Fakta, teori & skepsisEnergi

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Re: Energi

Innlegg av zind »

Jeg tenker mye på hvordan jeg ordlegger meg og jeg ser helt klart manglene. Jeg ser også din intensjon om belyse dette, men hvis det skulle hatt noen effekt.. hvis DU hadde villet at det skulle ha noen effekt, så hadde du gått frem på en litt annen måte. Se hvor mange du har hisset på deg i denne tråden, og det er jo akkurat de du vil nå frem til!

Jeg kan ikke innrømme at ordet egentlig ikke har noe mening, for det er jo ikke sant. Det har både den meningen du vil at det ene og alene skal ha, men det har i løpet av tid også fått en annen betydning. Den har blitt forklart av flere tidligere i tråden. Og selv om jeg gjerne skulle brukt et annet ord, så har det liten hensikt å bruke et ord som ingen skjønner en dritt av likevel, jeg har ikke tenkt til å finne opp mitt eget språk.. Men chi eller qi kan jeg godt bruke i stedet for energi, i mange tilfeller i allefall, men noen ganger ender man bare opp med gode gamle energi.. enten du liker det eller ikke kimbara :)
Antall ord: 203
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

zind skrev:Jeg tenker mye på hvordan jeg ordlegger meg og jeg ser helt klart manglene. Jeg ser også din intensjon om belyse dette, men hvis det skulle hatt noen effekt.. hvis DU hadde villet at det skulle ha noen effekt, så hadde du gått frem på en litt annen måte. Se hvor mange du har hisset på deg i denne tråden, og det er jo akkurat de du vil nå frem til!
Hvis du leser igjennom tråden så ser du at jeg for det meste stiller spørsmål.
Jeg kan ikke innrømme at ordet egentlig ikke har noe mening, for det er jo ikke sant. Det har både den meningen du vil at det ene og alene skal ha, men det har i løpet av tid også fått en annen betydning. Den har blitt forklart av flere tidligere i tråden.
Nei, det er ikke blitt forklart. En forklaring innebærer at man faktisk forklarer noe - ikke bare kommer med noen diffuse utsagn.

-Hva er en melkekartong?

-Jo, det er, etter min mening da, noe cellulosebasert. Kanskje man kan putte noe oppi der - jeg vet ikke, du får gjøre deg dine egne erfaringer.

-Hvorfor bruker du ordet "melkekartong"? Kan du definere?

-Du må forstå at dette er noe man ikke bare kan forklare. Kartonger anvendes til mange formål. Noen har juice i kartonger - det er fakta!

-Ja, men det må da være en grunn til at du bruker ordet melkekartong?

-Nå er du vrang.
Og selv om jeg gjerne skulle brukt et annet ord, så har det liten hensikt å bruke et ord som ingen skjønner en dritt av likevel, jeg har ikke tenkt til å finne opp mitt eget språk.. Men chi eller qi kan jeg godt bruke i stedet for energi, i mange tilfeller i allefall, men noen ganger ender man bare opp med gode gamle energi.. enten du liker det eller ikke kimbara :)
Men sier ikke mangelen av definisjoner deg noe? Burde ikke den fraværende kunnskapen få alarmklokkene til å ringe?
Antall ord: 348
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 30 Jul 2007 14:29
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av jon blund »

Hvis du har en mission med å få det norske folk, eller vesten i sin helhet, til å bruke et annet ord enn "energi" når de snakker om åndelige ting så har du virkelig noe å jobbe med i årene fremover, Kimbara. Ser du ikke meningsløsheten med denne diskusjonen her?

En lærer på UiO mente at når det var snakk om det vitenskapelige så måtte man passe på å si enerGi. Mens hvis det var snakk om hverdagsbruken av ordet måtte man si enerSJi. Han var veldig fortvilet over misbruket av ordet, Som så mange vitenskapsmenn er. Men for meg virker det som en enorm sløsing av energi å bry seg om slike detaljer...
Antall ord: 116

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

jon blund skrev:Hvis du har en mission med å få det norske folk, eller vesten i sin helhet, til å bruke et annet ord enn "energi" når de snakker om åndelige ting så har du virkelig noe å jobbe med i årene fremover, Kimbara. Ser du ikke meningsløsheten med denne diskusjonen her?
Misjonen er å få folk til å tenke over hva de uttaler seg om og hva de sier.
En lærer på UiO mente at når det var snakk om det vitenskapelige så måtte man passe på å si enerGi. Mens hvis det var snakk om hverdagsbruken av ordet måtte man si enerSJi. Han var veldig fortvilet over misbruket av ordet, Som så mange vitenskapsmenn er. Men for meg virker det som en enorm sløsing av energi å bry seg om slike detaljer...
Ja, da er det jo bedre å spare denne energien på å ikke tenke så nøye etter ting. Alvorlig talt; hva jeg eller læreren på UiO bruker energi på burde da være revnende likegyldig for deg?

Du har ikke noe å tilføye til selve diskusjonen da? Hva mener du "åndelig energi" er?
Antall ord: 188
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

Kimbara skrev:Du har ikke noe å tilføye til selve diskusjonen da? Hva mener du "åndelig energi" er?
Jeg har sagt hva jeg mener det er før her...
Antall ord: 29

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

jon blund skrev: Jeg har sagt hva jeg mener det er før her...
Ja, beklager. Jeg glemte det i farten.
Energi er vel helst en vestlig oversettelse av det eldgamle universelle konseptet Qi, som direkte oversatt betyr pust eller gass på kinesisk. Qi er et begrep som viser til den kraft som gjennomstrømmer alt og gjør alt levende i mer eller mindre grad.

Og siden vi definerer energi som noe som skaper bevegelse og aktivitet, så er dette også nærliggende definisjonen på Qi.

Det finnes mange former for Qi. Så derfor sier vi også at det finnes mange former for energi siden dette er vår vestlige oversettelse.
Ok, så det er din formening om hvor bruken av ordet stammer fra. Men det forklarer ikke hva dette er. Jeg vet allerede hva definisjonen på den vitenskapelige termen "energi" er, og jeg ser du bruker den som en del av forklaringen på "Qi" - men det forklarer ikke dens påståtte fantastiske egenskaper.
Antall ord: 166
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

Kimbara skrev: - men det forklarer ikke dens påståtte fantastiske egenskaper.
søk på qigong på pubmed så begynner du å nærme deg noe...
Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

jon blund skrev:
Kimbara skrev: - men det forklarer ikke dens påståtte fantastiske egenskaper.
søk på qigong på pubmed så begynner du å nærme deg noe...
Dette forklarer heller ikke den "åndelige energiens" fantastiske egenskaper. Jeg leste om en del studier hvor qigong ble undersøkt. Man fant at slik terapi kan ha gunstig effekt, men det står ikke noe mer i detalj hvilke mekanismer som faktisk er i sving. Med det jeg kan om psykologi kan det virke som dette er rene psykologiske virkninger - i likhet med healing og bønn.
Antall ord: 95
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

Kimbara skrev:Dette forklarer heller ikke den "åndelige energiens" fantastiske egenskaper. Jeg leste om en del studier hvor qigong ble undersøkt. Man fant at slik terapi kan ha gunstig effekt, men det står ikke noe mer i detalj hvilke mekanismer som faktisk er i sving. Med det jeg kan om psykologi kan det virke som dette er rene psykologiske virkninger - i likhet med healing og bønn.
Ja, det kan virke sånn ja. Men det er ikke vitenskapelig fakta det heller.
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

jon blund skrev: Ja, det kan virke sånn ja. Men det er ikke vitenskapelig fakta det heller.
Placeboeffekten er vitenskapelig fakta, og denne står i veien for noen form for konklusjon ang. "åndelig energi" som helbredende middel inntil en god forklaring på dette kan gis. Det er nettopp det jeg forsøker å få frem her - forklaringen mangler, hvilket umuliggjør konklusjonen "åndelig energi".
Antall ord: 65
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

Kimbara skrev:
jon blund skrev: Ja, det kan virke sånn ja. Men det er ikke vitenskapelig fakta det heller.
Placeboeffekten er vitenskapelig fakta, og denne står i veien for noen form for konklusjon ang. "åndelig energi" som helbredende middel inntil en god forklaring på dette kan gis. Det er nettopp det jeg forsøker å få frem her - forklaringen mangler, hvilket umuliggjør konklusjonen "åndelig energi".
Kanskje du kan forklare oss nøyaktig hvilke mekanismer som styrer placeboeffekten slik at vi kan være helt sikre på at åndelig energi ikke kan være innblandet på noen som helst måte?

Og gjerne referer til hvilke studier som undersøker den nøyaktige mekanismen bak placeboeffekten.
Antall ord: 117

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av zind »

Kimbara skrev:
Nei, det er ikke blitt forklart. En forklaring innebærer at man faktisk forklarer noe - ikke bare kommer med noen diffuse utsagn.

-Hva er en melkekartong?

-Jo, det er, etter min mening da, noe cellulosebasert. Kanskje man kan putte noe oppi der - jeg vet ikke, du får gjøre deg dine egne erfaringer.

-Hvorfor bruker du ordet "melkekartong"? Kan du definere?

-Du må forstå at dette er noe man ikke bare kan forklare. Kartonger anvendes til mange formål. Noen har juice i kartonger - det er fakta!

-Ja, men det må da være en grunn til at du bruker ordet melkekartong?

-Nå er du vrang.
Men nå diskuterer vi ikke melkekartonger :D

Grunnen til at jeg bruker ordet energi er enkelt og greit fordi det har blitt brukt av så mange før meg, til det samme som jeg ønsker å sette ord på. Når stort sett alle bøker om healing, alternative behandlingsmetoder og teknikker benytter seg av begrepet energi, så er det naturlig at det blir det ordet man forholder seg til.

Men sier ikke mangelen av definisjoner deg noe? Burde ikke den fraværende kunnskapen få alarmklokkene til å ringe?
Mangelen på definisjon forteller meg at vi fortsatt har langt igjen når det gjelder ord og kommunikasjon. Erfaringene jeg har gjort meg har igjen ført til kunnskap, den kunnskapen har jeg uansett hva man velger å kalle det jeg har opplevd eller vært borti. Jeg har akseptert at språkets begrensinger gjør det vanskelig å skulle forklare det jeg har opplevd på en forståelig måte

Og jeg skjønner at det kan oppfattes som et svakt punkt hos oss troende når vi snakker om at det bare må erfares. Det er lett å angripe og vanskelig å forsvare. Og enda mer irriterende er det å skulle overbevise en som har hatt sterke "spirituelle opplevelser" (nok en gang, i mangel på bedre ord). Nettopp fordi disse menneskene har opplevd noe som de føler har gitt dem en nøkkel, et glimt av sannhet. Dine diskusjoner eller motbevisninger har liten hensikt på slike mennesker. De vet, og de vet at det må erfares. Fordi, ord er tross alt bare ord. Å jeg kan fortelle deg alle verdens ting om hvordan det er å se lyset eller en alien, men det vil aldri overbevise deg med mindre du opplever det selv. Slik bør det være med alle, men har du først sett et rødt eple så får man problemer med å holde på en illusjon om at alle epler er gule eller grønne.. Så hvis det står en fyr der å bruker en masse krefter på å fortelle deg at det ikke finnes røde epler, så vil du antageligvis bare la ham få lov til å tenke det om han det ikke er sjans for at han skifter mening likevel. Jeg regner med du ser poenget mitt, selv om jeg er dårlig på metaforer.
På samme måte som åndelig energi og vitenskapelig energi er forskjellige ting, så er boklært kunnskap og åndelig kunnskap forskjellige. Det ene kan man til dels lese seg til, det andre må erfares. Det blir mye kluss med ord dette, jeg er klar over det.

Og jeg kan godt prøve å si noe om hva jeg mener når jeg bruker ordet "energi" i en åndelig sammenheng. Både Jon Blund og Asbjørn har svart deg og gitt mange eksempler på hva man mener når man bruker ordet energi. Og iom at jeg skjønner du er en oppegående person, så tror jeg faktisk du skjønner hva ordet blir brukt til. Det er ingen av oss som tror som har vondt av å stille oss selv disse spørsmålene heller, for det blir forvirring oss imellom også. Og "negative" eller "gode energier" kan være så mangt, og blir brukt i alle mulige sammenhenger. Men felles for de fleste gangene det blir brukt er at man snakker om noe "mer", noe man senser/føler er der, men man som du så godt vet ikke har noen beviser for ennå. I dine øyne tillegger man kanskje noe mer verdi enn du mener det har når man gjør dette, mens for en troende snakker man om det som binder oss alle sammen og som vi alle tar, gir og deler av. Det er kanskje ikke så rart at man valgte ordet energi. For man snakker om noe som foranderlig, men som aldri slutter å eksistere. Man snakker om så dype ting som essensen av hva alt ER, derfor sier folk ting som "alt er bare energi". Man tar kroppens energibaner og meridianer, aura, healing og div under ett, og sier generelt at vi jobber med energier. Teit? Ja, i grunn, skal være enig med deg i det... :mozilla_undecided:
Antall ord: 806
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

jon blund skrev: Kanskje du kan forklare oss nøyaktig hvilke mekanismer som styrer placeboeffekten slik at vi kan være helt sikre på at åndelig energi ikke kan være innblandet på noen som helst måte?
Har jeg sagt at "åndelig energi" ikke er innblandet? Det jeg sier er at det kan ingen påstå så lenge man ikke klarer å forklare hva "åndelig energi" faktisk er.

Placeboeffekten fungerer ved at pasientens forventninger aktiverer områder av hjernen som f.eks. produserer opoider eller andre stoffer som har som egenskap å kontrollere fornemmelsen av smerte, humør, aktivering av immunsystem osv. Dette er påvist ved eksempelvis fMRI.
Fornemmelsen av å være syk styres i stor grad av hjernen, så en markant forbedring i form og funksjon kan oppnås ved bruk av placebo. Om pasienten gjøres oppmerksom på at han/hun har fått placebo ser man oftest at virkningen avtar.
Og gjerne referer til hvilke studier som undersøker den nøyaktige mekanismen bak placeboeffekten.
Jeg får bare si som deg; søk på placebo på pubmed, så begynner du å nærme deg noe.
Antall ord: 188
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

zind skrev: Mangelen på definisjon forteller meg at vi fortsatt har langt igjen når det gjelder ord og kommunikasjon.
Mangelen på definisjon kommer vel mer av at faktiske kunnskaper ikke foreligger. Det er vanskelig å formulere ens samlede erfaringer, for jeg tror at når en begynner å tenke etter finner man ut at det rett og slett ikke henger så godt sammen. Men man vil likevel fortsette å tro at det er sant - selv om man kanskje ikke skjønner hvorfor det er sant.

Det er nok dilemmaet mange står overfor når det gjelder denne saken.
Erfaringene jeg har gjort meg har igjen ført til kunnskap, den kunnskapen har jeg uansett hva man velger å kalle det jeg har opplevd eller vært borti. Jeg har akseptert at språkets begrensinger gjør det vanskelig å skulle forklare det jeg har opplevd på en forståelig måte

Og jeg skjønner at det kan oppfattes som et svakt punkt hos oss troende når vi snakker om at det bare må erfares. Det er lett å angripe og vanskelig å forsvare. Og enda mer irriterende er det å skulle overbevise en som har hatt sterke "spirituelle opplevelser" (nok en gang, i mangel på bedre ord). Nettopp fordi disse menneskene har opplevd noe som de føler har gitt dem en nøkkel, et glimt av sannhet.
Nettopp; de føler de har opplevd noe som gir dem en sannhet. Derfor velger de også å dele denne "sannheten" med sine medmennesker, og hjulene er i gang. Problemet oppstår jo når de får spørsmål om hvorfor de kaller det en sannhet. Ergo eksempelet jeg brukte med månen tidligere i tråden; man kan sterkt tro man vet, men det gjør det ikke nødvendigvis til en faktisk sannhet.
Dine diskusjoner eller motbevisninger har liten hensikt på slike mennesker. De vet, og de vet at det må erfares. Fordi, ord er tross alt bare ord. Å jeg kan fortelle deg alle verdens ting om hvordan det er å se lyset eller en alien, men det vil aldri overbevise deg med mindre du opplever det selv. Slik bør det være med alle, men har du først sett et rødt eple så får man problemer med å holde på en illusjon om at alle epler er gule eller grønne.. Så hvis det står en fyr der å bruker en masse krefter på å fortelle deg at det ikke finnes røde epler, så vil du antageligvis bare la ham få lov til å tenke det om han det ikke er sjans for at han skifter mening likevel. Jeg regner med du ser poenget mitt, selv om jeg er dårlig på metaforer.
Jeg forsøker ikke å motbevise eller overbevise om noe som helst - jeg forsøker å få dere til å tenke nærmere etter disse "sannhetene" deres. Hvilke faktorer gjør at det kanskje ikke er sannheter? Hvis det kun er basert på subjektive tolkninger og opplevelser av "noe" - hvordan kan det presenteres som sannhet? Kan det hende at ens egen dømmekraft faktisk ikke er perfekt?
På samme måte som åndelig energi og vitenskapelig energi er forskjellige ting, så er boklært kunnskap og åndelig kunnskap forskjellige. Det ene kan man til dels lese seg til, det andre må erfares. Det blir mye kluss med ord dette, jeg er klar over det.
Jeg forstår hva du mener, og jeg har hørt det utallige ganger før. Problemet er at de som mener å ha erfart slike "sannheter" ikke tenker over hva en faktisk sannhet må innebære før det kan kalles sannhet. Man kan spekulere og gruble så mye man vil over ting, men eksisterer ikke noe godt grunnlag for konklusjoner kan man heller ikke konkludere.

I mange tilfeller er det faktisk ikke slik at "åndelig kunnskap" kun må "erfares". Veldig ofte er det snakk om faktisk effekter. Disse effektene kan måles og testes.
Og jeg kan godt prøve å si noe om hva jeg mener når jeg bruker ordet "energi" i en åndelig sammenheng. Både Jon Blund og Asbjørn har svart deg og gitt mange eksempler på hva man mener når man bruker ordet energi. Og iom at jeg skjønner du er en oppegående person, så tror jeg faktisk du skjønner hva ordet blir brukt til.
Selvsagt; men det jeg er ute etter er en faktisk definisjon. Jeg mener å ha fått bevist poenget mitt ganske godt i denne tråden - det er faktisk ingen definisjon, og derfor heller ikke grunnlag for konklusjon.
Det er ingen av oss som tror som har vondt av å stille oss selv disse spørsmålene heller, for det blir forvirring oss imellom også.
Da lurer jeg på hvorfor jeg får pepper hver gang jeg stiller spørsmål. Er det slik at kun dere selv skal få lov til det?
Og "negative" eller "gode energier" kan være så mangt, og blir brukt i alle mulige sammenhenger. Men felles for de fleste gangene det blir brukt er at man snakker om noe "mer", noe man senser/føler er der, men man som du så godt vet ikke har noen beviser for ennå. I dine øyne tillegger man kanskje noe mer verdi enn du mener det har når man gjør dette, mens for en troende snakker man om det som binder oss alle sammen og som vi alle tar, gir og deler av. Det er kanskje ikke så rart at man valgte ordet energi. For man snakker om noe som foranderlig, men som aldri slutter å eksistere. Man snakker om så dype ting som essensen av hva alt ER, derfor sier folk ting som "alt er bare energi". Man tar kroppens energibaner og meridianer, aura, healing og div under ett, og sier generelt at vi jobber med energier. Teit? Ja, i grunn, skal være enig med deg i det... :mozilla_undecided:
Det er i og for seg teit, men det er også et resultat av at "dere" nok ikke skjønner helt hva dere selv prater om. Derfor oppstår det forvirring og frustrasjon når noen kommer valsende og stiller spørsmål.

Jeg tror jeg har fått frem det jeg ville si.
Antall ord: 1044
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av zind »

Men kjære deg, du må da selv skjønne hvorfor du får litt pepper. Det vil alltids være noen som provoseres bare av spørsmålene, men det har noe å si hva slags måte du spør og graver på også. Og om du i det hele tatt er interessert i svarene du får, eller om du kun er interessert i å påpeke at du har rett og at andre har feil. Jeg syntes man skal prøve å være litt ydmyk ovenfor at vi opplever verden forskjellig, men det er nå min mening...
Det er viktig å opplyse hverandre og dele det vi lærer, men vi må være forberedt på og villig til å godta at det finnes de som ikke lar seg overbevise. Da mener nå jeg at det er bedre taktikk å fremstå som litt ydmyk, hvis man faktisk har et reelt ønske om å meddele noe. Men jeg vet mange mener man kommer lenger med å provosere.. Det trenger ikke være negativt, men vil naturlig nok fremprovosere noen reaksjoner. Jeg syntes du til tider viser en arrogant holdning, og det syntes jeg er synd, nettopp fordi det er fint med noen som stiller de spørsmålene du stiller

Ja, hva er egentlig sannhet?
Dette har vært et stort filosofisk spørsmål lenge, skal vi diskutere dette må vi nesten vie det en egen tråd. Det er ikke småtteri du spør om heller!

Du får det til å høres ut som om konklusjonen er at "vi" egentlig ikke forstår hva vi selv snakker om. Så avslutter du med at du føler du har fått frem det du vil, hehe. Din lille luring ;)

Jeg tror vi begge har kommet til det punktet at vi har sagt det vi vil si,
og kanskje vi bare kan si oss enig om at vi er delvis uenig og delvis enig? :)
Antall ord: 322

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links