Akasha memoria skrev:Må ta hensyn til at muslimene ikke tenker like "snillt" som oss. Om vi med gode hensikter lar ver å sette oss selv opp mot de andre relgionene så vil de med vitende vilje se et potensial til å overstyre oss og ta over. Sålenge de ikke har etisk anlegg i hodet så kan ikke vi kristne normenn bare underkaste oss fordi det er det riktige å gjøre. På sikt så vil det vere helt idiotisk.
1) Muslimene (islamistene, rettere sagt) tenker kanskje ikke like snilt som oss? Okay.
Norge har en snillisme som ikke ligner grisen. Jeg tenkte på det i helga da vi først kjørte forbi en kiosk med kebabservering. Det sto noe med tyrkiske eller iranske navn med store bokstaver der på en banner. Etterfulgt kom det en vakker dekorert kafé (tror jeg det var) som var bygget som et klassisk norsk bygg, med gress på taket og det hele, for så å bli etterfulgt av store COOP Prix skilter. Altså, enda mer ikke-norske konsepter. Co-op kjeden har ikke norsk opprinnelse.
Vi har ødelagt vårt nasjonale suverenitet for lenge siden, så akkurat på dette punktet når det gjelder at nordmenn generelt tenker for "snilt" - så er jeg enig med deg.
2) Det dreier seg ikke om å vegre seg for å si sin mening for min del. Men å sette opp en religion mot en annen blir feil, og det å generalisere og stigmatisere blir også feil. Vi må selvsagt gjøre dette til tid og annen, da det er uunngåelig når vi snakker "stort" og ikke om enkelttilfeller og individer. Dette har ikke noe med underkastelse å gjøre, for:
3) Vi må ikke stigmatisere og generalisere oss selv heller. Vi må vite at vi står sammen om et mangfold, og at vold, trusler, terror og både snik-islamisering og snik-kristendom skal være like uakseptabelt. Nyansene og løsningen ligger derfor i ytringsfrihet, religionsfrihet, men hvor man begrenser det til at man SELV skal få lov å si og tro hva man vil, med den enkle konsekvens at man skal tåle hardt vær for hva man sier og står for. Ingenting skal være hellig og fritatt fra disse reglene - verken islam eller kristendom. Alle burde tåle kritikk, og ingen vold burde utøves.
Simple as that.