Er det noen som har copyright på dette ordet?
Jeg bare lurer, for kunne tenke meg å bruke dette ordet ei gang.
OM jeg skulle brukt det, så er det jo jævla greit å vite om jeg bryter noen lover ved å bruke det uten å spørre en eller annen guru som sitter i et eller annet palass og ruger på retten til å bruke dette ordet
Bare ren nysgjerrighet, egentlig, da..
Det samme med "The Butterfly Effect", som det da ville blitt oversatt til på engelsk, om ikke en eller annen smart oversetter lager et nytt ord, da, som ser helt forjævlig ut, og det mister totalt meninga, men det er vel ikke til å unngå
IKKE hensikt å fornærme noen, er bare greit å vite
"Sommerfugleffekten" er jo nesten et paranormalt fenomen, da, om man ser litt stort på det, ikke sant?
Fakta, teori & skepsis ⇒ Sommerfugleffekten
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Jan 2005 09:49
- 19
- Blitt takket: 6 ganger
Re: Sommerfugleffekten
Nei, du kan bruke ordet så mye du vil, men det har fått en spesiell betydning etter at meteorologen Edward Lorenz brukte det i sitt forklaringsmodell.
Hva du mener med at det har en paranormal betydning vet jeg ikke, men jeg ser ikke noe paranormalt ved dette, heller tvert imot.
Små detaljer man ikke er klar over kan få betydning på uventede måter. F.eks. slik at man tror det er noe paranormalt, mens det egentlig er uoppdagede detaljer som er årsaken.
Hva du mener med at det har en paranormal betydning vet jeg ikke, men jeg ser ikke noe paranormalt ved dette, heller tvert imot.
Små detaljer man ikke er klar over kan få betydning på uventede måter. F.eks. slik at man tror det er noe paranormalt, mens det egentlig er uoppdagede detaljer som er årsaken.
Antall ord: 84
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
Verifisert
- ADMIN
- Startet: 05 Apr 2005 01:39
- 19
- Kjønn (valgfri): *U*
- Lokalisering: Florø
- Har takket: 1431 ganger
- Blitt takket: 1724 ganger
- Kjønn:
Sommerfugleffekten er ikke noe beskyttet ord som sådan, men heller et begrep.
Det samme med 2the butterfly effekt" .
Begrepet bygger på teorien om at en sommerfugls vingeslag en fin varm sommerdag, foreksempel på stranda her hjemme, etterhvert vil kunne forårsake orkan i stillehavet, for eksempel. Kansje et halvt til ett år senere.
omtrent som når det går et snøras, det begynner gjerne med en liten snøball, og ender med et kjempestort ras....
A
Det samme med 2the butterfly effekt" .
Begrepet bygger på teorien om at en sommerfugls vingeslag en fin varm sommerdag, foreksempel på stranda her hjemme, etterhvert vil kunne forårsake orkan i stillehavet, for eksempel. Kansje et halvt til ett år senere.
omtrent som når det går et snøras, det begynner gjerne med en liten snøball, og ender med et kjempestort ras....
A
Antall ord: 79
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Er det ikke litt fascinerende at vi klarer å få ting til å henge sammen så bra, og at vi klarer å temme livet i de retningene vi vil ha det, når Sommerfugleffekten - disse små tingene vi ikke alltid er klar over faktisk påvirker verden rundt oss?
Eller er det det at vi tror vi har så god kontroll, mens disse små tingene egentlig også har ført oss på god vei - og så tror vi at vi har kommet oss dit vi er på egen fri vilje?
Jeg vil tro at det enten ikke finnes tilfeldigheter i det hele tatt, eller at alt bare er et kaos som er temmelig. Finnes skjebnen, er våre liv forutbestemt, er det skrevet i stjernene?
Når vi ser på underliggende prinsipper, så er det alltid noe større enn oss selv som styrer mye.
Kanskje ikke alt? Men mye. Våre humør er preget av hvordan verden rundt oss er, alt ifra været til hvor godt vi sov inatt til hvordan vi forbereder oss på morgendagen, til hva vi spiser og ikke minst hvordan vi reflekterer over det vi opplever, hvordan vi reagerer og tar ting inn - og hvordan vi igjen tar tingene ut.
Synes Sommerfugleffekten er et fint prinsipp som setter fingeren på det faktum at vi ikke har full kontroll over våre liv, og at vi noen ganger kan stoppe opp og lytte til de små tingene rundt oss.
Eller er det det at vi tror vi har så god kontroll, mens disse små tingene egentlig også har ført oss på god vei - og så tror vi at vi har kommet oss dit vi er på egen fri vilje?
Jeg vil tro at det enten ikke finnes tilfeldigheter i det hele tatt, eller at alt bare er et kaos som er temmelig. Finnes skjebnen, er våre liv forutbestemt, er det skrevet i stjernene?
Når vi ser på underliggende prinsipper, så er det alltid noe større enn oss selv som styrer mye.
Kanskje ikke alt? Men mye. Våre humør er preget av hvordan verden rundt oss er, alt ifra været til hvor godt vi sov inatt til hvordan vi forbereder oss på morgendagen, til hva vi spiser og ikke minst hvordan vi reflekterer over det vi opplever, hvordan vi reagerer og tar ting inn - og hvordan vi igjen tar tingene ut.
Synes Sommerfugleffekten er et fint prinsipp som setter fingeren på det faktum at vi ikke har full kontroll over våre liv, og at vi noen ganger kan stoppe opp og lytte til de små tingene rundt oss.
Antall ord: 242
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
OK
Jeg nevnte at det kanskje er paranormalt pga. det at jeg TROR at det med at små faktorer kan utgjøre store forskjeller, at det i enkelte tilfeller kunne være paranormalt
F. eks. at en som blir brått drept i en krig eller ei ulykke, blir igjen på Jorda for å gjøre ferdig sakene sine, samtidig som en som da sovner stille inn, ikke blir igjen på Jorda. Om man ser litt utradisjonelt på dette, så KAN det jo være sommerfugleffekta som slår inn der
Jeg nevnte at det kanskje er paranormalt pga. det at jeg TROR at det med at små faktorer kan utgjøre store forskjeller, at det i enkelte tilfeller kunne være paranormalt
F. eks. at en som blir brått drept i en krig eller ei ulykke, blir igjen på Jorda for å gjøre ferdig sakene sine, samtidig som en som da sovner stille inn, ikke blir igjen på Jorda. Om man ser litt utradisjonelt på dette, så KAN det jo være sommerfugleffekta som slår inn der
Antall ord: 90
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 12 Jan 2005 09:49
- 19
- Blitt takket: 6 ganger
En del av intelligensen går også ut på å håndtere nye situasjoner. En robot kan programmeres til å følge en spesiell rute, og dette vil den gjøre perfekt. Hvis den ikke er spesielt programmert til å håndtere hindringer, vil den ikke komme seg forbi hindringer i ruten sin. Med intelligens kan vi løse hindringen, og vi passerer og kommer til målet likevel.ludoburgero skrev:Er det ikke litt fascinerende at vi klarer å få ting til å henge sammen så bra, og at vi klarer å temme livet i de retningene vi vil ha det, når Sommerfugleffekten - disse små tingene vi ikke alltid er klar over faktisk påvirker verden rundt oss?
Vi påvirkes alltid av våre omgivelser, og vi innretter oss etter det. Jeg ser ikke helt relevansen til sommerfugleffekten, for det handler om små bagateller vi ikke kjenner til, men som gir konsekvenser, som igjen gir nye konsekvenser, som gir konsekvenser som vil påvirke oss.
På et tidspunkt vil det være merkbare påvirkninger som vi forholder oss til og tilpasser våre handlinger til det.
Hvis vi går til bunn i sakene, så kan det nok være at det ikke finnes tilfeldigheter fordi alt er en konsekvens av tidligere reaksjoner. Likevel hvis vi så går enda dypere, til kvantefysikken, så ser vi igjen mulighet for at det kan være tilfeldigheter som starter sommerfugleffekten.Jeg vil tro at det enten ikke finnes tilfeldigheter i det hele tatt, eller at alt bare er et kaos som er temmelig.
Jeg ser ikke helt relevansen til sommerfugleffekten, men vi påvirkes hele tiden av utenforstående ting og mennesker, og må tilpasse oss til det, hvis det er dette du mener.Synes Sommerfugleffekten er et fint prinsipp som setter fingeren på det faktum at vi ikke har full kontroll over våre liv, og at vi noen ganger kan stoppe opp og lytte til de små tingene rundt oss.
Når du forutsetter det paranormale, så vil nok også sommerfugleffekten være en del av det paranormale.Dagros skrev:OK
Slik jeg ser det er derimot sommerfugleffekten en forklaring som i stor grad kan erstatte troen på det paranormale. Hvis vi følger alle mulige påvirkninger bakover i tid, så vil vi nok finne naturlige årsaker til alt det som oppfattes som paranormalt.
Antall ord: 523
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
"The butterfly effect" er en forklaringmodell som blir brukt en del i Kaos-Teori, for å beskrive ringvirkninger av en så liten vibrasjon, men kan gi uventede katastrofale følger som for eksempel en STORM på andre siden av kloden.Dagros skrev:Er det noen som har copyright på dette ordet?
Jeg bare lurer, for kunne tenke meg å bruke dette ordet ei gang.
OM jeg skulle brukt det, så er det jo jævla greit å vite om jeg bryter noen lover ved å bruke det uten å spørre en eller annen guru som sitter i et eller annet palass og ruger på retten til å bruke dette ordet
Bare ren nysgjerrighet, egentlig, da..
Det samme med "The Butterfly Effect", som det da ville blitt oversatt til på engelsk, om ikke en eller annen smart oversetter lager et nytt ord, da, som ser helt forjævlig ut, og det mister totalt meninga, men det er vel ikke til å unngå
IKKE hensikt å fornærme noen, er bare greit å vite
"Sommerfugleffekten" er jo nesten et paranormalt fenomen, da, om man ser litt stort på det, ikke sant?
Uansett intressant
Antall ord: 183
Hide post links |
Ja, er detMoonstone skrev:Uansett intressant
Jeg tenkte bare at det er greit å vite om "The Butterfly Effect", siden jeg leste litt om det, og blei interresert i å vite mer om det
Så om dere veit noe utover dette, er det bare å skrive
Ja, det kalles også "Kaos-kontroll"
Antall ord: 50
Hide post links |