Fakta, teori & skepsis ⇒ Kan Kristne & Muslimer tro på det paranormale?
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Nybegynner
- Startet: 08 Mai 2007 18:38
- 17
- Kjønn (valgfri): Mann
- Lokalisering: Norge
Kan Kristne & Muslimer tro på det paranormale?
Er det egentlig en motsetning det å være religiøs og være veldig interessert i paranormale fenomener?
Jeg spør slik at jeg kan lære litt av diskusjonen!
Vennlig hilsen til alle dere fra meg!
Antall ord: 37
Sånn er det bare..
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Mar 2007 11:02
- 17
- Kjønn (valgfri): satyriasis
- Blitt takket: 11 ganger
Re: Kan Kristne & Muslimer tro på det paranormale?
Religiøse mennesker tror på det paranormale, og de som tror på det paranormale er veldig ofte religiøse.Kaffemann skrev:Er det egentlig en motsetning det å være religiøs og være veldig interessert i paranormale fenomener?
Engler, profetier, demoner, helbredelse - dette er alle overnaturlige fenomen. Eneste forskjellen er at de som vi kaller religiøse har et mer åpenbart system på dette.
Men det er faktisk slik at de som sverger til healing, åndeutdrivelse og andre slike overnaturlige elementer også er å betrakte som religiøse pr. definisjon. Det er et system der også, hvor "lærdommen" formidles videre som om det var vedtatte sannheter - akkurat som innen f.eks. kristendommen.
Håper det gav deg litt mer klarhet
Antall ord: 133
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert
-Dilbert
Hide post links |
Er det ikke akkurat det de gjør da?
Antall ord: 9
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Selvsagt finnes det ingen motsetning i dette, og samtidig er det selvsagt at det ikke har noen relevans. Jeg mener at det er menneskenes nysgjerrighet som gjør dem interesserte.Kaffemann skrev:Er det egentlig en motsetning det å være religiøs og være veldig interessert i paranormale fenomener?
Slik som at du ser at de som bryr seg mest om andre mennesker ofte er mest opptatt av sladder. Dette forklarer gjerne sammenhengen mellom kvinner og Se-og-Hør-lesning.
Kvinner er mer emosjonelle enn menn.
Menn vil ofte være mer kritiske og analytiske og forsøke å relatere saker til noe mer objektivt, saksorientert. Derfor snakker også kvinner mer dritt om hverandre.
Sånn sett kan man grovt bruke fordommene sine her inne til å konstatere at
-menn her på forumet oftest vil være skeptikere
-kvinner her på forumet vil oftest være troende
Og i bunn og grunn finnes det ingen motsetning mellom å være troende eller skeptiker heller.
Hvis man derimot stempler seg selv som det ene eller det andre og forsøker å være noe man ikke er, vil man kunne utnytte andre til å utfylle seg selv. Og vice versa, man vil bli utnyttet av andre fordi man later som om man er bedre enn det man er, selv om man egentlig bare blir tappet for energi på hvordan man EGENTLIG er. Så det er best å være det som faller seg mest naturlig og ikke leke bedreviter.
De mest nysgjerrige har det best, det tror jeg. Men jeg vet det ikke.
Antall ord: 277
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Har du dokumentasjon som kan bekrefte denne påstanden?Kimbara skrev:Religiøse mennesker tror på det paranormale, og de som tror på det paranormale er veldig ofte religiøse.Kaffemann skrev:Er det egentlig en motsetning det å være religiøs og være veldig interessert i paranormale fenomener?
Engler, profetier, demoner, helbredelse - dette er alle overnaturlige fenomen. Eneste forskjellen er at de som vi kaller religiøse har et mer åpenbart system på dette.
Men det er faktisk slik at de som sverger til healing, åndeutdrivelse og andre slike overnaturlige elementer også er å betrakte som religiøse pr. definisjon. Det er et system der også, hvor "lærdommen" formidles videre som om det var vedtatte sannheter - akkurat som innen f.eks. kristendommen.
Antall ord: 144
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 05 Sep 2004 20:51
- 20
- Lokalisering: Rogaland,
- Har takket: 11 ganger
- Blitt takket: 8 ganger
Tror det er fordi at man må ha en tro for å tro på det paranormale. Så om det er kristen eller om det er noe annet så er det basert på en tro. Som kommer under en religiøs definisjon. Selv om det ikke er en bestemt en.ludoburgero skrev:Har du dokumentasjon som kan bekrefte denne påstanden?Kimbara skrev:Religiøse mennesker tror på det paranormale, og de som tror på det paranormale er veldig ofte religiøse.Kaffemann skrev:Er det egentlig en motsetning det å være religiøs og være veldig interessert i paranormale fenomener?
Antall ord: 194
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 05 Sep 2004 20:51
- 20
- Lokalisering: Rogaland,
- Har takket: 11 ganger
- Blitt takket: 8 ganger
Eg kan ikke se at det er en motsetning.Kaffemann skrev:Er det egentlig en motsetning det å være religiøs og være veldig interessert i paranormale fenomener?
Da både kristne og muslimer tror på noe som er høyere enn seg selv.
Selv om dem kanskje ikke direkte trur på spøkelser. Så tror dem på noe som er høyere enn seg selv. Aldså en gud. Å det er like paranormalt som det å tro på spøkelser o.l.
Antall ord: 101
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Hei.Kaffemann skrev:Er det egentlig en motsetning det å være religiøs og være veldig interessert i paranormale fenomener?
Det som i dag blir kalt "Alternativ bevegelsen" er en bevegelse som har hatt mange inkarnasjoner og navn gjennom tidene. Man kan finne liknende bevegelser gjennom historien: Okkultist-bølgen, Beat-kulturen, Hippie-bevegelsen, New Age, Bohemer, Gnostisisme osv.
Det som er/var likt med disse var at de var "subkulturer" eller Undergrunds-bevegelser dannet av mennesker som ikke var enig i/fant seg i det "normale, konvensjonelle livet" som samfunnet OG religionen fortalte var "sant" og "riktig". De var en REAKSJON mot et system som ble FOR statisk.
De bølgene var egentlig mer et sted for "fritenkere" og en smeltedigel av tro og filosofier.
Gnosis.
Det samme er det med Alternativbevegelsen i dag, selvom det må sies at dogmatisk tankegang også begyner å lure seg inn der også.
Det som skiller organisert Religion fra Alternativ/Paranormal bølgen er dette med et FAST, STATISK, DOGMATISK trossystem.
I en Religion, SKAL det være sånn og sånn,og man skal bare følge det, og ikke stille spørsmål.
I Alternativ-bevegelsen fungerer det ikke sånn. Der kan man mene hva man vil, lese hva man vil, slå sammen to-tre ideer fra forskjellige religioner, litt Platon og litt Vitenskap, om en vil.
Er Religion motstykke til Paranormale fenomener?
Nei, det er det ikke.
Men synet på hva disse Pararnormale fenomenene ER, er nok veldig forskjellig.
En Kristen ville nok ha kalt et gjenferd en Ond ånd eller Demon.
Jeg ville ha kalt det en Energi og en Negativ Entitet.
En anen vil si noe anet.
I Alternativ bevegelsen kan man bestemme SELV, og ta ting ut av smeltedigelen av ideer og filosofier om hva disse tingene er.
Det er hovedforskjellene mellom Religion og Fritenkning.
VI bestemmer, ikke en autoritet som forteller oss hva det betyr, bare fordi det er "tradisjon."
Antall ord: 345
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 08 Mai 2007 18:38
- 17
- Lokalisering: Norge
Tusen takk for mange kloke ord!
Jeg har faktisk lært litt, og nå har jeg fått bekreftet noe av det jeg selv mener.
Jeg har faktisk lært litt, og nå har jeg fått bekreftet noe av det jeg selv mener.
Antall ord: 25
Sånn er det bare..
Hide post links |
Kristene må jo tro på minst et spøkelse, for og kalle seg "Kristen"Dj_Devil skrev:Eg kan ikke se at det er en motsetning.Kaffemann skrev:Er det egentlig en motsetning det å være religiøs og være veldig interessert i paranormale fenomener?
Selv om dem kanskje ikke direkte trur på spøkelser. Så tror dem på noe som er høyere enn seg selv. Aldså en gud. Å det er like paranormalt som det å tro på spøkelser o.l.
IE Faren, sønnen, og den hellige ånd.
Antall ord: 126
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
Hehe, ja en kan se sånn på det ogsåFree skrev:Kristene må jo tro på minst et spøkelse, for og kalle seg "Kristen"Dj_Devil skrev:Eg kan ikke se at det er en motsetning.Kaffemann skrev:Er det egentlig en motsetning det å være religiøs og være veldig interessert i paranormale fenomener?
IE Faren, sønnen, og den hellige ånd.
Antall ord: 138
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 07 Feb 2006 22:48
- 18
- Kjønn (valgfri): Yin
- Lokalisering: Oslo
Min kjære forlovede er sufimuslim, og ja, han tror på dette. Etter han møtte meg da, hehe
Men faktisk så virker det som om en del muslimer er opptatt av det paranormale, men da spesielt djinn (ånder).
Men faktisk så virker det som om en del muslimer er opptatt av det paranormale, men da spesielt djinn (ånder).
Antall ord: 39
"Gi meg slik sinnsro at jeg kan godta de ting jeg ikke kan forandre. Mot til å forandre de ting jeg kan, og forstand til å se forskjellen."
Hide post links |
Min ene tante er kristen...i den forstand at hun tror på gud og jesus....og hun har evner selv. Min andre tante er mer ateist aktig....og hun vil ikke ha noe med det paranormale å gjøre.
Antall ord: 38
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
Og jeg kjenner Kristne som IKKE tror på det Paranormale, anet enn ting som som står i en viss bok.. Også kjenner jeg mange som er spirituelle, tror på paranormale fenomener, men som ikke liker/tror på Kristendom og Religion..Vermilion Oriol skrev:Min ene tante er kristen...i den forstand at hun tror på gud og jesus....og hun har evner selv. Min andre tante er mer ateist aktig....og hun vil ikke ha noe med det paranormale å gjøre.
Antall ord: 82
Hide post links |
Med andre ord....folk tror på det de tror på enten man er religiøs eller ei.
Antall ord: 17
Hide post links |