Jeg har inntil nå ikke møtt noen som har problemer med begrepet.Nei jeg syns ikke det, for bruken av dette ordet sier en del om de som bruker det. Kjenner de forståelsen av det? Vet de grunnen til at de selv bruker det?
Forvirring for hvem? Evne til å utføre arbeid sier du; ok sier jeg. Så får hver enkelt definere arbeid.Energi er energi. Det har allerede en definisjon. Energi er evnen til å utføre arbeid - punktum. Det er nøyaktig dette jeg mener med at denne ugjennomtenkte bruken av ordet bare evner å skape forvirring
Selvfølgelig har den egenskaper. Hvis det ligger et potensiale der, må det være noe som kan bli til noe annet, dermed har det iallefall den egenskapen.Energi er ikke en substans med egenskaper, det er enkelt og greit bare en beskrivelse av potensiel evne til å utføre arbeid.
Hvordan kan du hevde at det jeg sier er feil? Meg bekjent har du da virkelig ikke fasiten på hva energi er, dermed skulle du vært ydmyk nok til ikke å hevde at du har mer rett enn meg. Det vil jo i så fall være en logisk feilslutning.
Fordi du ikke kan forstå at jeg forstår hva energi er, er ikke at jeg ikke gjør det. Naturvitenskapen ytrer jo selv at de ikke vet hva det er: det heter "energi er ikke noe vi kan se eller ta på. Den er ikke et stoff i naturen som vi kan undersøke eller utforske". Du forlanger noe objektivt, så hvorfor godtar du energibegrpet i det hele tatt?Jeg kan hevde at du tar feil fordi du ikke forstår hva energi er. Jeg klandrer deg selvsagt ikke for det, for det er tungt stoff å sette seg inn i.
Det viktigste argumentet mot "åndelig energi" slik jeg ser det er at OM det faktisk var energi så kunne vi målt den. Så vidt det er meg bekjent har man ikke kunnet påvise noe slikt.
Tungt stoff å sette seg inn i? Ikke så veldig vanskelig egentlig
Joda det går an å henvende seg til en åndelig energi. Jeg svarte deg på utspillet ditt, mens du henger deg opp i detaljer, og argumenterer med pensum fra norsk og naturfag på allmennfaglig nivå.Det går ikke an å "henvende seg" til energi, da energi ikke er en entitet eller et medium.
Jeg syns ikke det er mye forlangt at man skal enes om de fakta vi kjenner.
Jøss, du får dette til å høres så nedverdigende ut. Selv om du ikke har hatt opplevelser av energi betyr ikke at de ikke finnes vettu.Personlige erfaringer dikterer ikke universelle sannheter selv om mange skulle ønske at det var slik. Som jeg påpekte overfor deg tidligere; jeg kan påstå at min erfaring er at månen er laget av ost fordi jeg "kjente" dette i en "åpenbaring" - men blir det mer sant av at jeg sier dette?
Når det gjelder ostepratet ditt så finnes det innenfor vitenskapelig metode en regel som sier at man må finne tilnærmet like fenomener for validitet ved sammenligning. Tror nok ikke sammenligningen din hadde blitt godkjent som sammenligning i denne sammenheng.
Hallo Det er du som lurer. At du ikke forstår er ikke mitt problem.Jeg er ikke ute etter å bli overbevist, jeg er ute etter å forstå hva som ligger bak konklusjonene dine. Slik du fremstiller det nå er jeg meget skuffet, og syns ikke det virker som du har noe å fare med i det hele tatt.
Etter det jeg kan se er det ikke det du gjør.Forøvrig er det nettopp å "jobbe selv" jeg driver med, men i stedet for å henvende meg til en transcendal "verden" søker jeg kunnskap i det som må betraktes som en objektiv virkelighet.
[/quoteDet kan forsåvidt være interessant å få vite hva du mener med å "jobbe selv"...
Kanskje det kommer tider i livet ditt hvor du skjønner hva jeg mener med det, eller kanskje det ikke gjør det. Frem til du evt gjør det skjønner ikke jeg at du gidder diskutere dette