Fakta, teori & skepsis ⇒ James Randi og NWO?
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Mar 2007 11:02
- 17
- Kjønn (valgfri): satyriasis
- Blitt takket: 11 ganger
Re: James Randi og NWO?
Du snakker deg helt vekk, Ludo. Hvis jeg skal følge din logikk kan jeg like gjerne påstå at religion er ensbetydende med død og ødeleggelse, siden så mange har gått og går til krig i religionens navn.
Jeg kan også påstå at overtro avler generell dumhet siden så mange troende helt tydelig ikke forstår selv enkel logikk.
Osv.
Du og Meum har ganske effektivt fjernet alt som heter nyanser i denne saken til fordel for en lite gjennomtenkt konspirasjonsteori (les: et billig "argument" når motgangen blir for stor) som ramme rundt den påståtte "onde" agendaen til James Randi.
Vitenskap og skepsis = kjærlighetsløst samfunn og total likegyldighet overfor andres lidelse. Jeg vet ikke om jeg skal le eller bare riste på hodet over slike utsagn.
Blir jeg virkelig nødt til å forklare hva vitenskap og skepsis går ut på?
* Vitenskap er et verktøy brukt for å finne gode svar - kort fortalt.
* Skepsis er en holdning som går ut på å stille seg kritisk til påstander - kort fortalt
Så ifølge deres måte å ressonere på;
* Kjærlighet krever at man er ukritisk og overtroisk
* Mennesker som er skeptiske til overtro er ikke i stand til å føle medmenneskelighet. Ikke regn med hjelp fra disse følelseskalde menneskene om du behøver assistanse.
* Overtro er helt nødvendig for at mennesker skal fortsette å være menneskelige.
* Om diverse former for overtro blir utsatt for kritikk og spørsmål tjener mektige mennesker masse penger, og verden tas over av en gruppe onde individer.
* Om man ønsker å finne svar på et viktig eller interessant spørsmål/problem bør man ty til religioner eller annen form for overtro. Om man skulle være så følelseskald at man gjør skikkelig forskning hjelper man de onde individene som ønsker å ta over verden.
* All dårlig underholdning er støttespillere for å ta over verden, siden produsentene ønsker å tjene penger.
Dette, mine damer og herrer, betyr at blant annet Tore Ryen også nå er trukket inn i "Kabalen", i godt selskap med verdens popmusikere, musikkvideoregissører, vitenskapsmenn, politikere, og strengt tatt alle som ikke tenker og lever akkurat slik som Ludoburgero og Meum mener er riktig for å opprettholde en god verden.
Jeg vet ikke med andre som leser denne tråden - men jeg håper jeg har tatt grundig feil i deres syn på verden, Ludo og Meum.
Jeg kan også påstå at overtro avler generell dumhet siden så mange troende helt tydelig ikke forstår selv enkel logikk.
Osv.
Du og Meum har ganske effektivt fjernet alt som heter nyanser i denne saken til fordel for en lite gjennomtenkt konspirasjonsteori (les: et billig "argument" når motgangen blir for stor) som ramme rundt den påståtte "onde" agendaen til James Randi.
Vitenskap og skepsis = kjærlighetsløst samfunn og total likegyldighet overfor andres lidelse. Jeg vet ikke om jeg skal le eller bare riste på hodet over slike utsagn.
Blir jeg virkelig nødt til å forklare hva vitenskap og skepsis går ut på?
* Vitenskap er et verktøy brukt for å finne gode svar - kort fortalt.
* Skepsis er en holdning som går ut på å stille seg kritisk til påstander - kort fortalt
Så ifølge deres måte å ressonere på;
* Mennesker som er skeptiske til overtro er ikke i stand til å føle medmenneskelighet. Ikke regn med hjelp fra disse følelseskalde menneskene om du behøver assistanse.
* Overtro er helt nødvendig for at mennesker skal fortsette å være menneskelige.
* Om diverse former for overtro blir utsatt for kritikk og spørsmål tjener mektige mennesker masse penger, og verden tas over av en gruppe onde individer.
* Om man ønsker å finne svar på et viktig eller interessant spørsmål/problem bør man ty til religioner eller annen form for overtro. Om man skulle være så følelseskald at man gjør skikkelig forskning hjelper man de onde individene som ønsker å ta over verden.
* All dårlig underholdning er støttespillere for å ta over verden, siden produsentene ønsker å tjene penger.
Dette, mine damer og herrer, betyr at blant annet Tore Ryen også nå er trukket inn i "Kabalen", i godt selskap med verdens popmusikere, musikkvideoregissører, vitenskapsmenn, politikere, og strengt tatt alle som ikke tenker og lever akkurat slik som Ludoburgero og Meum mener er riktig for å opprettholde en god verden.
Jeg vet ikke med andre som leser denne tråden - men jeg håper jeg har tatt grundig feil i deres syn på verden, Ludo og Meum.
Antall ord: 408
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert
-Dilbert
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Velg helst å riste på hodet. Kanskje det er det beste.Kimbara skrev:Vitenskap og skepsis = kjærlighetsløst samfunn og total likegyldighet overfor andres lidelse. Jeg vet ikke om jeg skal le eller bare riste på hodet over slike utsagn.
Nei, for ingen har bedt DEG, Herr Ekspert-orakel, om å gjøre det.Blir jeg virkelig nødt til å forklare hva vitenskap og skepsis går ut på?
...men du gjør det likevel.* Vitenskap er et verktøy brukt for å finne gode svar - kort fortalt.
Herlig, hvilken troverdig kilde! Kimbara in person!
Ja, det var veldig kort fortalt. Selektivt og idiotforklart.
Som tatt ut fra "Slik fungerer det: Barnas Leksikon".
Nei, kjærlighet krever ikke noe. Kjærlighet er.Så ifølge deres måte å ressonere på;
Likevel, tross din misforståelse, så vil jeg gjerne forklare det slik jeg tror det er:
Det som kreves for å gi og motta kjærlighet er å løsrive seg fra det kritiske for et øyeblikk.
Jøss. Du overdriver. Det var som om jeg skulle sagt at jeg har fått et skrubbsår, mens du tilkaller ambulanse og forbereder begravelsesbyrået på å få det travelt.* Mennesker som er skeptiske til overtro er ikke i stand til å føle medmenneskelighet. Ikke regn med hjelp fra disse følelseskalde menneskene om du behøver assistanse.
Mennesker som er skeptiske til overtro (de aller, aller fleste av oss) er medmenneskelige og følsomme de også. Hva skulle de assistere med, mente du? Skjønner ikke sammenhengen din...
Nei, men troen på noe godt er nødvendig. Og håpet trenger man; så sånn sett er det ytterst nødvendig å i noen tilfeller handle irrasjonelt, intuitivt og ukritisk. Dét er kjærlighet det!* Overtro er helt nødvendig for at mennesker skal fortsette å være menneskelige.
?!* Om diverse former for overtro blir utsatt for kritikk og spørsmål tjener mektige mennesker masse penger, og verden tas over av en gruppe onde individer.
Ja, og hvis man skal bade må man gjøre det i kokende vann for å bli ren.* Om man ønsker å finne svar på et viktig eller interessant spørsmål/problem bør man ty til religioner eller annen form for overtro. Om man skulle være så følelseskald at man gjør skikkelig forskning hjelper man de onde individene som ønsker å ta over verden.
Disse ensidige overdrivelsene dine for å sverte kjærlighet, medfølelse og tro er helt latterlige...
Så klart man skal være kritisk og gå frem med vitenskapelige metoder dersom man skal forske på noe viktig, som f.eks. medisinsk og teknologisk utvikling, eventuelt historiske funn, arkeologiske utgravninger, sannsynlighetskalkulering og utforskning av rommet. Alt dette viktige kunne ikke skjedd foruten - men troen på at det vil fungere må være tilstede, endog!
Jasså? Fortell mer... jeg trodde mye av den dårlige underholdningen rett og slett bare ikke slo an, jeg. Kan hende du vet mer enn meg om dette emnet?* All dårlig underholdning er støttespillere for å ta over verden, siden produsentene ønsker å tjene penger.
Fin annonsering, men når det kommer til tankegangen og levemåten min, så er du farlig nær ved å gå til personangrep her. Jeg synes du burde holde deg for god til det og heller ta for deg det jeg faktisk SKRIVER her - altså saksorientert.Dette, mine damer og herrer, betyr at blant annet Tore Ryen også nå er trukket inn i "Kabalen", i godt selskap med verdens popmusikere, musikkvideoregissører, vitenskapsmenn, politikere, og strengt tatt alle som ikke tenker og lever akkurat slik som Ludoburgero og Meum mener er riktig for å opprettholde en god verden.
Vel, mitt syn på verden har du misforstått med vilje fra første stund.Jeg vet ikke med andre som leser denne tråden - men jeg håper jeg har tatt grundig feil i deres syn på verden, Ludo og Meum.
Det er ikke mitt problem at du velger å fremstå som så vrang her på forumet.
Jeg synes ikke du gjør mye annet enn å kverulere.
Antall ord: 702
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Men hva er "det kritiske"? Trenger man å løsrive seg fra å være kritisk til overtro for å gi og få kjærlighet?ludoburgero skrev: Nei, kjærlighet krever ikke noe. Kjærlighet er.
Likevel, tross din misforståelse, så vil jeg gjerne forklare det slik jeg tror det er:
Det som kreves for å gi og motta kjærlighet er å løsrive seg fra det kritiske for et øyeblikk.
Jeg siktet til uttalelsen til Meum om at en skeptisk organisasjon bidrar til å gjøre verden følelseskald - noe du så ut til å støtte opp om. Ser ut til at jeg misforstod littMennesker som er skeptiske til overtro (de aller, aller fleste av oss) er medmenneskelige og følsomme de også. Hva skulle de assistere med, mente du? Skjønner ikke sammenhengen din...
Vel, men dette kommer litt utenfor saken som diskuteres (og påstandene til Meum, som jeg opprinnelig kommenterte).Nei, men troen på noe godt er nødvendig. Og håpet trenger man; så sånn sett er det ytterst nødvendig å i noen tilfeller handle irrasjonelt, intuitivt og ukritisk. Dét er kjærlighet det!* Overtro er helt nødvendig for at mennesker skal fortsette å være menneskelige.
Hvordan har jeg forsøkt å "sverte" kjærlighet og medfølelse?Ja, og hvis man skal bade må man gjøre det i kokende vann for å bli ren.
Disse ensidige overdrivelsene dine for å sverte kjærlighet, medfølelse og tro er helt latterlige...
Igjen, som jeg har forklart deg før, er det snakk om en annen form for tro enn overtro.Så klart man skal være kritisk og gå frem med vitenskapelige metoder dersom man skal forske på noe viktig, som f.eks. medisinsk og teknologisk utvikling, eventuelt historiske funn, arkeologiske utgravninger, sannsynlighetskalkulering og utforskning av rommet. Alt dette viktige kunne ikke skjedd foruten - men troen på at det vil fungere må være tilstede, endog!
Du forstod hva jeg mente. Jeg siktet til din uttalelse om hvordan underholdning (deriblant overfladisk sitcom) fører til et mer følelseskaldt samfunn.Jasså? Fortell mer... jeg trodde mye av den dårlige underholdningen rett og slett bare ikke slo an, jeg. Kan hende du vet mer enn meg om dette emnet?* All dårlig underholdning er støttespillere for å ta over verden, siden produsentene ønsker å tjene penger.
Og siden vi diskuterer NWO her regner jeg med den uttalelsen har relevans til emnet.
Og det gjør jeg. Du kommer med personlige meninger, og det virker som du insinuerer at disse er meget korrekte. Ofte har du angrepet store deler av samfunnet, og verden, i diskusjoner om verdier og prinsipper. Hvordan "folk" er omtrent hjernevasket av underholdingsindustri og "falske verdier".Fin annonsering, men når det kommer til tankegangen og levemåten min, så er du farlig nær ved å gå til personangrep her. Jeg synes du burde holde deg for god til det og heller ta for deg det jeg faktisk SKRIVER her - altså saksorientert.
Jeg mente også å poengtere at mange som preker konspirasjonsteorier av den størrelsen vi snakker om her har for vane å beskylde alt og alle de personlig ikke liker eller er enig i for å være en del av konspirasjonen. Slik Meum gjør med Randi, og slik du ser ut til å gjøre med store deler av underholdningsindustrien.
Jeg er glad jeg misforstodVel, mitt syn på verden har du misforstått med vilje fra første stund.
Det er ikke mitt problem at du velger å fremstå som så vrang her på forumet.
Jeg synes ikke du gjør mye annet enn å kverulere.
La oss ikke snakke for høyt om å kverulere, Ludo. Vi begge kverulerer fra tid til annen. La oss heller holde oss til innleggets tematikk.
Mener du at Randi er med i en stor konspirasjon som går ut på å ta over verden? Er du enig i Meums utsagn om at skepsis fører til et følelseskaldt samfunn?
Antall ord: 658
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 24 Jan 2005 19:25
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Østfold
http://www.rolfkenneth.no/NW-A-Innhold.html I tillegg til å studere denne artikkelen, les også Per-Aslak Ertresvågs bøker ”Makten bak makten” og ”Sov mitt lille Norge”.Hvordan beviser det faktum at det har eksistert og eksisterer maktsyke mennesker at det pågår en verdensomspennende konspirasjon for å ta over verden?
Når ”skepsis” brukes som skalkeskjul for en politisk agenda med formål å overbevise vanlige folk om at:Hvordan i all verden fører skepsis til et "kjærlighetsløst samfunn hvor likegyldigheten for andres lidelse er total"?
A. Det finnes ingen konspirasjon som leder verden til å bli et paradis for en rik ”elite” og et helvete for alle andre.
B. Det finnes ingen åndelig virkelighet,
så vil menneskets medfødte åndelige lengsel bli rettet mot noe annet. I totalitære samfunn mot personkultus, i demokratiske samfunn mot egoisme og grådighet.
At NWO-kabalens femtekolonister har evne til medfølelse tviler jeg på, sett ut fra det faktum at det dør et barn av fattigdomsrelaterte årsaker hvert femte sekund.Sitter du der og tror at jeg f.eks. ikke er i stand til å føle kjærlighet? At jeg ikke er i stand til å ha medfølelse overfor andre mennesker?
Antall ord: 206
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Ja, du har allerede linket til dette, og jeg har allerede svart at dette er et eneste stort sammensurium av spekulasjoner.Meum skrev: http://www.rolfkenneth.no/NW-A-Innhold.html I tillegg til å studere denne artikkelen, les også Per-Aslak Ertresvågs bøker ”Makten bak makten” og ”Sov mitt lille Norge”.
Jeg ba ikke om en forfatters mening, jeg ba om beviser.
Bøkene har jeg ikke lest, men om jeg noen gang får tid til å lese dem skal jeg gi beskjed.
For noe tull.Når ”skepsis” brukes som skalkeskjul for en politisk agenda med formål å overbevise vanlige folk om at:Hvordan i all verden fører skepsis til et "kjærlighetsløst samfunn hvor likegyldigheten for andres lidelse er total"?
A. Det finnes ingen konspirasjon som leder verden til å bli et paradis for en rik ”elite” og et helvete for alle andre.
B. Det finnes ingen åndelig virkelighet,
så vil menneskets medfødte åndelige lengsel bli rettet mot noe annet. I totalitære samfunn mot personkultus, i demokratiske samfunn mot egoisme og grådighet.
Det er ikke noe som heter "medfødt åndelig lengsel" - det er noe tillært gjennom kultur/oppvekst.
Dessuten er det ikke slik at det er "materialisme VS åndelighet". Du overser alle nyansene her i verden, Meum.
Jeg spurte om du sitter der og tror jeg ikke er i stand til å føle kjærlighet eller ha medfølelse. Jeg er en skeptiker - er jeg et ondt, kynisk menneske som kjemper for at en konspiratorisk gruppe onde mennesker skal ta over verden?At NWO-kabalens femtekolonister har evne til medfølelse tviler jeg på, sett ut fra det faktum at det dør et barn av fattigdomsrelaterte årsaker hvert femte sekund.Sitter du der og tror at jeg f.eks. ikke er i stand til å føle kjærlighet? At jeg ikke er i stand til å ha medfølelse overfor andre mennesker?
Fattigdomsproblemet er et sammensatt bilde. Mye av det forårsakes av at landet styres dårlig, at det finnes handelsblokader, at det er krig i landet, osv.
Antall ord: 349
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
Vel, Her har de du bevisene du spør etter når det gjelder Ertresvåg:Ja, du har allerede linket til dette, og jeg har allerede svart at dette er et eneste stort sammensurium av spekulasjoner.
Jeg ba ikke om en forfatters mening, jeg ba om beviser.
Bøkene har jeg ikke lest, men om jeg noen gang får tid til å lese dem skal jeg gi beskjed.
http://www.nyhetsspeilet.no/2009/08/per ... dighetene/
Interessant at det du regner som tull er at mennesket ikke har en medfødt åndelig lengsel og ikke det faktum at ”skeptikernes” agenda er å bevise for vanlige folk at:For noe tull.
Det er ikke noe som heter "medfødt åndelig lengsel" - det er noe tillært gjennom kultur/oppvekst.
Dessuten er det ikke slik at det er "materialisme VS åndelighet". Du overser alle nyansene her i verden, Meum.
A.Det finnes ingen konspirasjon som leder verden til å bli et paradis for en rik ”elite” og et helvete for alle andre.
B. Det finnes ingen åndelig virkelighet.
Som allerede nevnt er det å håpe at du og dine trosfellers tusenvis av innlegg om saker der ikke tror på er av politiske årsaker og ikke av psykologiske årsaker.Jeg spurte om du sitter der og tror jeg ikke er i stand til å føle kjærlighet eller ha medfølelse. Jeg er en skeptiker - er jeg et ondt, kynisk menneske som kjemper for at en konspiratorisk gruppe onde mennesker skal ta over verden?
Neida, fattigdomsproblemet er forårsaket av at den gjengen med galninger (NWO-kabalen) du og dine trosfeller av en eller annen grunn støtter, er besatt av grådighet og maktbegjær.Fattigdomsproblemet er et sammensatt bilde. Mye av det forårsakes av at landet styres dårlig, at det finnes handelsblokader, at det er krig i landet, osv.
http://www.rolfkenneth.no/NW-A-Innhold.html
Antall ord: 317
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Jeg tror nok du, i likhet med domstolen i Kongo, ikke helt forstår hva det innebærer å bevise noe. Det du linket til der er fremdeles spekulasjoner og ville påstander.Meum skrev: Vel, Her har de du bevisene du spør etter når det gjelder Ertresvåg:
???Interessant at det du regner som tull er at mennesket ikke har en medfødt åndelig lengsel og ikke det faktum at ”skeptikernes” agenda er å bevise for vanlige folk at:
A.Det finnes ingen konspirasjon som leder verden til å bli et paradis for en rik ”elite” og et helvete for alle andre.
Jeg har sagt at både "medfødt åndelig lengsel" OG denne konspirasjonsteorien er tull.
Hvis du mente argumentet slik at det på en eller annen måte er avslørende at jeg nekter for nøyaktig det du anklager skeptikere for å konspirere imot, så tar du feil (og burde ordlagt deg litt mer forståelig).
Nok en gang; ???Som allerede nevnt er det å håpe at du og dine trosfellers tusenvis av innlegg om saker der ikke tror på er av politiske årsaker og ikke av psykologiske årsaker.Jeg spurte om du sitter der og tror jeg ikke er i stand til å føle kjærlighet eller ha medfølelse. Jeg er en skeptiker - er jeg et ondt, kynisk menneske som kjemper for at en konspiratorisk gruppe onde mennesker skal ta over verden?
Jeg tror ikke du helt følger meg i mine spørsmål.
Innledningsvis dikterte du den mening at skeptikere sørger for et samfunn uten kjærlighet og medfølelse, og spurte i den forbindelse om du mener jeg ikke har medfølelse og ikke er i stand til å føle kjærlighet.
Jeg etterlyste ikke dine spekulasjoner og meninger om grunnlaget for min posting i dette forumet.
Dette grenser til personangrep, og jeg vil be deg trekke tilbake den uttalelsen. Jeg kan finne meg i mye, men jeg går ikke med på å bli anklaget for konspirasjon mot menneskeheten og liknende.Neida, fattigdomsproblemet er forårsaket av at den gjengen med galninger (NWO-kabalen) du og dine trosfeller av en eller annen grunn støtter, er besatt av grådighet og maktbegjær.Fattigdomsproblemet er et sammensatt bilde. Mye av det forårsakes av at landet styres dårlig, at det finnes handelsblokader, at det er krig i landet, osv.
http://www.rolfkenneth.no/NW-A-Innhold.html
Jeg går heller ikke med på at du forsøker å sverte meg ved å blande meg inn i en paranoid neo-religion.
Nå vil jeg fremme et ønske om at du legger fra deg barnslighetene og heller tar for deg argumentene. Jeg er dessuten lei av å få servert den samme linken til denne "Rolf Kenneth" hele tiden. Det er ville spekulasjoner - ingenting annet.
Du har mye å svare for, Meum. Mest av alt bør du tenke deg nøye om før du formulerer neste innlegg og vurderer å ytterligere anklage meg for alskens tull.
Antall ord: 514
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Har ikke allverdens med tid akkurat nå, men noen få spørsmål vil jeg skyte inn til deg, Kimbara:
Tror du ikke på noen som helst beskrivende teori som angår konspirasjoner?
Når det f.eks. kommer til Hitler og Mussolini og Franco?
Er det helt nødt å være veldokumentert fra noe som i dine øyne er pålitelige kilder?
Hva gjør disse kildene pålitelige for deg? Må personen som refererer til kildene også være pålitelige? Alle ledd? Og klarer du å svelge stolthet i store nok doser til å innrømme at det til syvende og sist går på din egen subjektive dømmekraft det her?
Tror du ikke på noen som helst beskrivende teori som angår konspirasjoner?
Er det helt nødt å være veldokumentert fra noe som i dine øyne er pålitelige kilder?
Hva gjør disse kildene pålitelige for deg? Må personen som refererer til kildene også være pålitelige? Alle ledd? Og klarer du å svelge stolthet i store nok doser til å innrømme at det til syvende og sist går på din egen subjektive dømmekraft det her?
Antall ord: 113
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Jeg ser at du forsøker å "ta" meg her ved å generalisere så mye at man lett kan snuble og slå seg.ludoburgero skrev: Tror du ikke på noen som helst beskrivende teori som angår konspirasjoner?
For det første er det et utall konspirasjonsteorier. Flere av dem er det sikkert hold i, og jeg vet selvfølgelig at konspirasjoner har forekommet og forekommer.
Men her snakker vi om konspirasjoner som bare er regelrett idiotiske. Vi snakker om at en gruppe skeptikere anklages for å bidra til å "gjøre verden til et følelsesløst sted", og dette er så totalt soleklart en anklage som er drevet av at noen hater disse menneskene og det de står for.
Konspirasjonsteorier er alltid nødt til å være veldokumentert for at jeg skal begynne å feste min lit til dem - uansett hvem det kommer fra.
Samtidig er det viktig å se på kilden. Kilden er noe jeg alltid ser på først, for om teorien kommer fra et hold som er kjent for å stadig komme med slike teorier og trikse med fakta får den minuspoeng med én gang.
Og "subjektiv dømmekraft"? Tja, la oss heller si det slik; om noen hadde anklaget "klarsynte" og andre "evnerike" personer for å stå i ledtog med en konspiratorisk gruppe mennesker med det mål å ta over verden med magi - ja, da er det minst like dumt som denne anklagen mot Randi og andre skeptikere.
"Skepsis fører til et samfunn uten medmenneskelighet og kjærlighet"...I all min subjektive dømmende glans; dette er noe av det dummeste jeg har lest.
Antall ord: 345
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Nei, jeg stilte deg faktisk både konkrete spørsmål og generelle.Kimbara skrev:Jeg ser at du forsøker å "ta" meg her ved å generalisere så mye at man lett kan snuble og slå seg.
Og så spurte jeg DEG om du kunne tro på det konkrete uten å være generell selv.
Der er forskjellen.
1) Hva får DEG til å synes at disse konspirasjonene er regelrett idiotiske?For det første er det et utall konspirasjonsteorier. Flere av dem er det sikkert hold i, og jeg vet selvfølgelig at konspirasjoner har forekommet og forekommer.
Men her snakker vi om konspirasjoner som bare er regelrett idiotiske. Vi snakker om at en gruppe skeptikere anklages for å bidra til å "gjøre verden til et følelsesløst sted", og dette er så totalt soleklart en anklage som er drevet av at noen hater disse menneskene og det de står for.
Er det noe med dem som treffer deg personlig? Hvilket element ved dem irriterer deg mest?
2) Skeptikere kan forsåvidt gjøre det, siden de undervurderer mennesker og overvurderer sak. De diskuterer nærmest byråkratisk, uavhengig om de "konspirerer" eller ikke, så er det dessverre en uheldig bieffekt. Og tilsammen (ubevisst konspirasjon, kanskje) kan de rett gjøre verden til et mer følelsesløst sted. Jeg hater ikke skeptikere og det de står for. Jeg synes bare at det er fanatisk å være blindt skeptisk, og at det kan bidra til hat - det kan så være...
Slike konspirasjonsteorier har som regel ikke status som "konspirasjonsteori", men er som oftest mer kjent som "den offisielle forklaringen". Forskjellen er stort sett bare at massemediene og myndighetene har satt ut i live så mange "bevis" ("believed to be linked to" og andre latterlige spekulasjoner) at det får hold hos dem som blindt fester sin lit til autoriteter.Konspirasjonsteorier er alltid nødt til å være veldokumentert for at jeg skal begynne å feste min lit til dem - uansett hvem det kommer fra.
Aha! Det er fint at du innrømmer fordommer iallefall. Ikke alle er ydmyke nok til det.Samtidig er det viktig å se på kilden. Kilden er noe jeg alltid ser på først, for om teorien kommer fra et hold som er kjent for å stadig komme med slike teorier og trikse med fakta får den minuspoeng med én gang.
Nyhetsspeilet har av mange blitt stemplet som en vill konspirasjonsside, selv om mye av det som står der inne dessverre har rot i virkeligheten og mye er til å stole på. Dessverre er det mye av det som blir opphauset og overdrevet også. Fokusen er ikke alltid så objektiv som den pleier å være - man bør bestrebe det.
Nå gjør du det igjen. Den subjektive dømmekraften. Poenget ditt stagnerer fordi du sier å ta over verden med magi, dette fordi du ikke tror på magi - så setter du dem i dårligere lys for så å likestille dem med skeptikerne. Dette fordi du er mer skeptisk selv.Og "subjektiv dømmekraft"? Tja, la oss heller si det slik; om noen hadde anklaget "klarsynte" og andre "evnerike" personer for å stå i ledtog med en konspiratorisk gruppe mennesker med det mål å ta over verden med magi - ja, da er det minst like dumt som denne anklagen mot Randi og andre skeptikere.
La oss heller si det sånn at både klarsynte og skeptikere kan konspirere sammen.
Klarsynte danner organisasjoner. Skeptikere gjør det. Sammen brenner de for hver sin sak.
Det dummeste jeg har lest var at du gjentok det, for så å stemple det som det dummeste du har lest. Hvis du ikke skjønner ironien i utsagnet ditt selv, så kan jeg forklare:"Skepsis fører til et samfunn uten medmenneskelighet og kjærlighet"...I all min subjektive dømmende glans; dette er noe av det dummeste jeg har lest.
Du forkaster idéen. Utsagnet blir i mine øyne derfor en oppfyllt profeti, med din hjelp.
Som sagt; i mine øyne = subjektivt fra min side.
Antall ord: 672
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
Enda en interessant konspirasjonsteori:
http://www.choosetounite.com/thenewreligion.pdf
Antall ord: 10
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Takk, Meum. Den teorien bekrefter bare hva jeg kan sitere fra meg selv igår i en annen tråd:Meum skrev:Enda en interessant konspirasjonsteori:
Og ja - jeg er med på konspirasjonen...ludoburgero skrev:Innser at verden er en kald og hjerteløs plass iblant, men jeg vil ikke hengi meg til en slik virkelighet. Jeg vil leve som om den er slik jeg ønsker den, og kanskje den
da faktisk blir slik - hva tror dere?
(en annen ting jeg aldri har fortalt... men som jeg gjør for moro skyld... det er å noen ganger kode inn ord i innleggene mine... jeg vet ikke om noen har sett det, men det er lenge siden nå)
Antall ord: 122
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
Påstår du at Ertresvåg og Luukanen sitter her og lyver?Jeg tror nok du, i likhet med domstolen i Kongo, ikke helt forstår hva det innebærer å bevise noe. Det du linket til der er fremdeles spekulasjoner og ville påstander.
Det er i hvert fall et angrep på ”skeptikeres” politiske agenda som er å overbevise vanlige folk om at:Dette grenser til personangrep, og jeg vil be deg trekke tilbake den uttalelsen. Jeg kan finne meg i mye, men jeg går ikke med på å bli anklaget for konspirasjon mot menneskeheten og liknende.
Jeg går heller ikke med på at du forsøker å sverte meg ved å blande meg inn i en paranoid neo-religion.
Interessant at du ser på at å få fram sannheten om det politiske falskspill du og dine trosfeller driver som forsøk på sverting. Det er da noe. Om det er en marxistisk eller fascistisk ideologi du står for går ut på ett. Ettersom Skepsis er en underavdeling av CSICOP er det vel sannsynlig at det er marxismen du heller til. Det var marxisten Corliss Lamont som finansierte halvparten av budsjettet til AHA som CSISOP igjen er et underbruk av ” Indeed, to this day CSICOP can be described as, in effect, the militant wing of the AHA, acting as what author Brian Inglis has called “scientism’s hit-men”.
http://www.skepticalinvestigations.org/ ... war_5.html
”Skeptikernes” politiske agenda leder mot det samfunnet som er beskrevet her:"Skepsis fører til et samfunn uten medmenneskelighet og kjærlighet"...I all min subjektive dømmende glans; dette er noe av det dummeste jeg har lest.
http://www.nyhetsspeilet.no/2009/09/the ... rld-order/
Antall ord: 319
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Jeg har ikke sagt noe om løgn - jeg har påpekt at det ikke finnes beviser. Spekulasjoner og vissvass trenger ikke være løgn, ihvertfall ikke i den betydning at den som kommer med utsagnene bevisst har bestemt seg for å lyve.Meum skrev: Påstår du at Ertresvåg og Luukanen sitter her og lyver?
Forøvrig er den linken, i tillegg til å kun være spekulasjoner/påstander, helt intetsigende iht. dine påstander om James Randi og skepsis.
"Politiske agenda"? Når ble dette politikk? Såvidt jeg vet er politikken i bla.a. USA mektig infiltrert av religiøse agendaer.Det er i hvert fall et angrep på ”skeptikeres” politiske agenda som er å overbevise vanlige folk om at:
Interessant at du ser på at å få fram sannheten om det politiske falskspill du og dine trosfeller driver som forsøk på sverting. Det er da noe. Om det er en marxistisk eller fascistisk ideologi du står for går ut på ett. Ettersom Skepsis er en underavdeling av CSICOP er det vel sannsynlig at det er marxismen du heller til. Det var marxisten Corliss Lamont som finansierte halvparten av budsjettet til AHA som CSISOP igjen er et underbruk av ” Indeed, to this day CSICOP can be described as, in effect, the militant wing of the AHA, acting as what author Brian Inglis has called “scientism’s hit-men”.
Det du driver med er ikke å "får frem sannheten". Du driver aktivt med ville spekulasjoner for å sverte flere personer - meg inkludert.
Det å bruke hvem som finansierer hva er ikke alltid noe gyldig argument for å linke den finansierte parten til noe politisk parti eller retning. Skal man holde på slik kan man påstå nesten hva som helst. Om Kjell Inge Røkke finansierer en forening, skal man da anta at denne foreningen jobber for en sak som passer Røkkes personlige livssyn eller politiske preferans? Eller kan det være at Røkke bare var interessert i arbeidet til denne foreningen på et annet nivå?
Kan det være at denne foreningen, selv om Røkke skulle ha finansiert den med bakgrunn i sin religiøse/politiske overbevisning, ikke er underlagt ham som styrende organ?
Du har ennå ikke forklart hvorfor skepsis er ensbetydede med selvopptatthet, manglende nestekjærlighet og liknende. Du har heller ikke svart på om du mener jeg, siden jeg er skeptiker, ikke er i stand til å føle med andre mennesker eller ha varme følelser på noen måte.”Skeptikernes” politiske agenda leder mot det samfunnet som er beskrevet her:
http://www.nyhetsspeilet.no/2009/09/the ... rld-order/
Antall ord: 482
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
Vitneforklaringer regnes som bevis i en rettssak og følgelig skulle Luukanens og Ertresvågs beretninger i denne: http://www.nyhetsspeilet.no/2009/08/per ... dighetene/ , være bevis på at de er utsatt for trakassering på grunn av sine avsløringer.
Som forklart tidligere har ”skeptikerne” som agenda å overbevise vanlige folk om at
James Randi har punkt B som sitt virkefelt og har, som du skriver, ikke noe med agendaen i punkt A å gjøre.
”Lamont’s influence on the AHA was considerable, according to the authors of Report No.2: “It is alleged that his contributions may total some fifty percent of the total budget.” Moreover, he seems to have been responsible for the distinctly Kremlin-like atmosphere that built up within the AHA. “Prominent officers of the AHA remain prominent only insofar as they conform to Lamont’s policies. It is alleged by individuals who claim that they have been forced out of the inner functioning of the AHA that there does exist within the AHA a ‘party line’ and that non-conformists to it are maneuvered or forced by covert means to the sidelines or expelled from the association altogether.”
I klartekst betyr det at personer med utviklingsmessige skader kan bruke hele livet på de første trinn i Maslovs behovshierarki http://www.nyhetsspeilet.no/2009/03/sel ... du-trodde/ hvis de ikke gjør noe med de grunnleggende problemer. For åndelig bevisste er det som regel trygghetsbehovet som er for dårlig dekket og de finner den tryggheten i troen på en åndelig virkelighet. Bare for å ha det helt klart så er den psykologiske årsak direkte utgått fra en utviklingsmessig skade. Andre årsaker kan være en paranormal opplevelse eller grundige studier for å ta et standpunkt. Eller en kombinasjon av alt dette.
”Skeptikere” er et interessant fenomen. Enneagrammets enere er de fødte skeptikere og sekserne er også skeptiske til alt som på noen måte kan true deres sikkerhet. Når den skeptiske holdning ikke er medfødt, så er det å anta at for mange er det slik at den første utviklingsmessige oppgave ikke er fullført: Å ha mer tillit enn mistillit til omgivelsene. De roter altså rundt i Maslows trygghetsbehov. Det er et faktum at mange skeptikere er tidligere troende eller oppvokst i et strengt religiøst regime. I så fall er det et hevnmotiv som ligger bak. Kurante årsaker og ikke noe stort problem for evnen til kjærlighet og empati, men for sikkerhets skyld bør de rydde opp i fortiden før de får egne barn. Atskillig verre er det når skaden er så stor at den fører til politisk ekstremisme. Studer disse utdragene av ”The pink swastika”: http://www.defendthefamily.com/pfrc/boo ... _final.htm
Slike individer bør gjøre sine barn den tjeneste å sørge for at de aldri blir født.
Så gjør jeg oppmerksom på at både åndelig bevissthet og ”skepsis” kan hemme kjærlighetsevnen dersom overbevisningen tar for mye av den troendes tid.
Som forklart tidligere har ”skeptikerne” som agenda å overbevise vanlige folk om at
James Randi har punkt B som sitt virkefelt og har, som du skriver, ikke noe med agendaen i punkt A å gjøre.
Hvorfor regner du avsløringen av ditt politiske ståsted som sverting?Det du driver med er ikke å "får frem sannheten". Du driver aktivt med ville spekulasjoner for å sverte flere personer - meg inkludert.
Det er det i dette tilfellet:Det å bruke hvem som finansierer hva er ikke alltid noe gyldig argument for å linke den finansierte parten til noe politisk parti eller retning.
”Lamont’s influence on the AHA was considerable, according to the authors of Report No.2: “It is alleged that his contributions may total some fifty percent of the total budget.” Moreover, he seems to have been responsible for the distinctly Kremlin-like atmosphere that built up within the AHA. “Prominent officers of the AHA remain prominent only insofar as they conform to Lamont’s policies. It is alleged by individuals who claim that they have been forced out of the inner functioning of the AHA that there does exist within the AHA a ‘party line’ and that non-conformists to it are maneuvered or forced by covert means to the sidelines or expelled from the association altogether.”
Liljen (se min signatur) har denne læresetningen: ”Åndelig bevissthet er bestandig utløst av fortrengt lidelse.” Det vil gjelde både for en overbevisning om at det finnes en åndelig virkelighet og for en overbevisning om at det ikke finnes en åndelig virkelighet. Et menneske med en sunn oppvekst uten traumer har ingen grunn til å ta stilling hverken til det ene eller andre. Du kan si at det er en generalisering, men jeg har aldri sett at læresetningen ikke har vært riktig.Du har ennå ikke forklart hvorfor skepsis er ensbetydede med selvopptatthet, manglende nestekjærlighet og liknende. Du har heller ikke svart på om du mener jeg, siden jeg er skeptiker, ikke er i stand til å føle med andre mennesker eller ha varme følelser på noen måte.
I klartekst betyr det at personer med utviklingsmessige skader kan bruke hele livet på de første trinn i Maslovs behovshierarki http://www.nyhetsspeilet.no/2009/03/sel ... du-trodde/ hvis de ikke gjør noe med de grunnleggende problemer. For åndelig bevisste er det som regel trygghetsbehovet som er for dårlig dekket og de finner den tryggheten i troen på en åndelig virkelighet. Bare for å ha det helt klart så er den psykologiske årsak direkte utgått fra en utviklingsmessig skade. Andre årsaker kan være en paranormal opplevelse eller grundige studier for å ta et standpunkt. Eller en kombinasjon av alt dette.
”Skeptikere” er et interessant fenomen. Enneagrammets enere er de fødte skeptikere og sekserne er også skeptiske til alt som på noen måte kan true deres sikkerhet. Når den skeptiske holdning ikke er medfødt, så er det å anta at for mange er det slik at den første utviklingsmessige oppgave ikke er fullført: Å ha mer tillit enn mistillit til omgivelsene. De roter altså rundt i Maslows trygghetsbehov. Det er et faktum at mange skeptikere er tidligere troende eller oppvokst i et strengt religiøst regime. I så fall er det et hevnmotiv som ligger bak. Kurante årsaker og ikke noe stort problem for evnen til kjærlighet og empati, men for sikkerhets skyld bør de rydde opp i fortiden før de får egne barn. Atskillig verre er det når skaden er så stor at den fører til politisk ekstremisme. Studer disse utdragene av ”The pink swastika”: http://www.defendthefamily.com/pfrc/boo ... _final.htm
Slike individer bør gjøre sine barn den tjeneste å sørge for at de aldri blir født.
Så gjør jeg oppmerksom på at både åndelig bevissthet og ”skepsis” kan hemme kjærlighetsevnen dersom overbevisningen tar for mye av den troendes tid.
Antall ord: 738
Hide post links |