Fakta, teori & skepsisÅndelig nærvær

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Dagros

Åndelig nærvær

Innlegg av Dagros »

Vel, nå har jeg tenkt litt på det med "åndelig nærvær" 8)

Når man føler en ånds nærvær, så går det først og fremst på at man "puster is", iskrystaller, det blir kaldt. Ånden er i området, og gjør det kaldt å puste. Altså har den da med seg kulde fra "den andre sida", eller så låner den kule fra omgivelsene :)

Når man måler en ånds nærvær, da med IR-måler, måler man varme, det blir varmt i området der den befinner seg når man måler åndelig aktivitet. Denne varmen kommer da fra samme sted som kulda :)

Så slo det meg: Hvorfor motsier fornuft (ispusting) og vitenskap (IR-måler) hverandre? Enten avgir ånden varme, eller så avgir den kulde, men er jo tydeligvis forskjell på "følelser" og "måling", noe som fikk meg til å tenke (Ja, faktisk, tenke :p ) 8)

Når ånden kommer til denne sida, de levendes verden, så lar den folk puste is for å konstantere at den faktisk ER der. Man puster is for å få et hint om at den befinner seg der, og da er man rett ved der ånden er, ikke langt unna. Da har den mlighet til å la personen puste is uten å bruke for mye krefter 8)

Men når den kommer til de levendes verden, må den også kunne gjøre seg synlig på måleinstrumenter. Ja, dette vet den tydeligvis om, hvordan, aner jeg ikke. Så da, når personene som skal måle, er litt unna, så avgir den varme istedenfor kulde for å gi utslag på IR-måler. Derfor er det varme felter enkelte steder, ånden er der. Om det da ikke er trekk i et hus, og det gir kulde. Varme og kulde er to vidt forlskjellige ting 8)

Er kun en teori, ikke noe jeg sier at "slik er det", men denne tråden er helt åpen for diskusjon :D
Antall ord: 327

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jul 2006 23:30
18
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Re: Åndelig nærvær

Innlegg av Lilja »

Ser det er en stund siden du la ut dette, men syns temaet kunne være spennende å diskutere og få flere synspunkt på.
(så herved: *bump*)

Først: Jeg har aldri vært borte i måling av åndelig aktivitet eller instrumenter av typen du snakker om, så det skal jeg ikke uttale meg om. Men har hatt en formening om at man måler
temperaturforskjeller, ikke nødvendigvis bare varme som du nevner. Noen som vet mer om dette?

Så til det du sier om å "puste is".
Personlig har jeg aldri følt det på den måten, men mer som kulde i rommet, eller også som kulde "i meg selv".

(Hørte en teori en gang om at ånden "låner" energi fra omgivelsene og at det derfor blir kaldere, men er ikke helt sikker på om jeg tror at en ånd har behov for mer energi enn det den har i seg selv. Det kræsjer liksom med min oppfatning av at de består av energi...)

En annen ting er at min erfaring er at det slettes ikke alltid føles som kulde.
Min aller sterkeste opplevelse av denne typen hadde jeg en gang da jeg var med på å rense et hus hvor det skjedde mye rart. (Var blant annet her min bedre halvdel endelig måtte innse at man ikke alltid kan finne logiske forklaringer på ting, men det er en annen historie)
Det rommet hvor jeg merket "nærvær" kjentes varmt, klamt og "lummert".
Lufta var tung å puste i, som i en badstue.
Dette var på vinteren, det var kuldegrader ute og huset sto tomt. Det sto på bare en varmeovn i hele huset (stua) så det ikke skulle fryse, og den hadde termostaten på ti grader.
Så at ett rom plutselig skulle få trope-klima er for meg helt uforståelig!

Som du ser, Dagros, ble det dårlig med svar fra meg. Faktisk ikke engang noen gode teorier...
Jeg spyttet heller inn noen flere forvirrende erfaringer :mozilla_cool: Men fikk i det minste bumpet tråden din, så får vi håpe noen har noe glupt å komme med!

Lilja
Antall ord: 359

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

NYTT Diskusjons forum for andre tema enn det paranormale.

Her kan du få være med å bygge opp det nye forumet,
du kan være med å velge hvilke tema grupper (mat, klær, hus, bil, osv).
Send PM til Master på https://www.paran.no/discuss/index.php !
Dagros

Innlegg av Dagros »

Lilja skrev:Som du ser, Dagros, ble det dårlig med svar fra meg. Faktisk ikke engang noen gode teorier...
Jeg spyttet heller inn noen flere forvirrende erfaringer :mozilla_cool: Men fikk i det minste bumpet tråden din, så får vi håpe noen har noe glupt å komme med!
Hehe, var jo bra, det, da :)

Ja, venter i spenning \:D/
Antall ord: 61

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Horus^
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Nov 2005 13:12
19
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Ålesund
Har takket: 13 ganger
Blitt takket: 40 ganger

Innlegg av Horus^ »

Skjønte ikke helt det der med at vitenskap og fornuft motsa hverandre, Dagros?
Men slik jeg har forstått det, så trekker åndelig aktivitet energi ifra omgivelsene, noe som igjen fører til at det blir kaldt.
Har også forstått det slik at man bruker IR-målere til å måle kulde, ikke varme.
Antall ord: 56
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.

- Galileo Galilei

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Dagros skrev: Når man føler en ånds nærvær, så går det først og fremst på at man "puster is", iskrystaller, det blir kaldt. Ånden er i området, og gjør det kaldt å puste. Altså har den da med seg kulde fra "den andre sida", eller så låner den kule fra omgivelsene :)

Når man måler en ånds nærvær, da med IR-måler, måler man varme, det blir varmt i området der den befinner seg når man måler åndelig aktivitet. Denne varmen kommer da fra samme sted som kulda :)

Så slo det meg: Hvorfor motsier fornuft (ispusting) og vitenskap (IR-måler) hverandre? Enten avgir ånden varme, eller så avgir den kulde, men er jo tydeligvis forskjell på "følelser" og "måling", noe som fikk meg til å tenke (Ja, faktisk, tenke :p ) 8)
Spørsmålet bygger på falske konklusjoner, og er dessuten selvmotsigende.

1: Hvor ligger bevisene for at "ispusting", som du kaller det, har noe som helst med "åndelig aktivitet" å gjøre?
2: Hvorfor er "istpusting" fornuft?
3: IR-måling er ikke vitenskap i seg selv - man må vite hva man driver med, hvordan apparatet fungerer og ha god kjennskap til fysikk og omverdenen.
Når ånden kommer til denne sida, de levendes verden, så lar den folk puste is for å konstantere at den faktisk ER der. Man puster is for å få et hint om at den befinner seg der, og da er man rett ved der ånden er, ikke langt unna. Da har den mlighet til å la personen puste is uten å bruke for mye krefter 8)
Har ånden fortalt deg dette? Eller brukte du "fornuften"?
Antall ord: 282
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dagros

Innlegg av Dagros »

Horus^ skrev:
Skjønte ikke helt det der med at vitenskap og fornuft motsa hverandre, Dagros?
Men slik jeg har forstått det, så trekker åndelig aktivitet energi ifra omgivelsene, noe som igjen fører til at det blir kaldt.
Har også forstått det slik at man bruker IR-målere til å måle kulde, ikke varme.

Vitenskapen og fornuften motsier hverandre siden vitenskap sier det blir varmere, via IR-målere, mens da fornuften sier at det blir kaldere, man puster IS. Om man da ikke peker IR-måleren rett på ånden, da kan man jo si at vitenskap og fornuft er enige, det blir kaldere. Ånden blir kald, og omgivelsene blir varmere (!), er altså to forskjellige typer energi, som da vil si at kulde og varme ikke er like... Noe alle vet de ikke er, men ånden lager energi, det at den låner energi fra INGENTING i et utrolig kort tidsrom. Da blir det kaldt, men samtidig varmet. Man PUSTER is, FORNUFTEN sier det blir kaldt, og VITENSKAPEN sier det blir varmere 8)

Kimbara skrev:
Spørsmålet bygger på falske konklusjoner, og er dessuten selvmotsigende.

1: Hvor ligger bevisene for at "ispusting", som du kaller det, har noe som helst med "åndelig aktivitet" å gjøre?
2: Hvorfor er "istpusting" fornuft?
3: IR-måling er ikke vitenskap i seg selv - man må vite hva man driver med, hvordan apparatet fungerer og ha god kjennskap til fysikk og omverdenen.

1. At temperaturen svinger helt plutselig, uten noen spes. forklaring, og man da puster is, så kan man jo si at en av mulighetene med dette, da er at det befinner seg en ånd der. Denne ånden TAR energi fra omgivelsene, og man vil da puste is. Man puster is, det er da kaldt, og man kan da altså se at det ikke har noen logisk forklaring. Dette vil da si at man ubevisst, samtidig med fornuften, vil at det skal være noe der. Da blir det automatisk til at man tror det er en ånd der. Selvom ikke vitenskapen i seg selv kan si om det er en ånd eller ikke, velger man å følge fornuften. Fornuften stoler man på, iallfall stort sett 8)

2. Jeg sier ikke at ispusting er fornuft. Jeg sier at fornuften sier at ispusting tyder på åndelig aktivitet. Dette vil da si at ispusting defineres av fornuften, men ikke at fornuften faktisk er ispusting, for om ispusting er fornuft, så er fornuft ispusting. Jeg mener bare at fornuften definerer ispusting. Og dette bør man stole på, til det motsatte er bevist. Og ikke frike ut, om man plutselig puster is 8)

3. Ja, IR-måling er ikke vitenskap i seg selv. IR-måling bygger på vitenskap. Ingen vitenskap, ingen IR-måler. Så på en måte er IR-måleren ren vitenskap. Det er som å si at en bil ikke er en bil, om man ikke vet hvordan man kjører den. IR-måling kan faktisk sies å være vitenskap. Tenperatursvingninger måles med f. eks. termometre, vitenskap. Også IR-målere. Igjen, vitenskap, altså er IR-måling vitenskap 8)

Kimbara skrev:
Har ånden fortalt deg dette? Eller brukte du "fornuften"?

Pnden fortalte meg ingenting. Den prøvde vel, men jeg forstod det ikke. Jobber med å forstå evt. ånder om jeg skulle få se en igjen. Har jo sett mer enn èn... Men har ikke skjønt hva de ville. Jeg ville bare frem til at fornuften faktisk kan være like "lur" som vitenskapen på enkelte områder, da f. eks. på det åndelige. Her er fornuften på lik linje med vitenskapen. Verken vitenskapen eller fornuften har noen klare definisjoner, men da kan altså jevnkjøre vitenskap med fornuft. Fornuften da er på linje med vitenskapen, og det er like lett for fornuften å forklare en ånd, som det er for vitenskapen å definere det. Blir mye diffust og mye synsing, men noe er sikkert mer riktig enn annet, men dette vet man vel ikke så mye om ennå, så det blir spennende å se om viteskapen faktisk finner ut av noe som helst. Alt innen vitenskapen innen det meste av det paranormale, er på teoristadiet, og også kan man dra frem at vitenskapen ikke VET noe om ånder. De gjetter, og håper å treffe på noe. Der er fornuften "skarpere" enn vitenskapen 8)
Antall ord: 724

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av rhonersen »

Dagros skrev:"3: IR-måling er ikke vitenskap i seg selv - man må vite hva man driver med, hvordan apparatet fungerer og ha god kjennskap til fysikk og omverdenen."

3. Ja, IR-måling er ikke vitenskap i seg selv. IR-måling bygger på vitenskap. Ingen vitenskap, ingen IR-måler. Så på en måte er IR-måleren ren vitenskap. Det er som å si at en bil ikke er en bil, om man ikke vet hvordan man kjører den.
Hvorfor snakker du om produksjonen av IR-instrumentet, når tråden handler om bruken av det? Å trykke på tilfeldige taster på en kalkulator er ikke matematikk, å spille kabal på PCen er ikke datateknikk, og å peke et IR-kamera på noe gjør ikke din vurdering av målingene vitenskaplig.

Det du driver med er overtro og synsing.
Antall ord: 142

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dagros

Innlegg av Dagros »

rhonersen skrev:
Dagros skrev:"3: IR-måling er ikke vitenskap i seg selv - man må vite hva man driver med, hvordan apparatet fungerer og ha god kjennskap til fysikk og omverdenen."

3. Ja, IR-måling er ikke vitenskap i seg selv. IR-måling bygger på vitenskap. Ingen vitenskap, ingen IR-måler. Så på en måte er IR-måleren ren vitenskap. Det er som å si at en bil ikke er en bil, om man ikke vet hvordan man kjører den.
Hvorfor snakker du om produksjonen av IR-instrumentet, når tråden handler om bruken av det? Å trykke på tilfeldige taster på en kalkulator er ikke matematikk, å spille kabal på PCen er ikke datateknikk, og å peke et IR-kamera på noe gjør ikke din vurdering av målingene vitenskaplig.

Det du driver med er overtro og synsing.
Tråden handler ikke kun om bruken av IR-måler. Det er et av aspektene ved åndelig nærvær 8)

Jeg mente bare at når det ble produsert, så ble det laget for vitenskapelige formål. Å måle temperaturforskjeller. Det at man senere har oppdaget at man kan "se" ånder ved hjelp av dem, altså at man kan se temperatursvingninger i forhold til IR-måling, siden IR-måling er en temperatumåler, en slags varmesøker, så blir da bruken av IR-instrumentet når man snakker om gjenferd, mer vitenskapelig enn overtroisk 8)

Det samme med EMF-måler. Denne måler, tror jeg, elektromagnetisk feltstyrke, og det helt og holdent produsert for vitenskapelige formål. Så oppdaget man at dette også kan brukes til å oppdage ånder. Om den gir utslag, kan det være en ånd der. Ikke si at den ble laget for å oppdage gjenferd, det ble den ikke. Det ble haller ikke IR-måleren 8)

Så, det jeg sier, er vel at man børe stole mer på sånne sterke følelser man får fra gjenferd når de er der, prøve å tyde dem, og tenke over det, og prøve å kanskje hjelpe gjenferdet, eller kanskje meditere for å få kontakt med det på et høyere plan, istedenfor å bruke vitenskapelige instrumenter for å oppdage noe som kanskje ikke er der. Om EMF-måleren gir utslag, så føler man straks det er noe der, nettopp pga EMF-måleren. Men om man hadde oppdaget det der, uten EMF-måleren, altså med sine egne sanser, og ikke kunstige sanser, så har man større sjanse til å "se" om det faktisk er noe der 8)

Avslutningsvis, så vil jeg si at du har rett, rhonersen. Å skrive noen tall på et ark er heller ikke matematikk i seg selv ;)
Antall ord: 450

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Dagros skrev: 1. At temperaturen svinger helt plutselig, uten noen spes. forklaring, og man da puster is, så kan man jo si at en av mulighetene med dette, da er at det befinner seg en ånd der. Denne ånden TAR energi fra omgivelsene, og man vil da puste is. Man puster is, det er da kaldt, og man kan da altså se at det ikke har noen logisk forklaring. Dette vil da si at man ubevisst, samtidig med fornuften, vil at det skal være noe der. Da blir det automatisk til at man tror det er en ånd der. Selvom ikke vitenskapen i seg selv kan si om det er en ånd eller ikke, velger man å følge fornuften. Fornuften stoler man på, iallfall stort sett 8)
Hvorfor skulle opplevelsen av å "puste is" tilsi at det må være en "ånd" tilstede? Hva er indisiene? Om denne "ispustingen" oppstår helt ut av det blå - kan det ikke like gjerne være romvesener som står bak? Eller en flygende boks leverpostei fra en annen dimensjon? Eller en høyst naturlig lokal temperatursvingning man hittil aldri har observert?
2. Jeg sier ikke at ispusting er fornuft. Jeg sier at fornuften sier at ispusting tyder på åndelig aktivitet. Dette vil da si at ispusting defineres av fornuften, men ikke at fornuften faktisk er ispusting, for om ispusting er fornuft, så er fornuft ispusting. Jeg mener bare at fornuften definerer ispusting. Og dette bør man stole på, til det motsatte er bevist. Og ikke frike ut, om man plutselig puster is 8)
Hvorfor sier fornuften deg at det var "åndelig aktivitet"? Hvorfor bør man stole på en slik fantasifull definisjon fremfor å innse at man faktisk ikke vet?
3. Ja, IR-måling er ikke vitenskap i seg selv. IR-måling bygger på vitenskap. Ingen vitenskap, ingen IR-måler. Så på en måte er IR-måleren ren vitenskap. Det er som å si at en bil ikke er en bil, om man ikke vet hvordan man kjører den. IR-måling kan faktisk sies å være vitenskap. Tenperatursvingninger måles med f. eks. termometre, vitenskap. Også IR-målere. Igjen, vitenskap, altså er IR-måling vitenskap 8)
IR-måleren er et teknisk produkt - et patent. Det går ikke an å påstå at alle oppfinnelser vi omgir oss med er "ren vitenskap", da de kun er produkter av en form for vitenskap. Man er ikke vitenskapsmann bare man benytter seg av et stereoskop. Man er ikke meteorolog bare man leser av en gradestokk.
Pnden fortalte meg ingenting. Den prøvde vel, men jeg forstod det ikke. Jobber med å forstå evt. ånder om jeg skulle få se en igjen. Har jo sett mer enn èn... Men har ikke skjønt hva de ville. Jeg ville bare frem til at fornuften faktisk kan være like "lur" som vitenskapen på enkelte områder, da f. eks. på det åndelige. Her er fornuften på lik linje med vitenskapen. Verken vitenskapen eller fornuften har noen klare definisjoner, men da kan altså jevnkjøre vitenskap med fornuft.
For noe tøys. Som jeg har forklart deg tidligere baserer fornuften seg på kunnskapen og tankegangen til hvert enkelt individ. Om personen er troende bruker han fornuften på en helt annen måte enn en som ikke er det f.eks.
Vitenskapen er derimot en arbeidsmetode som er felles for alle som benytter seg av den. Det er ikke rom for individualitet, siden enhver kvalifisert person kan benytte seg av de vitenskapelige prinsipper for å etterprøve konklusjonen.
Fornuften da er på linje med vitenskapen, og det er like lett for fornuften å forklare en ånd, som det er for vitenskapen å definere det.
Nei, det er lettere for "fornuften" å "forklare en ånd", iom. at man da kan benytte seg av fantasien. Du kan enkelt og greit bare si at du har forklaringen på en ånd, og kalle det "fornuft" ifølge din individuelle tankegang.
Blir mye diffust og mye synsing, men noe er sikkert mer riktig enn annet, men dette vet man vel ikke så mye om ennå, så det blir spennende å se om viteskapen faktisk finner ut av noe som helst. Alt innen vitenskapen innen det meste av det paranormale, er på teoristadiet, og også kan man dra frem at vitenskapen ikke VET noe om ånder. De gjetter, og håper å treffe på noe. Der er fornuften "skarpere" enn vitenskapen 8)
Nei, overhodet ikke. Denne fornuften din er rett og slett bare gjetninger - det er ikke engang hypoteser.
Innen vitenskapen gjetter man ikke, man lager hypoteser som man så forsøker å teste så man kan lage teorier.
Antall ord: 771
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Når folk opplever temperaturforskjellerder det sies å være aktivitet, så er det nøødvendigvis ikke kulde som får frem den følelsen.

Jeg har selv kunnet føle en "kulde" da jeg var på skillingmark for noen år siden.

Denne "kulden" var så definert at jeg kunne lage en skisse av hvordan den så ut.

Her har jeg brukt "spray" for å skissere hvor jeg opplevet denne "kulden".
Bilde

Merk at jeg sier ikke det er faktisk og fysisk kaldt, men at det er "noe" som gjør at man får den følelsen.
Akkurat som "det går kaldt nedover ryggen" eller at man får "frysninger" .
Det kan skje også i god temperatur.

Personlig tror jeg at vi merker "noe" - en form for energi - som gjør at nervene i huden signaliserer at det er "noe" der. og måten det blir signalisert på er ved at vi føler kulde...

I dette tilfellet, føltes energien så sterk at det var som å stikke handa ned i ei bøtte med kjølig vann, og så ta den opp igjen...
Grensa for "vannflata" - dvs grensen for energien var så tydelig.

Hvorfor jeg kjente dette, - der var lukkede dører, og ingen grunn til at det skulle være et kuldefelt der , iallfall ikke så definert, kan man diksutere, men selv tror jeg at det var en eller annen form for energi der, som jeg fysisk kunne føle.

Personlig tror jeg dette var energien til en avdød, men selvfølgelig, jeg kan ikke bevise det på noen måte.
Dette er noe man må oppleve selv for å forstå.

mvh Asbjørn
Ps; Sjekk Skillingmark-turen vår, bilder med mer!
Antall ord: 284

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Bruker avatar
Eaglespirit
Moderator
Moderator
Startet: 01 Mar 2005 20:32
19
Lokalisering: Trondheim
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Eaglespirit »

Traff på noe i en trapp, da jeg gikk ned. Hele venstre siden av kroppen ble iskald. Hørte etter på at
det spøkte i gården. Dette er en gammel butikk i trondheim.
Antall ord: 35
Endret: Eaglespirits signatur - til minne om Eaglespirit!
Admin
EAGLE mod for CHAT og UFO

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Dagros

Innlegg av Dagros »

Kimbara skrev:
Hvorfor skulle opplevelsen av å "puste is" tilsi at det må være en "ånd" tilstede? Hva er indisiene? Om denne "ispustingen" oppstår helt ut av det blå - kan det ikke like gjerne være romvesener som står bak? Eller en flygende boks leverpostei fra en annen dimensjon? Eller en høyst naturlig lokal temperatursvingning man hittil aldri har observert?

Vel, det tilsier ikke at det må være en ånd. Men man føler automatisk, at om man er på et sted, midt på sommeren, 30 grader ute, og puster is i noen sekunder inne, hvor det da er samme temperatur som ute, da tenker man automatisk, altså fornuften trekker konklusjonen: "Dette var nok en ånd. Kan ikke ha vært noe annet. Jeg kan ikke se noen annen grunn til denne plutselige temperatursvingninga."
Men selvfølgelig, det er ikke noe som automatisk tilsier det. Men man føler automatisk at det er det. Kanskje det er det. Hvem vet?
Romvesener driver vel ikke å fucker opp temperaturen slik som det, de er vel mer på det å lage fine formasjoner i korn, is, sand og trær og slikt.
Med den flyvende boksen med leverpostei, vel... Kan jeg spørre hvordan du fikk den idèen??? ;)
Uobservert, totalt ukjent temperatursvingning, vel... Kanskje det, men, tviler 8)

Kimbara skrev:
Hvorfor sier fornuften deg at det var "åndelig aktivitet"? Hvorfor bør man stole på en slik fantasifull definisjon fremfor å innse at man faktisk ikke vet?

Man innser at man ikke vet, men vil samtidig gjerne at det skal være mer enn kun det man kan ta og føle på. Da mener jeg at det kan være noe ukjent, noe overnaturlig. Da kanskje noe som kan defineres som, ja kanskje ER et gjenferd, en ånd, you name it 8)
Man kan jo stole på den. Uten antakelser kommer man ingen vei. Man innser at man ikke vet, men også, når man ikke vet, er man nysgjerrig, og ønsker å finne ut. Da ønsker man evt. å se det som en ånd, da det er dette fornuften forteller. Så sånn sett, så er det ikke så svært fantasifullt :)

Kimbara skrev:
IR-måleren er et teknisk produkt - et patent. Det går ikke an å påstå at alle oppfinnelser vi omgir oss med er "ren vitenskap", da de kun er produkter av en form for vitenskap. Man er ikke vitenskapsmann bare man benytter seg av et stereoskop. Man er ikke meteorolog bare man leser av en gradestokk.

Nei, men jeg sier også at IR-måleren er lagd for å brukes til vitenskapelige saker, det å undersøke temperaturforskjeller. Det er vitenskapelig, på samme måte som da et termometer er vitenskapelig. Vitenskapen er der, men det er ikke "ren vitenskap", men et produkt av vitenskap. Man kunne ikke målt temperaturer i dag, uten foregående vitenskap. Dermed, så ER ikke IR-måleren vitenskap, men den "symboliserer", på samme måte som mange andre ting, et trinn i vitenskapens evolusjon. Demed er IR-måleren en del av vitenskapen, og man kan si at den nesten ER vitenskap, siden den, som sagt, kun brukes til vitenskapelige formål 8)

Kimbara skrev:
For noe tøys. Som jeg har forklart deg tidligere baserer fornuften seg på kunnskapen og tankegangen til hvert enkelt individ. Om personen er troende bruker han fornuften på en helt annen måte enn en som ikke er det f.eks.
Vitenskapen er derimot en arbeidsmetode som er felles for alle som benytter seg av den. Det er ikke rom for individualitet, siden enhver kvalifisert person kan benytte seg av de vitenskapelige prinsipper for å etterprøve konklusjonen.

Ja, men uten fornuft, hadde, som JEG forklarte DEG, vitenskapen ikke eksistert. Uten fornuften, hadde man ikke hatt nysgjerrigheten, gløden, ønskene, ambisjonene osv., som trengs for å ha noe å basere vitenskapen på. Det er fornuften som får deg til å stille spørsmål ved ting. Om man får et eple i hodet, og ikke aner hvorfor, så begynner man å lure på HVOR kom det fra, HVA kastet det/mistet det/glapp det, og da er fornuften foregangsfigur for vitenskapen. Ergo, så kan man, litt tåkete og diffust, si at "Ingen fornuft, ingen vitenskap", på samme måte som IR-måleren ikke hadde eksistert uten vitenskap. Det fører også til at IR-måleren ikke hadde eksistert uten foruften 8)

Kimbara skrev:
Nei, det er lettere for "fornuften" å "forklare en ånd", iom. at man da kan benytte seg av fantasien. Du kan enkelt og greit bare si at du har forklaringen på en ånd, og kalle det "fornuft" ifølge din individuelle tankegang.

Man benytter seg av fantasien i de første stegene i vitenskap også. Før man visste at elektroner sirkler rundt atomkjernen, var det vrøvl, tull, oppspinn, fri fantasi. Men så slo man fast, at slik ER det, og nå tror alle på det. Men det begynte som fantasi, èn persons tanker, som han så delte med flere, og i dag er det bevist. Fornuften var det som gav grobunn for undringa, som så ble fulgt av hypoteser, hypotesetesting, konklusjoner, etterprøving og fakta 8)

Kimbara skrev:
Nei, overhodet ikke. Denne fornuften din er rett og slett bare gjetninger - det er ikke engang hypoteser.
Innen vitenskapen gjetter man ikke, man lager hypoteser som man så forsøker å teste så man kan lage teorier.

Ja, men man må ha fornuft for å lage hypoteser. Hypotesene baseres på noe som i utgangspunktet er fri fantasi, slik som i mitt eksempel over. Man gjetter, skriver evt. formler og setninger, da hypoteser, tester dem, osv. 8)
Antall ord: 936

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links