Fakta, teori & skepsisUtmeldings-skjema av Statskirken

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Gjest

Re: Utmeldings-skjema av Statskirken

Innlegg av Gjest »

Hva er Holistisk Forbund Zind?
Antall ord: 5

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Akasha memoria skrev:Hva er Holistisk Forbund Zind?
Holistisk...forbund

http://www.holisme.no/index.cfm?id=114870
Antall ord: 18

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Klistrer inn formålsparagrafen fra linken metodisten postet jeg, for holistisk forbund burde jo være interessant for mange her inne! For de som tror uten å ville bli satt i bås, kan man vel kanskje si? :)

§1. FORMÅL

Holistisk Forbund er en livssynsorganisasjon som vil fremme og ivareta individers og gruppers rett og mulighet til å søke og utøve sitt eget livssyn.

Holisme innebærer en erkjennelse av at alt er forbundet og er en del av samme åndelige virkelighet. Holistisk Forbund skiller mellom åndelighet og religion.

Vi erkjenner at menneskers forståelse av verden og virkeligheten er i forandring.

Holistisk Forbund er en organisasjon for dem som anerkjenner at holistisk praksis innebærer et kollektivt og individuelt ansvar overfor hverandre, det globale samfunnet og jorden.

Holistisk Forbund er for dem som søker kunnskap og refleksjon omkring åndelige spørsmål ubundet av dogmer og tradisjonelle trosretninger, uten at vi sier hva som er det ene og sanne riktige.

Holistisk Forbund vil arbeide med:
* Opplysning om og utvikling av holistisk livssyn og praksis.
* Å fremme en global etikk med utgangspunkt i FNs menneskerettighetserklæringer og The Earth Charter
* Å søke å løse konflikter gjennom dialog.
* Brobygging mellom spiritualitet og vitenskap.
* Brobygging mellom ulike livssyn og religioner
* Å fremme alternative behandlingsformer og selvutvikling.
* Den enkeltes rett og mulighet til fullverdige seremonier og ritualer ved viktige overgangsfaser i livet, i tråd med
eget livsyn og verdier.
* Å fremme mangfold, toleranse, kjærlighet og glede

Holistisk Forbund er partipolitisk uavhengig.

Holistisk Forbund er fri til å søke samarbeid på saker med enkeltpersoner, organisasjoner og grupper nasjonalt og internasjonalt, når det er i overenstemmelse med våre interesser og vedtekter.
Antall ord: 279
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Gerd
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 30 Des 2008 11:26
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Gerd »

zind skrev:(pssst Gerd, du driver ikke med kunlun, gjør du vel?)
Nei, jeg gjør ikke det =)
Antall ord: 19
As long as people believe in absurdities they will continue to commit atrocities.
Voltaire

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

zind skrev:Klistrer inn formålsparagrafen fra linken metodisten postet jeg, for holistisk forbund burde jo være interessant for mange her inne! For de som tror uten å ville bli satt i bås, kan man vel kanskje si? :)

§1. FORMÅL

Holistisk Forbund er en livssynsorganisasjon som vil fremme og ivareta individers og gruppers rett og mulighet til å søke og utøve sitt eget livssyn.

Holisme innebærer en erkjennelse av at alt er forbundet og er en del av samme åndelige virkelighet. Holistisk Forbund skiller mellom åndelighet og religion.

Vi erkjenner at menneskers forståelse av verden og virkeligheten er i forandring.

Holistisk Forbund er en organisasjon for dem som anerkjenner at holistisk praksis innebærer et kollektivt og individuelt ansvar overfor hverandre, det globale samfunnet og jorden.

Holistisk Forbund er for dem som søker kunnskap og refleksjon omkring åndelige spørsmål ubundet av dogmer og tradisjonelle trosretninger, uten at vi sier hva som er det ene og sanne riktige.

Holistisk Forbund vil arbeide med:
* Opplysning om og utvikling av holistisk livssyn og praksis.
* Å fremme en global etikk med utgangspunkt i FNs menneskerettighetserklæringer og The Earth Charter
* Å søke å løse konflikter gjennom dialog.
* Brobygging mellom spiritualitet og vitenskap.
* Brobygging mellom ulike livssyn og religioner
* Å fremme alternative behandlingsformer og selvutvikling.
* Den enkeltes rett og mulighet til fullverdige seremonier og ritualer ved viktige overgangsfaser i livet, i tråd med
eget livsyn og verdier.
* Å fremme mangfold, toleranse, kjærlighet og glede

Holistisk Forbund er partipolitisk uavhengig.

Holistisk Forbund er fri til å søke samarbeid på saker med enkeltpersoner, organisasjoner og grupper nasjonalt og internasjonalt, når det er i overenstemmelse med våre interesser og vedtekter.
Holistiske livs-syn er jo på fremmasj for tiden nettopp som en motpol til, og som et direkte resultat av hundrevis av år med Religiøs båndtvang.
Bare synd at det kommer til å ta laaang tid før det skjer noen reelle endringer i stat og samfunn, fordi de som regjerer fremdeles er i Steinalderen, værtfall når det gjelder slike spørsmål.
Jeg har jobbet for dette lenge, og det er fint å endelig se litt resultater ;)
Antall ord: 361
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Hvorfor kan vi ikke bare starte et forbund som heter "relgionsdritere" for dem som gir fullstendig faen og som ikke vil måtte engasjere seg i noe eller ha en tittel for å kunne melde seg ut av kirkehælvettet. :bat Når kan folk bare få vere uavhengige og lage sine egne meninger om livet og universets hemmeligheter?
Antall ord: 57

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Akasha memoria skrev:Hvorfor kan vi ikke bare starte et forbund som heter "relgionsdritere" for dem som gir fullstendig faen og som ikke vil måtte engasjere seg i noe eller ha en tittel for å kunne melde seg ut av kirkehælvettet. :bat Når kan folk bare få vere uavhengige og lage sine egne meninger om livet og universets hemmeligheter?
Det kan de gjøre NÅR SOM HELST.
Jeg har alltid gått solo.. Det er best slik.
Liker ikke å være en del av en gruppe med et stempel og tittel.
Men dette er bare riktig for noen, og det vil alltid finnes mennesketyper som søker trygghet i grupper. Helt greit det også..
Antall ord: 116
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Privat kan man vel velge hva man vil seff. Men det er ikke det som er problemet. Man må jo stå oppført i en eller anen bok om man ikke skal vere med i statskirken.
Antall ord: 36

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Holder med at jeg står i skattelistene, det får duge.
Antall ord: 12

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Akasha memoria skrev:Privat kan man vel velge hva man vil seff. Men det er ikke det som er problemet. Man må jo stå oppført i en eller anen bok om man ikke skal vere med i statskirken.
Ja, hvis en faktisk MÅ stå oppført i en gruppe for å unngå å stå i Statskirken, så er det definnetivt verdt det ;)
"Fritenkergjengen" hadde vært et kult navn da i så fall :lol:
Er med på den.
Også kan vi gå rundt fra dør til dør for å verve medlemmer, som visse andre religiøse grupper :lol:
Antall ord: 96
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Poenget mitt var at man ikke trengte å stå for noe i det hele tatt. Bare vert oppført i en liste over folk som ikke ville vere oppført noen andre plasser. Slik at man kunne gitt faen og i tillegg ikke blitt kalt noe teit som kristen, muslimsk, ateist, jøde blabla
Antall ord: 52

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

De gjør det ikke lett å forandre på det nei, også finnes det sikkert nok av folk som er så dumme som meg, glemmer og utsetter om hverandre. Huff, jeg skammer meg faktisk, skulle ha gjort dette for ti år siden... Det blir definitivt holistisk forbund for min del, med mindre det plutselig har dukket opp noen usedvanlig gode alternativer. Holistisk forbund er i grunn akkurat det jeg ønsker meg om jeg må være medlem av noe, og da vil jeg i tillegg være en del av noe som støtter det jeg står for :)
Antall ord: 98
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

ludoburgero skrev:Din holdning forvandlet seg ikke til et faktum bare fordi om du har direktenummeret til Tannfeen eller Gud eller hvem enn det er. Så foreløpig "lar jeg være å bry meg" (rart du kaller det det, siden jeg tross alt responderer på innlegget ditt).

"Lykke til med avislamiseringen! Ha en fin dag i barnehagen, vennen!"
(mammas lapp på kjøleskapet)
Nei dette skjønte jeg ingenting av. Det var jo ingen sammenheng i påstanden min og svaret ditt.
Akasha memoria skrev:Poenget mitt var at man ikke trengte å stå for noe i det hele tatt. Bare vert oppført i en liste over folk som ikke ville vere oppført noen andre plasser. Slik at man kunne gitt faen og i tillegg ikke blitt kalt noe teit som kristen, muslimsk, ateist, jøde blabla
Blir ikke det et paradoks? Gå å start din gruppe på FaceBook "Vi som er oppført i listen over de alternative" ;)
Gerd skrev:Det jeg sier er at man ikke bør velge et kirkesamfunn/en tro for et barn som ikke engang skjønner hva det hele dreier seg om. Barnet bør selv få velge når det er voksent nok til å forstå og gjøre seg opp sin mening.
Foreldre bør få lov å gjøre det de mener er til det beste for sitt barn. Jeg er imot et forbud av barnedåp. Når barnet vokser opp, så er det opp til han/hun å velge livssyn. Ingen i historien har så langt tatt skade av barnedåp selv om de har skiftet tro i ettertid.
Akasha memoria skrev:Fortelle de nye innvandrerene hvor bordet står og hva som er tillatt.
Er enig, men det er rett og slett ikke mulig med muslimer. Vi kan ikke tro at vi fornorske Islam. Muslimer har nødt til å få utføre alt det Islam innebærer både på godt og ondt. Det ligger dypt i tradisjonene dems, i familien, i blodet, i sjelen, i kroppen og ut til lillefingrene. En fisk blir ikke til ape selv om du gir han banan.
Antall ord: 352
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

MikkelRev skrev:
ludoburgero skrev:Din holdning forvandlet seg ikke til et faktum bare fordi om du har direktenummeret til Tannfeen eller Gud eller hvem enn det er. Så foreløpig "lar jeg være å bry meg" (rart du kaller det det, siden jeg tross alt responderer på innlegget ditt).

"Lykke til med avislamiseringen! Ha en fin dag i barnehagen, vennen!"
(mammas lapp på kjøleskapet)
Nei dette skjønte jeg ingenting av. Det var jo ingen sammenheng i påstanden min og svaret ditt.
Akasha memoria skrev:Poenget mitt var at man ikke trengte å stå for noe i det hele tatt. Bare vert oppført i en liste over folk som ikke ville vere oppført noen andre plasser. Slik at man kunne gitt faen og i tillegg ikke blitt kalt noe teit som kristen, muslimsk, ateist, jøde blabla
Blir ikke det et paradoks? Gå å start din gruppe på FaceBook "Vi som er oppført i listen over de alternative" ;)

Nei. Heller "Vi som er oppført i listen for dem som ikke vil vere oppført i andre lister". Ja det er temmelig teit men det er ikke mange løsninger i et idiotsamfunn som vi lever i
Gerd skrev:Det jeg sier er at man ikke bør velge et kirkesamfunn/en tro for et barn som ikke engang skjønner hva det hele dreier seg om. Barnet bør selv få velge når det er voksent nok til å forstå og gjøre seg opp sin mening.
Foreldre bør få lov å gjøre det de mener er til det beste for sitt barn. Jeg er imot et forbud av barnedåp. Når barnet vokser opp, så er det opp til han/hun å velge livssyn. Ingen i historien har så langt tatt skade av barnedåp selv om de har skiftet tro i ettertid.
Akasha memoria skrev:Fortelle de nye innvandrerene hvor bordet står og hva som er tillatt.
Er enig, men det er rett og slett ikke mulig med muslimer. Vi kan ikke tro at vi fornorske Islam. Muslimer har nødt til å få utføre alt det Islam innebærer både på godt og ondt. Det ligger dypt i tradisjonene dems, i familien, i blodet, i sjelen, i kroppen og ut til lillefingrene. En fisk blir ikke til ape selv om du gir han banan.

Neivell. Men da er valget å bøye seg i støvet eller pelle seg ut fra vårt land om vi ikke er gode nok for dem.
Antall ord: 420

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Kansje man skal starte opp "dei andre" - uten tilknytning -
og "kirketilskuddet" kan gå til nødhjelp, rødekors, gratrotaksjonen, osv... ?

eller ? ? ?
Antall ord: 21

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links