Fakta, teori & skepsis ⇒ Utmeldings-skjema av Statskirken
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
Re: Utmeldings-skjema av Statskirken
Jaaa:D God ide ^^ Og de skal ikke vere forpliktet til å gjøre noesomhelst for å engasjere seg i det de driver med eller reklamere og prakke på "tingen" sin på andre .
Antall ord: 31
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Alle trenger å organisere seg.
Ingen tør å være alene. I en verden med så mange mennesker, og spesielt en verden der så mange får sine femten minutters berømmelse, så føler man seg jo så ubetydelig.
Tenk å føle tilhørighet dere! Hva?
Herlige greier!
Enten det er i kirka eller det er på et annet vis. Kanskje speideren?
Kanskje den lokale foreningen for tannkremofre? Kanskje Jehovas Vitner er tingen for deg?
Noen går tilogmed inn for en pakt hvor de deler etternavn.
Så står det også på papiret. Så fint.
Nei, vi trenger selvsagt ikke gå rundt og vase alene... men hva er greia med å alltid måtte organisere seg i et eller annet? Å gå fra å være en type slave til en annen?
Jøss... vel bekomme?
Ingen tør å være alene. I en verden med så mange mennesker, og spesielt en verden der så mange får sine femten minutters berømmelse, så føler man seg jo så ubetydelig.
Tenk å føle tilhørighet dere! Hva?
Herlige greier!
Enten det er i kirka eller det er på et annet vis. Kanskje speideren?
Kanskje den lokale foreningen for tannkremofre? Kanskje Jehovas Vitner er tingen for deg?
Noen går tilogmed inn for en pakt hvor de deler etternavn.
Så står det også på papiret. Så fint.
Nei, vi trenger selvsagt ikke gå rundt og vase alene... men hva er greia med å alltid måtte organisere seg i et eller annet? Å gå fra å være en type slave til en annen?
Jøss... vel bekomme?
Antall ord: 134
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
Klarer meg så fint alene er ikke noe for flokkmentaliteten!
Antall ord: 10
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 04 Feb 2005 21:55
- 19
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Akershus
At du er konfirmert borgelig har ikke noe å si for om du står i statskirken eller ikke. Regner med du står oppført der hvis du ikke har meldt deg ut. For å finne ut om du er medlem, kan du ta kontakt med meningheten der du bor eller høre med kirkerådet.Akasha memoria skrev:Får man skjekket om man er medlem av statskirken der? Jeg tror ikke jeg er det siden jeg konfirmerte meg borgerlig men hadde vert fint å vere sikker, er overhodet ikke interessert i å vere medlem i statskirken.
Antall ord: 95
"Selv om du er paranoid, trenger det ikke betyr at de ikke er etter deg."
Hide post links |
Ananas skrev:At du er konfirmert borgelig har ikke noe å si for om du står i statskirken eller ikke. Regner med du står oppført der hvis du ikke har meldt deg ut. For å finne ut om du er medlem, kan du ta kontakt med meningheten der du bor eller høre med kirkerådet.Akasha memoria skrev:Får man skjekket om man er medlem av statskirken der? Jeg tror ikke jeg er det siden jeg konfirmerte meg borgerlig men hadde vert fint å vere sikker, er overhodet ikke interessert i å vere medlem i statskirken.
Takk takk!
Jeg mener å huske at de som konfirmerer seg borgerlig blir skrevet opp i humanetisk forbund og slettet fra kirkelistene. Men jeg skal dobbeltsjekke. Var jo nettopp fordi jeg ikke ville vere skrevet opp i kirkeboka at jeg konfirmerte meg borgerlig.
Antall ord: 139
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
Heter forresten humanistisk konfirmasjon nå, og ikke borgelig. Altså kan man konfirmere seg humanistiskDj_Devil skrev:Moonstone skrev:Jeg gjør værtfall det.Bifrost skrev:Godt tips! Jeg kommer nok til å følge det
Og da slipper du å leve etter "andres regler" som ikke gjelder for deg i første omgang
Jeg har ikke døpt dattera mi, for jeg er ikke kristen, og ser ikke poenget med å døpe heller.
Dette blir jo mer og mer vanlig da, i dagens samfunn..blir ikke stempla rar for det.
Kanskje av konservative som ikke vet bedre, men de driter vi i
Er ikke kristen eg heller.
Men eg hadde døypt ungen min bare fordi at eg vil at ungen skal kunne velge religion selv.
Å det er mindre flaut å bli døpt som unge enn som tennåring om man vil bli komformert kristent sammen med klasse kameratene\veninnene sine. Om han\hun hadde valgt det da.
For man kan komformere seg borgelig selv om man er døpt uten å måtte gåigjennom noen slaks sermoni.
Antall ord: 178
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
Man blir ikke automatisk innmeldt i Human-Etisk Forbund når man konfirmerer seg der. Men om du meldte deg inn, fulgte det kanskje med et utmeldingsskjema av Statskirken også. Er du utmeldt etter 1997, skal det ikke være nødvendig å dobbeltsjekke.Akasha memoria skrev:Ananas skrev:At du er konfirmert borgelig har ikke noe å si for om du står i statskirken eller ikke. Regner med du står oppført der hvis du ikke har meldt deg ut. For å finne ut om du er medlem, kan du ta kontakt med meningheten der du bor eller høre med kirkerådet.Akasha memoria skrev:Får man skjekket om man er medlem av statskirken der? Jeg tror ikke jeg er det siden jeg konfirmerte meg borgerlig men hadde vert fint å vere sikker, er overhodet ikke interessert i å vere medlem i statskirken.
Takk takk!
Jeg mener å huske at de som konfirmerer seg borgerlig blir skrevet opp i humanetisk forbund og slettet fra kirkelistene. Men jeg skal dobbeltsjekke. Var jo nettopp fordi jeg ikke ville vere skrevet opp i kirkeboka at jeg konfirmerte meg borgerlig.
Husk forøvrig at Human-Etisk Forbund står for noe de og, bl.a. avviser de religiøse "ting" og det som er overnaturlig. (Nå er det vel opp til hver enkelt hva man mener med "overnaturlig" da, men ut ifra deres synspunkt eksisterer ikke mye av det folk her på forumet tror på.. for å si det sånn.) Men de har også en god del gode saker de står for og da
Antall ord: 260
Hide post links |
Jeg gir faen jeg asså.. Rett og slett. Blir jo helt oppgitt. Hvorfor MÅ man vere satt opp på noe sånt tull. Finnes det noen forbund som handler om den hedenske norge?
Antall ord: 33
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
Hedensk? www.hedning.noAkasha memoria skrev:Jeg gir faen jeg asså.. Rett og slett. Blir jo helt oppgitt. Hvorfor MÅ man vere satt opp på noe sånt tull. Finnes det noen forbund som handler om den hedenske norge?
Her står det om Det norske hedningesamfunnet. http://www.hedning.no/HS/Web.nsf/Static ... rm&S=ABOUT Kanskje det er noe for deg? Har ikke lest hele..
Antall ord: 69
Hide post links |
Tusen takk for linken! Om jeg skal støtte noe med mitt navn og person så er det vår førkristne kultur. DET er norge. Ikke den satans kristenbyllepesten som vi har her i landet.
Antall ord: 36
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
§ 3. Tilhørighet og medlemskap.
1. Bare person som er bosatt i riket og norsk statsborger bosatt i utlandet kan være medlem av Den norske kirke.
2. Barn anses å høre inn under Den norske kirke fra fødselen såfremt en av foreldrene er medlem. Hvis en av foreldrene ikke er medlem av Den norske kirke, kan de melde fra til kirkebokføreren at barnet ikke skal anses å høre inn under denne.
Blir foreldre som har foreldreansvaret sammen, begge medlemmer av Den norske kirke, skal også deres barn under 15 år anses å høre inn under denne. Tilsvarende gjelder dersom en far eller mor som har foreldreansvaret alene, blir medlem av Den norske kirke.
3. Barn av foreldre som ikke er medlemmer av Den norske kirke, anses å høre inn under denne såfremt foreldrene melder fra om det til kirkebokføreren.
4. Melding etter nr 2 og 3 gis av foreldrene i fellesskap etter at barnet er født. Har en av foreldrene foreldreansvaret alene, gis meldingen av denne. Har ingen foreldreansvaret, kan melding gis av vergen.
Retten for foreldre eller verge til å gi melding etter nr 2 og 3 vedvarer til barnet fyller 15 år. Har barnet fylt 12 år, skal dets mening høres når det er anledning til det.
5. Barn som etter bestemmelsene i nr 2 og 3 anses å høre inn under Den norske kirke, blir medlem av denne når det er døpt. Når barnet har fylt 18 år uten å være døpt, anses det ikke lenger å høre inn under Den norske kirke.
6. Den som er over 15 år, kan melde seg inn i eller ut av Den norske kirke.
7. Ingen kan bli medlem av Den norske kirke så lenge vedkommende er medlem av et annet trossamfunn i Norge. Den som ikke tidligere er døpt, må la seg døpe etter Den norske kirkes ritual for å kunne bli medlem av kirken.
8. Innmelding i, og utmelding av Den norske kirke skjer ved personlig henvendelse til kirkebokføreren på bostedet. Utmelding kan også skje skriftlig. Er vedkommende bosatt i utlandet, rettes henvendelsen til kirkebokføreren på siste bosted her, eller såfremt vedkommende ikke har hatt bosted her, til den kirkebokfører departementet bestemmer.
Melding etter nr 2-4 skjer ved personlig eller skriftlig henvendelse til kirkebokføreren på barnets bosted. Er barnet bosatt i utlandet, gjelder regelen i første ledd tredje punktum tilsvarende.
Den som mottar henvendelse etter reglene foran, skal påse at lovens vilkår er til stede, foreta registrering i kirkeboken og gi attest om det som blir registrert.
Departementet gir nærmere regler om fremgangsmåten ved innmelding og utmelding og melding etter dette nummer, herunder om hvilke opplysninger som kan kreves.
9. Departementet avgjør i tvilstilfelle om en person skal anses som medlem av Den norske kirke.
10. Personer som anses å høre inn under eller er medlem i Den norske kirke, registreres i et sentralt medlemsregister for Den norske kirke.
http://www.lovdata.no/all/hl-19960607-031.html#3 Lov om Den norske kirke (kirkeloven).
1. Bare person som er bosatt i riket og norsk statsborger bosatt i utlandet kan være medlem av Den norske kirke.
2. Barn anses å høre inn under Den norske kirke fra fødselen såfremt en av foreldrene er medlem. Hvis en av foreldrene ikke er medlem av Den norske kirke, kan de melde fra til kirkebokføreren at barnet ikke skal anses å høre inn under denne.
Blir foreldre som har foreldreansvaret sammen, begge medlemmer av Den norske kirke, skal også deres barn under 15 år anses å høre inn under denne. Tilsvarende gjelder dersom en far eller mor som har foreldreansvaret alene, blir medlem av Den norske kirke.
3. Barn av foreldre som ikke er medlemmer av Den norske kirke, anses å høre inn under denne såfremt foreldrene melder fra om det til kirkebokføreren.
4. Melding etter nr 2 og 3 gis av foreldrene i fellesskap etter at barnet er født. Har en av foreldrene foreldreansvaret alene, gis meldingen av denne. Har ingen foreldreansvaret, kan melding gis av vergen.
Retten for foreldre eller verge til å gi melding etter nr 2 og 3 vedvarer til barnet fyller 15 år. Har barnet fylt 12 år, skal dets mening høres når det er anledning til det.
5. Barn som etter bestemmelsene i nr 2 og 3 anses å høre inn under Den norske kirke, blir medlem av denne når det er døpt. Når barnet har fylt 18 år uten å være døpt, anses det ikke lenger å høre inn under Den norske kirke.
6. Den som er over 15 år, kan melde seg inn i eller ut av Den norske kirke.
7. Ingen kan bli medlem av Den norske kirke så lenge vedkommende er medlem av et annet trossamfunn i Norge. Den som ikke tidligere er døpt, må la seg døpe etter Den norske kirkes ritual for å kunne bli medlem av kirken.
8. Innmelding i, og utmelding av Den norske kirke skjer ved personlig henvendelse til kirkebokføreren på bostedet. Utmelding kan også skje skriftlig. Er vedkommende bosatt i utlandet, rettes henvendelsen til kirkebokføreren på siste bosted her, eller såfremt vedkommende ikke har hatt bosted her, til den kirkebokfører departementet bestemmer.
Melding etter nr 2-4 skjer ved personlig eller skriftlig henvendelse til kirkebokføreren på barnets bosted. Er barnet bosatt i utlandet, gjelder regelen i første ledd tredje punktum tilsvarende.
Den som mottar henvendelse etter reglene foran, skal påse at lovens vilkår er til stede, foreta registrering i kirkeboken og gi attest om det som blir registrert.
Departementet gir nærmere regler om fremgangsmåten ved innmelding og utmelding og melding etter dette nummer, herunder om hvilke opplysninger som kan kreves.
9. Departementet avgjør i tvilstilfelle om en person skal anses som medlem av Den norske kirke.
10. Personer som anses å høre inn under eller er medlem i Den norske kirke, registreres i et sentralt medlemsregister for Den norske kirke.
http://www.lovdata.no/all/hl-19960607-031.html#3 Lov om Den norske kirke (kirkeloven).
Antall ord: 522
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
Vær så godAkasha memoria skrev:Tusen takk for linken! Om jeg skal støtte noe med mitt navn og person så er det vår førkristne kultur. DET er norge. Ikke den satans kristenbyllepesten som vi har her i landet.
Antall ord: 43
Hide post links |
Ananas skrev:Vær så godAkasha memoria skrev:Tusen takk for linken! Om jeg skal støtte noe med mitt navn og person så er det vår førkristne kultur. DET er norge. Ikke den satans kristenbyllepesten som vi har her i landet.
Hahahahahaha! *Ligger i fosterstilling på gulvet og ler å sikler* De hedenske jævlene skulle ha BETALT for medlemsskap ! AKTUELT!
Antall ord: 64
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 19
Er ikke noe uvanlig det. Grunnen til at Statskirka har så mange medlemmer som ikke vet de er det, er kanskje fordi disse medlemmene aldri skal betale medlemskontingent?Akasha memoria skrev:Ananas skrev:Vær så godAkasha memoria skrev:Tusen takk for linken! Om jeg skal støtte noe med mitt navn og person så er det vår førkristne kultur. DET er norge. Ikke den satans kristenbyllepesten som vi har her i landet.
Hahahahahaha! *Ligger i fosterstilling på gulvet og ler å sikler* De hedenske jævlene skulle ha BETALT for medlemsskap ! AKTUELT!
Human-Etisk Forbund har fritak av medlemskontingent innen fylte 26 år.
Antall ord: 106
Hide post links |
Men i jøssenam. At det går ann...
Antall ord: 9