Fakta, teori & skepsisFleip eller fakta om meditasjon

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Timetravel_0
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Feb 2009 23:45
15
Blitt takket: 3 ganger

Fleip eller fakta om meditasjon

Innlegg av Timetravel_0 »

I det som kalles åndelig utvikling blir ofte meditasjon tilegnet masse magiske egenskaper. Innen medisin har det blitt forsket noe på meditasjon, og det er funnet mange positive effekter, men her har man ikke funnet behov for å tilegne det noen egenskaper utover de man har observert. Jeg synes forøvrig at legestanden har hatt en god tilnærming til emnet, og jeg synes på ingen måte de fortjener det dårlige ryktet som til tider blir fremmet av alternativbransjen. I realiteten er det alternativbransjen som fremstår som dogmatiske.

Personlig har jeg forkastet new age-litteraturen til fordel for å se ting som de er.
Jeg har ikke funnet noen nytte i å tenke at man har masse chakraer plassert i kroppen, heller ikke i å anta at universet vil gi en det en visualiserer. Det har ingen praktisk betydning om man tror dette eller ikke.
Man blir syk uansett. Man havner i ulykker uansett. Kjæresten din kommer til å gå fra deg uansett. Kjipe ting skjer med fine mennesker og man kommer til å dø tilslutt uansett.

Meditasjon vil dog ha en rekke positive effekter, blant annet er det et godt verktøy for å nettopp det å takle ulykker, sykdom og stress. Personlig synes jeg det hjelper en å skille tanker fra følelser og dermed få et litt annet perspektiv på evnt. problemer, men også tilværelsen forøvrig.

Spørmålet mitt er vel rett og slett om det er noen god grunn til å tilegne det noen egenskaper utover dette?

Kjedelig og til dels lange og kjedelige skriverier:

http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=650732
http://www.forskning.no1
http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=479145
http://www.tidsskriftet.no/?seks_id=286065
http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=914335
http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1119458
http://www.forskning.no2
Antall ord: 305

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Re: Fleip eller fakta om meditasjon

Innlegg av ludoburgero »

Er dette et sånt innlegg hvor forfatteren skriver i et så omfattende perspektiv at man helst ikke trenger å komme med noen kommentarer i det hele tatt?

Jeg synes du har et bra poeng, men at du heller til en noe pessimistisk innstilling.
For hvis du ser på dette dogmatiske som noe som faktisk kan gi deg inspirasjon i det positive, og dermed bidrar til trivsel, så kan du jo faktisk unngå en del sykdommer og ulykker.
Og kanskje kjæresten ikke går ifra deg heller.

Det går an å tenke seg frisk, det er jeg helt overbevist om.
Trivsel er et godt utgangspunktet. Og uansett om det mot all formodning IKKE skulle hjelpe da, så er det vel bedre å havne i ei ulykke med et smil om kjeften, for så å bli dumpet av kjæresten mens du stortrives med popcornskåla i fanget og kanskje tilslutt faktisk dør lykkelig likevel?
Antall ord: 153
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 30 Jul 2007 14:29
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av jon blund »

Jeg hadde ikke trodd dette var mulig, men jeg er faktisk ganske enig med deg her tafseludbuleberobublo :salute:

Meditasjon er en svært undervurdert medisinsk behandlingsform og har ikke noe å gjøre med relgiøse eller flagrende alternative fantasier.

Men jeg tror dette ryktet er på vei til å rettes opp i. Sakte men sikkert får meditasjon den medisinske oppmerksomheten det fortjener. Det er gjort så mye forskning på meditasjon nå de siste 40 åra at all tvil er feiet til side. Det eneste som egentlig gjenstår er å rette opp i den kollektive holdningen til meditasjon. Det er fortsatt mange som tror meditasjon kun er for å slappe av, og som ikke vil gjøre det fordi slappe av kan de gjøre med å se på tv eller gå en tur i skogen...
Antall ord: 132

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

Men det som er interessant å tenke på er at effekten av meditasjon har ikke blitt noe annerledes etter at vitenskapen har bekreftet det. Hverken bedre eller dårligere. De samme fantastiske medisinske resultatene har eksistert i tusenvis av år! Like lenge som meditasjon har eksistert. Helt uavhengig av vitenskapen. Det eneste som er endret er folks generelle holdning til meditasjon. Det har bare blitt litt mer akseptert som noe medisinskt efffektivt og litt mindre som noe alternativt vissvass.

Og da kan vi jo lure på, siden forskning er så treig til å bekrefte effekten, hvilke andre alternativmedisinske eller historiske metoder er det som ennå ikke har blitt bekreftet av forskning men som kommer til å bli det i fremtiden? ...og som skeptikere kaster seg ut i media, forumer og nachspiel diskusjoner med en eneste dårlig argumentasjon: at det ikke finnes vitenskapelige bevis.
Antall ord: 141

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Timetravel_0
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Feb 2009 23:45
15
Blitt takket: 3 ganger

Innlegg av Timetravel_0 »

Men er det ikke greit at ting blir tatt på alvor og gjennomgått skikkelig? Det er nok mulig at det finnes flere alternative metoder som har noe for seg, men spørsmålet er jo da hvordan man skal finne frem til og skille disse fra resten.
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av jon blund »

Jo absolutt! Det hadde virkelig vært fint hvis den kollektive vitenskapelig bevissthet tok alternativmedisinske metoder på alvor og prioriterte forskningsmidler til slik forskning.

Problemet er jo at skeptikere tror vi allerede vet alt og at det ikke trengs mer forskning. Det er jo helt høl-i-hue...
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Low-Q
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 14 Feb 2009 16:30
15
Kjønn (valgfri): Husbonde
Lokalisering: Maura

Innlegg av Low-Q »

Jeg mediterer rett som det er. I min måte å meditere på, tenker jeg musikk - veldig ofte. Noen ganger i bilder. Jeg sitter eller ligger - spiller ingen rolle - men jeg svever 5 cm over stolen eller senga, det er dønn stille i huset, og lar musikken spille for meg. Jeg har altså ikke kontroll på hvor musikken tar veien. Dette er altså musikk jeg har inni mitt eget hode. Denne tilstanden er helt utrolig deilig - å slippe kontrollen, og la musikken ta kontroll over meg, og gi meg noe vakkert og uforutsigbart. Musikken kan være hva som helst, men neppe noe du har hørt på radio eller funnet på iTunes. Det er noe helt eget, med sine egne særpreg, men gjerne i en genre som er insprert av kjent musikk.

For meg er denne meditasjonen så viktig, at kona tar av og til med ungene til svigers en helg - fordi jeg trenger et mentalt pusterom. Det gjør meg frisk til sinns, og gir meg ståpå vilje og nytt mot fram mot nye hektiske uker på jobb. Mens hun får påfyll ved å møte enda flere mennesker enn hun ellers gjør på jobb.

Så at meditasjon fungerer, er helt sikkert, dersom man er åpen for det. Og det kan være absolutt hva somhelst man kan bruke som meditasjonsteknikk - det bør imidlertid være noe eget og personlig, og ikke et tips man leser i norsk ukeblad.

Vidar
Antall ord: 246
Paranormalt er normalt - vi vet bare ikke hvorfor.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links