Jeg vet ikke hvem du sikter til her, men personlig har jeg god kjennskap til hva som rører seg på "den paranormale siden". Jeg vet også at det aller meste av dette er anekdoter.Metodisten skrev:Det virker nesten av og til som om enkelte har for lite forståelse for vitenskapen og hva den gjør og hvordan det virker.
Men det kan og virke som om enkelte er lite inneforstått om det som rører seg på den paranormale siden.
Jeg vet at man under den kalde krigen forsket på alt mulig rart hvis det potensielt kunne brukes som våpen eller til spionasje. Jeg tror ikke jeg har sett de samme dokumentarene som deg, for jeg er av den oppfatning at ingenting av denne forskningen førte noen vei, og at man anså prosjektene som regelrett tap av penger.Tro ikke att hver gang man har testet klarsyn telepati og annet att man har fått ett slumptreff resultat.
Hadde det vert sånn hadde jeg sikkert ikke hatt noen interesse for dette. Det er faktisk sant att det er mange eksempel på det motsatte. Det er ikke helt uten grunn att Amerikanere ig Russwere brukte millioner på og utvikkle metoder for remote viewing, telepati og andre rare ting, spesiellt under den kalde krigen. Jeg har og sett en drøss dokumetarer som viser ganske utrolige resultater med tester gjort i ettertid med slikt. Ingen skal klare og overbevise meg om att det finnes en masse "sfæriske", energibaserte fenomen som vi enda ikke har forstått men som ligger der og virker.
Det er anekdotisk. Husk at man kan sitte helt alene i et rom og likevel føle at noen ser på en. Den intuitive "sans" er gjerne veldig overdreven, da folk liker å tro de har en "velutviklet intuisjon". Dette forteller de gjerne om i etterkant av at "intuisjonen slo til" og etter sigende førte til et godt resultat. De glemmer dog alle de andre faktorene som spiller inn. Det kan være velutviklet persepsjon, tilfeldigheter, at man har lagt seg i selen og jobbet ekstra for å nå et mål, at man har trent opp evnen til å reagere hurtig, osv.Om 7 personer står og venter på bussen og du stirrer en av dem hardt i nakken bakfra, er det en stor sjanse for att denne personen snur seg. Hvorfor ? En kompis av meg som er blandt landets beste karateutøvere fortallte hvordan de trente opp disse intuitive evnene og så bedre resultater fra det.
Du må gjerne velge å anse det som underholdning, men fremgangsmåten var 100% vitenskapelig. Personene som deltok i forsøket mente de hadde evnen til å finne vann, og enkelte av disse baserte seg på dette i yrkessammenheng.Det med kasser og søkepinner på Tv....hvorfor skulle en person som kan kanalisere eller er medial av seg kunne finne vann med søkepinner ? Hvor er sammenhengen. Selfølgelig er sånn underholdning slumpmessig og man kan ikke dømme noe særlig ut av det. Litt kansje, men det er ikke vitenskaplig nei.
Selvfølgelig kom mange av dem med unnskyldninger på hvorfor ikke evnen funket -akkurat da-, akkurat slik du gjør nå.
Det var et godt eksempel på anekdotisk "bevisførsel". Man tenker gjerne at "Jeg har jo selv SETT det - derfor må det være sant. Jeg kan da ikke ta feil.".Dessuten har jeg sett gamle annleggsarbeidere stake ut vannrør før de graver opp gata, nettopp, med søkekvist.
Hadde derimot forsøket vist at søkepinner gir et langt bedre resultat enn rent slumptreff hadde nok du vært raskt ute med å bruke dette som bevisførsel for det du tror på.
Jeg kan ikke si jeg har kjennskap til at vitenskapsmenn har sagt og ment at jorden ikke er rund...Jeg vet dog at religiøs doktrine har ført til mye løgn av frykt for represalier.Vitenskapen er en grei for seg.
Den har krav til hvordan ting må kunne sjekkes. Kan ikke ting repeteres og måles kan de heller ikke bevises.Men tusen ting i historien har kommet snikende over lang tid før det blir slått fast av vitenskapen som viten.Oppfinn en medisin f.eks og se hvor mange år det går før de går god for den.Litt sånn tror jeg det er med disse paranormale fenomenene. Dessuten står vitenskapen på etablerte ben og etablerte oppfattelser. Aviker grunnprinsippene fra disse så må hele vitenskapens grunnideer forandres. Og det skjer ikke over natten. Bare husk hva pes de fikk de som sa jorden var rund, når vitenskapen visste bedre.
Men uansett er det det som er fint med vitenskapen - man sier seg aldri 100% fornøyd med et svar. Teorien blir gjenstand for kontinuerlig falsifisering helt til den kanskje bearbeides til en ny teori som er bedre og mer troverdig. Kanskje vil vi finne ut at noen påstander innenfor "det paranormale" er mer eller mindre korrekte. Det er det jeg forsøker å få frem her; at man ikke bør proklamere at vitenskapen ikke har rett eller mulighet til å finne ut av "transcendale" spørsmål.
Vi hadde også fått en totalt uforutsigbar verden hvor alle nye medisiner ble sluppet på markedet uten at man hadde kjennskap til bivirkninger. Det kunne rett og slett blitt fatalt. Én enkelt test er aldri avgjørende.Om du lager en tabelett mot influensa eller for den del en ikke kurerbar sykdom i mixmasteren på kjøkkenet ditt og jeg har denne sykommen og spiser tabeletten din. Da kan det skje følgende; jeg blir sykere, jeg dauer, jeg blir frisk. Ble jeg frisk over natten fra tabeletten din så visste kansje du og jeg mellom oss att den virket. Men vitenskapen ville ikke visst det. For de måtte teste og annalysere kansje i årevis før de kunne dra en sluttning.
Om mennesker typen Kimbera var litt mere vågale og mere åpne for fantastiske muligheter, tror jeg faktisk hun kunne få ett rikere liv.
Når det er sagt er vitenskapsmenn ofte meget kreative mennesker. Man må være det for å komme frem til ny viten. Man må være åpen for ethvert resultat, og prøve ut nye metoder.
I mellomtiden går millioner av mennesker og sprer løgner som de kan bruke til å utnytte andre mennesker med. Vi kan ikke bare godta alle mulige fantasifulle påstander og konklusjoner uten videre. Det er ille nok som det er med religion og okonomisk og følelsesmessig utnytting innenfor de forskjellige "alternative" miljøene.Litt sånn er det med dette paranormale. En del av oss kommer på ulike måter frem til hvordan det må være. Så må vi vente i 200 år før vitenskapen endelig erkjenner det.
Jeg har ikke tid til å vente på vitenskapen.