Fakta, teori & skepsisSkeptikere lever ikke livet til det fulle og hele

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: Skeptikere lever ikke livet til det fulle og hele

Innlegg av Kimbara »

Jampy skrev:Jeg for min del synes at det er viktig å ha begge deler. At man er åpen for muligheter, men samtidig stiller spørsmål. Å være litt skeptisk er sunt, men det er viktig å være åpen også.
Hvis du tenker etter skjønner du nok at skepsis i praksis er å være 100% åpen.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har understreket at jeg kan godta hva som helst bare det er godt nok begrunnet. De som velger å tro på f.eks. Gud velger samtidig å si "jeg driter i hva argumentene er - for meg er dette sant". Istedet for å ha en åpen holdning, altså en agnostisk holdning, velger de å konkludere med den "sannheten" som passer best for dem.
Antall ord: 122
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

problem skrev:Altså hvis en mystisk hendelse skjer, så har vi ingen grunn til å tro eller anta at den overnaturlig, selv om vi ved første øyekast ikke klarer å forklare det med naturlover. Derfor kan hverdagshelter som oss anta at hendelsen ikke er overnaturlig, selv om man ikke vet det for sikkert før man har funnet en ordenlig forklaring. Det er med andre ord en ganske sannsynlig antagelse.
Hehe... nå håper jeg ikke du mener at dersom du skulle se en rosa, flyvende ku, ville holdt hodet kaldt og tenkt "Jaja, det lar seg forklare." - selv om dine venner ville reagert med vantro og tenkt:
"Dette er mystisk og ikke naturlig!"

Finnes jo det som heter overraskelser. Hjernen tenker ikke rasjonelt før man begynner å prosessere informasjonen og finne logiske trekk og assosiasjoner. Umiddelbart reagerer vi alle noen ganger med forundring og lar oss fascinere. Det er ikke noe utilgivelig med det.
Vitenskapen kommer neppe til å anerkjenne paranormalitet, fordi vi som du sier ikke ville kalt det paranormalt hvis vi hadde kunnet forklare det, og fordi de fleste tilfeller av det ellers virker ganske usannsynlige.
Ja, men nå er vi like langt i diskusjonen... har du ikke noe mer å si utover det, så er vi jo enige.
Vitenskapen bekrefter seg selv blant annet ved at du sitter og taster på en PC som følger alle naturlovene vi har. Vi lager komponenter ut i fra naturlovene, komponentene virker, ergo naturlovene er sanne, og hele den vitenskaplige metode er bekreftet som velfungerende. Den eneste svakheten den vitenskaplige metoden har er at man ikke MÅ følge den.
Husk at vitenskapen bare er et sett av metoder og nøyaktige observasjoner.
Det er ikke Gud.

Et litt fanatisk syn av deg, synes jeg. Alternativer er alltid bra, uansett om de er dårligere enn det du foretrekker å bruke. Uten alternativene hadde aldri det du foretrekker hatt noe å måle seg opp med, og alle kan lære av hverandres feil. Hadde det ikke vært for tro ved siden av vitenskapen, kunne man aldri ha utviklet vitenskapen heller. Troen er grunnlaget for at vi heller bør finne ut og lære oss, slik at vi vet. Og den må alltid være der, hvis ikke slutter vi å vite også.

Capisce?
Dessuten, det du sier om at du ble så overrasket over følelsene og fornuften og det der, vitner bare om hvor lite du vet om hva vitenskap baserer seg på. Selvsagt kan følelser være en konklusjon av en vitenskaplig test, siden følelser er en del av naturen. Noe annet ville jo vært dumt. Følelser og vitenskap er ikke motsetninger.
Beklager for at jeg er mer altomfattende enn deg i mitt syn. Det er stort sett den eneste forskjellen, annet enn at du har gått mer i dybden på det vitenskapelige og at du sånn sett vet mer om den enn det jeg gjør. Alt her i livet defineres av perspektiver og prioriteringer, og det blir litt uheldig av deg å påstå at jeg vet mindre enn deg. Da er det vel bedre at jeg sier du vet mer enn meg. Kan hende det er fordi jeg liker å være snill at jeg sier dette. Men kanskje du har en vitenskapelig forklaring på hvorfor skeptikere er så hovmodige og bitre, uten å bortforklare det med at "det er de troende som irriterer oss"?

Sånn sett kunne du da også bevist at følelser og vitenskap ikke er motsetninger
(forøvrig ikke noe jeg noensinne har trodd heller...)
Antall ord: 596
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Butterfly skrev:Takk for at vi har skeptikere/ ikke skeptikere.......det gjør jo at denne tråden blir så lang! Vil bare si at litt skeptisk bør alle være, skal man tro på alt uten å bruke hode, hjerte og magefølelsen...blir jo alt svevende! Lykke til uansett hva du tror, og til dere som synes dere har et kjedelig liv: Det er kun deg selv og ingen andre som kan forandre det!
Enig i det. Jeg forsøker på en måte å formidle at vi både trenger tro og vitenskap,
troende og skeptiske. Utfyller hverandre og er ikke motsetninger.
Morsomt at folk ser ut til å tro det.

Likte godt det du sier som jeg har uthevet... ;)
Antall ord: 121

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Hehe... nå håper jeg ikke du mener at dersom du skulle se en rosa, flyvende ku, ville holdt hodet kaldt og tenkt "Jaja, det lar seg forklare." - selv om dine venner ville reagert med vantro og tenkt:
"Dette er mystisk og ikke naturlig!"
Jeg kan ikke svare for Problem, men jeg ville faktisk ikke tenkt at det er "mystisk og ikke naturlig". En rosa, flygende ku - javel, det har nok sin forklaring dét som alt annet. Jeg hadde først tenkt det var en spøk eller et stunt av noe slag, men skulle det vise seg å ikke være det hadde jeg håpet dette var et dyr man kunne forsket på.
Finnes jo det som heter overraskelser. Hjernen tenker ikke rasjonelt før man begynner å prosessere informasjonen og finne logiske trekk og assosiasjoner. Umiddelbart reagerer vi alle noen ganger med forundring og lar oss fascinere. Det er ikke noe utilgivelig med det.
Forskjellen gir seg til kjenne når man får mulighet til å tenke nærmere over det. De menneskene som har lett for å henfalle til tro går da gjerne ikke over i neste steg; å evaluere informasjonen logisk.
Husk at vitenskapen bare er et sett av metoder og nøyaktige observasjoner.
Det er ikke Gud.
Gud er et unødvendig begrep. Vitenskapen er det beste vi har til å finne mest mulig korrekt kunnskap. Man trenger ikke, og kan ikke, gi perfekte svar på alt - bare de som bruker vitenskapen er tro mot de vitenskapelige prinsippene.
Et litt fanatisk syn av deg, synes jeg. Alternativer er alltid bra, uansett om de er dårligere enn det du foretrekker å bruke.
For en rar ting å si. Skal vi se; hva er alternativene vi har til vitenskapen? Og hvorfor er de bra?

Du snakker om "alternativer" uten å presisere hvilket område, så jeg antar du mener absolutt alle alternativer er bra i egenskap av å være alternativer? I såfall; syns du det er et godt alternativ å skyte seg selv fremfor å skyte på blink dersom du får en ladd pistol i hendene?

Selv om det er fint å ha valgfrihet blir det jo feil å kalle alle alternativer for "bra".
Uten alternativene hadde aldri det du foretrekker hatt noe å måle seg opp med, og alle kan lære av hverandres feil. Hadde det ikke vært for tro ved siden av vitenskapen, kunne man aldri ha utviklet vitenskapen heller. Troen er grunnlaget for at vi heller bør finne ut og lære oss, slik at vi vet. Og den må alltid være der, hvis ikke slutter vi å vite også.
Høres ikke særlig overbevisende ut. Tro er ikke nødvendig for å vite - evnen til å tenke er det. Tro er bare en lei bieffekt av det å tenke abstrakt, og vi hadde klart oss helt fint (antakelig bedre) uten.
Men kanskje du har en vitenskapelig forklaring på hvorfor skeptikere er så hovmodige og bitre, uten å bortforklare det med at "det er de troende som irriterer oss"?
Hvordan kan man vitenskapelig bevise en subjektiv påstand som er feil?

Ditt inntrykk av skeptikere som "hovmodige og bitre" reflekterer strengt tatt bare dine fordommer mot disse. Antakelig kan også årsaken være at de fleste hardkokte skeptikere er akademikere som er vant til å ordlegge seg presist og formelt - et skriftlig uttrykk som kan gi inntrykk av kulde og til en viss grad bitterhet.
Antall ord: 566
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:Jeg kan ikke svare for Problem, men jeg ville faktisk ikke tenkt at det er "mystisk og ikke naturlig". En rosa, flygende ku - javel, det har nok sin forklaring dét som alt annet. Jeg hadde først tenkt det var en spøk eller et stunt av noe slag, men skulle det vise seg å ikke være det hadde jeg håpet dette var et dyr man kunne forsket på.
:lol: Ja... og når du blir sjokkert, så er det egentlig en veldig gjennomtenkt og velutført reaksjon med stor presisjon ned til den minste detalje. Hysterisk!
For en rar ting å si. Skal vi se; hva er alternativene vi har til vitenskapen? Og hvorfor er de bra?
Jeg har sagt hvorfor de er bra. Alt annet. Tro, antagelse, indisier, indikasjoner, ikke dokumentert viten, ikke anerkjent eller offisielt vedtatte sannheter, normer, religiøs tro, osv osv osv osv.
Du snakker om "alternativer" uten å presisere hvilket område, så jeg antar du mener absolutt alle alternativer er bra i egenskap av å være alternativer?
Ja, det også.
I såfall; syns du det er et godt alternativ å skyte seg selv fremfor å skyte på blink dersom du får en ladd pistol i hendene?
Så bra at du bruker et ikke-latterlig eksempel som ikke på noen som helst måte er for å tydeliggjøre hvor dumt du syntes utsagnet mitt var, selv om dette eksempelet egentlig er så rekordlatterlig i seg selv og helt absurd at det er udugelig.

Regner med du vet hvor ironien skulle sitte der.
Selv om det er fint å ha valgfrihet blir det jo feil å kalle alle alternativer for "bra".
Alternativene er bra fordi de nettopp er alternativer, som vi var inne på.
Fordi om man kan velge mellom blå og rød og grønn, så trenger man ikke velge en i blinde. Man velger bevisst. Preferanser. Det som passer oss. Smak og behag. Bla bla bla.
Høres ikke særlig overbevisende ut. Tro er ikke nødvendig for å vite - evnen til å tenke er det. Tro er bare en lei bieffekt av det å tenke abstrakt, og vi hadde klart oss helt fint (antakelig bedre) uten.
Totalt feil. Tenk etter.
Hvordan kan man vitenskapelig bevise en subjektiv påstand som er feil?
Jeg vet ikke hva vitenskap er, så det er din oppgave.
1) Ditt inntrykk av skeptikere som "hovmodige og bitre" reflekterer strengt tatt bare dine fordommer mot disse. 2) Antakelig kan også årsaken være at de fleste hardkokte skeptikere er akademikere som er vant til å ordlegge seg presist og formelt - 3) et skriftlig uttrykk som kan gi inntrykk av kulde og til en viss grad bitterhet.
1) Fornektelse.
2) Til en viss grad vedkjennelse.
3) Rettferdigelse/bortforklaring.

Spør du meg, er dette enkelt og greit nettopp det jeg ikke spurte om:
nemlig det å legge skylden på "de troende". Nok en gang.
Antall ord: 481

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: :lol: Ja... og når du blir sjokkert, så er det egentlig en veldig gjennomtenkt og velutført reaksjon med stor presisjon ned til den minste detalje. Hysterisk!
Det er fint du overser hva jeg skrev lenger ned. Det med å evaluere logisk, husker du?
Jeg har sagt hvorfor de er bra. Alt annet. Tro, antagelse, indisier, indikasjoner, ikke dokumentert viten, ikke anerkjent eller offisielt vedtatte sannheter, normer, religiøs tro, osv osv osv osv.
Nei, du har ikke sagt hvorfor det er bra. Du har påstått at vitenskapen avhenger av tro uten å begrunne det.

Forøvrig er "ikke dokumentert viten" ikke viten, så den frasen var feilaktig formulert.
Alternativene er bra fordi de nettopp er alternativer, som vi var inne på.
Fordi om man kan velge mellom blå og rød og grønn, så trenger man ikke velge en i blinde. Man velger bevisst. Preferanser. Det som passer oss. Smak og behag. Bla bla bla.
Isåfall har du formulert deg meget upresist. Hvis jeg forstår deg rett mente du egentlig å si "det er bra med alternativer" - ikke "alle alternativer er bra".
Da stiller saken seg i et litt annet lys, og jeg er enig. Men det betyr ikke at jeg syns tro er bra. Valgmulighetene er fine å ha rent filosofisk sett for enkeltindivider, men det impliserer ikke at tro er nødvendig eller bra for vitenskapen.
Totalt feil. Tenk etter.
Så får du vise meg hvordan det er feil. Det å bare ytre "totalt feil" er et ubrukelig argument.
1) Fornektelse.
2) Til en viss grad vedkjennelse.
3) Rettferdigelse/bortforklaring.

Spør du meg, er dette enkelt og greit nettopp det jeg ikke spurte om:
nemlig det å legge skylden på "de troende". Nok en gang.
Jeg la ikke skylden på de troende, jeg la skylden på deg og dine fordommer.
Antall ord: 345
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:Nei, du har ikke sagt hvorfor det er bra. Du har påstått at vitenskapen avhenger av tro uten å begrunne det.
Begrunnelse/gjentakelse:
Fordi troen er grunnlaget for å vite. Vi fyller inn med tro der vi ikke vet.
Hadde vi sluttet å tro, hadde vi ikke undret, slik at vi ønsket å vite.

Må du ha det inn med teskje? Eller var dette enda en "manglende begrunnelse" ala "det samsvarer ikke med mitt syn, så jeg kommer til å gjenta meg selv i det evindelige inntil du har noe jeg anser som en begrunnelse helt frem til du er enig med meg"?
Isåfall har du formulert deg meget upresist. Hvis jeg forstår deg rett mente du egentlig å si "det er bra med alternativer" - ikke "alle alternativer er bra".
Alle alternativer er bra fordi de i seg selv er alternativer. Uendelige muligheter, you know?
Ikke alle alternativer er bra valg.
Så får du vise meg hvordan det er feil. Det å bare ytre "totalt feil" er et ubrukelig argument.
Det er fordi jeg er lei av å gjenta meg. Nå synes jeg du skal være mer ydmyk og ikke totalt ignorant heller - så kan du faktisk lese det folk skriver til deg, uten å (kanskje ubevisst) overse all argumentering og alle begrunnelser. Skjønner?
Nei, nå tar du for deg en lite relevant del av innlegget... du tar det ut av kontekst.
Saken er at jeg spurte om hvorfor skeptikere er hovmodige og bitre.
Det har neppe med mine fordommer å gjøre at dere er det,
selv om mine fordommer tilsier at dere er det.
Antall ord: 280

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Begrunnelse/gjentakelse:
Fordi troen er grunnlaget for å vite. Vi fyller inn med tro der vi ikke vet.
Hadde vi sluttet å tro, hadde vi ikke undret, slik at vi ønsket å vite.
Du er inne på noe, men det er bakvendt og sammenblandet. Undring er et grunnlag for å vite, men de som tror har sluttet å undre.
Det er fordi jeg er lei av å gjenta meg. Nå synes jeg du skal være mer ydmyk og ikke totalt ignorant heller - så kan du faktisk lese det folk skriver til deg, uten å (kanskje ubevisst) overse all argumentering og alle begrunnelser. Skjønner?
Hvilket fører oss tilbake til: det å ytre "totalt feil" er et ubrukelig argument.
Nei, nå tar du for deg en lite relevant del av innlegget... du tar det ut av kontekst.
Saken er at jeg spurte om hvorfor skeptikere er hovmodige og bitre.
Det har neppe med mine fordommer å gjøre at dere er det,
selv om mine fordommer tilsier at dere er det.
Ludoburgero - hele denne tråden (som du har startet) baserer seg på dine fordommer. Ikke kom med den "buhu, du dveler ved detaljer"-regla di.

Saken er, og nå begynner jeg å bli lei av å gjenta det åpenbare overfor deg gang på gang, at påstanden "skeptikere er hovmodige og bitre" er bygget på en personlig fordom. Din personlige fordom.
Det du nå sier er at dine fordommer tilsier at skeptikere er hovmodige og bitre fordi din fordom sier at de er det.

Det sier seg selv at det er et ugyldig utsagn, og kan tyde på at du overfor deg selv har brukt en blanding av induktiv generalisering og cum hoc ergo propter hoc-argumentasjon.
"Jeg snakket med en skeptiker som virket hovmodig og bitter, altså er skeptikere hovmodige og bitre".

Dette har så ført til din sirkelargumentasjon som alle nå kan lese klart og tydelig.

Jeg tør nærmest vedde på at du nå tok til deg dette svaret som en "bekreftelse" på din fordom, men la meg heller opplyse deg om at det er ment for å belyse tankefeilen du har fremmet gjennom hele tråden. Ta det til deg og bearbeid det hvordan du vil, men ikke prøv å vri deg unna ved å reflektere dine dårlige holdninger over på andre.
Antall ord: 414
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:Ludoburgero - hele denne tråden (som du har startet) baserer seg på dine fordommer. Ikke kom med den "buhu, du dveler ved detaljer"-regla di.
Hele denne tråden har enkelte poeng du føler deg truffet av som selvutnevnt skeptiker.
Jeg er helt åpen om at det er generalisering og har ikke nektet for det en eneste gang.
Beklager for at noe av karakteristikken slår deg som treffende.
Det sier seg selv at det er et ugyldig utsagn, og kan tyde på at du overfor deg selv har brukt en blanding av induktiv generalisering og cum hoc ergo propter hoc-argumentasjon.
Flotte ord, jeg liker latinsk, men kan du ikke kalle en spade for en spade istedenfor så ivrig ville virke intelligent og klysete? Du har en sterk trang til å ville være bedre enn andre og hevde deg.
Dette har så ført til din sirkelargumentasjon som alle nå kan lese klart og tydelig.
Og nå er du altså representant for alle...
Legg gjerne merke til (om du vil) at det er primært jeg og du som diskuterer her.
Jeg tør nærmest vedde på at du nå tok til deg dette svaret som en "bekreftelse" på din fordom, men la meg heller opplyse deg om at det er ment for å belyse tankefeilen du har fremmet gjennom hele tråden. Ta det til deg og bearbeid det hvordan du vil, men ikke prøv å vri deg unna ved å reflektere dine dårlige holdninger over på andre.
Vedd i vei, jeg har ingenting å skjule. Lurer du på noe, uansett om det er mine intensjoner og hensikter eller det er noe jeg "egentlig mener men ikke sier", så er det bare å spørre.
Jeg lover deg å svare ærlig.

Vri meg unna? Dårlige holdninger? Ta til meg og bearbeide?
Joda, jada... jeg har jo enda ikke lagt skjul på at jeg generaliserer, og jeg er som jeg allerede har sagt helt åpen og ærlig om det. Så at du stadig vekk forsøker å skape et slags fiendebilde ved å putte ord i munnen på meg, er ærlig talt ditt problem, selv om det er din klassiske væremåte.
Antall ord: 363

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Hele denne tråden har enkelte poeng du føler deg truffet av som selvutnevnt skeptiker.
"Selvutnevnt skeptiker"? Jeg visste ikke at det fantes en offisiell seremoni eller utdannelse hvor personer ble utnevnt til skeptikere?

Hvilket betyr at du kun ordlegger deg slik for å forgifte brønnen med negativt ladede fraser. Igjen.

Forøvrig føler jeg meg selvsagt truffet. Alle skjønner at jeg er en skeptiker, og du kommer med tåpelige påstander om meg. Selvfølgelig reagerer jeg.
Jeg er helt åpen om at det er generalisering og har ikke nektet for det en eneste gang.
Beklager for at noe av karakteristikken slår deg som treffende.
Har du jobb på åkere om sommeren? For du er tydeligvis glad i å lage stråmenn.

Videre, hvis du er så klar over at du bedriver generalisering (induktiv sådan) - hvorfor kan du ikke bare ta til deg kritikken som en mann istedet for å forsøke å krype unna som en ål?
Flotte ord, jeg liker latinsk, men kan du ikke kalle en spade for en spade istedenfor så ivrig ville virke intelligent og klysete? Du har en sterk trang til å ville være bedre enn andre og hevde deg.
Cum hoc ergo propter hoc er en tankefeil hvor man forveksler korrelasjon og årsak. En spade er en spade, og cum hoc ergo propter hoc er navnet på tankefeilen.
Når man kaller en spade for en spade, slik jeg gjorde, gjør man det for å slippe å beskrive spaden.
Er man usikker på hva en spade er, kan man google det.
Og nå er du altså representant for alle...
Legg gjerne merke til (om du vil) at det er primært jeg og du som diskuterer her.
Sier du det? Kan det henge sammen med at jeg er en av de ytterst få skeptikerene som frekventerer på dette forumet, og at du med denne tråden angriper skeptikere?
Vri meg unna? Dårlige holdninger? Ta til meg og bearbeide?
Joda, jada... jeg har jo enda ikke lagt skjul på at jeg generaliserer, og jeg er som jeg allerede har sagt helt åpen og ærlig om det. Så at du stadig vekk forsøker å skape et slags fiendebilde ved å putte ord i munnen på meg, er ærlig talt ditt problem, selv om det er din klassiske væremåte.
Problemet er ikke at du ikke innrømmer dine generaliseringer, problemet er at du ikke vil fatte at de er ugyldige og feilaktige.
Antall ord: 462
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:"Selvutnevnt skeptiker"? Jeg visste ikke at det fantes en offisiell seremoni eller utdannelse hvor personer ble utnevnt til skeptikere?
Og likevel har du blitt fornærma om jeg har ytret tvil over at du er så skeptisk som du vil ha det til... jaja... men vi trenger ikke blande inn noe så eventyraktig og absurd som
"offisielle seremonier" her.
Hvilket betyr at du kun ordlegger deg slik for å forgifte brønnen med negativt ladede fraser. Igjen.
Nei, jeg forsøker ikke å gjøre noe som du så eventyraktig og metaforisk kaller
"å forgifte brønnen". Du kunne også sagt at jeg ønsker å "legge sprengstoff i svømmebassenget", men saken er den at jeg først poster et generaliserende innlegg for å tvinge frem litt nyanser og detaljer, hvilket jeg så langt synes selv å ha lykkes med - med din og problems hjelp ;)
Forøvrig føler jeg meg selvsagt truffet. Alle skjønner at jeg er en skeptiker, og du kommer med tåpelige påstander om meg. Selvfølgelig reagerer jeg.
Rettelse: alle skjønner at du peker deg selv ut som en skeptiker.

Dessuten er det bare bra at du bekrefter at jeg har rett. Setter pris på det.
Thank you. Thank you very much.
Har du jobb på åkere om sommeren? For du er tydeligvis glad i å lage stråmenn.
Nesten like bra som "Hvorfor kan ikke jeg hoste når Morten Harket".
Videre, hvis du er så klar over at du bedriver generalisering (induktiv sådan) - hvorfor kan du ikke bare ta til deg kritikken som en mann istedet for å forsøke å krype unna som en ål?
Ål kryper ikke, de åler. Kanskje jeg er en ål da, og kanskje ikke mann nok til å ta til meg kritikken?
Nei, hør... helt seriøst... jeg mener jeg tar til meg kritikk, jeg. Men du kommer med uberettiget kritikk og egentlig bare famler i forsøk på å forsvare din tittel som en feiende flott skeptiker.

Det er det saken er, tror jeg. Men kan hende jeg tar feil.
Cum hoc ergo propter hoc er en tankefeil hvor man forveksler korrelasjon og årsak. En spade er en spade, og cum hoc ergo propter hoc er navnet på tankefeilen.
Når man kaller en spade for en spade, slik jeg gjorde, gjør man det for å slippe å beskrive spaden.
Er man usikker på hva en spade er, kan man google det.
Ja, cerveza er øl på spansk. Bier på tysk. Car er bil på engelsk, og skilpadde er skilpadde på norsk.
Sier du det? Kan det henge sammen med at jeg er en av de ytterst få skeptikerene som frekventerer på dette forumet, og at du med denne tråden angriper skeptikere?
Beklager, men det er noe av det dummeste jeg har hørt...
Det er flere skeptiske her, bare at de ikke er så ivrige etter å stemple seg selv.
Kritiske og skeptiske, madjava, BA, problem, Heste/Tafse/Timetravel++?, Asbjørn til dels, Astarte til dels, jovian til dels, jeg til dels, 30cm/Sol til dels, Diffusa til dels, Deep Space til dels, Moonstone til dels... vet du? Jeg kunne ha ramset opp ufattelig mange som delvis skeptiske. De bare kverulerer ikke og er ikke så bastante som du er.
Problemet er ikke at du ikke innrømmer dine generaliseringer, problemet er at du ikke vil fatte at de er ugyldige og feilaktige.
I dine øyne kan de godt være det. Det fatter jeg, erkjenner jeg og innrømmer jeg glatt.
Antall ord: 582

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

ludoburgero skrev: Og likevel har du blitt fornærma om jeg har ytret tvil over at du er så skeptisk som du vil ha det til... jaja... men vi trenger ikke blande inn noe så eventyraktig og absurd som
"offisielle seremonier" her.
Selvfølgelig blir jeg fornærmet når noen som tydeligvis ikke har peiling på hva skepsis er kommer og brautende spekulerer i "hvor skeptisk" jeg er.

Hadde du et poeng overhodet med denne kommentaren?
Nei, jeg forsøker ikke å gjøre noe som du så eventyraktig og metaforisk kaller
"å forgifte brønnen". Du kunne også sagt at jeg ønsker å "legge sprengstoff i svømmebassenget",
Vel, det var dette med denne spaden da. Du har vel ikke glemt at du foretrekker at man kaller en spade for en spade?
men saken er den at jeg først poster et generaliserende innlegg for å tvinge frem litt nyanser og detaljer, hvilket jeg så langt synes selv å ha lykkes med - med din og problems hjelp ;)
Du har lyktes med å fremstille deg selv som en bråkmaker som ikke tar til deg kritikk når kritikk er legitimt.
Du høster ikke "nyanser og detaljer" med dine stadige generaliseringer og feilaktige påstander. Det er mulig du liker å tro at min kritikk av deg er noe slikt, og at du fikk frem et eller annet obskønt poeng. Det skal du isåfall få lov til å fortsette å tro. Whatever floats your boat.
Rettelse: alle skjønner at du peker deg selv ut som en skeptiker.

Dessuten er det bare bra at du bekrefter at jeg har rett. Setter pris på det.
Thank you. Thank you very much.
Nå må du ikke bruke opp alle stråmennene før sommeren da, Ludo. Spar dem til å skremme fugler med, for de er de eneste som lar seg lure av dem. Hvis du er heldig.
Ål kryper ikke, de åler. Kanskje jeg er en ål da, og kanskje ikke mann nok til å ta til meg kritikken?
Nei, hør... helt seriøst... jeg mener jeg tar til meg kritikk, jeg. Men du kommer med uberettiget kritikk og egentlig bare famler i forsøk på å forsvare din tittel som en feiende flott skeptiker.

Det er det saken er, tror jeg. Men kan hende jeg tar feil.
Nå vil jeg at du skal legge fra deg din besettelse iht. meg, og se litt på hva du selv har drevet med.
Jeg har kritisert deg for, blant andre ting, å bedrive ugyldig induktiv generalisering med dine fordomsfulle uttalelser. Jeg har også kritisert deg for å ikke ta til deg rettelser når det gjelder hva skepsis er.

Dette sier jeg ikke for å "redde min egen tittel", men for å redde prinsippet skepsis på generell basis. Det er nok av ormer som forsøker å bygge skeptiker-stråmenn fordi de ikke klarer å argumentere på andre måter. Hvis du ønsker å være en av dem skal du selvsagt få lov til det, men jeg vil råde deg til å ta til deg kritikken.
Og du tar ikke til deg kritikken, du fortsetter å male med samme teknikk og farge. Vær litt forsiktig med dét, da du plutselig befinner deg med ryggen mot et hjørne.
Ja, cerveza er øl på spansk. Bier på tysk. Car er bil på engelsk, og skilpadde er skilpadde på norsk.
Rett oversatt blir "cum hoc ergo propter hoc" til "korrelasjon medfører kausalitet". Det fungerer ikke som navn på samme måte. I studier av retorikk bruker man de latinske versjonene av begrepene. Snodig at ikke du visste dette, for du har jo tydeligvis greie på retorikk?
Beklager, men det er noe av det dummeste jeg har hørt...
Det er flere skeptiske her, bare at de ikke er så ivrige etter å stemple seg selv.
Kritiske og skeptiske, madjava, BA, problem, Heste/Tafse/Timetravel++?, Asbjørn til dels, Astarte til dels, jovian til dels, jeg til dels, 30cm/Sol til dels, Diffusa til dels, Deep Space til dels, Moonstone til dels... vet du? Jeg kunne ha ramset opp ufattelig mange som delvis skeptiske. De bare kverulerer ikke og er ikke så bastante som du er.
Jeg sa ikke "delvis skeptiske", sa jeg vel? Nei, jeg sa "skeptikere". Du angriper ikke "delvis skeptiske personer" med denne tråden. Av de skeptikerene som nå er aktive er det kun to; meg og Problem. Nå vet jeg egentlig ikke om Problem er en skeptiker, men ut ifra det jeg har lest regner jeg med det.

Det er forskjell på å være skeptiker og å være skeptisk. En kristen fundamentalist kan være skeptisk til troen på spøkelser, men noen skeptiker kan han aldri sies å være.
I dine øyne kan de godt være det. Det fatter jeg, erkjenner jeg og innrømmer jeg glatt.
Skulle du noen gang ønske du fikk en femmer for hver gang du helte gift i en brønn eller satte opp en stråmann?
Antall ord: 906
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
problem
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 22 Aug 2007 23:15
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av problem »

Problemet ditt, ludo, er at du har fått for deg at det absolutt må være noe mer hele tiden. Det virker ikke som du greier å befatte deg med at vi faktisk har troverdige forklaringer på det meste som foregår i naturen. Det virker som at du tror at siden vitenskapen ikke anerkjenner paranormalitet, så kan den ikke forklare alt.

Vitenskapen er en metode basert på observasjoner, men nå må du snart forstå at metoden er feilfri fordi hvis noe vitenskaplig blir motbevist så kan det ikke kalles vitenskap lenger. På grunn av dette kravet om at det MÅ stemme, så er den bare begrenset av brukerne. For å veie opp for dette helgarderer vi oss med at vi hele tiden må argumentere for at noe stemmer, og hvis vi finner en feil, så må vi rette den opp, ellers ville det ikke vært vitenskaplig. Kan du være så snill og skjønne dette snart, for jeg begynner å bli mektig lei av at det skal ende opp med dette hver jævla gang. Du må snart stole på at hvis det er feil nå, så vil den vitenskaplige metoden rette det opp i fremtiden, gitt at vi fortsetter å benytte oss av metoden.

Når det gjelder tro, så kan man ikke utelukke den som en slags motivasjon for å undersøke noe, men det er ganske viktig at man er ydmyk med sin egen overbevisning i forhold til vitenskapen, ettersom bare vitenskap er sant.

Jeg synes dessuten at påstanden din om at skeptikere er bitre er veldig uheldig. Det er ikke sånn at de som ikke tror på paranormalitet synes det er så urettferdig at andre tror. Det er mer som en slags frustrasjon over at andre ikke forstår hvorfor paranormalitet er veldig tvilsomme greier, og at den som blir kritisert tar dette som et personangrep. Når jeg og kimbara kritiserer deg nå så er vi ikke bitre, vi er frustrerte og oppgitte over at du aldri skjønner. Det dreier seg ikke om å hevde seg, det dreier seg om å si det man tror på.

Ellers kan jeg si at jeg identifiserer meg selv med ordet skeptiker her på forumet, men ikke med definisjonen din av at skeptikere har kjedelige liv. Jeg tipper det samme gjelder kimbara. Derfor skriver vi her.

Og hvis jeg hadde sett en rosa flyvende ku så hadde jeg ganske sikkert tenkt jøss, får de til det nå. Og så lurt på hvordan det hadde gått an. Sånn som her, for eksempel. Man tror ikke dette er overnaturlig.

[youtube]<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/w4vW3fsJ8pk&hl ... ram><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/w4vW3fsJ8pk&hl=en_US&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>[/youtube]

Det er også heller tvilsomt at de "paranormale" hendelsene som folk hevder å oppleve, oppleves like virkelig som en flyvende rosa ku ville gjort. Det som går igjen her på forumet er mest sånn ånei, et gufs, det må være et spøkelse, eller det ser ut som det er noe som kan tolkes som et ansikt på det bildet her.
Antall ord: 554

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

Kimbara skrev:Hadde du et poeng overhodet med denne kommentaren?
Ja.
Vel, det var dette med denne spaden da. Du har vel ikke glemt at du foretrekker at man kaller en spade for en spade?
Du bruker dramatiske metaforer som om du var en fanget i en teaterforestilling.
Jeg brukte en tilbake for å poengtere det.
Du har lyktes med å fremstille deg selv som en bråkmaker som ikke tar til deg kritikk når kritikk er legitimt.
Hva får deg til å tro dette?
Jeg blir bombardert med usaklig kritikk og hersketeknikk fra deg, samt at du ikke gjør spesielt annet enn dette i tillegg til å diskutere min måte å diskutere på og poengtere hvor lite jeg vet.
Hele tiden har jeg likevel ikke én gang nektet for at jeg har generalisert og legger ikke det minste skjul på at jeg forsøker med provokasjon for å få i gang en debatt. Foreløpig er det lite innspill annet enn evindelige bekreftelser på din arroganse og ditt hovmod. Hysterisk morsomt, egentlig.

Og, du... det fortsetter å komme på løpende bånd.
Du høster ikke "nyanser og detaljer" med dine stadige generaliseringer og feilaktige påstander. Det er mulig du liker å tro at min kritikk av deg er noe slikt, og at du fikk frem et eller annet obskønt poeng. Det skal du isåfall få lov til å fortsette å tro. Whatever floats your boat.
Nyansene = andre trekk for enkelte skeptikere. Nettopp arroganse, hovmod og en notorisk tendens til selvhevding og nedsettende tone av meg, en i dine øyne "troende".
Samtidig som at en av de andre ekstra detaljene som har kommet frem er enkelte skeptikeres evne til å splitte og sette i bås, uten særlig grunnlag for det, slik at det styrker deres egen posisjon som "skeptikere" fordi de skaper illusoriske motsetninger blant de "troende" som de liksom er helt omvendt av og imot og mye bedre enn. Hysterisk morsomt det også, egentlig.
Nå må du ikke bruke opp alle stråmennene før sommeren da, Ludo. Spar dem til å skremme fugler med, for de er de eneste som lar seg lure av dem. Hvis du er heldig.
Det er litt repetivt av deg å alltid ty til anklagen om stråmenn hver gang du mangler argumenter selv. Ironisk er det også.

Jeg skal lage animasjonsfilm, så jeg sparer alt jeg kan av stråmenn.
Nå vil jeg at du skal legge fra deg din besettelse iht. meg, og se litt på hva du selv har drevet med.
OK, la oss ta et kort historisk tilbakeblikk på meg, ludoburgeros rolle her i denne tråden:

A) Jeg poster et generaliserende innlegg med en delvis tøysete ment overskrift.
B) Her blotter jeg fordomsfulle idéer som jeg ikke kan mene å stå helt seriøst inne for personlig.
C) Hensikten min er i håp å nøste frem nyanser og skape debatt, og ikke til å stikke under en stol at jeg håper å se om noen selvutvnevnte skeptikere biter på og blir engasjerte/defensive
D) Underveis mottar jeg kritikk, både grei og teit kritikk. Noe av den får meg til å tenke litt ekstra etter, noe av den får meg til å sitte og humre litt for meg selv.
E) Kimbara og problem er de mest aktive og virker mest furtete, iallefall førstnevnte. problem er tross alt et kvinnfolk og man kan jo ikke forvente noe annet, egentlig

F) Jeg fortsetter i håp om at verden en dag ikke skal ta seg selv så høytidelig at de føler at fordommer og båssetting appellerer til dem personlig, da det bare bekrefter at de ikke er sånn hundre prosent kjent med sin innerste kjerne av personlighet og posisjon her i verden

Ahkey, ahkey?
Jeg har kritisert deg for, blant andre ting, å bedrive ugyldig induktiv generalisering med dine fordomsfulle uttalelser. Jeg har også kritisert deg for å ikke ta til deg rettelser når det gjelder hva skepsis er.
Ja, du har en tendens til å være litt stram i maska og ikke helt uforventet humorløs.
Aner ikke hva som gjør deg så bitter ovenfor dette emnet, men foreslår heller at du bruker engasjementet ditt på å se litt mer over det som er skrevet her i en ikke fullt så ondsinnet måte som du tror jeg skriver det, da jeg egentlig sånn sett bare diskuterer. Håper vi skulle fått frem noen flere poenger, og sånn sett ser jeg at du er mer obsessed på å diskutere diskusjonteknikk, nesten hakket verre enn meg. Da er det ille, da.
Dette sier jeg ikke for å "redde min egen tittel", men for å redde prinsippet skepsis på generell basis. Det er nok av ormer som forsøker å bygge skeptiker-stråmenn fordi de ikke klarer å argumentere på andre måter. Hvis du ønsker å være en av dem skal du selvsagt få lov til det, men jeg vil råde deg til å ta til deg kritikken.
"Mannen som reddet skeptikernes verden."

Vent, hva hadde dette med å redde et helt prinsipp som kalles skepsis å gjøre?
Står det faretruet av en eller annen grunn?
Og hva hadde jeg med hele saken å gjøre?

Nå mista du meg helt her...
Og du tar ikke til deg kritikken, du fortsetter å male med samme teknikk og farge. Vær litt forsiktig med dét, da du plutselig befinner deg med ryggen mot et hjørne.
Skal jeg ta det som en trussel?
Synes du har blitt veldig fargerik selv i det siste med disse metaforene dine...

Altså, jeg tar til meg noe kritikk som sagt. Så langt har jeg vel ikke sett mye konstruktiv kritikk fra deg, kun påståelighet om alt det gale jeg gjør og hvor farlig det jeg sier er og hva enn.
Så... om du har noen tips å komme med, bortsett fra å ville at jeg skal være slik som passer deg best og mene det som går i din favør - altså være enig med deg, så fyr løs, Kimbara...

Fyr løs...
Rett oversatt blir "cum hoc ergo propter hoc" til "korrelasjon medfører kausalitet". Det fungerer ikke som navn på samme måte. I studier av retorikk bruker man de latinske versjonene av begrepene. Snodig at ikke du visste dette, for du har jo tydeligvis greie på retorikk?
Det er veldig mye jeg ikke vet, Kimbara, men jeg tviler på om du er en god lærer.
Pedagogisk sett. Du er nedlatende og eplekjekk, arrogant og nebbete i denne tråden fra ende til annen, og det er forsåvidt en måte som bidrar til mer diskusjon i seg selv det, men særlig konstruktivt blir det ikke alltid. Det blir mer sånn for skues skyld.

Samtidig vil jeg si at jeg blir litt imponert av latinkunnskapene dine. Jeg liker språk.
Er det noe kritikk jeg vil ta, så er det iallefall det at jeg kan bli mye flinkere på det selv.
Jeg sa ikke "delvis skeptiske", sa jeg vel? Nei, jeg sa "skeptikere". Du angriper ikke "delvis skeptiske personer" med denne tråden. Av de skeptikerene som nå er aktive er det kun to; meg og Problem. Nå vet jeg egentlig ikke om Problem er en skeptiker, men ut ifra det jeg har lest regner jeg med det.
Nei, du mente vel de hardbarka skeptikerne. De som sitter hjemløse på benker i Slottsparken med hver sin flaske brennevin og diskuterer om hvor dumt religion er, og at blindt troende ødelegger verden og at det er så skremmende å se voksne folk som aldri klarte å gi slipp på barnetroen, fantasien, og fremdeles drømmer om natten så patetiske som de er.

Og nei - du har helt rett i dine observasjoner! Jeg angriper IKKE skeptikerne som fremdeles har fornuften i behold. Altså de som er delvis skeptiske. Det sunneste er selvsagt å være kritisk og åpen - nesten det motsatte av skeptisk og trangsynt. Skeptikeren er noe lukket og låst.

Fint at du mener jeg traff best de som passet best til beskrivelsene i tråden iallefall. :notworthy: :coffe2
Skulle du noen gang ønske du fikk en femmer for hver gang du helte gift i en brønn eller satte opp en stråmann?
Nei, en tier for hver gang jeg la sprengstoff i svømmebassenget eller helte bensin på bålet, sprer edder og galle, bruker retorikk, hersketeknikk, tilber Satan og raner gamle damer.

Velg og vrak blant fine metaforer/aktiviteter, så tar vi det derfra. Tosk.
Antall ord: 1422

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av ludoburgero »

problem skrev:Problemet ditt, ludo, er at du har fått for deg at det absolutt må være noe mer hele tiden.
Nok en gang vil jeg pirke på det du sier. Jeg mener ikke jeg har et problem med det.
Ellers er dette en beskrivelse jeg føler meg ganske truffet av, så du har nok rett.

Jeg liker å lete etter dette "noe mer". Er det et problem for deg, problem?
Det virker ikke som du greier å befatte deg med at vi faktisk har troverdige forklaringer på det meste som foregår i naturen. Det virker som at du tror at siden vitenskapen ikke anerkjenner paranormalitet, så kan den ikke forklare alt.
Men det mener jeg, og tror jeg ikke bare. Please, ikke få meg til å ville forklare dette i detaljer, for det kunne fort blitt flere bøker langt... og det skal jeg jaggu skåne deg for.

Kort og greit likevel, jeg vet jo at det aller meste som skjer i naturen kan forklares. Noe annet ville vært dumt. Men jeg er likevel vrang nok til å ville understreke at det "bare er forklaringer".
Forklaringer er definisjoner, definisjoner er hjelpemidler og verktøy. En universell sannhet finnes kanskje ikke, for alt vi vet, og vi lærer noe hver dag. Lærdom og kunnskaper byttes ut med tiden og/eller oppdateres. Jeg synes det er viktig for meg å se det slik, selv om det kanskje ikke er et "behov" som melder seg for andre. Kanskje jeg er litt sånn av natur.
Vitenskapen er en metode basert på observasjoner, men nå må du snart forstå at metoden er feilfri fordi hvis noe vitenskaplig blir motbevist så kan det ikke kalles vitenskap lenger. På grunn av dette kravet om at det MÅ stemme, så er den bare begrenset av brukerne.
Men herregud da, problem! Vitenskapen fant ikke opp seg selv! Det var mennesker som utviklet metodene og det er menneskene som innehar og står for observasjonene som er gjort!

DET burde ikke være for vanskelig å ta med i betraktning. Den mest underliggende "sannheten" er derfor - og forblir - av subjektiv karakter i utgangspunktet. Det objektive er virtuelt.
Et begrep, en distraksjon - en manifestasjon vi bruker for å standardisere og utvikle noe fra en felles plattform basert på plural enighet og kollektiv forståelse.

Ellers er jeg jo slettes ikke uenig, det er bare det at du virker å synes at vitenskap er like magisk som enkelte troende synes at tusser og troll er. Vitenskap er helt villt bra, men ikke ufeilbarlig.
For å veie opp for dette helgarderer vi oss med at vi hele tiden må argumentere for at noe stemmer, og hvis vi finner en feil, så må vi rette den opp, ellers ville det ikke vært vitenskaplig. Kan du være så snill og skjønne dette snart, for jeg begynner å bli mektig lei av at det skal ende opp med dette hver jævla gang. Du må snart stole på at hvis det er feil nå, så vil den vitenskaplige metoden rette det opp i fremtiden, gitt at vi fortsetter å benytte oss av metoden.
Hva er der å skjønne ved at jeg ikke er enig?
Samme argumentasjon som Kimbara driver med dette her. Og man diskuterer ikke algebra med en kokk liksom, det er noe med det også. Kokken vil forsøke å forstå algebra som en matrett uansett.

Du kan godt lykkes med å vinne poeng i denne debatten dersom du henger deg opp i alt jeg ikke vet og forstår, men da har vi jo egentlig ikke kommet noe videre, bortsett fra at du føler deg bedre enn meg. Så hvis det er nok for deg, anbefaler jeg deg heller å ta til takke med det.
Det er iallefall bortkastet energi å bli "mektig lei" og irritert.

Jeg synes du er veldig smart og jeg forstår en del av det du sier, men ikke alt.
Noen ganger er jeg simpelthen bare uenig.
Når det gjelder tro, så kan man ikke utelukke den som en slags motivasjon for å undersøke noe, men det er ganske viktig at man er ydmyk med sin egen overbevisning i forhold til vitenskapen, ettersom bare vitenskap er sant.
Err, utenom det siste der er jeg helt enig.
Vitenskapen er ikke i mine øyne det eneste som er sant, og ikke alltid er den sann heller.
Saken er som sagt at all kunnskap endrer seg over tid, så jeg vil være forsiktig med å bruke definisjonen "sann" og "sannhet". Om jeg skal få pirke vil jeg kanskje heller bøye meg i støvet dersom vi kan enes om at vitenskapen er det beste verktøyet vi har per dags dato og at det i de fleste tilfeller er oppimot ufeilbarlig. Mer klarer jeg ikke å prutes med.
Jeg synes dessuten at påstanden din om at skeptikere er bitre er veldig uheldig. Det er ikke sånn at de som ikke tror på paranormalitet synes det er så urettferdig at andre tror. Det er mer som en slags frustrasjon over at andre ikke forstår hvorfor paranormalitet er veldig tvilsomme greier, og at den som blir kritisert tar dette som et personangrep.
Nå tar du jo nok en gang et veldig fundamentalistisk standpunkt.
Paranormalitet, som du kaller det for, er jo overhode ikke tvilsomt i seg selv. Mennesker kan tvile, men å tvile i utgangspunktet (altså det samme som å være skeptisk), er iallefall uheldig.

Det er nettopp det jeg etterspør: om dere ikke tenker på at det å være kritisk ikke helt er det samme? Kritisk er å vurdere, skeptisk er å ha mistillit og tvil allerede før fødselen av et argument.
Man er jo da dømt til å møte motstand ved slik forutinntatt innstilling. Fordi det enkelt og greit oppleves ubehagelig at folk mistenker en for å lyve eller være mindre begavet fordi man vil snakke om noe paranormalt (på paranormal.no, vel og merke).

Er det da så rart at det oppleves som personangrep? Det er jo veldig tåpelig å skrike ut om med en gang, da definisjonen "personangrep" lett kan misbrukes. Det å ta noe personlig uten at det er personlig ment er jo en uheldig ting, men det skjer, og det er jo ikke akkurat så uforståelig med tanke på hvordan en skeptiker buser ut allerede med stempling før "troende" får sagt sitt.
Når jeg og kimbara kritiserer deg nå så er vi ikke bitre, vi er frustrerte og oppgitte over at du aldri skjønner. Det dreier seg ikke om å hevde seg, det dreier seg om å si det man tror på.
Jeg ser dere ikke "sammen" slik som du fremstiller dere nå, men det er jo søtt.
For min del argumenterer dere svært forskjellig, sett vekk ifra et par likheter i ny og ne.

Forøvrig tror jeg dere begge to er flinke nok til å kunne snakke for dere selv.
Såpass sterke individer er dere, iallefall i mine øyne, så den der "vi er"-greia di blir litt billig.
Slik som den "alle ser jo"-greia til Kimbara.
Ellers kan jeg si at jeg identifiserer meg selv med ordet skeptiker her på forumet, men ikke med definisjonen din av at skeptikere har kjedelige liv. Jeg tipper det samme gjelder kimbara. Derfor skriver vi her.
Jeg skal ikke ta fra deg din stempling av deg selv, problem.
Helt ok for meg at folk velger å gjøre sånt. De vet best selv hva de får utav det.
Og hvis jeg hadde sett en rosa flyvende ku så hadde jeg ganske sikkert tenkt jøss, får de til det nå. Og så lurt på hvordan det hadde gått an. Sånn som her, for eksempel. Man tror ikke dette er overnaturlig.
Ja, den jøssen er faktisk viktig å ta med der, tror jeg.
Det videoklippet har vi diskutert på jobb før om er fake eller ikke, spesielt etter måten vi så vedkommende landet i bassenget på. Mange mener det ikke er helt i tråd med fysikkens lover.

Er ei sånn greie som har blitt spredd rundt på e-mail ei stund.
Vet du om den er ekte?
Det som går igjen her på forumet er mest sånn ånei, et gufs, det må være et spøkelse, eller det ser ut som det er noe som kan tolkes som et ansikt på det bildet her.
Kan være jeg bare er heldig, for jeg ser ikke disse greiene du sier går igjen.
Svært lite iallefall. Jeg ser det skjer, men det er jo helst folk som er mer opptatt av å poste sensasjonelle bilder enn å lese innlegg på forumet i det hele tatt. Så de blir nok mer dedikerte og voksne en gang de også. Har inntrykk av at det helst er unger. Kan man forvente mer?
Antall ord: 1478

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links