Hvilken kultur er det du "savner" som kristne ryddet av veie?Akasha memoria skrev:What!? Dette er ikke snakk om guder men kultur. Ivertfall fra meg.
Nettopp. Og foreldre må få gjøre det de synes er riktig. Ikke alle ser rødt når de ser en kirke.Kimbara skrev:Du blåser ting helt ut av proporsjoner her. Jeg har ikke sagt noe om at det burde vært forbudt, jeg har sagt jeg mener foreldre har et ansvar på dette området.
Til en viss grad kan man det. På samme måte som du kan prøve å hindre og nekte dine barn i å røre tobakk og alkohol, kan du også nekte dem i å ha kontakt med kristne barn. Foreldre må ta ansvar her.Kimbara skrev:Hvorfor skulle de nektes det? Jeg snakker om at foreldre burde tenke igjennom de aktive valgene de tar iht. hva de innlemrer barnet sitt i fra fødsel av. Påvirkning utenfra kan man ikke kontrollere, men man kan styre hva man selv gjør.
Jeg vet om opp til flere som gjør det, og som har ønsker om å skifte navn pga. den kristne assosiasjonen navnet gir. Varg Vikernes er et kjent eksempel. Og det handler ikke om mobbing, men å gi barnet en kristen stigmatisering som det må bære livet gjennom, eller til han/hun skifter navn.Det blir noe ganske annet. Jeg tviler på at de fleste tenker over betydningen av navnet Kristoffer f.eks.
Av kjøtt kan man få e.coli, av egg kan du få salmonella, av svin kan du få bendelorm og en del kjøtt er kreftfremkallende. Men det viktigste er det etiske prinsippet. Folk er vegeratianere av forskjellige prinsippielle årsaker. En som spiser kjøtt er med å støtte kjøttbransjen, og har dermed valgt side i den etiske debatten. Mange barn blir mot sin vitenhet utnyttet i å støtte kjøttbransjen. Dette er overtramp mot et barn som ikke er gammelt nok til å velge selv.Kjøtt er en god kilde til viktige stoffer kroppen trenger, og har ingenting med religion å gjøre. Foreldre bør dog også være forsiktige med å prakke sine prinsippielle meninger på barnet. Vegetarianere og veganere har ingen andre grunnlag for sine prinsippielle levesett enn subjektive meninger. Det er ikke skadelig å spise kjøtt på noen måte.
Men noenganger synger dem kristeninspirerte sanger i barnekor. Du synes vel ikke det er grei? Her må noen sette foten ned!Barn burde forstres opp til å ha en sunn kritisk tilnærmelse til verden rundt seg. Åpenhet og toleranse er også viktig.
Angående barnedåpen din, hadde du vært kristen hadde dåpen hatt en viss verdi for deg. Men ettersom du ikke er kristen så burde den logisk nok vært verdiløs. Jeg tror vi ikke blir enige her.
Nei, jeg sier at den norrøne kulturen ikke er Norges opprinnelige kultur. Det har vært kulturer i tusener av år før det. Den eldre steinalderkulturen fra 10 000–4000 f.Kr. f.eks. var nok long gone da den norrøne oppstod.Utdyp gjerne hva du mener her. Var den norrøne kulturen borte, er det det du sier?
Trosbekjennelsen.Kimbara skrev:Du formidlet ikke nøyaktig hva "den kristne lære" er
Man kan lese hva man vil ut av Bibelen ja. Men jeg vil se hvilke kristne kirker som leser den slik at du skal begå ugjerninger.Jeg kan ikke vise til spesifikke kristne mennesker som gjør dette, om det er det du ber om. Men du forstår at Bibelen kan tolkes slik? Herren sier jo at den største synden er å ikke tro - alt annet kan man få tilgivelse for.
Hvortid var dette? At Iron Maiden er ondskap er uansett ingen vedtak DNK har. Men at det har vært mye ondskap i forbindelse med hard rock/metal er det ikke tvil om.Det sier noe om de kristne tolkningene av hva "ondskap" er i dette tilfellet. Dette var forøvrig ikke bare lærerens personlige mening, det stod svart på hvitt i læreboken/heftet vi brukte i undervisningen. Altså var det å anse som et generelt synspunkt i den Norske Kirke.