Definèr "naiv"..?Bearchild skrev:
Hvordan har det seg at skeptikere til stadighet omtaler de som tror på Paranormale fenomener for å være "barnslige, enfoldige, troskyldige og lettlurte"? Er de så frustrerte over å ikke se og å forstå at de bare må være nedlatende?
Gjør vi det, eller er dette noe du føler. Jeg kan ikke huske at hverken Kimbara eller jeg har omtalt troende som hverken barnslige, enfoldige, troskyldige eller lettlurte, men selvfølgelig kan det ha hendt i spesielle situasjoner.
Hvem vil ikke "forsvare" seg når deres troverdighet blir satt i tvil?Sitat:
Og hvorfor gidder vi i det uendelige å prøve å forsvare oss..?
Ja, hvorfor det? Føler dere at dere har behov for å forsvare dere? Mot hva eller hvem?
Ja, akkurat.Sitat:
Det er flott at man oppmuntres til å være kritisk og også å lete etter forklarlige alternativer. I mange tilfeller er svaret et annet enn hva man trodde. Man kan fort miste bakkekontakten dersom man sluker alt rått og låser seg i sine oppfatninger.
Dette gjelder "begge skanser".
Akkurat.
Bare 4?Men når omtrent hver eneste tråd med mer enn 10 innlegg blir en diskusjon om troverdighet, naivitet og/eller psykiske vrangforestillinger- da blir det for dumt rett og slett. Jeg tror det er viktig at man av og til tar et skritt tilbake, tar et kjapt overblikk og "velger sine kamper"..
På et forum som dette vil det selvsagt dukke opp mye "søppel" fra tid til annen.
Men kan ikke "vi troende" få litt pusterom, en god del av oss er faktisk voksne, oppegående mennesker som evner å tenke sjøl! Sikkert vanskelig å tro for enkelte dèt også.. Men "deres" sannhet behøver ikke være "vår" sannhet. La nå oss som snakker samme språk få diskutere i fred av og til..?
Er det slik? Kan du henvise til 4 tråder den siste uken som endte opp med en diskusjon om troverdighet, naivitet og/eller psykiske vrangforestillinger?
viewtopic.php?f=3&t=19875
viewtopic.php?f=7&t=20232
viewtopic.php?f=1&t=20228&st=0&sk=t&sd=a&start=25
viewtopic.php?f=1&t=20236
Hæ? Alvorligt??Sitat:
Enige blir vi sannsynligvis aldri uansett, men det kommer sjelden noe godt- eller konstruktivt- ut av disse evige "enig/ uenig"- kranglene. Og når "skeptikerne" stadig vender tilbake med dårlig skjulte negative hentydninger til de som tror på Paranormale ting blir det bare utrivelig. Dèt er det vel ingen som har noe igjen for.
Kan du vise til hvilke innlegg du tenker på?
På`n igjen. Innspill om vibrasjon fra sentrifuger, gnaging i bordbein osv.. Nå begynner du å bli nedlatende- igjen. Prøv noe nytt sier jeg! Eller bare drit i det.Sitat:
Dersom dere (skeptikere altså..) virkelig er bittelitt nysgjerrige så reis litt rundt på "spøkelsesjakt" selv da vel? Kom med litt matnyttig til forumet i form av egne opplevelser,- enkelte ting kan ikke forklares, de må oppleves. Hadde vært genialt å hørt hvordan dere hadde opplevd f.eks en helg på Skillingmark, en utflukt til Lier, en seanse med en klarsynt osv osv. Fra et vitenskapelig ståsted selvsagt. Jeg forstår egentlig ikke hvilken rett dere har til å uttale dere en gang i enkelte tilfeller.. dere aner jo ikke hva dere snakker om!
Jeg har tidligere bidratt med innspill som mange her umiddelbar ville arkivert under paranormalt, men som har vist seg å være helt normalt.
Forskjellen på den som har opplevd paranormale ting og de som ikke har gjort det r ofte bare undersøkelsene.
Sitat:
Det er naivt å tro at alle vi andre tar feil.Er det mindre naivt å tro at bare dere har rett da?
At BARE VI har rett? Hvem har sagt noe om det? Når? Hvor? Link til tråd..??
Siste klipp og lim fra meg til BA. Bare et eksempel på hvordan det er her hele tiden dette.. Burde kanskje fulgt mitt eget råd i steden og svart;
BA;
Joo.. men ikke til det kjedsommelige hele forbanna tiden. Av og til er det ikke engang snakk om "å få bevis for noe", bare å få dele. Få det ut. Få lov å fortelle UTEN at man skal bli stilt til veggen med krav om bevis. Det er vår troverdighet dere stiller spørsmål ved. Av og til finner vi ikke disse "naturlige" forklaringene som dere på død og liv påstår er der.Jeg skjønner at det kan være frustrerende å oppleve at en ikke blir trodd, men da bør man samtidig vedkjenne seg egne påstanders natur. Det skal ikke og bør ikke gå automatikk i anerkjennelse av fantastiske påstander. Hvis du/dere ønsker å få bevist den eller de tingene dere tror på burde dere være glad for å bli motargumentert. Blir man irritert på argumentene fordi det er argumenter har man allerede tapt - da har man gått i den fella at man har låst seg i en egen forståelse av hva som er riktig og galt.
Som sagt både forstår jeg og setter pris på "skeptikernes" tilstedeværelse, men tidvis oppfattes dere bare som nedlatende og bedrevitende. At jeg ikke kan ordlegge meg like bra som dere betyr ikke at jeg farer med tant og fjas og ikke vet hva jeg opplever. At jeg ikke kan argumentere vitenskapelig for mine opplevelser betyr ikke at opplevelsene ikke er reelle. Jeg anser meg selv som skeptisk, men kan like fullt få lov å være realistisk.
Samme hva jeg sier vil dere alikavel bare fortsette som før.. men nå har jeg i hvertfall fått bekreftelse på at det ikke er jeg som er spesielt hårsår, men at også andre syns det kan bli i overkant med "skeptisisme"..