Asbjørn skrev:BA. skrev:Asbjørn skrev:Og så lurer man på hvorfor det er krig her i verden ?
Er dette hele responsen på disse innleggene hvor vi viser hvor feil du tar i dine sammenligninger og demonstrerer hvordan du forsøker å endre beskrivelsen av virkeligheten til å passe med ditt syn?
Nei, det er min kommentar på at dere faktisk ikke vil forstå hva det er jeg sikter til, men istedet forsøker av all energi å påstå "at jorda er flat !" - dere vil overhodet ikke akseptere at folk har opplevelser som vi ikke har en rasjonell forklaring på.
Ser du ikke at det er du selv som tviholder på at jorda er flat, mens vitenskapen faktisk finner argumenter for at det er unødvendig å påstå det?
Ikke engang når dere får gjentatte beskrivelser ikke fra en emn fra mange om dette, vil dere heller ikke akspetere at det faktisk kan være noe som faktisk skjer....
Vi har ikke fått ett eneste bevis, kun anekdoter.
Det skal bortforklares, og avskrives, like bastant som de som påstod at jorda VAR FLAT...
Les en ordbok og lær deg hva bortforklaring er. Vi bortforklarer ikke, slikt er det du som gjør. Bastantheten er det også stort sett de troende som står for, mens skeptikere i utgangspunktet er åpne for alle muligheter.
Det er pågrunn av at man ikke KAN akseptere at andre mennesker opplever noe som vitenskapen enda ikke har en rasjonell forklaring på.
Det er på grunn av at man vet at vitenskapen har gode forklaringer på nesten hva det skal være. Absolutt alle historier har naturlige forklaringsmuligheter som er bedre enn det overnaturlige, men noen av dem innebærer at mennesker kan lyve.
Dette bygger jeg bla.a. på egne erfaringer, som bla. a:
- sanndrøm - hvor jeg på forhånd HAR drømt ting som faktisk skjedde noen dager senere, hvor jeg i drømmen så på en situasjon , som i avisen 2-3 dager sendere viste et bildet tatt fra samme vinkel som drømmen viste...
Hvordan gikk du da fram for å eliminere muligheten av retrofitting?
- Plutselig tenkt på en person - og så etpar minutter senere møter akkurat denne personen ( skjer ofte )
Hvordan eliminerer du muligheten for at dette har en naturlig sammenheng? F.eks. at du tenkte på personen fordi situasjonen var slik at du forventet å se vedkommende der?
- plutselig vite ting som jeg i utgangspunktet ikke skal kunne vite , - for senere å få det bekreftet,
Her vil jeg spørre det samme spørsmålet igjen. Finnes det en mulighet for at detaljer i situasjonen kunne gi deg informasjonen uten at du var klar over det?
Dette kan du egentlig ikke svare nei på, fordi spørsmålet innebærer at dette var ubevisst, og dermed at du ikke kjenner til det.
med andre ord, ting som i ettertid viser seg å stemme med hva jeg "visste / fikk vite" på forhånd.
- og mange flere eksempler. Søk på sidene her, så ser dere...
Ja, vi ser at det finnes muligheter for at dette kan være helt naturlige og psykologiske prosesser.
Når da andre mennesker som også opplever de samme ting, forteller om sine opplevelser, og man gjenkjenner dette med hva man selv opplever, så sier det en at det "er noe rart her."
Mens du siler da ut de historiene som konkluderer med at det var paranormalt. Andre som kan fortelle tilsvarende historier, men konkluderer med helt ordinære fenomener overser du fullstendig.
Jeg er det jeg kaller en troende skeptiker, jeg VET at hjernen spiller en et puss fra tid til annen - hos noen ganske ofte.
og derfor er det mange opplevelser jeg avskriver som "tilfeldigheter / hjernens finurligheter".
Likevel er det situasjoner jeg ikke finner noe som helst forklaring på.
Tror du det da finnes andre som kunne funnet gode forklaringer, eller har du så stor tillit til dine egne evner og dømmekraft at ingen andre heller klarer å finne forklaringen hvis du må gi opp?
Det største problemet med slike evner, er nettopp at de somregel ikke kan gjentaes under kontrollerte former, kansje fordi det ikke har foregått forskning på rett måte.
Den forskningen som ikke har foregått på rett måte er den som konkluderer med at noe paranormalt har skjedd. Det eneste man har som skal kunne bekrefte slikt er rett og slett argument av uvitenhet.
Dette er noe som skeptikerene her på forumet ikke KAN forstå at faktisk skjer,
ELLER
At de er i en ekstrem benektelses status, fordi de opplever ting selv og ikke vil innrømme det for seg selv, enten bevisst eller ubevisst.
Skeptikerne her har såvidt jeg kan se fullstendig akseptert at mange har rare opplevelser, og skeptikerne forsøker å finne ut av hva opplevelsene kommer av. Forskjellen er at undersøkelsene er nødt til å gå dypere enn å se at her er det noe rart, det må være paranormalt.
At det blir krig ; jo, fordi de ekstreme skeptikere ikke vil akspetere at den andre kansje har noe å fare med likevel...
Isåfall bør du ikke ha noe problemer med å møte argumentene i en diskusjon. Hittil kommer du bare med en masse påstander og stråmenn uten å følge opp diskusjonene.
Og de som faktisk har opplevet ting som ikke kan forklares, vil ikke akseptere at påstanden fra skeptikerene om at det er fantasi og andre "tilfeldige" årsaker, - nettopp fordi deres opplevelser ikke kan forklares på den måten.
Å fortsette å diskutere om eller ikke om, er ingen vits, det blir bare krig av det.
Nå er det vel ikke dialog som pleier å føre til krig, men heller mangel på dialog.
Hvis vi begge skal sitte på hver vår tue og ruge på stråmennene vi danner om motparten er krigen og uforsonligheten mye større enn i en åpen dialog.
Fordi en skeptiker kan aldri overbevise en
-som har opplevet ting som en faktisk ikke finner noen rasjonell forklaring på,
om at det ikke er noen opplevelse . .
Og slikt har "aldri" en skeptiker forsøkt heller. Skeptikeren er bare uenig i konklusjonene.
En ting er å skulle forsøke å finne logiske forklaringer på hva som har skjedd,
en annen ting er å benekte at det faktisk skjer...
Mens noen forsøker å finne ut hva som egentlig skjer.
ludoburgero skrev:Sa jeg religiøs tro?
Nei, jeg sa tro. Kan man blande noe man er helt klar med?
Hvis jeg sier sitrus, så blander jeg ikke appelsiner og pærer.
Jeg sa tro. Tro, tro, tro.
Og igjen forsøker du å skape forvirring ved å balnde forskjellige former for tro. Den religiøse tro er ikke lik som den dagligdagse tro. Må jeg ta fram aviseksemplet igjen?
Eaglespirit skrev:Vitenskapen har jo funnet ut mye, men det som er sant i dag trenger ikke være sannhet i morgen
Det som er sannhet idag er også sannhet imorgen, men vitenskapens sannheter ligger i bevisene. Konklusjonene er ikke vitenskapelige sannheter, det er sannsynlige teorier.
Knokler man finner på Svalbard er sannhet, både idag og imorgen, men konklusjonen om at dette har vært en monsterøgle er en teori som kan endres med ny kunnskap.
"Sannhetene" om det paranormale er statisk. Spøkelser er det samme idag som det var for hundre år siden, selv om vi har funnet mye ny kunnskap som overflødiggjør disse "sannhetene"
Astarte skrev:Kan det da hende at det er noe i hjernen til "seere" som kan gjøre at de ser mer enn andre da? Noe vi ikke har funnet ut av enda?
Ja. F.eks. kan det være at de som sier de ser aura har en form for synestesi.
Eaglespirit skrev:En kan jo se på anna e. westerlund som donerte hjernen til vitenskapen. Lurer på hva de skal få ut av en død hjerne. Men har jo ikke hørt en døyt om det heller da.
Hjernen hennes er undersøkt og man har ikke funnet noe bemerkelsesverdig ved den.