Fakta, teori & skepsisFordommer mot B-mennesker

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Konto avsluttet

Re: Fordommer mot B-mennesker

Innlegg av Konto avsluttet »

Tror du er litt inne på noe der, metodisten.
Antall ord: 9

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Eivind S
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 30 Nov 2008 23:59
15
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Eivind S »

Metodisten skrev: Jeg tror att jo dårligere form du er i, dess mere vil du sove.
Trener du hard eller jobber mye fysisk hver dag kommer energien, og du vil merke att du ikke vil sove så mye.

Både og tror jeg. Man blir ikke akkurat sliten i den tingen inni hodet når man er i militæret. Er jo mer i retning av at man bare gjør som man får beskjed om.

Hadde man hatt store krevende oppgaver (for hjernen) i tillegg til det fysiske, så vil jeg tro at man hadde hatt mer behov for søvn.

Gikk du på befalskole/krigskole siden du hadde så lange dager og så "hardt" liv i militæret?
Antall ord: 122

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Bate
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 03 Apr 2007 07:46
17
Lokalisering: Sør trøndelag

Innlegg av Bate »

Eaglespirit skrev:B-mennesker er jo perfekte som nattvakter og vektere, radioverter :)
Ikke sant! Sønn min jobber nattevakt på et sykehjem. B-menneske og arbeidsom fyr :P

Jeg derimot er A-mennske ganske ålright, men selektiv...
:mrgreen:
Antall ord: 36
Bate er her

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xirque Z'dataan
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Nov 2006 12:34
18
Kjønn (valgfri): Andrgyn
Lokalisering: Hades

Innlegg av Xirque Z'dataan »

legg merke til at det er flere b-mennesker i verden..men a-menneskene bestemmer allt.
Antall ord: 16
non omnis moriar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Lokalisering: Oppe på loftet...

Innlegg av Amfelia »

Sov nesten 12 timer i natt!!
trengte det, nå iler jeg rundt, glad og oppspillt :D
Antall ord: 15
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

Jeg sovner mellom tre og fire på natta. Opp med unger halv åtte. Så legger jeg meg igjen og sover til kl ett +-......
Får kjeft av han jeg bor sammen med fordi jeg har sånn rytme, men jeg er som visse andre her inne..... blir fysisk dårlig på formiddagene hvis jeg ikke får sove.
Antall ord: 58

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Innlegg av Borte.. »

Jeg har muligens forskyvet søvnfase-syndrom! :shock:
Antall ord: 7

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
JUNE
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 11 Mar 2005 23:15
19
Lokalisering: Jessheim
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av JUNE »

Vermilion Oriol skrev:Jeg har muligens forskyvet søvnfase-syndrom! :shock:
hvordan funker det da.....?
sikker på at jeg har det også...... :mozilla_cool:

ønsker at jeg kunne vært våken hele dagen, men men....
Antall ord: 35

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Borte..

Innlegg av Borte.. »

At jeg har feil døgnrytme...dvs jeg har en normal mengde med søvn og slikt, men det er gjerne på andre tider av døgnet enn normalt.

http://www.nettdoktor.no/helseraad/soev ... yndrom.php
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xirque Z'dataan
Standard bruker
Standard bruker
18

Metodisten skrev:Genfeil hos A mennesker ja... :lol:

Vi lever i den industrialiserte tidsalder som tok til bare siden 1850 tallet eller noe sånt
Etter man oppfant strøm og lyspærer ble skiftarbeide mulig, og normen.

Jeg tror nok att vi som er designet steinaldermennesker trenger bredde og ulikhet.
Noen må begynne tidlig, andre jakte utover ettermiddagen og noen må klare og vokte eller krige med energien på topp midt på natten om det er nødvendig.

Det er mye det moderne livet tvinger oss til som ikke er bra i det hele.
Selv gikk jeg gjenom år med nattskift lett som bare det mens andre var halvdøde da.
Er enig med deg der Metodisten. men det blir krøll med en gang vi blir foreldre. små barn er jo programmert til å følge sola t5io de er store nok. da er det utrolig vanskelig å være B-menneske...du må tilpasse deg ett liv med for lite søvn pga jobb i uka.. og når helga kommer så må du opp kl 0600 allikavel siden poden (som tross allt har sovet i 10-12 timer og forståelig nok er uthvilt) har våknet og trenger ny, tørr bleie, frokost og stimuli og aktivitet...
...så får man dårlig samvittighet forde at man føler at man ikke strekker til som foreldre siden man ikke har samme energini9vå som barna...

...og så får vi høre at det er en tilvenningsak... etter 5 år så er jeg fortsatt nattmenneske..sover fortsatt bedre på dagen. for mere energi på kvelden og er forbanna sliten igjennom hele dagen når jeg står opp tidlig... og hjelper det å legge seg tidligere *nei* sover bare tilsvarende leb\ngre..med mindre jeg våkner kl 2 på natta og er døgnvill, og må gå å legge meg igjenn for atr jeg ikke skal vekke resten av hustanden.
Antall ord: 320
non omnis moriar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

Forskyvet døgnfase-syndrom må jo da være det samme som delayed sleep phase syndrome. Det vil si at man forskyver døgnet litt for hver dag, så man f.eks legger seg en time senere hver natt. Jeg holder på slik om jeg får sove når jeg vil, slår aldri feil....
Man har altså et innebygget døgn som er lenger enn 24timer, kroppen følger den rytmen og det vil være naturlig at man legger seg senere og senere... Det er også mulig å ha et døgn som er kortere enn 24t, selv om det er mer sjeldent. Da vil man legge seg tidligere...stå opp tidligere

Man sover nok også mye når man ikke får sove når det er optimalt for kroppen. Noen hevder at det kan være kjempefint å sove litt på ettermiddagen, for noen er dette løsningen for å fungere normalt og få den søvnen de trenger. Så lenge ikke ettermiddagsluren blir for lang (i hvilket tilfelle du faktisk lider av alt for lite søvn,20-30 min er anbefalt), og skal selvfølgelig skje mange timer før du legger deg så ikke nattesøvnen blir ødelagt.

Det er faktisk mange mennesker som måler temperaturen i kroppen for å finne ut når det er optimalt for de å sove!
Det der syntes jeg var så fascinerende, tror jeg må teste det selv. Mange mener nemlig at de både har fått bedre liv og kuttet heftig ned på søvnen sin etter å ha prøvd dette. Temperaturen i kroppen synker visstnok og er lavere den tiden på døgnet vi får mest ut av søvnen...

http://www.supermemo.com/articles/sleep.htm
er en kul side:)
De anbefaler å teste søvnmønster en periode ved å sove akkurat når du vil (jippi!)og du kan laste ned et program der du fører inn hvor mye og når du sover.
Antall ord: 330
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xirque Z'dataan
Standard bruker
Standard bruker
18

zind skrev:Forskyvet døgnfase-syndrom må jo da være det samme som delayed sleep phase syndrome. Det vil si at man forskyver døgnet litt for hver dag, så man f.eks legger seg en time senere hver natt. Jeg holder på slik om jeg får sove når jeg vil, slår aldri feil....
Man har altså et innebygget døgn som er lenger enn 24timer, kroppen følger den rytmen og det vil være naturlig at man legger seg senere og senere... Det er også mulig å ha et døgn som er kortere enn 24t, selv om det er mer sjeldent. Da vil man legge seg tidligere...stå opp tidligere
Man sover nok også mye når man ikke får sove når det er optimalt for kroppen. Noen hevder at det kan være kjempefint å sove litt på ettermiddagen, for noen er dette løsningen for å fungere normalt og få den søvnen de trenger. Så lenge ikke ettermiddagsluren blir for lang (i hvilket tilfelle du faktisk lider av alt for lite søvn,20-30 min er anbefalt), og skal selvfølgelig skje mange timer før du legger deg så ikke nattesøvnen blir ødelagt.
Har hørt at den opptimale luren var på 70 min..var en artikkel om det i ill.vitenskap (tror jeg leste det der) for 1 år siden ca.
Det er faktisk mange mennesker som måler temperaturen i kroppen for å finne ut når det er optimalt for de å sove!
Det der syntes jeg var så fascinerende, tror jeg må teste det selv. Mange mener nemlig at de både har fått bedre liv og kuttet heftig ned på søvnen sin etter å ha prøvd dette. Temperaturen i kroppen synker visstnok og er lavere den tiden på døgnet vi får mest ut av søvnen...
virker riktig dette ettersom kropstemperaturen min synker i 6-7 tida om morgenen og øker tilsvarende om kvelden..spes tydlig er dette mår jeg er syk og har feber.
http://www.supermemo.com/articles/sleep.htm
er en kul side:)
De anbefaler å teste søvnmønster en periode ved å sove akkurat når du vil (jippi!)og du kan laste ned et program der du fører inn hvor mye og når du sover.
Antall ord: 391
non omnis moriar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
zind
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 26 Aug 2004 02:46
20
Har takket: 142 ganger
Blitt takket: 181 ganger

Innlegg av zind »

70 min ja... det kan godt stemme. Morsomt at du husket å ha lest om det i illustrert vitenskap. Det viktigste er nok at man ikke sover for lenge og ødelegger nattesøvnen

Du merker faktisk at temperaturen synker?
Spennende! Hadde aldri falt meg inn før jeg leste en artikkel om det, men jeg syntes det høres relativt logisk ut jeg og. Verdt å teste ut i allefall
Antall ord: 68
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Xirque Z'dataan
Standard bruker
Standard bruker
18

zind skrev:
70 min ja... det kan godt stemme. Morsomt at du husket å ha lest om det i illustrert vitenskap.

Det stod bl. anna at ingen kunne hindre Churthill i å ta luren sin en eneste dag i løpet av krigen.
Du merker faktisk at temperaturen synker?
Spennende! Hadde aldri falt meg inn før jeg leste en artikkel om det, men jeg syntes det høres relativt logisk ut jeg og. Verdt å teste ut i allefall
kjenner at jeg blir kaldere i hodet og at det blir lettere å slappe av.
Det resulterte i at jeg nattestid sover best med nesa i kaldluft, da slipper jeg å bli overvarm, noe som løses ved å opne vinduet.. som igjen slår kontra på morgenen når jeg mister kropstemperaturen og fryser når jeg skal opp
Antall ord: 134
non omnis moriar

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bajsknugen

Innlegg av Bajsknugen »

Jeg er A-menneske, jeg! Skjønner ikke at folk klarer å sove til lenger enn åtte om morgenen, for da spretter jeg opp som en sprettball, jeg! Opp av senga og ut på joggetur! Deilig! Så legger jeg meg sikkert ikke senere enn klokka 22, kankskje en halvtime senere i helgene.
Antall ord: 51

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links