Fakta, teori & skepsis ⇒ Aktuelt(eller ikke)
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Aktuelt(eller ikke)
Det gikk et intressant på Aktuelt på NRK2 for litt siden, som tok for seg den voksende interessen for det alternative og selvutviklings-kurs og bøker.
Noen andre som så det?
Det var en intressant mix med en alternativ kurs-holder/coach, en prest og en sosiolog.
Det ble stilt spørsmål om hvor vidt den nye spirituelle bølgen var den nye religionen som kom til å overta for Kristendom og anen organisert religion i Norge.
Presten satt som vanlig på sin høye hest, og gikk på offansiven mot det alternative, og kalte det ukomplett og feilaktig.
Den alternative coachen svarte med en del bra motargumenter.
Sosiologen kom med sine synspunkter, og kom med en del intressante observeringer.
Jeg synes det skulle vært mer av slike debatter, forstår ikke hvorfor det ikke skjer oftere.
Det er både sunt og produktivt for et samfunn.
Jeg elsker å havne i slike diskusjoner selv, men det pleier å ende med at de sterkt religiøse blir provosert og sinte, og går sin vei.
Synd at det skal være slik, vi burde heller lære litt av hverandre, og ikke være redde for å innrømme ovenfor hverandre at vi faktisk ikke sitter med alle svar, og at det KAN være flere veier som leder til Roma..
Jaja, bare noen tanker mens jeg tar meg en
Noen andre som så det?
Det var en intressant mix med en alternativ kurs-holder/coach, en prest og en sosiolog.
Det ble stilt spørsmål om hvor vidt den nye spirituelle bølgen var den nye religionen som kom til å overta for Kristendom og anen organisert religion i Norge.
Presten satt som vanlig på sin høye hest, og gikk på offansiven mot det alternative, og kalte det ukomplett og feilaktig.
Den alternative coachen svarte med en del bra motargumenter.
Sosiologen kom med sine synspunkter, og kom med en del intressante observeringer.
Jeg synes det skulle vært mer av slike debatter, forstår ikke hvorfor det ikke skjer oftere.
Det er både sunt og produktivt for et samfunn.
Jeg elsker å havne i slike diskusjoner selv, men det pleier å ende med at de sterkt religiøse blir provosert og sinte, og går sin vei.
Synd at det skal være slik, vi burde heller lære litt av hverandre, og ikke være redde for å innrømme ovenfor hverandre at vi faktisk ikke sitter med alle svar, og at det KAN være flere veier som leder til Roma..
Jaja, bare noen tanker mens jeg tar meg en
Antall ord: 229
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Re: Aktuelt(eller ikke)
Tror det er veldig mange som ikke tørr og ta den biten av debbatten som går på tro...
Det er mye lettere og dissikere fakta og synse om tall enn det er og skulle diskutere åndlighet og tro.
Det er i allefall min erfaring
Puma/f
Det er mye lettere og dissikere fakta og synse om tall enn det er og skulle diskutere åndlighet og tro.
Puma/f
Antall ord: 48
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
Etter min mening så er folk flest ikke intressert i å utfordre livssynet sitt, fordi de føler seg trygg akuratt der de er.puma/f skrev:Tror det er veldig mange som ikke tørr og ta den biten av debbatten som går på tro...
Puma/f
Vane mennesker er det mange av, og det virker som om det er disse som har mest problemer med det.
Disse ser på forrandring som en trussel, og når disse menneskene kommer til kort i en diskusjon, blir de som regel bare sure.
Sikkert en naturlig psykisk reaksjon
Antall ord: 123
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 31 Aug 2009 11:28
- 15
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Møre og Romsdal
- Blitt takket: 6 ganger
Sånn har det jo vært til alle tider,og sånn vil det nok fortsatt være. De som har sin tro og sine formeninger om hvordan ting er/ikke er,hva som er "det mest riktige",er jo sånn for akkurat den og den,uansett religion og tro. Så dessverre ikke dette programmet,men veldig interessant tema da!
Fårstår godt at man satt og forsvarte seg og sin tro,det gjør jo alle. Men man blir vel ofte forsøkt "omvendt" av enkelte som absolutt ikke hverken evner eller har noen som helst interesse for at det faktisk er mennesker som ikke deler andres syn i fh.t religion og hva man selv tror på. Man kan fort føle at man blir "overkjørt" i sine meninger og tro,og at noen ser på deg med rare blikk,dersom man kommer med noe annet. Har selv vært i slike situasjoner,men sto på mitt med hevet hode. vanskelig tema å debattere dette,fordi hver og en ute i samfunnet ikke har samme tro,religion,overbevisning. Men det er tydelig en økende interesse for f.eks spiritualismen også nå.Det er tydelig at mennesker søker svar,filosoferer over liv,død,hva som uoppdaget foreløpig befinner seg rundt oss,hva skjer etterpå,osv.
Det er endringer på gang,det ser jeg. Dette fordi mange søker etter svar på meningen med livet og det vi skal gjøre her på jorden. Hva er oppgaven vår,hva er meningen med det hele?
Fler og fler begynner å se i litt andre retninger hva tro/religion angår.Det er mange forskjellige trossamfunn der ute,og noen melder seg ut av statskirken fordi de ikke er sikker på om akkurat dette er den riktige religionen deres. Og det finnes jo andre trossamfunn også.Verden har forandret seg litt,og utviklet seg mer på dette området også. Til sist vil jeg si at de får bare diskutere.Dette er vanskelig å diskutere,og ingen kan uansett slå i bordet med at "Dette er fasiten,dermed basta".Fordi den endelige fasiten foreligger ikke. Svarene på alle menneskers spørsmål foreligger ikke enda,og jeg tviler på at den noen gang vil komme til å gjøre det
Fårstår godt at man satt og forsvarte seg og sin tro,det gjør jo alle. Men man blir vel ofte forsøkt "omvendt" av enkelte som absolutt ikke hverken evner eller har noen som helst interesse for at det faktisk er mennesker som ikke deler andres syn i fh.t religion og hva man selv tror på. Man kan fort føle at man blir "overkjørt" i sine meninger og tro,og at noen ser på deg med rare blikk,dersom man kommer med noe annet. Har selv vært i slike situasjoner,men sto på mitt med hevet hode. vanskelig tema å debattere dette,fordi hver og en ute i samfunnet ikke har samme tro,religion,overbevisning. Men det er tydelig en økende interesse for f.eks spiritualismen også nå.Det er tydelig at mennesker søker svar,filosoferer over liv,død,hva som uoppdaget foreløpig befinner seg rundt oss,hva skjer etterpå,osv.
Det er endringer på gang,det ser jeg. Dette fordi mange søker etter svar på meningen med livet og det vi skal gjøre her på jorden. Hva er oppgaven vår,hva er meningen med det hele?
Fler og fler begynner å se i litt andre retninger hva tro/religion angår.Det er mange forskjellige trossamfunn der ute,og noen melder seg ut av statskirken fordi de ikke er sikker på om akkurat dette er den riktige religionen deres. Og det finnes jo andre trossamfunn også.Verden har forandret seg litt,og utviklet seg mer på dette området også. Til sist vil jeg si at de får bare diskutere.Dette er vanskelig å diskutere,og ingen kan uansett slå i bordet med at "Dette er fasiten,dermed basta".Fordi den endelige fasiten foreligger ikke. Svarene på alle menneskers spørsmål foreligger ikke enda,og jeg tviler på at den noen gang vil komme til å gjøre det
Antall ord: 383
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
Ja, det er absolutt endringer på gang.kristiane skrev:Det er endringer på gang,det ser jeg. Dette fordi mange søker etter svar på meningen med livet og det vi skal gjøre her på jorden. Hva er oppgaven vår,hva er meningen med det hele?
Folk er ikke fornøyd med svarene som konvensjonell religion hevder å ha lenger.
Folk hungrer etter svar, en mening, og begynner såvidt å gjøre seg opp en egen mening og sin egen individuelle tro og verdensperspektiv.
Jeg mener dette er meget sunt for et samfunn, folket som tørster etter nye meninger og nye veier, for samfunnsutvikling og egen utvikling.
Siden dette tar av nå, så er det noe i den nye alternative bevegelsen som vekker interesse, som treffer noe i folket, innfrir NOE som de gamle institusjonene ikke lenger kan ifri.
Nytt håp i en grå hverdag?
Nytt håp for et liv etter døden UTEN den dogmatiske Helvetesfrykten?
Nytt håp for at menneskeheten skal nå nye høyder innen spirituell utvikling, og leve MED Jorda og ikke plyndre den?
Nytt håp om å få lov til å tro om livet HVA MAN SELV ØNSKER?
Disse spørsmålene er meget aktuelle om dagen.
Bra
Antall ord: 329
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 15
Bra innlegg,Moonstone. Kunne ikke ha sagt det bedre selv! Endringer er her,og det er en grunn til at det stadig blir mer og mer interessant,mere spørsmål,og at mennesker begynner å bli mer opptatt av sjelen og ikke minst selvutvikling.Og man blir jo mer opptatt av livet og dets mening,døden.liv etterpå,osv.,dersom man selv har opplevd uforklarlige ting,f.eks.
Antall ord: 69
Hide post links |
-
Verifisert
- ADMIN
- Startet: 05 Apr 2005 01:39
- 19
- Kjønn (valgfri): *U*
- Lokalisering: Florø
- Har takket: 1431 ganger
- Blitt takket: 1724 ganger
- Kjønn:
Denne økende interessen har sannsynligvis ( etter min mening) sammenheng med den tiden vi er i- overgangen fra fiskenes tidsalder til vannmannens tidsalder å gjøre.
Menneskeheten skal inn i et nytt verdensbilde, og dette medfører også at vi vil få endel nye fenomen å sette fokus på.
Tidsalderskiftet ( også kjent som 21/12-2012) er en medvirkende årsak...
men på samme måte som om nyttårsaften ikke gir sommer / vinter forandring på 2 sekund,
vil heller ikke overgangen skje med et smell...
Vi er midt inne i denne overgangen nå...
A
Menneskeheten skal inn i et nytt verdensbilde, og dette medfører også at vi vil få endel nye fenomen å sette fokus på.
Tidsalderskiftet ( også kjent som 21/12-2012) er en medvirkende årsak...
men på samme måte som om nyttårsaften ikke gir sommer / vinter forandring på 2 sekund,
vil heller ikke overgangen skje med et smell...
Vi er midt inne i denne overgangen nå...
A
Antall ord: 91
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Mar 2007 11:02
- 17
- Kjønn (valgfri): satyriasis
- Blitt takket: 11 ganger
Hehe, denne "forandringen" skyldes nok heller medias fokus, samt internett. Det at folk er blitt mer opptatt av selvutvikling og liknende er ikke mer oppsiktsvekkende enn at motebildet forandrer seg med tiden.kristiane skrev:Bra innlegg,Moonstone. Kunne ikke ha sagt det bedre selv! Endringer er her,og det er en grunn til at det stadig blir mer og mer interessant,mere spørsmål,og at mennesker begynner å bli mer opptatt av sjelen og ikke minst selvutvikling.Og man blir jo mer opptatt av livet og dets mening,døden.liv etterpå,osv.,dersom man selv har opplevd uforklarlige ting,f.eks.
Antall ord: 103
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
Verifisert
- ADMIN
- 19
- Kjønn:
Hver sin mening, vet du , Kimbara...Kimbara skrev:Hehe, denne "forandringen" skyldes nok heller medias fokus, samt internett. Det at folk er blitt mer opptatt av selvutvikling og liknende er ikke mer oppsiktsvekkende enn at motebildet forandrer seg med tiden.kristiane skrev:Bra innlegg,Moonstone. Kunne ikke ha sagt det bedre selv! Endringer er her,og det er en grunn til at det stadig blir mer og mer interessant,mere spørsmål,og at mennesker begynner å bli mer opptatt av sjelen og ikke minst selvutvikling.Og man blir jo mer opptatt av livet og dets mening,døden.liv etterpå,osv.,dersom man selv har opplevd uforklarlige ting,f.eks.
Siden det ER trosfrihet i dette landet, bør du la oss få tro ifred også...
A
Antall ord: 128
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Er det "hver sin mening" at dette fokuset på selvutvikling og paranormale fenomener stammer fra internett og media?Asbjørn skrev: Hver sin mening, vet du , Kimbara...
Trosfrihet betyr at ikke staten skal bestemme hva man skal tro på - det betyr ikke at man skal få lov å "tro i fred". Kritikk og motargumenter må man finne seg i når man forfekter troen sin i det offentlige.Siden det ER trosfrihet i dette landet, bør du la oss få tro ifred også...
Antall ord: 83
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 15
Blir litt feil av deg,Kimbara å si at "forandringen skyldes media og internett". Etter min mening synes jeg dette ble litt plompt...Og for min del er det iallefall ikke takket være media og internett som har bidratt til min overbevisning,tro og valg av ståsted. Det skulle nok litt mere til.
Antall ord: 54
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Jeg snakker ikke om deg spesielt, jeg snakket om fokuset generelt.kristiane skrev:Blir litt feil av deg,Kimbara å si at "forandringen skyldes media og internett". Etter min mening synes jeg dette ble litt plompt...Og for min del er det iallefall ikke takket være media og internett som har bidratt til min overbevisning,tro og valg av ståsted. Det skulle nok litt mere til.
Benekter du at det de senere årene har kommet en uendelig rekke bøker, underholdningsprogrammer, nettsteder, kursvirksomhet, skoler, osv. med fokus på "det paranormale"?
Ser du ikke hvordan kommersielle aktører plukket opp en begynnende trend, spilte videre på den, og at dette fikk ringvirkninger?
Antall ord: 112
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 15
Joda,enig i at interessen rundt dette har økt,og at det selges bøker,produseres programmer,arrangeres kurs,you name it! Og enig i at dette får nysgjerrigheten rundt dette til å øke,men hva med de som tross alt har opplevd sitt,f.eks alle som viser seg på tv og forteller om sine handelser,samt alle de som IKKE står fram? Skal innrømme at mye er oppspinn og har opphav i diverse årsaker,men samtidig tror jeg faktisk at de fleste faktisk har opplevd sine ting og velger å stå fram nettopp fordi det de hadde å fortelle var av såpass spesiell karakter. Tror du virkelig at f.eks alle som står fram,viser seg på tv og utbroderer sine opplevelser,kun er ute etter å få vist seg for moros skyld,da? Tror du f.eks at alle disse menneskene ville fortelle om slike spesielle hendelser visst de var redde for å bli ledd av,av andre?
Nei-internett og media,selvutvikling,readinger og kurs gjør dette enda mere opphauset,men det er som sagt mennesker som opplever forskjellig på egen hånd,uten at de nødvendigvis har fått satt igang fantasier. Sånn er det,mange har opplevd det,og jeg gjentar det snart til det kjedsommelige.
Nei-internett og media,selvutvikling,readinger og kurs gjør dette enda mere opphauset,men det er som sagt mennesker som opplever forskjellig på egen hånd,uten at de nødvendigvis har fått satt igang fantasier. Sånn er det,mange har opplevd det,og jeg gjentar det snart til det kjedsommelige.
Antall ord: 215
Hide post links |
-
Verifisert
- ADMIN
- 19
- Kjønn:
Og hvorfor tror du det blomstrer opp så mye det har gjordt ?Kimbara skrev:Jeg snakker ikke om deg spesielt, jeg snakket om fokuset generelt.kristiane skrev:Blir litt feil av deg,Kimbara å si at "forandringen skyldes media og internett". Etter min mening synes jeg dette ble litt plompt...Og for min del er det iallefall ikke takket være media og internett som har bidratt til min overbevisning,tro og valg av ståsted. Det skulle nok litt mere til.
Benekter du at det de senere årene har kommet en uendelig rekke bøker, underholdningsprogrammer, nettsteder, kursvirksomhet, skoler, osv. med fokus på "det paranormale"?
Ser du ikke hvordan kommersielle aktører plukket opp en begynnende trend, spilte videre på den, og at dette fikk ringvirkninger?
Det er fordi mange mennesker rundt om kjenner igjen ting de selv har opplevet.
Og så begynner de å tørre å snakke om slike ting selv.
Minuset - som du sier -
"det de senere årene har kommet en uendelig rekke bøker, underholdningsprogrammer, nettsteder, kursvirksomhet, skoler, osv. med fokus på "det paranormale"
hvor det er endel aktører som "rir på bølgen" - ikke fordi de faktisk har noe å fare med, men istedet har økonomisk interesse av det.
Om de kunne selge sand i sahara, eller på grønnland - og tjent penger på det - hadde de gjordt det.
Og et poeng som disse selgerene ofte bruker er jo nettopp at dette er paranormale fenomen -
"Oj, virker det ikke for deg ? da er det kansje ikke ment ? - slik er det med det paranormale- kansje du ikke tror nok ?"
Dessverre for de som opplever ting, er det mange som driver med bløff innen dette området, noe som desverre også ødelegger betydelig for de som faktisk er seriøse, og de som faktisk opplever saker og ting.
Det er ofte og pengeinteressene som styrer vitenskapelige undersøkelser, og om disse vitenskapsfolkene skal forsøke å bevise noe, går de dit pengene finnes... og det er nettopp hos svindlerene.
Og hva finner de da ? Jo, bløff og humbug.
Jeg bløffer ikke med mine opplevelser. Jeg forsøker heller ikke å gjøre penger på de.
Jeg forteller heller ikke alt jeg har opplevet, - dels fordi i mange saker er det andre folk inne i bildet, og jeg ønsker ikke å gå på akkord med andre menneskers opplysninger.
Eller på godt norsk ; personvern er viktig for meg.
Vil folk fortelle- får de fortelle selv.
Samtidig - som jeg har sagt mange ganger før, - likevel er det like gyldig som tidligere også :
Jeg kan ikke styre selv om jeg skal se ting, høre ting, eller oppleve ting.
Ofte når jeg "gjørs på" - fungerer det ikke.
Og for argumentets sak ; det paranormale har vært en del av livet mitt fra lenge før datamaskinen, arpanet og så internett kom på bane.
Det har og vært en del av menneskerasens liv fra urgamle tider, - lenge før man visste det fantes verdensdeler, det man kjente var sjamanen, og så de nærmeste ca 100 mil i diameter.
Det paranormale er også kilden til religionene - som dessverre ikke har det hele bildet, bare deler av det.
Likevel ser vi den røde tråd, om noe etter døden, og også reinkarnasjon blant de .
Argumentet er derfor ugyldig, da dette ikke har vært en begynnende trend, men en sak som har eksistert blant mennesket sålenge vi har historie.Ser du ikke hvordan kommersielle aktører plukket opp en begynnende trend, spilte videre på den, og at dette fikk ringvirkninger?
Det er derimot en videreføring av en eksisterende trend, noe som er et heltannet argument.
A
Antall ord: 611
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
Oppblomstringen her i Vesten har skjedd gradvis gjennom tidene, i takt med kirkens stadige tapende jernhånd på folket.
Først i skjulte, hemmelige ordner.
Hvorfor det ble hemmligholdt den gangen sier seg selv.
På slutten av 1800 tallet gjorde slike ting et kvantesprang, i form av okkultisme-bølgen og økende interesse for andre kulturer og religioner.
Verden ble mindre, og informasjon/opplysning ble mer tilgjengelig.
Bøker fra Østen ble oversatt til vestlige språk.
Igjen gjorde det kvantesprang på 1960-70 tallet gjennom Hippie-kulturen.
Økende interesse for science-fiction, mystikk og UFO mysterier.
"New-Age" bevegelsen på 1980 tallet kom i kjølevannet av dette.
Tilgjengelig informasjon, tap av Kirkens grep på folket, media fokus de siste årene, har nok ført til
samfunnsutvikling, sosial utvikling, spirituell utvikling, mental utvikling.
Det er en naturlig utvikling sånn jeg ser det, med en ny tid som går ut fra det vante statiske mønstret med for mye autoritet & kontroll, til en mer motsetning.
Slik har samfunn alltid vært.
Les Platons skrifter om Sokrates.
De stod ovenfor akuratt de samme dilemmaene den gang som nå, altså for ca 3000 år siden.
moro
Først i skjulte, hemmelige ordner.
Hvorfor det ble hemmligholdt den gangen sier seg selv.
På slutten av 1800 tallet gjorde slike ting et kvantesprang, i form av okkultisme-bølgen og økende interesse for andre kulturer og religioner.
Verden ble mindre, og informasjon/opplysning ble mer tilgjengelig.
Bøker fra Østen ble oversatt til vestlige språk.
Igjen gjorde det kvantesprang på 1960-70 tallet gjennom Hippie-kulturen.
Økende interesse for science-fiction, mystikk og UFO mysterier.
"New-Age" bevegelsen på 1980 tallet kom i kjølevannet av dette.
Tilgjengelig informasjon, tap av Kirkens grep på folket, media fokus de siste årene, har nok ført til
samfunnsutvikling, sosial utvikling, spirituell utvikling, mental utvikling.
Det er en naturlig utvikling sånn jeg ser det, med en ny tid som går ut fra det vante statiske mønstret med for mye autoritet & kontroll, til en mer motsetning.
Slik har samfunn alltid vært.
Les Platons skrifter om Sokrates.
De stod ovenfor akuratt de samme dilemmaene den gang som nå, altså for ca 3000 år siden.
moro
Antall ord: 196
Hide post links |