Fakta, teori & skepsishvordan døde mayafolket ut?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

angvaaald
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 23 Sep 2009 00:55
15

hvordan døde mayafolket ut?

Innlegg av angvaaald »

hvordan døde de?
Antall ord: 4

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: hvordan døde mayafolket ut?

Innlegg av Kimbara »

Dette strides de lærde om.

Det kan virke som sivilisasjonen deres døde ut pga. mange faktorer. Viktige punkter er; overbefolkning (uttømming av ressurser - spesielt dyreliv), langvarig tørke og inntrengere fra andre deler av verden (f.eks. med de sykdommer det førte med seg, samt forstyrrelse av lokal handel).
Antall ord: 53
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Her må jeg nok "skuffe" dere begge....lol.
(Seriøst) Mayafolket er ikke utdødd. Det lever i beste velgående i bl.a Peru.
Samme som etterkommerne til Inkaene.
Og de "lærde" kan strides så mye de vil. Hvis de lærde hadde påstått noe slikt offentlig i Latin-america, så hadde de nok fått så hatten passet.
Men hvis dere vil diskutere når et folk faktisk er utdødd, så er det lurt å sjekke om de faktisk er det.
Et folk som er utdødd er Mojicanerne. Den siste gjenlevende der var en Kvinne som døde i mexico på begynnelsen av 90-tallet og uten etterkommere. Hun ble omtrent 86 år gammel.

Og om Mayafolket, så kan jeg forsikre dere om at den lille jenta som sitter ved siden av meg her, på selveste julaften, er en liten Maya-Indianer, og lever i beste velgående. ( Shame on " de lærde") De får lære seg noe nytt, som faktisk stemmer :P
Antall ord: 170

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
puma/f

Innlegg av puma/f »

Som Tonette sier det er ikke mayafolket som er utdødd, det er svilisasjonen de bygde opp som falt sammen. Det finnes fortsatt italienere fordi om romerriket har falt, og egyptere fordi om faraos riket ikke lenger finnes...

Det er mange teorier om hvorfor sivilisasjonen falt sammen, men en av de mest sansyndlige er klimaendringer som førte til blant anna tørke og dermed klarte ikke bøndene og produsere nok mat til og opprettholde livet i byene. Sivilisasjoner skapes og faller....

Puma/f

Ups må rette en liten ting, det finnes Nilfolk fordi om faraos riket har falt.
Antall ord: 100

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Jeg leste nylig i et svensk vitenskapsmagasin et intervju med en mayaindianer.
Han forklarte hvorfor verden ikke går under i 2012.

Derimot har de et annet år, 4457 eller noe sånt, som skal være det riktige året.
Nå må det sies at jeg bare skumleste artikkelen/intervjuet, men det skal skje en del endringer, og datoen er absolutt av betydning (21. des. 2012), men verden går ikke under ifølge ham.
Det fikk jeg med meg. Var kanskje det viktigste, siden jeg tenkte å stifte familie eller noe sånt etterhvert også. Og pluss jeg har hermetisk mat som går ut etter den datoen, og jeg vil gjerne få spist det opp. Hater å kaste mat.
Antall ord: 119
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Tonette skrev: Men hvis dere vil diskutere når et folk faktisk er utdødd, så er det lurt å sjekke om de faktisk er det.
Det kan også være lurt å lese de innleggene en svarer på i sin helhet. Jeg skrev at sivilisasjonen deres døde ut.
Antall ord: 48
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links