ludoburgero skrev:Eivind S:
Jeg hører du sier det, og i og med at du har erfaring fra byggebransjen så stiller du godt med å argumentere for dette. Men jeg vil gjerne høre hvorfor du mener at bygningene falt naturlig.
Hvorfor de falt naturlig er belyst ett utall ganger her.. Hvorfor må vi trykke på repeatknappen hele tiden?
Kjapt spørsmål: Hvor mange etasjer var det igjen over området som ble truffet av flyene? Hvor mange hundretusener av tonn veide dette?
Betong har en egenvekt på 2,5-3 kg pr liter.
Stål har temmelig høye egenvekt. Varierer litt avhengig av kvalitet og type.
Ei 13mm gipsplate på 1,2x2,4 meter veier 30-40 kg.
Ei 15mm gipsplate som er godkjent for bruk på brannskillevegg veier omtrent 50 kg. Og på en brannvegg skal det da 2 lag på hver side av veggen.
Når man ser på hvor sykt mange pakker à 40 plater som går med på ett lite kontorlokale, så tør jeg ikke tenke på hvor mange titalls tusen tonn med gips det var i etasjene over treffpunktet.
Tenk deg når reisverket og bæringen over 5-6 etasjer blir redusert til "ingenting" pga både krasjet i seg selv (som tårnene faktisk sto imot). Brannisolasjonen på stålet ble jo revet vekk i krasjen. Man vet at stålet mister sin styrke allerede ved temperaturpåvirkninger rundt 500-600 grader, og brannen hadde flere tusen grader celsius og raste i flere timer.
En skjærebrenner som man kutter stål med har en temperatur på ca 1200-1500 grader.
Skulle gjerne sett det som hadde klart å holde oppe de hundretusener av tonnene av kompakt bygningsmasse som kom fallende. For hver etasje det rev med seg så påvirket det stålet mye lenger ned. Varmen fra brannene, vibrasjonene og støtene fra kollapsen påvirket stålet ganske langt nedover.
regner med du veit at lyd beveger seg raskere i stål enn i lufta?
ludoburgero skrev:Det kan selvfølgelig bare være spekulasjoner og/eller resonnering over det som skjedde.
Hva mener du kan ha forårsaket fallet slik det gjorde, og hva pulveriserte bygningene såpass?
Hva skjedde med WTC 7?
Har du noen gang vært med og slisset i betong med vinkelkutter, eller brukt piggmaskin på betong?
Ikke det nei.. Da gidder jeg ikke engang å prøve å forklare hvor mye støv det blir av å knuse selv små mengder betong.
WTC 7 ble truffet av ganske store mengder nedfall da tvillingtårnene falt, legg til brannene på betraktelig høyere temperatur enn du har i vedovnen din hjemme...