Fakta, teori & skepsisTeori om tid, kan vel kalles en konspirasjonsteori ;-)

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Re: Teori om tid, kan vel kalles en konspirasjonsteori ;-)

Innlegg av rhonersen »

Dagros skrev:Altså, hvorfor skal Jorda bevege seg fortere på noen punkter enn andre, bare pga. at den skal rundt sola på den gitte tida?
Det er ikke årsaken. Årsaken er at drivmomentet er bevart.
Altså, når Jorda beveger seg, har den bevegelsesmengde, kgm/s, altså vekta*farta, noe som da også endrer seg i de forkjellige delene av dens bane. Men om det skal gå an, så må jo Jorda faktisk akselereres av noe annet enn solas tiltrekningskraft, gravitasjonskraft på enkelte punkter, Jorda må bevege seg uavhengig av den gitte banen for å sette opp farta og akselerere positivt eller negativt i ei gitt retning, her en sirkelbane 8)
Siden jeg viste til forklarer dette.
[...]og såfremt Sola er rund, og den faktisk lager disse krumningene i rommet, og Jorda går i ellipsebane (!), noe som gjør at tiltrekningskraften, gravitasjonen svekkes, men da også at farta holder seg uansett... Slik ser jeg det iallfall, Jorda beveger seg opp og ned i bølger i en ellipsebane i den trakta Sola har forma, noe som gjør at farta opprettholdes, selvom ting endres 8)
Sola har et vanlig "rundt" gravitasjonsfelt, som jorda beveger seg litt elliptisk i.
Avslutningsvis, vil jeg nevne det faktum at når Sola om 5 milliarder år ekspanderer, så ser man at Jorda vil slukes. Men hvordan skal det kunne skje om denne krumninga beveger seg utover, og Jorda følger den? Vil ikke jorda følge med den, og unngå å bli slukt? Slik at det muligens blir litt varmere, men man kan leve her, siden man skyves bort fra Sola når den "kommmer hitover"? 8)
Hvis noe utvider seg så har det fortsatt samme gravitasjonskrefter.
Antall ord: 280

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Dagros

Innlegg av Dagros »

Jeg er litt i tvil om det med at Jorda beveger seg i en elliptisk bane. Om vi ser bort fra det du viste til, hva annet er det som gjør at jorda holder den banen?

Jeg vil vise til elektroner som sirkler rundt protoner og nøytroner, altså i helhet atomer. De går i sirkelbane, altså ikke elliptisk bane 8)

Man kan regne ut noe med to formler i SIRKELBANE, altså 2piR/t og v^2/R, altså dette gjelder i sikrkelbane. Man kan ikke gjøre dette med ellipsebaner, siden de består av to halvsirkler og noe til. Altså kan man trekke den konklusjonen at Jorda går i sirkelbane, siden de formlene da virker 8)

Bortsett fra det, så kan jeg da ikke bevise noe som helst, men kanskje det er på tide jeg gir meg til fordel for rhonersen :bandit
Antall ord: 144

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Innlegg av BA. »

Dagros skrev:Jeg er litt i tvil om det med at Jorda beveger seg i en elliptisk bane. Om vi ser bort fra det du viste til, hva annet er det som gjør at jorda holder den banen?
Men hvorfor skal vi se bort fra det?
Jeg vil vise til elektroner som sirkler rundt protoner og nøytroner, altså i helhet atomer. De går i sirkelbane, altså ikke elliptisk bane 8)
Ehh. Elektroner går ikke i bane rundt kjernen. De er som en sky rundt kjernen. Det er for enkelhets skyld de er tegnet med sirkelrunde baner.
Man kan regne ut noe med to formler i SIRKELBANE, altså 2piR/t og v^2/R, altså dette gjelder i sikrkelbane. Man kan ikke gjøre dette med ellipsebaner, siden de består av to halvsirkler og noe til. Altså kan man trekke den konklusjonen at Jorda går i sirkelbane, siden de formlene da virker 8)
Nei, du kan ikke trekke en slik konklusjon fordi du finner noen formler som beskriver en sirkelbane. :)
På linken til rhonersen finner du formler som beskriver eliptiske baner, men de er jo litt mer infløkte.
Antall ord: 192
Det er mye vitenskapene ikke kan forklare, men man behøver ikke å forlate virkelighetens verden.
-- Terje Lømo

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Innlegg av Dagros »

BA. skrev:

Vel, BA., det at drivmomentet er bevart, mao. Jordas rotasjonsfart rundt sin egen akse, det som gir oss døgn på litt over 24 timer, mener jeg man kan se bort fra, når man skal se på hvorfor Jorda følger den banen den gjør. Jorda kunne endret rotasjonstida, og allikevl (!) holdt den samme farta, i den samme banen. Dette er pga Solas krumninger i universet. Dette gjør at Jorda holder seg der den er, frem til den enten eksploderer innenfra, eller blir truffet av noe som fucker opp Jorda slik vi kjenner den 8)

Så, nå følger jo Jorda en RETT sirkelbane, litt elliptisk, i konstant fart. Har vel ikke noe å si hvor fort den roterer, når man skal se på farta dens i svinger og slikt? Det synes jeg virker feil, men kan være jeg ikke ser sammenhengen ellerno' ;)
Antall ord: 156

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av rhonersen »

Dagros skrev:BA. skrev:

Vel, BA., det at drivmomentet er bevart, mao. Jordas rotasjonsfart rundt sin egen akse, det som gir oss døgn på litt over 24 timer, mener jeg man kan se bort fra, når man skal se på hvorfor Jorda følger den banen den gjør.
Drivmomentet jeg snakker om er ikke avhengig av jordas rotasjon rundt sin egen akse. Drivmomentet er bare en egenskap av jordas masse, banefart og avstand til sola. Når avstanden til sola minkes litt, ser vi at farten til jorda øker litt. Og motsatt.
Antall ord: 103

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Innlegg av Dagros »

Joa, men jeg mener bare, det er jo like sannsynlig at Jorda følger en sirkelbane, om man ser på de fakta man har. Ellipsebane, ja vel... Men da kommer den jo litt ut av, så inn igjen i sitt egentlige felt, noe som vil si at den er enten utforbi eller innenfor sitt naturlige felt når den går der den er midt på, altså middel solavstand. Enten energi til gode, eller energi som vil brukes. Har alt å si hvor man befinner seg, da i denne banen, om da ikke midten mellom, ved middel solavstand, er Jordas "egentlige" bane, om man ser på sirkelen, så avviker den fra den der farta minker og øker...
:iwin :vink
Antall ord: 116

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av rhonersen »

Dagros skrev:Joa, men jeg mener bare, det er jo like sannsynlig at Jorda følger en sirkelbane, om man ser på de fakta man har. Ellipsebane, ja vel...
Banen er elliptisk, men er ikke langt fra sirkulær.
Men da kommer den jo litt ut av, så inn igjen i sitt egentlige felt, noe som vil si at den er enten utforbi eller innenfor sitt naturlige felt når den går der den er midt på, altså middel solavstand. Enten energi til gode, eller energi som vil brukes. Har alt å si hvor man befinner seg, da i denne banen, om da ikke midten mellom, ved middel solavstand, er Jordas "egentlige" bane, om man ser på sirkelen, så avviker den fra den der farta minker og øker...
Dette var usammenhengende preik. Har det et poeng?
Antall ord: 136

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Dagros

Innlegg av Dagros »

rhonersen skrev:
Dagros skrev:Men da kommer den jo litt ut av, så inn igjen i sitt egentlige felt, noe som vil si at den er enten utforbi eller innenfor sitt naturlige felt når den går der den er midt på, altså middel solavstand. Enten energi til gode, eller energi som vil brukes. Har alt å si hvor man befinner seg, da i denne banen, om da ikke midten mellom, ved middel solavstand, er Jordas "egentlige" bane, om man ser på sirkelen, så avviker den fra den der farta minker og øker...
Dette var usammenhengende preik. Har det et poeng?
Ja, det har et poeng :badgrin:

Når noe følger en sirkelbane, kommer det ut av banen om det enten akselerer negativt, havner lenger inn i den sirkelen det fulgte, eller akselerer positivt, og komme lenger FRA punktet, vil her bruk Sola som eksempel for dette punktet 8)

Så, når Jorda da kommer inn i svingen der den speeder opp, siden svingen er skarpere, det er mindre plass, den må fortere forbi, så kommer den lenger UT fra denne banen. Da kan man si at Jorda faktisk på en måte kommer ut av banen, selvom den holder seg i sin bane. Så kommer den til den slake svingen, og da går Jorda senere. Da kommer den INNENFOR sin "naturlige" bane, som da resuterer i at Jorda, som et element i Solsystemet, kan være innenfor og utenfor sin opprinnelige sirkelbane, ved enten å bremse eller speede 8)

Kan vel prøve å dra det sammen til at Jorda har en "naturlig" sirkelbane", som viskes ut pga. akselerasjonen og bremsinga. Da blir Jordas bane elliptisk, og ikke en konkret sirkel. Dette vil da si at Jorda faktisk KUNNE fulgt en sirkelbane, om farta hadde vært konstant. Men nå er den ikke det, og da er banen ELLIPTISK :)
Antall ord: 307

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links