Fakta, teori & skepsis ⇒ Hypnose ulovligt i Norge
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 1 gang
Hypnose ulovligt i Norge
Hypnose er jo ikke noe paranormalt.
Men det bruker ofte mere eller mindre til regresjon f.eks.
Bør hypnose bli lovligt i Norge, hvordan har det seg att vi oversmømmes i røykesluttkurs med hypnose om det er ulovlig ?
Når4 en ser denne videoen lurer en kansje hvordan den mennesklige hjerne skrudd sammen.
Jeg syns dette er helt rart.
http://www.youtube.com/watch?v=Rj1ny-EjAyQ
Men det bruker ofte mere eller mindre til regresjon f.eks.
Bør hypnose bli lovligt i Norge, hvordan har det seg att vi oversmømmes i røykesluttkurs med hypnose om det er ulovlig ?
Når4 en ser denne videoen lurer en kansje hvordan den mennesklige hjerne skrudd sammen.
Jeg syns dette er helt rart.
http://www.youtube.com/watch?v=Rj1ny-EjAyQ
Antall ord: 70
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 31 Aug 2009 11:28
- 15
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Møre og Romsdal
- Blitt takket: 6 ganger
Re: Hypnose ulovligt i Norge
Hei,Metodisten!
Hypnose er faktisk ikke forbudt i Norge. Ja,det brukes hypnose i en regresjon også,men dette er bare EN ting.Hypnoseterapauter behandler alt fra fobier,røykeslutt,angst generellt. De behandler også dårlig selvtillit,og for å sammen med klienten arbeide med å få bort visse andre negative tenkemønstre.
Man bruker også hypnose under f.eks.fødsel.ja m.a.o er det mye annet enn regresjonsterapi en hypnoseterapaut utfører. I hypnoseterapi jobber man med det ubevisste,og terapauten skal på forhånd ha en god del læring og erfaring om psykologi,den menneskelige gjerne og hvordan denne fungerer.Man må gjennomføre mange tester og eksamener for til slutt å ha rett til å kalle seg en hypnoseterapaut. Skal selv starte opp dette studiet utpå nyåret,og utdanningen tar 3 år,skal man ha full utdanning med erfaring innen det meste. Hypnose er ikke noe paranormalt nei. Og det er lovlig å jobbe som hypnoterapaut,dersom man har utdanningen som det.Finnes jo kvakksalvere her også,dessverre. Ja menneskehjernen er en gåte,men det er jo nettop dette man lærer om i utdanningen,og om psyken og hvordan hjernen fungerer generellt.Og man lærer også om vårt underbevisste,det som er fortrengt,f.eks.
Hypnose er faktisk ikke forbudt i Norge. Ja,det brukes hypnose i en regresjon også,men dette er bare EN ting.Hypnoseterapauter behandler alt fra fobier,røykeslutt,angst generellt. De behandler også dårlig selvtillit,og for å sammen med klienten arbeide med å få bort visse andre negative tenkemønstre.
Man bruker også hypnose under f.eks.fødsel.ja m.a.o er det mye annet enn regresjonsterapi en hypnoseterapaut utfører. I hypnoseterapi jobber man med det ubevisste,og terapauten skal på forhånd ha en god del læring og erfaring om psykologi,den menneskelige gjerne og hvordan denne fungerer.Man må gjennomføre mange tester og eksamener for til slutt å ha rett til å kalle seg en hypnoseterapaut. Skal selv starte opp dette studiet utpå nyåret,og utdanningen tar 3 år,skal man ha full utdanning med erfaring innen det meste. Hypnose er ikke noe paranormalt nei. Og det er lovlig å jobbe som hypnoterapaut,dersom man har utdanningen som det.Finnes jo kvakksalvere her også,dessverre. Ja menneskehjernen er en gåte,men det er jo nettop dette man lærer om i utdanningen,og om psyken og hvordan hjernen fungerer generellt.Og man lærer også om vårt underbevisste,det som er fortrengt,f.eks.
Antall ord: 213
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 1 gang
Det er bare det att Norsk underholdning på Tv med hypnose er gjort før i Sverige fordi det er forbudt i Norge. Muligens under kvakksalverloven?
Det var det jeg syntes var litt rart.
Det var det jeg syntes var litt rart.
Antall ord: 34
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 05 Mai 2008 21:55
- 16
- Kjønn (valgfri): Gammal grabukk!
- Lokalisering: Goat-House
- Har takket: 343 ganger
- Blitt takket: 152 ganger
En venn av meg fikk hjelp av en Hypnotisør her i Drammen, til å komme over sin personlig krise.
Hypnotisøren er proffosjonell, og jeg tror nok ikke at dette er Ulovlig her i Norge..
Hypnotisøren er proffosjonell, og jeg tror nok ikke at dette er Ulovlig her i Norge..
Antall ord: 35
I'm not insane.; my mother had me tested.!
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 14 Okt 2005 14:33
- 19
- Kjønn (valgfri): Gift heks
- Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
- Har takket: 50 ganger
- Blitt takket: 192 ganger
Jeg vil si at hypnose er blitt brukt til så mye alt fra underholdning til behandling.
Jeg må si at jeg liker ikke å trekke hypnose inn i underholdning, men er det til behandling og godkjent behandler og sted da syns jeg det er greit.
Det er jo fler typer behandling underhypnose og hvordan man utfører den også.
Jeg må si at jeg liker ikke å trekke hypnose inn i underholdning, men er det til behandling og godkjent behandler og sted da syns jeg det er greit.
Det er jo fler typer behandling underhypnose og hvordan man utfører den også.
Antall ord: 58
http://yddir.no/
[link2]Blogg,http://detkreativeliv.blogspot.com/[/link2]
Jeg kan ikke døme andre før jeg dømmer meg selv.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 15
Støtter dere i at hypnose ikke bør brukes i ren underholdnings sammenheng. Den SKAL ikke det. Mange får hjelp via hypnoseteknikker grunnet forskjellige plager,tildels sterke traumatiske opplevelser også. En godkjent Hypnoterapaut vet hvordan man skal jobbe best med den enkelte klient,hva man skal og ikke skal foreta seg under terapien. Man skal m.a.o vite hva man driver med.
Antall ord: 65
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 14 Okt 2005 14:33
- 19
- Kjønn (valgfri): Gift heks
- Lokalisering: I ødemarken med alle skummle vesner
- Har takket: 50 ganger
- Blitt takket: 192 ganger
Jeg bare signerer deg jeg.kristiane skrev:Støtter dere i at hypnose ikke bør brukes i ren underholdnings sammenheng. Den SKAL ikke det. Mange får hjelp via hypnoseteknikker grunnet forskjellige plager,tildels sterke traumatiske opplevelser også. En godkjent Hypnoterapaut vet hvordan man skal jobbe best med den enkelte klient,hva man skal og ikke skal foreta seg under terapien. Man skal m.a.o vite hva man driver med.
Antall ord: 72
http://yddir.no/
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 18 Nov 2009 19:13
- 15
- Kjønn (valgfri): Far
- Lokalisering: Skien
- Har takket: 5 ganger
- Blitt takket: 44 ganger
Før ikke lenge siden så måtte man være utdannet psykolog for å få utføre hypnose i Norge, sikkert den gamle loven du hørt om? Det er ganske nylig at det er sluppet på.
Et kjempeproblem for hypnoseterapeuter er at det ikke er noen spesiell utdanning som må til for å få lov å kalle seg hypnoseterapeut!?
Jeg kjenner til et skrekkeksempel på en "behandler" som er mye omdiskutert blandt annet her inne, som så vidt jeg vet har overhørt et (1) foredrag om hypnose på en messe, fått tak på hypnose-skript (noe som alle kan finne på nett) og nå markedsfører seg som hypnoseterapeut!!!?
Det er skremmende at noen markedsfør seg som noe de ikke er. Og de kan ikke stoppes siden loven ikke sier noe om det.
Men hypnose er en flott måte å snu tankemønstre, fjerne fobier, slutte å røyke, osv...
Et kjempeproblem for hypnoseterapeuter er at det ikke er noen spesiell utdanning som må til for å få lov å kalle seg hypnoseterapeut!?
Jeg kjenner til et skrekkeksempel på en "behandler" som er mye omdiskutert blandt annet her inne, som så vidt jeg vet har overhørt et (1) foredrag om hypnose på en messe, fått tak på hypnose-skript (noe som alle kan finne på nett) og nå markedsfører seg som hypnoseterapeut!!!?
Det er skremmende at noen markedsfør seg som noe de ikke er. Og de kan ikke stoppes siden loven ikke sier noe om det.
Men hypnose er en flott måte å snu tankemønstre, fjerne fobier, slutte å røyke, osv...
Antall ord: 151
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
http://www.divine-spirit.no
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 05 Sep 2004 20:51
- 20
- Kjønn (valgfri): Mann
- Lokalisering: Rogaland,
- Har takket: 11 ganger
- Blitt takket: 8 ganger
hypnose var ulovligt før. men ikke nå lenger..
eg mener det at kan det hjelpe. så hvorfor ikke?
har du gått gjennom noe som ødlegger live ditt fordi du rett å slett ikke kan glemme det eller la det påvirke deg i værdagen. så hvorfor ikke få hypnotisert det bort. funker det. så syns eg det er flott
eg mener det at kan det hjelpe. så hvorfor ikke?
har du gått gjennom noe som ødlegger live ditt fordi du rett å slett ikke kan glemme det eller la det påvirke deg i værdagen. så hvorfor ikke få hypnotisert det bort. funker det. så syns eg det er flott
Antall ord: 61
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Jan 2005 22:17
- 19
- Kjønn (valgfri): Gammal røy
- Lokalisering: Rundtomkring i Buskerud
- Har takket: 455 ganger
- Blitt takket: 1355 ganger
Jeg kjenner en som fikk hjelp til å bli kvitt sin spilleavhengighet ved hjelp av hypnose.
Denne personen tilbragte all sin fritid foran spilleautomater, kontoen var tom etter andre lønningsdag. For å få i seg mat ble kontoen overtrukket og familien hyppig besøkt ved middagstider. Når banken fikk nok av overtrekk og utelatte nedbetalinger begynte denne personen å "låne" penger på jobb,- underslag som ble oppdaget, og som bidro til at h*n spilte enda mer for å vinne "Den Store Gevinsten" for å kunne gjøre opp for seg..
En trist historie som inneholder mye, mye mer, om et "svakt menneske" som i 4 år narret, lyvde for, stjal fra og gikk bak ryggen til familie, venner og jobb. Og som etterhvert mistet omtrent alle etterhvert som h*n ble gjennomskuet.
1,5 time i en stol i et lokale i Oslo var alt som skulle til. 800 kr. En investering som jeg nesten vil påstå reddet livet til denne personen.
Jeg har definitivt tro på at hypnose kan være til hjelp for mange.
Denne personen tilbragte all sin fritid foran spilleautomater, kontoen var tom etter andre lønningsdag. For å få i seg mat ble kontoen overtrukket og familien hyppig besøkt ved middagstider. Når banken fikk nok av overtrekk og utelatte nedbetalinger begynte denne personen å "låne" penger på jobb,- underslag som ble oppdaget, og som bidro til at h*n spilte enda mer for å vinne "Den Store Gevinsten" for å kunne gjøre opp for seg..
En trist historie som inneholder mye, mye mer, om et "svakt menneske" som i 4 år narret, lyvde for, stjal fra og gikk bak ryggen til familie, venner og jobb. Og som etterhvert mistet omtrent alle etterhvert som h*n ble gjennomskuet.
1,5 time i en stol i et lokale i Oslo var alt som skulle til. 800 kr. En investering som jeg nesten vil påstå reddet livet til denne personen.
Jeg har definitivt tro på at hypnose kan være til hjelp for mange.
Antall ord: 176
Du er min fiende inntil det motsatte er bevist. Bevisbyrden ligger på deg.
http://halvvill.blogspot.com/
http://halvvill.blogspot.com/
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 15
Hypnoseterapauter som ikke har gått igjennom utdanning,testinger og eksamener kan ikke kalle seg hypnoterapaut! Det finnes helt sikkert "Såkalte hypnoseterapauter" der ute også,sånn som "såkalte"klarsynte og vet ikke hva. de som tenker på å søke hjelp hos en hypnoterapaut,må være sikker på at vedkommende virkelig vet hva han/hun driver med. De skal jo ha sertifiseringer å vise til.
Trenger ikke gå lenger enn til en nær venninne av meg,i det å bli lurt ang.en slik utdanning.hun hadde gått et kurs. Ei helg over tre mnd.og kom etterpå glad og fornøyd til meg og kunne fortelle at hun nå var hypnoseterapaut! Dette tar jo opptil 3 år!
Men forøvrig så hører jeg om folk fra mange forskjellige samfunnslag som har fått god hjelp av hypnoterapauter.Godkjente sådan
Trenger ikke gå lenger enn til en nær venninne av meg,i det å bli lurt ang.en slik utdanning.hun hadde gått et kurs. Ei helg over tre mnd.og kom etterpå glad og fornøyd til meg og kunne fortelle at hun nå var hypnoseterapaut! Dette tar jo opptil 3 år!
Men forøvrig så hører jeg om folk fra mange forskjellige samfunnslag som har fått god hjelp av hypnoterapauter.Godkjente sådan
Antall ord: 145
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 27 Mai 2005 19:16
- 19
- Lokalisering: Ski
- Blitt takket: 4 ganger
Hypnoseterapeut er ingen beskyttet tittel.
Du kan trykke deg ett diplom og kalle deg det om du vil.
Og det ER forbudt å utføre hypnose i Norge fortsatt.
Unntaket er om du er utdannet lege, psykolog eller tannlege.
Det ligger ett lovforslag til behandling i stortinget om å oppheve
dette, og der har det ligget ett par år nå.
Men kristiane, om du tror at du utdanner deg til ett lovlig virke
med en beskyttet tittel uten å ha en av de tre utdannelsene i bånn,
da tar du feil.
Og det ER forbudt å utføre hypnose i Norge fortsatt.
Det ligger ett lovforslag til behandling i stortinget om å oppheve
dette, og der har det ligget ett par år nå.
Men kristiane, om du tror at du utdanner deg til ett lovlig virke
med en beskyttet tittel uten å ha en av de tre utdannelsene i bånn,
da tar du feil.
Antall ord: 89
Vær god mot deg selv og du vil skinne for andre
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Glad for at dette kom på bane, kaja43.
Og takk for en fin historie, Bearchild! Fint å høre at det fungerer
Selv har jeg stor tro på hypnose, og det er jo flere her på forumet som driver med hypnoseterapi.
Og takk for en fin historie, Bearchild! Fint å høre at det fungerer
Selv har jeg stor tro på hypnose, og det er jo flere her på forumet som driver med hypnoseterapi.
Antall ord: 40
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 18 Nov 2009 19:13
- 15
- Kjønn (valgfri): Far
- Lokalisering: Skien
- Har takket: 5 ganger
- Blitt takket: 44 ganger
Og dette er skremmende...kaja43 skrev:Hypnoseterapeut er ingen beskyttet tittel.
Er du virkelig sikker på dette? Jeg har en venn og kollega som er hypnoterapeut (utdannet ved hypnose akademien) Han sier at det er lov!?Og det ER forbudt å utføre hypnose i Norge fortsatt.
Slik jeg skjønt det er det lov med hypnose som behandlingsform, men ikke "Show-hypnose"
Antall ord: 85
...Det skrevne ord er bare et rykte. Kun selvopplevde ting er sannhet...
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 15
Skal ta utdanning ved samme stedet selv,og hypnose er tillatt som behandlingsform,når man har gått i lære og bestått testing og eksamener. Loven om hypnose fra 1902 skal endres,forteller de og man kan behandle mennesker etter endt utdanning. de snakket forresten om endring av loven på tv for 2-3 uker siden.
Antall ord: 59
Hide post links |