Fakta, teori & skepsis ⇒ Mellom liv og død
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
Mellom liv og død
La oss si vi har en levende katt i en boks. Inne i boksen finnes det også en bombe. Etter 10 minutter så skal bomben gå av, men det er bare 50% sjanse for at den faktisk går av. Dette betyr at før 10 minutter vil katten uansett være levende. Om bomben sprenges vil katten være død, men det er 50% sjanse for bomben sprenges. Vi vet ikke om katten er levende eller død, og dermed er den et sted mellom liv og død. Altså: Livet mellom liv og død fins?
Antall ord: 99
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
Verifisert
- ADMIN
- Startet: 05 Apr 2005 01:39
- 19
- Kjønn (valgfri): *U*
- Lokalisering: Florø
- Har takket: 1431 ganger
- Blitt takket: 1724 ganger
- Kjønn:
Re: Mellom liv og død
det er bare to alternativer :TheTech skrev:La oss si vi har en levende katt i en boks. Inne i boksen finnes det også en bombe. Etter 10 minutter så skal bomben gå av, men det er bare 50% sjanse for at den faktisk går av. Dette betyr at før 10 minutter vil katten uansett være levende. Om bomben sprenges vil katten være død, men det er 50% sjanse for bomben sprenges. Vi vet ikke om katten er levende eller død, og dermed er den et sted mellom liv og død. Altså: Livet mellom liv og død fins?
PANG ! ! - Død katt...
Ikke pang ; - Levende katt ( under forutsetning av at boksen ikke er lufttett... )
ingen mellomting for katten...
men kattens sjel, kan leve videre til tross om bomben sprenges... still like undrende ?
A
Antall ord: 141
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Jan 2005 22:17
- 19
- Kjønn (valgfri): Gammal røy
- Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
- Har takket: 455 ganger
- Blitt takket: 1355 ganger
Selvsagt. Du har vel bare forkortet etthvert liv med denne påstanden.. alle befinner seg et sted mellom liv og død?TheTech skrev:La oss si vi har en levende katt i en boks. Inne i boksen finnes det også en bombe. Etter 10 minutter så skal bomben gå av, men det er bare 50% sjanse for at den faktisk går av. Dette betyr at før 10 minutter vil katten uansett være levende. Om bomben sprenges vil katten være død, men det er 50% sjanse for bomben sprenges. Vi vet ikke om katten er levende eller død, og dermed er den et sted mellom liv og død. Altså: Livet mellom liv og død fins?
Antall ord: 123
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.
http://halvvill.blogspot.com/
http://halvvill.blogspot.com/
Hide post links |
Hmm... Jeg skjønner Men fikk høre det på skolen i dag, men husket ikke alt, husket ikke en gang hva han som fortalte det ville fram til
Dere har kanskje hørt om Schrödingers katt?
"En katt plasseres i en lukket kasse. I forbindelse med kassen er det et apparat med en radioaktiv kilde som med en sannsynlighet på 50 prosent kommer til å sende ut en partikkel i løpet av en time. Partikkelen utløser i så fall en mekanisme som sender giftgass inn til katten slik at den dør.
Teorien om kvantemekanikk sier at partikkelen både eksisterer og ikke eksisterer på en gang; den er i en såkalt superposisjon. Dette skulle i så fall bety at katten teoretisk sett er både levende og død. Men ved å åpne kassen kan vi bare observere en av de to tilstandene ikke begge samtidig (slik som Asbjørn sa). Det er ennå ikke observert noen katt (eller noe på den størrelsen) i en slik superposisjon, at den er død og levende på en gang."
Uansett så er det bare et alternativ av to som er riktig. Enten eller... Dette er kanskje litt offtopic, men uansett så forteller jeg det: Men la oss si det slik: Sannsynligheten for at jeg slår Bjarne er 50%, sannsynligheten for at jeg ikke slår han er dermed også 50%. Sannsynligheten for at Bjarne slår meg er dermed ikke tatt med, og om han slår meg sanseløst tilbake, så kan jeg dermed ikke slå tilbake. Dette betyr at det er 100% sannsynlighet for at jeg ikke skal kunne slå tilbake, men følge regnestykket så er det 50 % sannsylighet for at jeg slår tilbake. Men jeg kan ikke slå når jeg er død?
Om vi går tilbake til katten:
Før Bombe: 100% for at den lever
Bombe - Dør: 50%
Bombe - Lever: 50%
Tar livet sitt selv - ?
La oss si at katten tar livet sitt selv før 10 minutter, vi sjekker esken og finner ut at den er død? Om vi så hadde ungått å sjekke esken så ville det ha vært 50% for at den hadde overlevd, selv om den hadde vært død?
Dere har kanskje hørt om Schrödingers katt?
"En katt plasseres i en lukket kasse. I forbindelse med kassen er det et apparat med en radioaktiv kilde som med en sannsynlighet på 50 prosent kommer til å sende ut en partikkel i løpet av en time. Partikkelen utløser i så fall en mekanisme som sender giftgass inn til katten slik at den dør.
Teorien om kvantemekanikk sier at partikkelen både eksisterer og ikke eksisterer på en gang; den er i en såkalt superposisjon. Dette skulle i så fall bety at katten teoretisk sett er både levende og død. Men ved å åpne kassen kan vi bare observere en av de to tilstandene ikke begge samtidig (slik som Asbjørn sa). Det er ennå ikke observert noen katt (eller noe på den størrelsen) i en slik superposisjon, at den er død og levende på en gang."
Uansett så er det bare et alternativ av to som er riktig. Enten eller... Dette er kanskje litt offtopic, men uansett så forteller jeg det: Men la oss si det slik: Sannsynligheten for at jeg slår Bjarne er 50%, sannsynligheten for at jeg ikke slår han er dermed også 50%. Sannsynligheten for at Bjarne slår meg er dermed ikke tatt med, og om han slår meg sanseløst tilbake, så kan jeg dermed ikke slå tilbake. Dette betyr at det er 100% sannsynlighet for at jeg ikke skal kunne slå tilbake, men følge regnestykket så er det 50 % sannsylighet for at jeg slår tilbake. Men jeg kan ikke slå når jeg er død?
Om vi går tilbake til katten:
Før Bombe: 100% for at den lever
Bombe - Dør: 50%
Bombe - Lever: 50%
Tar livet sitt selv - ?
La oss si at katten tar livet sitt selv før 10 minutter, vi sjekker esken og finner ut at den er død? Om vi så hadde ungått å sjekke esken så ville det ha vært 50% for at den hadde overlevd, selv om den hadde vært død?
Antall ord: 381
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 06 Sep 2006 01:12
- 18
- Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
- Har takket: 113 ganger
- Blitt takket: 130 ganger
Antall ord: 15
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Schrödingers katt historien er intressant.
Begge muligheter eksisterer samtidig, værtfall fra VÅRT perspektiv.
Katten er egentlig enten død eller levende, men vi har bare ikke observert hvilke som er tilfelle enda, og frem til da eksisterer begge muligheter.
Kan anbefale en bok som heter "Verden er magisk!" om du liker slike ting
Begge muligheter eksisterer samtidig, værtfall fra VÅRT perspektiv.
Katten er egentlig enten død eller levende, men vi har bare ikke observert hvilke som er tilfelle enda, og frem til da eksisterer begge muligheter.
Kan anbefale en bok som heter "Verden er magisk!" om du liker slike ting
Antall ord: 56
Hide post links |
Schrödingers katt er et tankeeksperiment, et paradoks ("uoverenstemmelse mellom hva en teori sier og hva sunn fornuft forventer"). Poenget er å vise at teorien om kvantemekanikk er ufullstendig. Altså at en partikkel kan bare observerest i en tilstand på en gang.
Paradokser er artige saker, litt off-topic, men her er et annet paradoks (på engelsk): http://en.wikipedia.org/wiki/Ship_of_Theseus
Paradokser er artige saker, litt off-topic, men her er et annet paradoks (på engelsk): http://en.wikipedia.org/wiki/Ship_of_Theseus
Antall ord: 64
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Mar 2007 11:02
- 17
- Kjønn (valgfri): satyriasis
- Blitt takket: 11 ganger
Slike "paradokser" er sikkert artige bidrag i lystige lag, men de gir ikke mye mening.
Uavhengig av vår persepsjon vil katten være enten død eller levende uansett hvordan man vrir og vender på det. "Paradokset" oppstår fordi vi forvirres av begreper, og fungerer vel sikkert fint til å illustrere hvordan et individuelt ståsted ikke alltid er egnet for å avgjøre hva som er fakta og ikke.
Et annet paradoks er jo den velkjente "hvis et tre faller i skogen uten at noen er i nærheten - lager det da noen lyd?"
Igjen er svaret opplagt; ja, det gjør det. Mye av den kinetiske energien i det fallende treet vil forløses som lydbølger, uansett om noen observerer det eller ikke. Dette er ganske elementær fysikk.
La dere ikke lure av slike kvasifilosofiske gåter, folkens
Uavhengig av vår persepsjon vil katten være enten død eller levende uansett hvordan man vrir og vender på det. "Paradokset" oppstår fordi vi forvirres av begreper, og fungerer vel sikkert fint til å illustrere hvordan et individuelt ståsted ikke alltid er egnet for å avgjøre hva som er fakta og ikke.
Et annet paradoks er jo den velkjente "hvis et tre faller i skogen uten at noen er i nærheten - lager det da noen lyd?"
Igjen er svaret opplagt; ja, det gjør det. Mye av den kinetiske energien i det fallende treet vil forløses som lydbølger, uansett om noen observerer det eller ikke. Dette er ganske elementær fysikk.
La dere ikke lure av slike kvasifilosofiske gåter, folkens
Antall ord: 142
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |