Drømmer, NDO & ut av kroppentranse/ut av kroppen..

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

tinus
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 01 Apr 2009 01:08
15

transe/ut av kroppen..

Innlegg av tinus »

Jeg har noen perioder når jeg har lagt meg for å sove som jeg tror at jeg på en måte havner i en slags transe mellom søvn og våken. Hodet er helt klart, men jeg er i ute av stand til å begvege kroppen og må "kjempe meg til å få kontroll over den"
Når jeg er i denne tilstanden kan jeg se ting med åpne øyne, feks en gammel mann i dress som holder på med ett eller annet. (har dukket opp andre personer også :? )
Hvis jeg ser ting med øynene igjen føles det som om det er styggen skjøl jeg ser i forskjellige former som driver gjøn med meg.

Jeg har også opplevd at det føles ut som jeg blir dratt "oppover" mot noe jeg ikke aner hva er siden jeg har klart å løsrive meg når jeg ikke tør mer.

Er det noen andre som har opplevd lignende eller kan skjønne hva dette kommer av..?
Antall ord: 167

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Titten Tei
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Jan 2009 19:37
15

Re: transe/ut av kroppen..

Innlegg av Titten Tei »

jeg har hatt lignende mange ganger, hvor man ikke er våken, men heller ikke sover.. det er skikkelig ekkelt! Jeg får helt panikk, kjemper og kjemper, kaster meg rundt, prøver å dra meg ut av senga, og åpne øynene med fingerene.. det er helt jævelig.. når jeg til slutt våkner opp, så ligger jeg i senga, ikke på badet eller noen andre steder, så det må nok være en drøm, selvom man føler man er helt våken og klar i hodet..!
Kan ikke forklare hvorfor sånt skjer, men er nok hjernen som spiller oss ett puss.. :)
når jeg kommer opp i sånne situasjoner nå, så prøver jeg å ikke få panikk, men ligge helt stille og heller tenke at det snart går over.. og tenke på posetive og koselige ting.. det hjelper meg :)
Antall ord: 146
*Mennesket er det eneste dyr som kan rødme. Og som har grunn til det...*

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Det høres ut som det er søvnparalyse. Veldig vanlig fenomen, og ikke noe å hverken være redd for eller anse som overnaturlig på noen måte.
Antall ord: 28
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppe på loftet...
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Amfelia »

Jeg opplever det selv i blandt
og det kan være utrolig ekkelt,
for å si det mildt.
Jeg går i transe, men opplever aldri en transe slik... ;)

Amfelia
Antall ord: 29
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ingvildbovass87
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Mar 2009 16:34
15

Innlegg av ingvildbovass87 »

Det kalles søvnparalyse. Kombineres ofte med et mareritt, derfor man kan se skremmende ting. men så vidt jeg vet er dette ganske vanlig.

Søvnparalyse, også kalt hypnagogia, er en tilstand med midlertidig lammelse av kroppen (paralyse) rett etter at en person våkner eller er i ferd med å falle i søvn.

Fysiologisk er tilstanden nært beslektet til paralysen som oppstår som en naturlig del av REM-søvn. Søvnparalyse oppstår når hjernen våkner fra en REM-tilstand, men kroppen fortsetter å være paralysert. Dette fører til at personen er lys våken, men er ute av stand til å røre seg. Personen kan også oppleve hallusinasjoner, så som om noe ukjent er tilstede i rommet. Personen kan også mistolke objekter i rommet til å være noe annet enn det de er.

Et fåtall kjenner begrepet søvnparalyse, noe som kan gjøre det til en veldig skremmende opplevelse all den tid man ikke vet hva det er.

Som oftest tolker pasienten søvnparalysen som et mareritt eller en drøm. Hallusinasjoner av uvirkelige gjenstander og skapninger i et ellers kjent soverom vil støtte denne konklusjonen.

Søvnparalyse oppstår under REM-søvn for å unngå at kroppen manifesterer bevegelser som oppleves i en drøm, for eksempel å unngå at man rører på føttene hvis man drømmer om å løpe.

-Wikipedia.
Antall ord: 235
Døden er ikke slutten, bare starten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
arcon
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Apr 2009 12:12
15

Innlegg av arcon »

Husker jeg så på et søvnprogram på Discovery for snart ett år siden.

Da var det en jente som ofte havnet i den tilstanden der. Men hun følte alltid at det var en jente som kom nærmere og nærmere henne, helt til hun satt seg på brystet hennes, hvor hun da ikke fikk puste.

tenk så ille det må være :/
Antall ord: 65

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
tinus
Nybegynner
Nybegynner
15

Innlegg av tinus »

Tusen takk for alle svar :P har vært veldig hjelpsomt :P
Antall ord: 10

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ingvildbovass87
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Mar 2009 16:34
15

Innlegg av ingvildbovass87 »

Angående det programmet på discoverey. Det er et kjent fenomen at noen setter seg på brystet ditt når en er i søvnparalyse. Er derfra begrepet mareritt kommer fra. Altså at man har en mare over brystet. Veldig interessant fenomen spør du meg ;)
Antall ord: 46
Døden er ikke slutten, bare starten

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
nagla
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 10 Apr 2009 20:48
15

Innlegg av nagla »

tinus skrev:Jeg har noen perioder når jeg har lagt meg for å sove som jeg tror at jeg på en måte havner i en slags transe mellom søvn og våken. Hodet er helt klart, men jeg er i ute av stand til å begvege kroppen og må "kjempe meg til å få kontroll over den"
Når jeg er i denne tilstanden kan jeg se ting med åpne øyne, feks en gammel mann i dress som holder på med ett eller annet. (har dukket opp andre personer også :? )
Hvis jeg ser ting med øynene igjen føles det som om det er styggen skjøl jeg ser i forskjellige former som driver gjøn med meg.

Jeg har også opplevd at det føles ut som jeg blir dratt "oppover" mot noe jeg ikke aner hva er siden jeg har klart å løsrive meg når jeg ikke tør mer.

Er det noen andre som har opplevd lignende eller kan skjønne hva dette kommer av..?
-------------------------------------------------------
Jeg har og opplevd lignende ! Det var når jeg bodde på en hybel, i starten merket jeg ingenting, men etter ett par mnd. følte jeg ting, merket at noen var i rommet med meg, ting falt ut av bokhyller pluss pluss . . men om natten hadde jeg noen rare "drømmer" jeg var våken, men klarte ikke å bevege meg, jeg satt fast ! jeg så alt i svart/hvit, og soverommet virket så gamelt, noen ganger lå jeg 1 meter over senge, jeg så kroppen min lå der nede, det var akkurat som om sjela mi var ute av kroppen ! sikkelig sprøtt !
Antall ord: 273

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
tinus
Nybegynner
Nybegynner
15

Innlegg av tinus »

jeg har nå fått ganske mange svar:) takk for det;) har også som deg hatt mange slike opplevelser! men som du ser ovenfor er dette helt normalt og ingenting og være redd for! så har prøvd å nyte det istedenfor! og fortelle vedkommende som tuller med meg og bare fortsette!! kan bli gøy i lengden;) hehe..!
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ms.hill
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 16 Jul 2008 16:21
16
Kjønn (valgfri): Jente

Innlegg av Ms.hill »

jeg har opplevd akuratt dt samme! ligger i senga og ikke kan røre deg, mens du ser uforklarlige ting.
.. det er søvn paralyse du får(at du ikke kan røre dg). Men når du ser en mann(jeg så en skygge av en mann), kan det være at u ser en ånd. jeg ble så plaget av dette, dt gikk over tre år 8-10Kl. så tilslutt fikk jg sove tabletter av legen, dt var så ille!
Men så kjente HELDIGVIS en venn av meg, en healer/klarsynt.. jg nølte i starten, fordi jg var ikke sikker på om dt var en ånd. Men så fikk jg hjelp. Han gikk rett til det stedet han mannen pleide å stå, og begynnte å "fjerne" han. Etter det har jg aldri hatt søvnparalyse med en MANN i..:P bare vanelig søvnparalyse, hvor man ikke kan røre seg.
Antall ord: 152
Ms. hill got skillz

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Grubla
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Nov 2006 23:19
18

Innlegg av Grubla »

Heisann alle sammen. Har vært medlem lenge, men det er bare å tilstå at jeg sjelden gidder å logge meg på når jeg er her....

Jeg har fra tid til annet hatt sånn "nesten-"UKO'er. Det vil si, jeg føler at jeg liksom "letter" fra senga. Men før det skjer noe særlig blir jeg så skrekkslagen at jeg bare WHAM liksom blir dradd ned igjen.

Her en formiddag skjedde det igjen, jeg var våken, men veldig avslappet. Sønnen min drev og lekte på stua, jeg hadde lagt meg litt fordi jeg skulle på nattevakt. Plutselig liksom føler jeg at armene og delvis overkroppen sakte flyter oppover. Jeg lå med øynene igjen, men tenkte: "Hvis jeg åpner øynene nå er jeg sikker på at armene likevel ligger ned langs siden på meg." Det stemte. Der lå jeg, i senga, vanlig på siden, men følte at jeg hadde armene og overkroppen liksom litt på skrå oppover. Det som var annerledes nå var at det ikke føltes skremmende. Jeg var jo våken følte jeg.

Annerledes i forhold til andre sine opplevelser er at når jeg opplever disse tingene er kroppen ikke paralysert. Jeg prøver å ligge helt stille, for liksom å synke på plass riktig igjen :-)...

Som vanlig kunne jeg dette nå også. Jeg lirket forsiktig på et par fingre for å se om det stemte at jeg kunne bevege dem, dro litt i teppet for å forstå at det var "virkelig".... mens jeg saaakte "sank" på plass igjen. Grunnen til at jeg ville ned igjen denne gangen var at jeg ikke var alene, hadde jo ungen her.

Alltid når jeg har opplevd dette, er det i situasjoner der jeg egentlig er utsovet (forøvrig veldig sjelden i seg selv), men bare vil ligge "litt til". Denne gangen hadde jeg sovet om natta, skulle bare prøve å sove litt "på forskudd".

Vel, dette var min opplevelse, har egentlig ikke noe spørsmål, hadde bare lyst til å dele den. Ser jo at de fleste opplever å være paralysert, men dette er altså ikke min opplevelse. Og så, ja, en heftig piping i ørene ja, det hadde jeg.
Antall ord: 365

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dunn
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 09 Feb 2009 22:28
15
Kjønn (valgfri): pirates wench!
Lokalisering: Hareid, Møre & Romsdal

Innlegg av Dunn »

Før var jeg veldig plaget med at når jeg la meg i senga og prøvde å bli trett nok til å sove, så føltes det som jeg ble dratt nedover. Jeg vet jeg var våken hele tiden og hadde åpne øyne for jeg fikk med meg alle lyder og evt bevegelser i rommet (f.eks mamma som kom inn for å se etter noe o.l) Det føltes som bare sjelen ble dratt nedover, men at jeg fortsatt opplevde alt via kroppen. En veldig rar følelse egentlig.

Etter jeg flyttet hjemmefra (3 år siden nå) har jeg ikke klart å sove en hel natt i den sengen (jeg fikk den med meg), så jeg sover på sofaen. De få gangene jeg har prøvd å sove i sengen har jeg fått tilbake følelsen av å bli dratt nedover, men 70-80% av gangene jeg sover på sofaen får jeg en annen følelse.

Da også er jeg helt våken, men det varierer om øynene er lukket eller ikke. Jeg føler at noen er i rommet med meg og fester på meg noe som ligner på sånne flyteballer som ofte er festet til robåter (husker ikke hva det heter). Jeg kan også føle hvordan de "ballene" føles mot huden, men det føles ikke som noe jeg har holdt/kjent før. I tillegg er de ekstremt tunge, så jeg blir på en måte trykt nedover (i motsetning til dradd neover, som før i tiden).
"Ballene" er lenket fast til hender og føtter, og en stor klosse av samme typen ligger på brystkassen min, så jeg har problemer med å trekke pusten skikkelig også.

Når dette skjer hadde jeg veldig vanskelig for å bevege meg i alt fra 5 minutt til 3 timer, men jeg har lært meg å rive meg løs fra den følelsen etter kort tid nå.

Jeg aner ikke hva det er for noe.

Om noen har en ide om hva det kan være, vil jeg gjerne vite.
Antall ord: 345
Normal people scare me

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

Dunn skrev: Om noen har en ide om hva det kan være, vil jeg gjerne vite.
Det du beskriver er rett og slett selvpåførte hallusinasjoner. Det er vanskelig å forklare hvorfor slike oppstår, men det blir forsterket av at du hele tiden fokuserer på dette.

Jeg har selv lekt med slike hallusinasjoner, og har funnet at jeg kan styre det som jeg selv vil. Forsøk å "visualiser" at du synker, svever, snurrer rundt, krymper, vokser, osv. - kanskje du finner det interessant. Jeg vil tro at du ved å bli klar over at det bare er hjernen som spiller deg et puss vil klare å rive deg løs fra følelsen av å være "fanget".
Antall ord: 116
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links