Hjemsøkt, Gjenferd & ÅnderEr det sammenheng mellom å tro på ånder og tro på gud?

Ånder og spøkelser, hjemsøkte steder, åndelig aktivitet generelt. Husk kun omtale av steder hvor det er tillatt for almennheten !

Moderatorer: Asbjørn, mod hjem

Forum regler
FØLG NORSK LOV !
Innlegg som bryter med Norsk lov, kan bli satt i karantene,
og forfatter kan i ytterste konsekvens bli politianmeldt.

Merk : Vær forsiktig med å legge ut omtale og bilder av steder hvor man ikke har lovlig adgang !
Private eiendommer skal ikke omtales uten at man har tillatelse fra eier!
I slike tilfeller vil all info om bruker som legger inn slik info leveres politiet på forespørsel.
Husk ; All info om deg som bruker blir logget !
Kappa
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 29 Des 2008 13:15
15

Er det sammenheng mellom å tro på ånder og tro på gud?

Innlegg av Kappa »

Dere som tror på ånder og gjenferd, tror dere på gud?
Antall ord: 11

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
elisabebe

Re: Er det sammenheng mellom å tro på ånder og tro på gud?

Innlegg av elisabebe »

Ja. Det jeg har lært om sånt, er at dersom du blir besatt av en demon, så må Gud drive den ut av deg. Gjennom eksorsisme. Vievann, kors og bibel. Det er presten som må gjøre, med tillatelse fra paven.
Det finnes gode ånder, som ikke gjør deg noe, og det finnes onde eller sinte ånder.
Alt etter hva det gjelder. Men en demon kan ikke gå inn i deg og "ta over" uten at den blir invitert inn. F.eks gjennom spiritisme.
Sinte ånder får krefter og blir sterkere av at du er redd. Den stjeler energien din. Den kan bli så sterk fysisk at den dytter deg ned trappa. En demon kan også knekke deg psykisk og ødelegge deg, og familie og venner.
Antall ord: 130

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Jeg vet ikke hva Gud er, men muligheten for at det finnes en Gud er der.
Hvis det finnes spøkelser, finnes det nok også en Gud. Ja, det virker da sannelig logisk.
Når mennesker kan gå igjen, så hvorfor ikke en enda høyere åndelig eksistens.
Antall ord: 48
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Innlegg av TheMartine »

Gud, som i kristen-Gud? Nei. Gud som i religion overhode? Nei. Jeg liker ikke ordet "gud" i det hele tatt, faktisk. At mennesker og dyr har energier i seg som lever videre utenfor den fysiske kroppen, har for meg ingenting med "Gud" å gjøre.
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Om det er spøkelser er det nok en Gud...hmmm.

Er spøkelser mere fantastiske kreasjoner enn oss levende ?

Hvorfor kan vi ikke se det sånn, finns det noe sånt som oss, som faktisk kan gå rundt på to ben, så må det også finnes en Gud.
Antall ord: 50

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Amfelia
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Feb 2007 17:18
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oppe på loftet...

Innlegg av Amfelia »

Jeg tror på "spøkelser" og ånder, like sterkt som jeg tror at det finnes en Gud.
Jeg bruker også ordet gud, selv om jeg ikke tror at gud var en mann med grått hår og skjegg...
Antall ord: 39
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Metodisten skrev:Om det er spøkelser er det nok en Gud...hmmm.

Hvorfor kan vi ikke se det sånn, finns det noe sånt som oss, som faktisk kan gå rundt på to ben, så må det også finnes en Gud.
Kan man ikke heller integrere visse deler av det åndelige i evolusjonen? Det er jo, og har alltid vært, en naturlig del av verden. At en gud har skapt oss, er ikke like lett å tro på.
Antall ord: 89

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
elisabebe

Innlegg av elisabebe »

TheMartine skrev:
Metodisten skrev:Om det er spøkelser er det nok en Gud...hmmm.

Kan man ikke heller integrere visse deler av det åndelige i evolusjonen? Det er jo, og har alltid vært, en naturlig del av verden. At en gud har skapt oss, er ikke like lett å tro på.
naturlig del? det er jo en grunn til at vi kaller det "overnaturlig", det er ikke naturlig, det er ikke bevist. Det er ikke noe vi VET, men noe enkelte velger å tro på.
Antall ord: 124

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19

Innlegg av misty-gutt »

Kappa skrev:Dere som tror på ånder og gjenferd, tror dere på gud?
Ikke alle, langt derifra, som tror på det overnaturlige, tror dermed på Gud nei. Det gjorde ikke jeg heller, og det leenge etter at jeg hadde mine første paranormale opplevelser.

Mye skjer i åndeverden, noe opplever vi som uforklarlige fenomen, og slikt skjer, ingen tvil om det, men sannheten er at vi også er omgitt av den åndelige verden alle som en, daglig, men er ikke klar over det selv, eller man tenker ikke så nøye over det.

Jeg satte meg fåre å søke Gud, og ja, jeg fant Ham tilslutt. Nå ikke bare tror, eller antar jeg at Gud finnes. Jeg er overbevist og har fått full visshet om dette nå. Men det var mye skurr ifra den fallne åndeverdenens makter og myndigheter, og i mitt ego, før jeg trengte igjenom siste hindringen på veien til livet, ja til Gud, alt livs opphav og Skaper.

Denne verden er forgjenngelig, den åndelige er evig.
Antall ord: 172
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

elisabebe skrev:
TheMartine skrev:Kan man ikke heller integrere visse deler av det åndelige i evolusjonen? Det er jo, og har alltid vært, en naturlig del av verden. At en gud har skapt oss, er ikke like lett å tro på.
naturlig del? det er jo en grunn til at vi kaller det "overnaturlig", det er ikke naturlig, det er ikke bevist. Det er ikke noe vi VET, men noe enkelte velger å tro på.
Det er vel veldig variabelt. Det finnes dem som vet at spøkelser finnes, og som også mener at de er en naturlig del av livet, ikke overnaturlig.
Antall ord: 102

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mirell
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 07 Okt 2008 14:15
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av Mirell »

TheMartine skrev:Gud, som i kristen-Gud? Nei. Gud som i religion overhode? Nei. Jeg liker ikke ordet "gud" i det hele tatt, faktisk. At mennesker og dyr har energier i seg som lever videre utenfor den fysiske kroppen, har for meg ingenting med "Gud" å gjøre.
Jeg liker heller ikke ordet gud.. Jeg tror at det er noe høyere "makter", men om dette er noe godt eller vondt og har noe med ånder å gjøre, det vet jeg ikke. Med tanke på hvordan verden, altså vi mennskene har blitt har mistet jeg litt troen på at det er noe godt. Er jo så mange uskyldige som lider, både dyr og mennesker...men er det noe godt så forventer jeg at f.eks mennesker som er stygg mot dyr, mot andre folk osv. får sin straff.... Med andre ord, jeg er veldig usikker på hva jeg tror, men er jo bare 19 år så har hele livet foran meg til å fundere på det :D
Antall ord: 166
«En nasjons storhet og moralske fremskritt kan måles etter hvordan dyrene behandles» Gandhi

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16

Innlegg av rhonersen »

Overtro på ånder, spøkelser, et etterliv og Gud (eller alle) fyller den trangen mange har til å forklare ting de ikke vet noe om, med overtro. Sammenhengen er at det er overtro.
Antall ord: 32

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Kappa
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 29 Des 2008 13:15
15

Innlegg av Kappa »

Jeg synes det er spennende å se om det finnes folk som ikke tror på gud men tror på ånder og gjenferd.

Har bare tenkt at hvis man tror på ånder og gjenferd så man vel også tro på gud.
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Mirell skrev:Jeg liker heller ikke ordet gud.. Jeg tror at det er noe høyere "makter", men om dette er noe godt eller vondt og har noe med ånder å gjøre, det vet jeg ikke. Med tanke på hvordan verden, altså vi mennskene har blitt har mistet jeg litt troen på at det er noe godt. Er jo så mange uskyldige som lider, både dyr og mennesker...men er det noe godt så forventer jeg at f.eks mennesker som er stygg mot dyr, mot andre folk osv. får sin straff.... Med andre ord, jeg er veldig usikker på hva jeg tror, men er jo bare 19 år så har hele livet foran meg til å fundere på det :D
Ja, omtrent sånn tenker jeg også. Og hvis Gud finnes, så er i hvert fall ikke Gud god. Herrens veier er uransakelige, sier de. Det er jo også en måte å lure seg selv på.
Antall ord: 157

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Kappa skrev:Jeg synes det er spennende å se om det finnes folk som ikke tror på gud men tror på ånder og gjenferd.

Har bare tenkt at hvis man tror på ånder og gjenferd så man vel også tro på gud.
Ingen automatikk i det, som du ser =)
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links