ting for god fisk, er naiv og ikke undersøker ting ordentlig.
Det er en meget vanskelig egg å balansere på, da det som regel er slik at man
finner det man søker uavhengig av om det samsvarer med virkeligheten eller ikke.
Jeg vet ikke om jeg er enig med deg i at troende er så himla mye mer naive enn ikke-troende, men ja.. jeg vet det er en del som er det, og noen ganger gjør det meg både opprørt og flau. Nettopp fordi jeg havner i den kategorien jeg også, og føler at jeg faktisk er både reflektert, objektiv og realistisk selv om jeg tror, om jeg får si det selv
Syntes det er flere på forumet her inne som viser at man fint kan ha hodet på rett plass selv om man tror!
Ja, så absolutt. Men selv blant disse er det mange som ikke er villige til å akseptere faktorer som direkte utfordrer livssynet de har. Dette har nok mye å gjøre med det vi var inne på om at vitenskaplige teorier til tider kan være så vanskelig å forstå at det er lettest å late som de ikke eksisterer.
Jeg beklager om du irriteres av at jeg deler opp innlegget (for det vet jeg mange ikke liker), men jeg finner det mer oversiktelig å svare på denne måten.