Oppfinnelser er et produkt av det som en gang var en fantasi, en forestilling. En fantasi kan være en idè, og ideèr er vel grunnlaget for alle oppfinnelser? Uten ideèr ville det jo ikke vært noen oppfinnelser. Vitenskaplig testing kommer i andre rekke, etter at ideèn er oppstått. Derfor er ikke vitenskapen grunnlaget for noen oppfinnelse.BA. skrev:Hvis du leser Timetravel sitt innlegg, så ser du hva jeg mente. Fantasi kan være et godt grunnlag for en hypotese, men ved testing vil det være vitenskap og ikke lenger bare fantasi. Grunnlaget for alle store oppfinnelser er vitenskapen, gjerne kombinert med fantasi for hvordan kunnskapen kan benyttes for å gjøre hverdagen enklere eller krigsmaskiner bedre.Metodisten skrev:Er ikke helt enig jeg BA.BA. skrev:Timetravel beskrev igrunnen godt hva jeg mente. Fantasien er hva en tror på, mens vitenskapen er bekreftelsen.
Uten bekreftelse vil man heller ikke få tilfredsstilt nysgjerrigjeten sin, men vil gå der og tro at man har laget noe godt uten å tore å få det bekreftet.
Fantasi er en fantastisk ting, som avstedkommer mye flott kultur, men det er ikke egnet til å skaffe seg kunnskap om ting. Da må vitenskapelige verktøy på banen, slik som testing og falsifisering.
Fantasi er nødvendig for kreativitet. Oppfinne ting...
Jeg mener faktisk att det er vanskelig å oppfinnne noe som helst uten fantasi og kreativitet og dermed kan fantasi ses på som en nødvendighet for fremdrift oppfinneler og til og med nyvinning i teoretiske modeller. Som i sin tur kan verifiseres eller avkreftes.
Hvis man gjennom tilfeldig vitenskaplig testing kommer over en ny oppfinnelse, så er jo det en annen sak. Men i hovedsak er fantasien grunnlaget for de fleste oppfinnelser.