Kimbara skrev:Ja, for du har tydeligvis ikke forstått hva skepsis er.
Det å være skeptiker går enkelt og greit ut på å si "overbevis meg".
Ja, sånn cirka identisk med det jeg sa, bare sagt med andre ord.
Hvordan mener du da at du forstår dette bedre enn meg?
Fordi du er en såkalt skeptiker selv, og helst vil verne om posisjonen din?
Kan skjønne det altså, ikke noe galt i det. En ærlig sak.
En skeptiker er en person som ikke tar påstander eller konklusjoner for gitt. Han/hun krever en god begrunnelse. Det har overhodet ingenting med forutinntatthet å gjøre - faktisk er det det motsatte.
Videre tar vi til oss all informasjon nettopp slik den er, og er den dårlig støtter vi oss ikke til den.
Du ber meg jo fremdeles om å overbevise deg om at du tar feil i at din beskrivelse av å være skeptiker er feil, eller misforsto jeg deg helt nå? (med vilje?)
En skeptiker tar ikke påstander for gitt? Nei, hvem gjør det?
Er dette grunnleggende trekk for en skeptiker? Nei, ikke i det hele tatt.
Det som er grunnleggende trekk er at skeptiker er skeptisk. Det vil si mistroisk, tvilende og stoler ikke på det du sier uansett. En forutinntatt innstilling.
"Stoler jeg på deg? Nei, helst ikke, men vi får se..."
Ikke faen om dere kan "la være å støtte informasjonen om den er dårlig". Det er ikke mulig overhodet å gjøre noe sånt uten å vurdere det først. Med mindre dere er synske da...
Du åpner jo tråden på mest mulig flåsete vis, ved å påstå at troende mennesker har det mer gøy enn skeptikere. Jeg tror (og håper) du er intelligent nok til at jeg ikke trenger utdype hvorfor dette er det reneste sludder. Jeg håper også det var sagt som en dårlig spøk (hvilket jeg regner med du hadde unnskyldt deg med uansett).
Rent sludder er det ikke, men flåsete vis er det. Og det morsomme er at du reagerer.
Som igjen bare bekrefter den noe underliggende sannheten i flåsekåseriet...
Jeg tror og håper også at jeg er intelligent. Litt iallefall.
Her velger du altså å kalle skeptikere feige, av alle ting. Hva, fordi vi ikke "tør" å henfalle til vrangforestillinger eller dårlig begrunnet "fakta"? Er vi "feige" når vi utfordrer verdens største religioner?
Nei, fordi skepsis er vranghet ved fødselen. Forutinntatthet.
Person: "Jeg er skeptisk". OK, han må overbevises (som var dine egne ord, forsåvidt).
Er det å utfordre verdens religioner forbeholdt skeptikere? Nei, ikke i det hele tatt. Dette sier du kanskje for å tiltrekke deg tilhengere i mangel på argumentasjon for ditt eget skeptiske ståsted?
Ellers må du gjerne overbevise meg, for jeg er litt skeptisk til at dette skal være forbeholdt dere skeptikere å være kritiske. Jeg kan slenge ut rundt meg med kritikk, både på godt og vondt.
Ikke krever det noe annet enn min evne til å observere og til dels være analytisk.
Videre påstår du at vi ikke er nysgjerrige. Hvorfor tror du vi stiller spørsmål?
For å overbevises om at dere ikke har rett likevel. Men i selvgodhet går dere jo utifra det i første omgang. I mellomtiden godtes dere over at de troende ikke klarer å overbevise dere.
Og dersom de er i ferd med å gjøre det, så er dere jo ikke første mann til å si:
"OK, dere har rett". Dette gjør dere også til hovmodige på toppen av det hele.
Du anklager oss så for å ikke ville "bruke fantasien" og "spekulere" når det gjelder informasjon vi blir servert. Det tar jeg som et kompliment. Det kalles forøvrig 'å tenke kritisk'.
Nå vil jeg bruke en definisjon du selv ivrig nytter bruken av: dette er en tankefeil.
Kritisk tankegang er ikke ensbetydende med å ikke bruke fantasien eller spekulere.
Hvorfor?
"Forestill deg fargen lilla." Gratulerer, du brukte fantasien.
"Forestill deg at du blander sammen gul og rød, blir det lilla?" Gratulerer, du brukte fantasien, men kritisk tankegang gjør at du forhåpentligvis svarer nei. To ting på en gang? Herregud!
"Hva tror du kan være årsaken til at vi gjesper?"
Du kan spekulere og bruke fantasien til å tenke ut forskjellige alternativer, men du ender sannsynligvis opp med et logisk resonnement hvis du finner noen. Og så har du samtidig vært kritisk da det neppe dreier seg om "Fordi vi ikke har spist nok agurk". Fordi du vet at dette virker absurd og ikke er relevant. Så jeg skjønner ikke hvordan du mener dette ikke lar seg forenes...
Fantasi og spekulasjon er det nok av blant andre mennesker, og det har ført til nettsteder som nyhetsspeilet.no, som ser det som sitt kall å "opplyse" folk om den ene vrangforestillingen etter den andre (og som i tillegg bedriver usaklig, plagsom og uærlig journalistikk).
Det har også ført til religion og faenskap her i verden.
Du blander kanskje litt med å BASERE rene historier på fantasier og spekulasjoner, men ellers kan jeg ikke skjønne at du virkelig tror det går an å fjerne disse funksjonene vi alle bruker.
Vi gjør det alle sammen, tro meg! Det hadde aldri gått an å prosessert informasjon man leser uten å bruke fantasien sin... man visualiserer... assosierer... hører for seg ord... og det er mange måter hjernen fungerer på, helt ubevisst, som gjør at du prosesserer informasjon.
Jeg synes nesten det begynner å bli morsomt å se hvordan du stempler fantasi som noe farlig.
Så nei, jeg fantaserer og spekulerer ikke når jeg skal evaluere informasjon noen vil jeg skal tro på.
Så... jo.
Skeptikere kan lett ta feil, og vil isåfall gladelig innrømme det. Det eneste som kreves er at noen kommer med bedre argumenter.
Du har rett i det. Men det at dere krever bedre argumenter, gjør at dere blir sett på som bedrevitere. Og hovmod står for fall, som det heter.
Ja, er det ikke synd? Noen mennesker har altså blitt modne og lagt fra seg barnetroen. Nei og nei, hvordan skal nå dette gå. Det betyr jo at vi ikke er i stand til å ha det gøy, bruke fantasien, leke, you name it!
Tja, er dette modent av deg f.eks.? Å diskutere med en idiot som meg?
Eller om vi skal forholde oss til virkeligheten; det klarer vi fint.
Jeg kjenner flere skeptikere som er kunstnere og musikere - eller bare glad i å spille Xbox. Tror du denslags er avhengig av tro eller ukritisk tankegang for å eksistere?
Jeg tror neppe de bruker skepsisen sin til å male og synge og spille tv-spill.
Jeg tror du bare er lei av å ikke "bli forstått" når du skriver dine lange innlegg her på forumet.
Det er forsåvidt din stigmatisering, jeg opplever faktisk det å bli forstått veldig godt enkelte ganger. Andre ganger ikke. Forsøker jo å bli forstått da, men jeg er ikke lei av misforståelsene, da de fører til ytterligere diskusjon; jeg får en sjanse til å forklare meg på ny. Andre ganger er jeg mye mer interessert i å forstå enn å bli forstått.
Du syns det er dumt at vi skeptikere ikke er med på dine spekulasjoner og teorier. Du hater at en person våger å stille krav til deg når du fremmer en påstand. Du vil mye heller at denne personen skal si "Jøss, artig vinkling Ludo! Du har jommen tenkt mye over dette, du!", for så å ta del i spekulasjonene dine slik at du ikke føler deg misforstått eller utenfor.
Nei, jeg vet at jeg er en som dere elsker å hate.
Som regel storkoser jeg meg med deres uenighet. Den dagen jeg hører deg si noe slikt som i eksempelet ditt tror jeg du har feber. BA har derimot kommet med utsagn av det slaget du nettopp kom med, og jeg synes h*n argumenterer bedre enn de fleste på forumet til tider.
Andre ganger har h*n vært overraskende enig, nå nylig skjedde det også, og jeg ble jo selvfølgelig litt overrasket. Det har ikke noe med mine ønsker å gjøre i det hele tatt, jeg forventer hva som helst - men liker selvfølgelig å bli overrasket
Aller helst blir jeg nok sett på som vrang. Jeg tror det er mest enighet i den beskrivelsen.
Det er hva jeg har fått inntrykk av, men jeg kan jo selvsagt ta feil.
Og det gjør du, så jeg føler ikke for å overbevise deg mer, uansett om du sikkert er skeptisk.
Jeg ønsker å invitere deg over til forumet på skepsis.no. Legg frem noen av dine hjertesaker der, og se litt på hva folk svarer. Du kan jo begynne med innlegget du startet denne tråden med. Det kunne blitt interessant, og du liker jo å leke og "holde mulighetene åpne", så det må jo være midt i blinken for deg.
Hyggelig med en invitasjon! Så får dere noe mer å le av og godte dere over!
Får ta turen dit en dag, for det hørtes faktisk veldig moro ut.
Jeg får definitivt noe utav det jeg også.