Fakta, teori & skepsisEr vitenskapen den mest riktige fremgangsmåten?

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 12 Jan 2005 09:49
19
Blitt takket: 6 ganger

Re: Er vitenskapen den mest riktige fremgangsmåten?

Innlegg av BA. »

Metodisten skrev:Vi har flere ganger her inne slått fast att vi ikke diskuterer etter vitenskaplige kriterier.
Og så presteres det likevel å henvise til vitenskapelige og pseudovitenskapelige artikler.
Vi utvekksler erfaringer og meninger.
Og det diskuteres årsaker til disse.

Erfaringene og meningene trenger man ikke vitenskapelig grunnlag for, mens årsakene kan diskuteres med vitenskapelig bakgrunn.
Disse meningene og hypotesene er utenfor vitenskapens krav og standarer nesten hele tiden. Faktisk er ikke vitenskaplige kriterier en gang ønskelig, da de hele tiden viser att de ikke klarer og holde følge med de spitituelle plausible observasjoner.
At vitenskapelige kriterier ikke er ønskelig er jeg klar over, men det kan likevel være greit å fortelle overfor andre som leser mye av tullet her at det er tull og tøys, og at vitenskapen har full klarhet i hva det egentlig dreier seg om.
Faktisk burde det kansje opprettes en tråd for seg selv der vitenskaplige diskusjoner kunne finne sted.
Hehe, jeg ser ikke helt for meg dette.

Når jeg leser neste innlegg hvor man tydeligvis har misforstått fullstendig hva vitenskap er, skal jeg da svare i denne vitenskapstråden, som vedkommende tydeligvis ikke leser?
Antall ord: 195

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Kimbara skrev:
Metodisten skrev:Vi har flere ganger her inne slått fast att vi ikke diskuterer etter vitenskaplige kriterier.

Vi utvekksler erfaringer og meninger.

Disse meningene og hypotesene er utenfor vitenskapens krav og standarer nesten hele tiden. Faktisk er ikke vitenskaplige kriterier en gang ønskelig, da de hele tiden viser att de ikke klarer og holde følge med de spitituelle plausible observasjoner.

Faktisk burde det kansje opprettes en tråd for seg selv der vitenskaplige diskusjoner kunne finne sted.
Hvorfor skal "det paranormale" være fritatt for enhver kritisk tanke? Er det så fryktelig ille at noen påpeker ting som ikke passer inn med en eller annen form for fantasi eller tro? Skal folk virkelig kreve å få flyte rundt i sin egen virkelighet offentlig uten at noen skal få lov til å gripe inn og påpeke aspekter som gjør det lite troverdig - eller i noen tilfeller; synliggjøre galskapen?

Hvorfor denne trangen til å plaske rundt i ei suppe av overtro mens man høylytt proklamerer at logikk, fornuft og fakta ikke gjelder - at ens egen "visshet" er så mektig og sann at ingen skal våge å motsi den?
Kimbera da ?

1. Det paranormale hverken skal eller vill være fritatt for den kritiske tanke. Ei heller for de som vil drive bevisførsler og mere vitenskaplige tilnærmingsmåter.
Men det går ann og gå, og tygge tyggis samtidigt.

Det går ann og se på fenomener med åpne øyne og høre på hva faktisk folk sier. Det KAN jo være att det finnes ting i verden som enda ikke har fått sin vitenskaplige endelige forklaring til å trykke i skolebøkene.
Derfor vil folk som er spesiellt innteressert i disse rapporterte hendelsene og fenomenene diskutere dette seg i mellom med en forståelse som man ikke kan regne med folk som aldri har opplevd noe paranormalt selv har.
Det blir faktisk bare som om en gjeng folk som alle har sett det de mener er en krokodille i Nidelven samle seg og diskutere det, mens resten av verden sier det er umulig for en krokodille ville ville uansett dødd med en gang for det er for kaldt osv...Det bryr ikke folk seg om som faktisk har sett det.

Dessuten er det faktisk en sann historie for det var en galning som klekket krokodilleunger fra egg hjemme og satt en ung krokodille ut i Nidelven en sommer. Så det viste seg å være sant.

Att folk drar konklusjoner er jo beklagelig om de ikke har grunnlag for det. Men sånn har det blitt da på forumet att en må passe seg for hvordan en ordlegger seg.
Så la de "troende" ta seg ut, de har alle sikkert ulike grunner for å tro det de har sånn som en fanatiker som meg f.eks. Jeg har mine grunner-

Kimbera skriver :
" Hvorfor denne trangen til å plaske rundt i ei suppe av overtro mens man høylytt proklamerer at logikk, fornuft og fakta ikke gjelder - at ens egen "visshet" er så mektig og sann at ingen skal våge å motsi den?"

Hvem drar mest endelige konklusjoner egentlig. Kimbera sier jo att folk på forumet "plasker rundt i en suppe av overtro". Det betyr jo att Kimbera har fasitten. Jeg syns du/dere dømmer knallhardt. Att det er en del 13 åringer på forumet å sånt som henviser i hytt å pine og konkluderer får vi vel tåle syns jeg. Alle forstår jo hva som er vettugt og hva som er barnefakter.

Det kan faktisk hende att om noen år så finner en ut av att de var de galne folkene på para som hater fornuft, som faktisk hadde rett i mye av det de trodde på. I mellomtiden så gjelder "fakta" blandt de som har opplevd det samme. "Overtro" er ikke lenger overtro blandt de individer som har sett det som er overtro for andre. Det er vel logisk ?

Det blir jo ikke trykket i landets aviser det vi snakker om her, så litt takhøyde må det være. Syns ikke Kimbera skal miste nattesøvnen av den grunn.

1
Antall ord: 691

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Metodisten skrev: Det går ann og se på fenomener med åpne øyne og høre på hva faktisk folk sier. Det KAN jo være att det finnes ting i verden som enda ikke har fått sin vitenskaplige endelige forklaring til å trykke i skolebøkene.
Tror du at fordi jeg sier meg uenig i noe så har jeg hverken hørt eller forstått hva som er blitt sagt?

Det er selvsagt masse vi ennå ikke har noen vitenskapelig forklaring på, men det betyr ikke at anekdoter dermed blir mer sanne. Det er veldig lett å lure seg selv, og de fleste mennesker har ikke alltid kjennskap til faktorer som usannsynliggjør en åndelig dimensjon i opplevelser de måtte ha.
Derfor vil folk som er spesiellt innteressert i disse rapporterte hendelsene og fenomenene diskutere dette seg i mellom med en forståelse som man ikke kan regne med folk som aldri har opplevd noe paranormalt selv har.
Brems litt der. Hvem kan si at troende mennesker har opplevd noe paranormalt? De tror de har opplevd noe paranormalt fordi de selv ikke finner noen annen forklaring. Jeg har også opplevd ting jeg ikke har funnet noen umiddelbar forklaring på - men jeg går ikke rundt og proklamerer at jeg har vært ute for en paranormal opplevelse. Jeg går heller ikke i den fella at jeg lar andres eller egen fantasi diktere hva jeg skal anse som forklaring.
Det blir faktisk bare som om en gjeng folk som alle har sett det de mener er en krokodille i Nidelven samle seg og diskutere det, mens resten av verden sier det er umulig for en krokodille ville ville uansett dødd med en gang for det er for kaldt osv...Det bryr ikke folk seg om som faktisk har sett det.
Jeg skjønner poenget ditt, men det var en håpløs sammenlikning. Jeg vil heller si det slik:

En gruppe mennesker diskuterer et himmellegeme de har sett. Ved å bruke fantasi og noe de mener å ha lest eller hørt et eller annet sted kommer de frem til at det de så må ha vært en flygende tekanne.
Så kommer en person inn i lokalet og overhører diskusjonen, og blir litt forferdet over det han hører. Han forsøker å forklare gruppen at tekanner ikke er i stand til å fly, og at sannsynligheten derfor er svært lav for at det var en slik en de så.
Forsamlingen ønsker ikke å vite av denne kritikken, for de vet at de så en flygende tekanne. De kan jo ikke ta feil alle sammen! Andre som påstår ville ting kan fint ta feil - men ikke dem. De har da perfekt hukommelse og dømmekraft må vite.

De glemmer dog at de har hauset hverandre opp med anekdoter og tatt ibruk tvilsomme kilder når de skulle finne forklaringen.
Att folk drar konklusjoner er jo beklagelig om de ikke har grunnlag for det. Men sånn har det blitt da på forumet att en må passe seg for hvordan en ordlegger seg.
Så la de "troende" ta seg ut, de har alle sikkert ulike grunner for å tro det de har sånn som en fanatiker som meg f.eks. Jeg har mine grunner-
Nei, jeg personlig ønsker ikke å la ville påstander og påsminkede halvsannheter fare. Jeg føler sterkt for å si ifra, og det kommer jeg til å fortsette med. Jeg vet jeg aldri kan nå frem til mer enn noen ytterst få, men de få er absolutt verdt det.
Hvem drar mest endelige konklusjoner egentlig. Kimbera sier jo att folk på forumet "plasker rundt i en suppe av overtro". Det betyr jo att Kimbera har fasitten. Jeg syns du/dere dømmer knallhardt. Att det er en del 13 åringer på forumet å sånt som henviser i hytt å pine og konkluderer får vi vel tåle syns jeg. Alle forstår jo hva som er vettugt og hva som er barnefakter.
Jeg har ikke sagt at "alle på forumet" er slik.

Men det er mange, godt voksne mennesker for det meste, som er slik - selv om beskrivelsen min var en lett retorisk overdrivelse.

Jeg har sett det gang på gang; mennesker som er helt og holdent overbevist om diverse "evner" og fenomen. Det disse menneskene skriver, fanges opp av andre mennesker (gjerne yngre), som senere blir like overbevist. Om man tror på noe søker man opp informasjon som passer med ens tro, og dermed baller det på seg.
Det kan faktisk hende att om noen år så finner en ut av att de var de galne folkene på para som hater fornuft, som faktisk hadde rett i mye av det de trodde på. I mellomtiden så gjelder "fakta" blandt de som har opplevd det samme. "Overtro" er ikke lenger overtro blandt de individer som har sett det som er overtro for andre. Det er vel logisk ?
Om man i fremtiden finner ut at noe av det som snakker om her har elementer av sannhet i seg får vi bare vente og se på. Vi kan dog ikke la en eventuell fremtid diktere hva som er sannsynlig og logisk i dag (eller kanskje noen av våre evnerike medlemmer kan ta en titt inn i fremtiden og finne svaret?).
Det blir jo ikke trykket i landets aviser det vi snakker om her, så litt takhøyde må det være. Syns ikke Kimbera skal miste nattesøvnen av den grunn.
Jeg sover godt. Jeg klarer likevel ikke å se en slik skjødesløs omgang med begrepet "sannhet" blomstre fritt uten å forsøke å gjøre noe. Det syns jeg rett og slett bare du og andre her inne må finne dere i - akkurat som jeg må finne meg i alt mulig av religion og overtro i samfunnet ellers.
Antall ord: 973
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

I årtusener ble nordlys tolket som noe farlig, som avdøde sjeler, som guder som danset, osv.

Folk så dette, og opplevet lyset fra nordlyset, ene og alene fordi man kunne se.

Et menneske som var blind, ville ikke sett dette - og dermed forstått hva man snakket om.

En tilreisende som hadde hørt om nordlyset og kom nordafor i en periode uten nordlys, var der kansje i opptil flere måneder, uten å se nordlyset, ville etterhvert helle til den tanken at nordlyset - nei det er fri fantasi, og sikkert noe de der oppe finner på - da det ellers er lite å gjøre når man mangler dagslys.

Idag vet vi :
Nordlyset er avhengig av solflekkaktiviteten.
Nordlyset sees sjeldent eller aldri i den lyse årstid, da dagslyset overskygger lyset fra nordlyset.
(Men det er der likevel, det vet vi takket være nordlysforskningen.)
Videre , er det overskyet, vil man heller ikke kunne se nordlyset, derfor er det faktisk fullt mulig å være "nordafor" i månedsvis i den mørke årstid, UTEN å se fenomenet som faktisk eksisterer.

Siden man da har vært nordafor i månedsvis i den mørke årstid, - da folk påstår at de opplever nordlys, og ikke observert det, man har vært ute døgnet rundt, og de gangene man faktisk kunne sett himmelen og stjernene, så man hundrevis av stjerneskudd, refleksjoner fra satelitter, men nordlys ? Nei ikke en eneste gang.

Ergo den vitenskapelige konklusjon til disse observatørene er : Nordlys finnes ikke ! !
Etter x antall måneder, uten en eneste observasjon, må man fastslå at det ikke har inntruffet ettt eneste tilfelle av synlig nordlus for disse.

Konlusjonen er ; Nordlys finnes ikke.

Ps ; I nabobygda, hvor skydekket manglet ved vestavind, men kom med østavind, der hadde de sett nordlys i ukesvis i den samme periode...

Situasjoner der vitenskapen er sikre i sin sak, kan ofte komme emd uventede resultater :
http://www.tv2nyhetene.no/snop/article2411476.ece skrev:Apearten som bærer det latinske navnet Tarsius pumilus ble sist sett levende i 1921 da det ble tatt med til et museum. Forskermiljøet trodde at arten var utdødd før i 2000. Da drepte forskere et eksemplar ved et uhell da de skulle fange rotter. Først nå er det fanget levende eksemplar av arten.
At et fenomen ikke kan bevises ved gjentatte forsøk, ER IKKE ENSBETYDENDE med at det ikke finnes !

Dersom forutsetningene ikke er tilstede, vil ikke resultatet vise seg etter vitenskapens fasit.

Det vi kaller paranormale hendeler er i utgangspunktet svake, og bygger ofte på følelser og "intuisjon".
Selvfølgelig, det som er med å gjøre det hele enda værre å bevise, er at intuisjon - signaler man ikke er bevisst opphavet av, KAN også komme fra gamle minner, erfaringer, osv som er lagret i hjernen.

Vitenskapen vet nå at ca 80 % av universets masse er det man kaller svart materie.
Man VET IKKE hva dette er, man har ikke den minste anelse.
Man vet bare at det finnes, pågrunn av forskyvninger i lys, tygdekraft, og bakgrunnsstråling som ikke kan oppføre seg slik den gjør, UTEN at denne svarte materien er tilstede.

Man ser resultatet av "svart materie" , uten å vite hva det egentlig er.

Slik tror jeg det er med endel paranormale fenomen også, vi har å gjøre med noe vi ikke vet hva er.
Dette medfører seff, at de som opplever slike fenomen, ( og etter kritisk vurdering finner man ikke andre mulige årsaker til fenomenet ) skjønner at det eksisterer.
Akkurat som de som bor "nordafor" vet at nordlys eksisterer. Fordi man har sett og opplevet det sjæl.

Den som skulle sjekke dette, var på stedet til feil tid, og fikk derfor ingen bekreftelse.

Idag vet vitenskapen at nordlys finnes, nettopp fordi vi har utstyr som gjør at vi kan måle det, se det ( fra rommet ), osv.

Slik er det med endel paranormale fenomen, vi kan bare godta at de er der, fordi noen ser disse innimellom.

De som bor nær ekvator ser sjelden eller aldri nordlys, nettopp pågrunn av at de er på feil sted - forutsetningene er ikke tilstede.

SLik er det med mennesker og, noen mennesker har denne evnen å oppleve slike fenomener, andre ikke.

Som en fargeblind ikke kan se tall eller bokstaver i fargenprikkmønsteret
( http://www.altomsyn.no/test-synet-her/f ... hetstest-1 )
så vil heller ikke de som ikke er åpne for paranormale hendelser heller oppdage disse.

Slik "åpenhet" kan også være mentalt overstyrt, slik at man fra barnsben av har fått beskjeden" slutt å tull - dette er fantasi" - og dermed overstyrt denne "evnen".

Jeg vet ikke hva reelle paranormale fenomen kommer av, eller hvorfor, men jeg har mine tanker.
Se på f.ex den 6 sans ( jeg ser det på webtv ); her ser vi folk få frem resultater som ikke kan forklares med logikk, selv ex politidama er overveldet av resultatene.

Derfor ; Å konkludere med at ting ikke finnes, at det bare er fantasi, og ikke minst rakke ned på de som faktisk opplever ting,

Det er å være som vitenskapsmannen som ikke så nordlyset, eller de som påstod at spøkelsesapen var utryddet !

Sålenge vitenksapen fremdeles ikke vet alt i verden, skal man være forsiktig med å fordømme de som har andre oppfatninger !
Vitenskapen tror de vet omtrent 20% av hva som finnes i universet.
De mener sannsynligheten for liv andre steder er tilstede. men DE VET IKKE !

Et lite poeng ; mange ting vi tror er noe paranormalt, HAR sin naturlige forklaring, derfor vær kritisk, når man har fjernet de andre mulige forklaringene, og man likevel sitter igjen med noe uforklarlig, DA kan man spekulere !

Asbjørn
Antall ord: 954

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jente 27
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 21 Apr 2008 12:59
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: norge

Innlegg av jente 27 »

Metodisten og Asbjørn :

BRA SAGT! :lol: :mrgreen: :mozilla_cool:

du skrev akkurat mye at det jeg tenkte men ikke klarte å få ned på "papiret" til folka.

:sang
Sist redigert av jente 27 på 08 Mai 2009 12:28, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 25

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Ja, men det er da ingen som presser religion eller overtro på deg KIMBERA
. Kansje med unntak av om du har hatt besøk av Jehovas da ?
De som har en annen oppfattning og i deres øyne er "troende" må derimot ofte høre att de er overtroiske ( og dermed mellom linjene sagt, kansje ikke så smarte).
Jeg er enig med deg i skjødesløs bruk av ordet "sannhet", men kansje vi kan skrive litt av det av på kontoen for folk som ikke er så vant med å diskutere skriftelig ,eller ikke er så veldig gamle ?

Når folk tilbyr tjenester så er det alltid ett rødt flagg oppe, men sånn som jeg ser det må en bruke hodet å følge med, enten det er snekkertjenester det er snakk om eller noe helt annet.
Sist redigert av Metodisten på 08 Mai 2009 13:17, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 137

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Vi kan konkludere med at vi VET religion og overtro eksisterer
og at vi TROR at vi vet hva som separerer det fra vitenskap.

For ser man det slik, så er tross alt ingen av delene omfattende nok,
og uten hverandre kunne de aldri fungert som såkalte motparter.
Det at vi separerer dem fra hverandre, gjør at vi kan stole blindt på vitenskapens metoder, men ikke resultater. Og akkurat det er ingen bra ting. Selv om vitenskapen er et bra verktøy, så er det mange av dens tilhengere som glemmer at ting har et åndelig aspekt også.
Nettopp fordi de velger å se på disse som separerte... adskilte... et fragmentert syn.

Det som er litt synd er at hvis man forsøker å kombinere både det vitenskapelige og åndelige, så vil man ofte motta kritikk for å være pseudovitenskapelige eller for subjektive/synsende.

Og det er der det stanser: man velger en type trygghet å gå utifra.
Prøver ikke å gi slipp på det man allerede vet. Virkeligheten fungerer jo slik for oss som den viser seg, så da er jo alt på G... hvorfor ikke bare slå seg til ro og rette?

Noen finner Jesus og noen finner atomet. Og de lærer oss så masse.
Verken den ene eller den andre læren forteller meg spesielt mye om kjærlighet og hvordan den oppleves for meg, selv om begge parter på sin måte kan fortelle om Guds kjærlighet og hva som skjer med oss rent kjemisk når vi forelsker oss. Ingen av dem kan likevel forutsi hvordan det vil føles for meg, og ingen av dem er meg.
Noen kan høre en sang, men ingen kan høre den for meg. Noen kan smake en smak, men aldri forklare meg nøyaktig hvordan jeg vil oppleve den. Alt ender opp subjektivt.

Og så diskuterer vi det. Fordi vi bryr oss.
Men vil vi høre hva de andre har å fortelle oss?
Antall ord: 329
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jente 27
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av jente 27 »

Ludoburgero:

Så sant så sant :mrgreen:
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Asbjørn skrev:I årtusener ble nordlys tolket som noe farlig, som avdøde sjeler, som guder som danset, osv.

Folk så dette, og opplevet lyset fra nordlyset, ene og alene fordi man kunne se.

Et menneske som var blind, ville ikke sett dette - og dermed forstått hva man snakket om.
Men det ville hørt fortellingene.
En tilreisende som hadde hørt om nordlyset og kom nordafor i en periode uten nordlys, var der kansje i opptil flere måneder, uten å se nordlyset, ville etterhvert helle til den tanken at nordlyset - nei det er fri fantasi, og sikkert noe de der oppe finner på - da det ellers er lite å gjøre når man mangler dagslys.
Dette er ikke sammenlignbart med noe av hva vi diskuterer her.

Man avfeide ikke påstanden om nordlys like lite som man nå avfeier påstanden om drømmer, optiske fenomener osv. Man tok opplevelsene på alvor akkurat som vi også idag tar oppplevelsene på alvor. Man trodde ikke at lyset var noe bevis på sjeler, akkurat som man idag heller ikke tror drømmer er bevis på sjeler.
Idag vet vi :
Nordlyset sees sjeldent eller aldri i den lyse årstid, da dagslyset overskygger lyset fra nordlyset.
Videre , er det overskyet, vil man heller ikke kunne se nordlyset, derfor er det faktisk fullt mulig å være "nordafor" i månedsvis i den mørke årstid, UTEN å se fenomenet som faktisk eksisterer.
Altså har man brukt vitenskapelige metoder for å samle kunnskap, danne hypoteser, teste disse hypotesene og sitte igjen med gode teorier istedenfor å tviholde på gamle anekdoter om at nordlyset varslet død osv.
Siden man da har vært nordafor i månedsvis i den mørke årstid, - da folk påstår at de opplever nordlys, og ikke observert det, man har vært ute døgnet rundt, og de gangene man faktisk kunne sett himmelen og stjernene, så man hundrevis av stjerneskudd, refleksjoner fra satelitter, men nordlys ? Nei ikke en eneste gang.

Ergo den vitenskapelige konklusjon til disse observatørene er : Nordlys finnes ikke ! !
Etter x antall måneder, uten en eneste
observasjon, må man fastslå at det ikke har inntruffet ettt eneste tilfelle av synlig nordlus for disse.

Feil, det er ikke en vitenskapelig konklusjon. Den er logisk feil, fordi det kun beviser at det ikke var synlig nordlys akkurat der og akkurat da.
Ps ; I nabobygda, hvor skydekket manglet ved vestavind, men kom med østavind, der hadde de sett nordlys i ukesvis i den samme periode...
Og du mener disse da hadde bevis for at nordlyset var avdøde sjeler?
Situasjoner der vitenskapen er sikre i sin sak, kan ofte komme emd uventede resultater :
http://www.tv2nyhetene.no/snop/article2411476.ece skrev:Apearten som bærer det latinske navnet Tarsius pumilus ble sist sett levende i 1921 da det ble tatt med til et museum. Forskermiljøet trodde at arten var utdødd før i 2000. Da drepte forskere et eksemplar ved et uhell da de skulle fange rotter. Først nå er det fanget levende eksemplar av arten.
Hvilken del av "Forskermiljøet trodde" synes du indikerer at de var sikre i sin sak? Her ser du også eksempel på at forskermiljøet tar til seg ny kunnskap og umiddelbart korrigerer på sine teorier i motsetning til det "alternative" miljøet, som istedet skal "bevise" at forskerne tar feil.
At et fenomen ikke kan bevises ved gjentatte forsøk, ER IKKE ENSBETYDENDE med at det ikke finnes !
Hvilket gjør at det er de troende som står med fullstendig bevisbyrde. Det er ikke mulig å bevise negativt.
Dersom forutsetningene ikke er tilstede, vil ikke resultatet vise seg etter vitenskapens fasit.

Det vi kaller paranormale hendeler er i utgangspunktet svake, og bygger ofte på følelser og "intuisjon".
Selvfølgelig, det som er med å gjøre det hele enda værre å bevise, er at intuisjon - signaler man ikke er bevisst opphavet av, KAN også komme fra gamle minner, erfaringer, osv som er lagret i hjernen.
Eller at det mest sannsynlig kommer fra hjernen. :)
Vitenskapen vet nå at ca 80 % av universets masse er det man kaller svart materie.
Man vet bare at det finnes, pågrunn av forskyvninger i lys, tygdekraft, og bakgrunnsstråling som ikke kan oppføre seg slik den gjør, UTEN at denne svarte materien er tilstede.
Du tenker nok på mørk energi. Det utgjør omtrent 3/4 av universet, mens i underkant av 1/4 er mørk masse. Kun 4% er vanlig materie som vi kjenner det.

Slik tror jeg det er med endel paranormale fenomen også, vi har å gjøre med noe vi ikke vet hva er.
Dette medfører seff, at de som opplever slike fenomen, ( og etter kritisk vurdering finner man ikke andre mulige årsaker til fenomenet ) skjønner at det eksisterer.
Akkurat som de som bor "nordafor" vet at nordlys eksisterer. Fordi man har sett og opplevet det sjæl.

Den som skulle sjekke dette, var på stedet til feil tid, og fikk derfor ingen bekreftelse.
Forskjellen er at vi har brukt kunnskapen til å beregne masse i universet, og finner at det ikke går opp. Dermed vurderes slike ting som mørk materie og mørk energi. Slik det er idag ser det ut til at det får regnestykkene til å gå opp, og derfor ser det lovende ut med slike forklaringer, selv om det danner flere nye spørsmål.

Det paranormale får ikke noen regnestykker til å gå opp. Det finnes ikke regnestykker der det paranormale vil bidra til å finne noen løsning.
Idag vet vitenskapen at nordlys finnes, nettopp fordi vi har utstyr som gjør at vi kan måle det, se det ( fra rommet ), osv.

Slik er det med endel paranormale fenomen, vi kan bare godta at de er der, fordi noen ser disse innimellom.
Nei, vi vet ikke om noen ser de paranormale fenomenene, vi vet at de opplever noe, men de kan også som regel forklares mye enklere og bedre ved normale vanlige og kjente naturfenomener.
De som bor nær ekvator ser sjelden eller aldri nordlys, nettopp pågrunn av at de er på feil sted - forutsetningene er ikke tilstede.

SLik er det med mennesker og, noen mennesker har denne evnen å oppleve slike fenomener, andre ikke.
Og av og til opplever flere personer samme fenomen. Noen mener å ha opplevd noe paranormalt mens andre ikke mener det.
Kan det være at det hele var fullstendig naturlig, men at noens dømmekraft ikke var helt til å stole på?
Som en fargeblind ikke kan se tall eller bokstaver i fargenprikkmønsteret
( http://www.altomsyn.no/test-synet-her/f ... hetstest-1 )
så vil heller ikke de som ikke er åpne for paranormale hendelser heller oppdage disse.
Eller så vil de som ser fargene også se hva som foregår, mens den fargeblinde ikke ser sammenhengen, bare lager seg forstillinger om hvordan det henger sammen.
Slik "åpenhet" kan også være mentalt overstyrt, slik at man fra barnsben av har fått beskjeden" slutt å tull - dette er fantasi" - og dermed overstyrt denne "evnen".
Tja, kreative evner kan ganske raskt slukkes på slik måte. Det er neppe anbefalt, hverken av troende eller skeptikere.
Jeg vet ikke hva reelle paranormale fenomen kommer av, eller hvorfor, men jeg har mine tanker.
Se på f.ex den 6 sans ( jeg ser det på webtv ); her ser vi folk få frem resultater som ikke kan forklares med logikk, selv ex politidama er overveldet av resultatene.
Jeg vet ikke om reelle paranormale fenomener i det hele tatt finnes, men jeg ser ingen gode grunner til å tro det.
Derfor ; Å konkludere med at ting ikke finnes, at det bare er fantasi, og ikke minst rakke ned på de som faktisk opplever ting,

Det er å være som vitenskapsmannen som ikke så nordlyset, eller de som påstod at spøkelsesapen var utryddet !
Feil. For det første påstår ikke forskerne at det bare er fantasi, men at fantasi i en del tilfeller er årsak alene eller i kombinasjon med andre ting.

For det andre påsto ikke vitenskapsmannen at det ikke fantes nordlys, men at det sannsynligvis ikke var noe grunn til å tro det hadde med avdøde sjeler å gjøre.

For det tredje så jeg ikke forskerne påsto at apen var utdødd, men at de hadde trodd det, men straks aksepterte at den ikke var det likevel.
Sålenge vitenksapen fremdeles ikke vet alt i verden, skal man være forsiktig med å fordømme de som har andre oppfatninger !
Så lenge vitenskapen ikke vet alt, så vil noen bruke dette som bevis for hva de selv tror.

Dette er totalt feil tankegang. Argument av uvitenhet heter det, og betyr bare at man ikke har noe grunnlag for å tro, man bruker den kunnskapsløsheten man har til å argumentere for muligheter. Selv om ting er mulig, så behøver de absolutt ikke være sannsynlige.

Et lite poeng ; mange ting vi tror er noe paranormalt, HAR sin naturlige forklaring, derfor vær kritisk, når man har fjernet de andre mulige forklaringene, og man likevel sitter igjen med noe uforklarlig, DA kan man spekulere !
Hvorfor spekulere? Hvorfor kan man ikke akseptere at man ikke vet alt?
Antall ord: 1614

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Asbjørn skrev:I årtusener ble nordlys tolket som noe farlig, som avdøde sjeler, som guder som danset, osv.

Idag vet vi :

Etter x antall måneder, uten en eneste observasjon, må man fastslå at det ikke har inntruffet ettt eneste tilfelle av synlig nordlus for disse.

Det er ikke en vitenskapelig konklusjon. Man kan ikke bare observere et fravær og konkludere.
Forskere jobber ikke på den måten at de gir opp etter noen måneder med passiv iakttakelse. Man oppretter en forskningsstasjon. Man setter opp måleutstyr. Hvordan tror du man har funnet ut så mye om nordlyset?
http://www.tv2nyhetene.no/snop/article2411476.ece"]Apearten som bærer det latinske navnet Tarsius pumilus ble sist sett levende i 1921 da det ble tatt med til et museum. Forskermiljøet trodde at arten var utdødd før i 2000. Da drepte forskere et eksemplar ved et uhell da de skulle fange rotter. Først nå er det fanget levende eksemplar av arten.
Og hadde disse vært religiøst troende hadde de sørget for å kvitte seg med dette eksemplaret også, slik at det ikke skulle se ut som de tar feil. Men slik fungerer ikke vitenskapen. Der sier man "aiai, vi tok visst litt feil der", og lærer av det.
Det spørs hva det dreier seg om. Man har siden 70-tallet forsket grundig på "healing" og bønn f.eks. Ingen resultater taler i favør troen. Dette kan ikke sies å fullstendig avkrefte at "healing" og bønn fungerer - men det taler sterkt imot det.

Og la meg minne deg på at de fleste troende mennesker bruker som argument at troen deres ikke er motbevist, og at de derfor anser dette som et tegn på at den er sann (ofte er dette det eneste argumentet de har).
Så da får vel kanskje disse påstende troende forklare hva forutsetningene må være da? For det har seg nemlig slik at mange troende villig går med på å la seg teste, men når resultatet viser seg negativ for deres tro klager de over at "forutsetningene var feil" eller liknende.
Det blir som den klassiske "du får pengene til uka - jeg lover", når denne personen allerede har sagt dette ti ganger.

Det er det som er problemet med mange troende mennesker; de uttaler seg som om de har god peiling på det de tror på, men når dette testes er det plutselig diverse faktorer som gjør at resultatet ble negativt. Disse faktorene blir selvsagt aldri avklart, fordi DA er det plutselig vanskelig å si noe sikkert.

Forskjellen er dog at vitenskapsmenn ikke bruker fri fantasi og "intuisjon" for å proklamere hva denne sorte materien er. De konstanterer at den er der, og forsøker å finne ut hva den består av og hvilke konkrete egenskaper den har.

Noe slikt kan ikke sies om troende. De opplever noe, og konkluderer uten videre med hva det er - ofte uten å ta i betraktning de faktorer som senker sannsynligheten betraktelig for at det virkelig er det de konkluderer med. De som tar disse i betraktning avfeier det raskt fordi de mener at de selv umulig kan ta feil. Deres egen opplevelse MÅ være riktig - uansett hva for kunnskap som eksisterer om psyken og menneskelig atferd f.eks.
Jaha? Så de som f.eks. har testet om fjernhealing og bønn virker har "vært på feil sted til feil tid"? Vil de fortsette å være det om man ved hvert forsøk finner at healing og bønn ikke har effekt? For det er slik du argumenterer nå...

Vi kan godta at det finnes mennesker som tror de har opplevd noe "paranormalt", men vi trenger ikke godta forklaringene deres. Det er overhodet ikke hensiktsmessig å anse noe som "paranormalt" eller transcendalt.

Også vet vi at mange mennesker liker å anse seg selv som spesielle. Det føles godt å tro man har en evne som utmerker seg. Det føles derimot ikke godt å skulle medgi at man kanskje ikke har grunnlag nok til å være så sikker.
Likeledes blir evnen til kritisk tankegang svekket om man vokser opp i eller innfinner seg i miljøer som tror på et eller annet og oppfordrer til å svelge denne troen.
Hvilken rolle spiller det at en tidligere politikvinne blir "overveldet"? Og hvilken rolle spiller det at du personlig ikke klarer å forklare det med logikk? Det du driver med her er å motsi de menneskene som faktisk har mulige logiske forklaringer tilgjengelig - også bruker du samtidig som argument at noe "ikke kan forklares med logikk"...?
Derfor; Å konkludere med at ting ikke finnes, at det bare er fantasi, og ikke minst rakke ned på de som faktisk opplever ting,

Siden vi diskuterer dette her på forumet regner jeg med du må ha erfart det du klager over - hvem har konkludert med at noe ikke finnes (uten grunnlag), og hvem har rakket ned på de som "opplever ting"?
Disse som er av andre oppfatninger skal også være særdeles forsiktige med hvordan de uttaler seg. De er altfor ofte med på å spre "kunnskapen" sin i beste pseudovitenskapelige ånd.
Nei, de vet ikke. Akkurat som DU bør medgi at du ikke kan vite det du snakker så varmt om her på forumet fra tid til annen ang. "klarsynthet" o.l.
Hvorfor spekulere? Hvorfor ikke bare erkjenne at man ikke vet?
Antall ord: 1587
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Metodisten skrev:Ja, men det er da ingen som presser religion eller overtro på deg KIMBERA
. Kansje med unntak av om du har hatt besøk av Jehovas da ?
Jo, det er det. Jeg må leve i en verden gjennomsyret av overtro og religion. Jeg står i fare for å miste livet i terrorangrep pga. religion. Jeg må finne meg i at mennesker utnytter hverandre på det groveste både økonomisk og følelsesmessig pga. overtro. Jeg må se på at mine skattepenger brukes til religiøse og overtrobaserte formål. Jeg må holde ut forsøk på spredning av religiøs tro i det offentlige rom - høylytte mennesker på gaten, gatepredikanter, osv.

Men det dreier seg ikke bare om tro og religion. Det dreier seg om en generell korttenkthet og dårlig evne til kritisk tenking. Tro og religion er bare en del av en større sammenheng mentalt sett.
De som har en annen oppfattning og i deres øyne er "troende" må derimot ofte høre att de er overtroiske ( og dermed mellom linjene sagt, kansje ikke så smarte).
Tror man på spøkelser er man overtroisk. Tror man på healing er man overtroisk. Det er bare å konstantere fakta.
Og "ikke så smarte"? Vel...i mange tilfeller ser jeg at den mentale kapasiteten ikke brukes, men jeg ser også at lynende intelligente mennesker har en like dårlig holdning.
Jeg er enig med deg i skjødesløs bruk av ordet "sannhet", men kansje vi kan skrive litt av det av på kontoen for folk som ikke er så vant med å diskutere skriftelig ,eller ikke er så veldig gamle ?
Det kan vi godt - men da får disse ta det til seg når noen sier ifra.
Når folk tilbyr tjenester så er det alltid ett rødt flagg oppe, men sånn som jeg ser det må en bruke hodet å følge med, enten det er snekkertjenester det er snakk om eller noe helt annet.
Dessverre er det mange som ikke klarer dette av forskjellige årsaker. Da må man etter beste evne forsøke å indusere denne evnen.
Antall ord: 352
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
jente 27
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av jente 27 »

Kimbara:

ok så du er et offer du i verden som tror på ting og er overtroiske altså ja....

men hva med vi andre som tror på noe uansett hva da?. vi er jo like mye terrorrissert av de som ikke tror på noe.

hadde jeg sagt til psykologen at jeg ser og hører det å det, og opplever alt mulig rart osv så ville nok de hvite frakkene ha hentet meg !! heh klart det.....

men det må vi takle...og som jeg ...ehhh..bryr meg ikke om det. jeg liker å diskutere slikt med andre fordi man lærer av hverandre og man ser og hører andres opplevelser o.l uansett om dem tror eller ikke.

om man er religiøs, overtroisk eller ikke så har man mennsker som utnytter andre på det groveste uansett. samt at materialismen lligger godt rundt i verden....mange ting ja... griskhet, egoisme osv.... ingen er bedre enn noen.

interressant å diskutere med deg og alle andre :mrgreen:

:mozilla_cool:
Antall ord: 164

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

jente 27 skrev:Kimbara:

ok så du er et offer du i verden som tror på ting og er overtroiske altså ja....

men hva med vi andre som tror på noe uansett hva da?. vi er jo like mye terrorrissert av de som ikke tror på noe.
Jeg ville ikke kalle meg for noe "offer" (rent bortsett fra at jeg må betale for fortidens religiøse ugjerninger).

Hvordan mener du at dere troende blir "terrorisert" av ikke-troende?
om man er religiøs, overtroisk eller ikke så har man mennsker som utnytter andre på det groveste uansett.
Og derfor skal vi ikke være kritiske overfor overtro og religion?
samt at materialismen lligger godt rundt i verden....mange ting ja... griskhet, egoisme osv.... ingen er bedre enn noen.
Helt feil; det er forskjell på folk og deres kvaliteter. Jeg vil påstå Ghandi var et langt bedre menneske enn Hitler f.eks.
Antall ord: 152
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Og så lurer man på hvorfor det er krig her i verden ?
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
BA.
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av BA. »

Asbjørn skrev:Og så lurer man på hvorfor det er krig her i verden ?
Er dette hele responsen på disse innleggene hvor vi viser hvor feil du tar i dine sammenligninger og demonstrerer hvordan du forsøker å endre beskrivelsen av virkeligheten til å passe med ditt syn?
Antall ord: 47

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links