Fakta, teori & skepsisBortført av romvesener?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Dagros

Bortført av romvesener?

Innlegg av Dagros »

Jeg hadde gleden av å se en dokumentar for et par dager siden, som fokuserte på personer som hevdet å ha blitt bortført av romvesener (opptil flere ganger), og å bevise at dette var sant. Enkelte gikk så langt som å si at de hadde sett "romvesnene" stå ved siden av senga, før de ble tatt med bort, stort sett til en UFO som befant seg enten i hagen eller over huset og slikt. Altså, alle beskriver aliensa som de "møtte" stort sett likt, med stort hode, store øyne og smal, liten munn, og, ja, lita nese 8)

Jo mer jeg så av dokumentaren, og når den da var ferdig, satt jeg igjen med tanken; dette med å bli bortført av romvesener mens man angivelig sovner, for så å oppleve ubehagelige ting, også våkne opp i senga igjen, eller tro man er våken, men egentlig sove, altså man sover, men "bevisstheten" forteller deg at du er våken, også til slutt våkne opp i senga igjen 8)

Dette, syntes jeg, minnet veldig om søvnparalyse. Man opplever ubehagelige ting, og tror samtidig man er bevisst egne og også observerer andre handlinger, men egentlig er man i en tilstand mellom våken og sovende, som kan være forvirrende 8)

En annen ting som slo meg når jeg hadde sett denne dokumentaren, var at alle (Nesten, iallfall), sa at de ikke kunne bevege seg mens de opplevde de det opplevde. Om de i det hele tatt opplevde noe. Noe opplevde de, men kanskje ikke det de hevder å ha opplevd 8)

Om man sammenlikner fenomenet "Bortført av romvesener" og "søvnparalyse", så finner man nok mange likhetstrekk, som nevnt over 8)

Hva tror dere? \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/ \:D/
Antall ord: 281

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mr.Hyde
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 24 Jul 2009 15:01
15
Kjønn (valgfri): Ukjent
Lokalisering: Oslo

Re: Bortført av romvesener?

Innlegg av Mr.Hyde »

Jeg tror at dette emnet er noe som burde blitt lagt på Is for lenge siden. Alle kommer med både like og forskjellige skrudde historier, men ingen, ingen noensinne i min mening kommer til å bli trodd, om aliens faktisk så slik ut og opererte slik som fortalt. Personlig har jeg ingen vansker med å tro at utenomjordisk liv kommer hit å "analyserer" oss eller tar kontakt med oss, men jeg tror neppe at nåtidens avbildede "alien" er slik som forklart. Søvnparalyse er nok tingen her, mener jeg. Om ikke det, noe annet ødelagt som skjer i menneskehjernen mens vi sover.
Antall ord: 101
We do not live until we stop being afraid.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

Dagros skrev:En annen ting som slo meg når jeg hadde sett denne dokumentaren, var at alle (Nesten, iallfall), sa at de ikke kunne bevege seg mens de opplevde de det opplevde. Om de i det hele tatt opplevde noe. Noe opplevde de, men kanskje ikke det de hevder å ha opplevd 8)
Søvnparalyse er nok svaret her ja.
Det som er med søvnparalyse er at det er så MANGE forskjellige ting en kan oppleve mens en ligger der halvt i søvne og ikke klarer å røre på seg, så fenomenet tilhører ikke "UFO religionen" alene.
Noen ser Aliens, andre ser monstre, noen ser ingenting, bare mørket.
Hva en ser og opplever er nok meget individuelt ja.
Antall ord: 121
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Innlegg av Dagros »

Metodisten skrev:.

viewtopic.php?f=33&t=10654
Åja 8)

Fint du følger med :salute:
Antall ord: 14

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
imaginos
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 14 Mai 2008 18:02
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !

Innlegg av imaginos »

Jeg har fattet litt interesse for fenomenet med romvesenbortføringer i forbindelse med andre studier, og vil skyte inn at søvnparalyse ikke kan forklare hele fenomenet.

Den vanligste modellen (så vidt meg bekjent) for å forklare "bortføringene" er å kombinere fenomenet søvnparalyse, menneskers svake hukommelse og kulturelle historier. Det som kan tenkes å skje er:

Man har en urovekkende opplevelse. Det kan skyldes søvnparalyse, det kan skyldes noe annet. Til alle tider har mennesker fortalt om sterke og urovekkende opplevelser av ymse slag, og det finnes ikke ett samlende begrep som kan favne alle de opplevelsene. Uansett så er opplevelsen etter alt å dømme ekte for den som opplever det, og er altså noe man må ta alvorlig.

Man forteller om den til andre. Hvordan skal man fortelle at man har opplevd et merkelig nærvær midt på natten? Forestillingen om romvesener er nærliggende i moderne vestlig kultur, og kan være lett å "ty til". Det er ingen som bevisst velger å bruke den fortellingen, men den gir en naturlig ramme for opplevelsen.

Andre bekrefter fortellingen. Mange her er sikkert kjent med fenomenet falske minner, og det hysteriet som herjet i USA på begynnelsen av 90-tallet da terapeuter som ikke forsto hukommelse kom i skade for å plante minner om sataniske overgrep hos unge mennesker. (Les mer her. For de som har tilgang til elektroniske artikkelbaser kan det være underholdende å søke opp artikler av Elizabeth Loftus.) Tilsvarende kan det tenkes at de som opplever romvesenbortføringer har fått sterk bekreftelse fra venner eller terapeuter som "spesialiserer" seg i slike bortføringer, slik at minnene om opplevelsen dreies sterkere og sterkere mot den kjente bortføringshistorien vi kjenner.

Men mye er fortsatt uløst. Jeg har ingen tro på at nåværende modeller over menneskers sinn klarer å forklare dette fenomenet fullt ut. Hvorfor ble akkurat romvesener modell for disse opplevelsene? Hvorfor akkurat i visse tidsperioder (enormt stort på 90-tallet, nesten borte nå)? Det viser seg at det er stabile, fungerende (om enn kreative og "drømmende") mennesker som har disse opplevelsene - hvordan har det seg? Det viser seg at opplevelsene fremkaller sterkere stressreaksjoner i ettertid enn hos mange voldtektsofre (det er ganske sterke stressreaksjoner) - hvordan kan en "drøm" fremkalle noe så sterkt? Henger kanskje dette fenomenet sammen med religiøse opplevelser? Med forskjellige former for massehysteri?

Kort sagt; helt normale mennesker opplever noe de ikke kan forklare, og rapporterer det som romvesenbortføringer. Hva som er årsakene til det vet vi strengt tatt ikke.
Antall ord: 421

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links