Annonseblokkering ble oppdaget: Webstedet Paranormal er gratis, fordi kostnadene dekkes delvis via annonser. Vennligst støtt oss ved å oppheve blokkering av annonser på Paranormal.
Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.
Moderatorer:Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
Dagros skrev:Også kan vi jo si at om du er i et hus der det påstås å spøke. Så plukker du opp EMF-måleren fra lomma. (EMF = ElektroMagnetisk Felt(måler)), og ser om den nåla som står i ro midt på til vanlig, svinger noe, enten den ene eller andre veien. Da er det aktivitet i huset, og dette kan være et gjenferd. Dermed, så har vitenskapen et overtak på dette, iallfall ifølge dem selv, noe jeg mener blir feil. Men skal føle om et gjenferd er tilstede, ikke måle det
Dessuten, vitenskapen er jo et vidt begrep, nesten på linje med åndelig energi. Selvom vitenskapen ikke har klart å innlemme åndelig energi som et av sine punkter, er det sannsynligvis ikke umulig at de faktisk, ved sine forskjellige målingsapparater, kan skape et helhetlig bilde at "åndelig energi", uten faktisk å definere den
Det kunne vært et interresannt prosjekt, få samlet sammen diverse måleapparater som man føler kan gi "utslag ved åndelig energi", og så foreta noen tester,
både på etpar steder det er "rolig", og så på etpar steder det er "aktivitet".
Videre ha med noen som sier seg å være medium, - eller folk som sier de kan "kjenne energier" - noe a la Åndenes makt og jakten på den 6 sans.
Det bør og være med folk som ikke er "paranormale" - som også skal teste ut...
Ved å lage en slik serie med flere "muligheter" for å se om man kan påvise eller ikke påvise situasjoner hvor det er "åndelig energi" , og samtidig ha med noen vitenskapsfolk med muligheter og kunnskaper til å forklare hvorfor måleapparater slår ut spesiell steder til spesielle tider,
da kunne det bli et interresannt prosjekt !
Dersom man da får utslagt på måleinstrumenter, som ikke kan forklares med kjente vitenskapelige normer, DA har man funnet noe som vi ikke har forklaring på , det være "åndelig energi" eller andre udokumenterte naturlige fenomen.
HVA det da er, er åpent for enhver å tro , sålenge det ikke er dokumentert med kjent vitenskap...
Sjamanistisk konfirmasjon 2025 - En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen. En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund. Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge. Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud. Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom. Les mer her
Dagros skrev:Også kan vi jo si at om du er i et hus der det påstås å spøke. Så plukker du opp EMF-måleren fra lomma. (EMF = ElektroMagnetisk Felt(måler)), og ser om den nåla som står i ro midt på til vanlig, svinger noe, enten den ene eller andre veien. Da er det aktivitet i huset, og dette kan være et gjenferd. Dermed, så har vitenskapen et overtak på dette, iallfall ifølge dem selv, noe jeg mener blir feil. Men skal føle om et gjenferd er tilstede, ikke måle det
Dessuten, vitenskapen er jo et vidt begrep, nesten på linje med åndelig energi. Selvom vitenskapen ikke har klart å innlemme åndelig energi som et av sine punkter, er det sannsynligvis ikke umulig at de faktisk, ved sine forskjellige målingsapparater, kan skape et helhetlig bilde at "åndelig energi", uten faktisk å definere den
Det kunne vært et interresannt prosjekt, få samlet sammen diverse måleapparater som man føler kan gi "utslag ved åndelig energi", og så foreta noen tester,
både på etpar steder det er "rolig", og så på etpar steder det er "aktivitet".
Videre ha med noen som sier seg å være medium, - eller folk som sier de kan "kjenne energier" - noe a la Åndenes makt og jakten på den 6 sans.
Det bør og være med folk som ikke er "paranormale" - som også skal teste ut...
Ved å lage en slik serie med flere "muligheter" for å se om man kan påvise eller ikke påvise situasjoner hvor det er "åndelig energi" , og samtidig ha med noen vitenskapsfolk med muligheter og kunnskaper til å forklare hvorfor måleapparater slår ut spesiell steder til spesielle tider,
da kunne det bli et interresannt prosjekt !
Dersom man da får utslagt på måleinstrumenter, som ikke kan forklares med kjente vitenskapelige normer, DA har man funnet noe som vi ikke har forklaring på , det være "åndelig energi" eller andre udokumenterte naturlige fenomen.
HVA det da er, er åpent for enhver å tro , sålenge det ikke er dokumentert med kjent vitenskap...
eller ?
Skal en gjøre dette mener jeg en må ha oversikt over alt som kan skape elektromagnetisk aktivitet, i og rundt huset, slik som ledningsnett, elektriske apparater, høyspentlinjer osv. Ettersom det er vanskelig å vite hvordan alle disse faktorene påvirker målingene, mener jeg det blir vanskelig å komme fram til om eventuelt målte elektromagnetisk støy skyldes åndelig aktivitet.
Dagros skrev:Jeg har jo sett på TV at de "måler" åndelig energi som temperaturvingninger, som elektromagnetiske felt, og tar opp lyder mennesket ikke kan høre, +++, noe som da, iallfall for meg, sier at begrepet åndelig energi innlemmes i vitenskapen,[...]
Det du ser på TV er ikke vitenskap. Det er en gjeng folk som vil lage et spennende TV-program, og som bruker måleinstrumenter de gjerne ikke vet hvordan fungerer.
[...]og på en måte faktisk kan måles, og dermed, så er vitenskapen åpen for åndelig energi.
Vitenskapen har alltid vært åpen for at åndelig energi KAN påvises (vitenskapen er åpen for alt som kan påvises). Det er forskjellig fra at vitenskapen tror noe ER påvist.
Også kan vi jo si at om du er i et hus der det påstås å spøke. Så plukker du opp EMF-måleren fra lomma. (EMF = ElektroMagnetisk Felt(måler)), og ser om den nåla som står i ro midt på til vanlig, svinger noe, enten den ene eller andre veien. Da er det aktivitet i huset, og dette kan være et gjenferd. Dermed, så har vitenskapen et overtak på dette, iallfall ifølge dem selv, noe jeg mener blir feil. Men skal føle om et gjenferd er tilstede, ikke måle det
Du snakker om noe som ikke er vitenskap. De forsøker å fremtre vitenskaplig ved å bruke måleinstrumenter, men det gjør ikke fremgangsmåten deres eller konklusjonene deres vitenskaplige.
Betydningene av "vitenskap" er fint definert. Det er du som viser at du ikke har peil på hva vitenskap er.
Kan du please definere "vitenskap" da, rhonersen?
Vel, jeg har en anelse om hvavitenskap er, men har ikke noen eksakt definisjon på det, så om du, rhonersen kunne kommet med en presis definisjon, så skal jeg gi meg, men jeg for min del mener at viteskap er et vidt begrep uten noen spes. definisjon, er jo bare forskning og forsøk og slikt, noe som kan resultere i f. eks. biologi og fysikk og kjemi, så... Bring it on
Sant, Asbjørn, det hadde vært et spennende prosjekt
Jeg er enig i det
Dagros skrev:Kan du please definere "vitenskap" da, rhonersen?
Vel, jeg har en anelse om hvavitenskap er, men har ikke noen eksakt definisjon på det, så om du, rhonersen kunne kommet med en presis definisjon, så skal jeg gi meg, men jeg for min del mener at viteskap er et vidt begrep uten noen spes. definisjon, er jo bare forskning og forsøk og slikt, noe som kan resultere i f. eks. biologi og fysikk og kjemi, så... Bring it on
Er ikke vanskeligere enn å slå det opp, dagros. vitenskap:
1 metodisk innsamling, ordning og etterprøving av kunnskaper etter allment godkjente regler og krav (om intersubjektivitet, klarhet osv) formalv- / empirisk v- vitenskap som bygger på observasjoner / v- og teknikk / ofre seg for v-en
2 fagområde som er emne for *vitenskap (1) naturv-, samfunnsv-, språkv- / lage en hel v- av et lite spørsmål
Mer i-dybden informasjon om hva som er "allment godkjente regler og krav" finnes på wikipedia.
OK, men jeg mener fremdeles det ikke er konkret, det er så mange forgreininger at det blir litt diffust, dette ser vel du også?
Altså, vitenskapen skal jo øyensynlig inneholde "alt", slik som verden også gjør... men det er jo hull i det... Har ikke noe konkrete hull, men noen er det nok
Så kan vi jo også si det at om man skal definere vitenskap utover det som står skrevet, altså, vitenskap er noe utenom det normale, vitenskap skal inneholde alt, men noe som mangler, er da evt. det åndelige, "er Jorda hul" og slik spørsmål
Men uansett, "åndelig energi" er noe ukjent og diffust, sier vi, ikke sant?
Jeg orker ikke prøve igjen å definere "åndelig energi" og vitenskap, siden jeg overhodet ikke har peil
Åndelig energi er vel muligens den energien man bruker da man ikke er i en såkalt fysisk form som en matriell skapning.For uten en form av energi ville jo ikke noen av oss kansje eksistert.
åndelig energi kan kansje være det man kaller tanker,følesler,bevissthet mens det og kunne berøre den matrielle kroppen som bevegelser er den fysiske energien who knows . Bare en tanke en teori.
Kunne gjort det hvis du forteller meg hvordan..Kimbara. har ikke gjort det før... Laget link altså!
Gikk inn å forandret litt... henviste til wikipedia
Sjamanistisk konfirmasjon 2025 - En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen. En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund. Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge. Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud. Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom. Les mer her