Horus^ skrev:
1. Hva skjer med energien når den har utført ett arbeid?
Energien er potensialet til å utføre et arbeid. Energien kan vise seg som f.eks. kinetisk energi (bevegelse), og derfra gå over til å bli f.eks. varme. Energien forsvinner altså aldri, den kan bare gå over i andre former.
Nettop!
Energi endrer form, men forsvinner altså aldri. Så selv om vi dør, så forsvinner ikke energiene vi består av, men overføres til andre former. Ja, jeg veit at kroppen råtner og at det er omforming av energi, men jeg tviler på at tanker, følelser, eller bevissthet i seg selv råtner eller blir til en stein, selv om jeg ikke kan etterprøve teorien min her og nå. Dette er som sagt en teori fra min side, og ikke empiri, og det påstår jeg heller ikke. Men jeg er åpen for at faktisk ikke ting skal være så firkanta som mange skal prøve å få det til å være.
2. Du sier vi bruker fancy ord som er tatt ifra vitenskapen og ikke vet betydningene av dem, men hva kan du da f.eks si om ordet "psyke" og "psykologi"? og stammer de også ifra vitenskapen?
Ordet "psyke" stammer fra gresk, og er et ord for "selvet" - derfor er det brukt til å beskrive "selvet" og læren om dette i vitenskapen. De fleste fremmedord vi bruker i den vestlige verden stammer fra gresk eller latin.
Riktig!
Psyke er gresk, og betyr sjel, selv eller liv. Psykologi blir da læren om sjelen, eller selvet.
Igjen er jeg åpen for at det ligger noe mer bak psykologi, enn en kjøttklump med tanker som bare forsvinner av seg selv etter at man dør.
Men for all del, psykologien kommer aldri noen vei som vitenskap uten av man stiller spørsmål ved den. Det har den aldri gjort, og gjør det heller ikke i dag, selv om psykologien som vitenskap pr i dag bare har skrapt overflaten av hvordan den fungerer i teori og praksis.
Sitat:
3. Er vitenskapen fullstendig?
Nei, men som metode kan man generelt si at den er det. Det kommer selvsagt an på hvilket vitenskapelig område man tar for seg.
Nettop! Den er ikke fullstendig, derfor stiller man fortsatt spørsmål ved den og etterprøver den hele tiden, for at vår forståelse skal bli større.
Sitat:
4. Og ja, når ble forresten vitenskapen "oppfunnet"?
Den vitenskapelige metode ble først begynt utviklet på 1600-tallet.
Jeg spurte om når vitenskapen ble oppfunnet, ikke den
moderne vitenskapen ble oppfunnet. Vitenskap er også ett uttrykk uten copyright for fremskaffelse av objektiv kunnskap.
Men vi snakker tross alt på ett forum for paranormale fenomener og parapsykologi.
Så hvis man må ha vitenskapelig dokumentasjon for alt som blir sagt her inne, så er man så fastlåst som man kommer. Da er man jo på feil forum, eller?
You cannot teach a man anything; you can only help him find it within himself.
- Galileo Galilei