Fakta, teori & skepsisGud eller ikke Gud - ateist vs kristen

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Re: Gud eller ikke Gud - ateist vs kristen

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:
misty-gutt skrev: Vi befinner oss alle i virkelighetens verden, om en står med eller uten, ja, er med eller imot Gud. Jeg står på sidelinjen av din bane, som du står på sidelinjen av min bane. Det er også en virkelighet i den store sammenhengen.
Forskjellen er at du og mange av dine medtroende ikke -forholder- dere til virkeligheten, dere forholder dere til den "virkeligheten" dere tror eksisterer.
Denne troen som er oss gitt av den Høyeste, har blitt til full visshet. Altså; jeg/vi vet! Nettopp derfor forholder vi oss til virkeligheten, lever i virkeligheten, med en sterkt utvidet horizont. Vi har satt riktig kurs og styrer unna alle skjær i sjøen.
Tror du at du kan omgå problemstillingen vi diskuterer ved å lempe av deg masse tåkeprat? Forhold deg til sakens kjerne.
Alt som har med det overnaturlige å gjøre, vil nok fortone seg for deg som en ja - tåkeheim - Det tror jeg at de fleste som leser dine innlegg har fått forståelsen av. Du utbasunerer det jo fra din prekestol. Din virkelighet, Kimbara, er veldig innsnevret. Dette sier jeg på ingen måte for å såre deg, men det er realiteten. Du kan bare ikke forstå det, tillike med at du har valgt å ikke ville forstå. Tar med begge disse faktorene for nyansens skyld.

Misty: Gud har bevist at ateisten/e tar feil.

Kimbara: Har han det? Hvor er disse bevisene da?

Du fortsetter å spørre etter bevis, men du vil alikevel ikke godta noen bevis. Så du må nok bare fortsette din søken. Vit at; den som leter finner, selv om det kan ta en tid før en finner det en leter etter. Ja, jeg snakker av erfaring.
Nei, fordi når man ikke tror så tror man ikke. Det er ikke mye virkelighet det du snakker om, iom. at man må -tro- for at den skal eksistere...Si meg, Misty-Gutt - kan du nevne noe annet her i verden (virkelighetens verden) man må -tro- på for at skal eksistere og kunne påvises? Finnes ikke bakken du går på før du "åpner deg" for at den finnes?
Dette blir bare tøv Kimbara. Selv du aner nok innerst inne at den åndelige dimensjonen eksisterer parallelt med denne fysiske verdens eksistens. Også du er en sjel med ånd som bor i ditt fysiske, jordiske legeme. Det vil du aldri kunne flykte ifra.
Ugyldig argumentasjon. Skal vi holde på slik kan jo jeg like gjerne si at jeg har rett, men du kan ikke forstå det før du har mitt livssyn. Hvor langt kommer vi da, Misty-Gutt?
Men ser du, saken er at jeg har befunnet meg der hvor du er omtrent nå iht å ikke tro på en suprim Skaper. Du er stagnert der, jeg har forflyttet meg og er kommet videre på min ferd med et opplyst sinn. Tungt for deg å svelge dette, javel. Men det er realiteten.

Misty: Fakta om Gud er vel noe av det første menneskene lærer her i vår verden å fornekte.

Kimbara: Heldigvis, ja. Folk blir mer og mer opplyst.

Opplyst, sier du. At dine tipp tipp tipper, langt tilbake var orangutanger, eller noe der i "nærheten" mener du? Våkn opp Kimbara!
Jeg beklager at du er så lett å overtale. Heldigvis er ikke alle slik.
Med tiden vil du nok måtte innse hvem av oss som lett har latt seg overtale. Slik du ser det nå, så vil det da bli en stor overraskelse for deg, den dagen, ja for komme vil den, you bet.
Ja, du elsker å vifte med den pekefingeren din. Om det er riktig retning skal være opp til andre å avgjøre. Du har ingen rett til å proklamere noen fasiter overfor andre når du ikke kan argumentere med annet enn "du må tro for å vite".
Ja jeg preker, men det gjør sagtens du også. Med hvems rett du predikerer, må du selv svare for. Min rett har jeg fra Gud.
Hvilke sannheter farer du med, som ikke ønsker å komme til bunns i saker og ting for å finne skikkelige fakta? Du er så hellig overbevist om at dine tanker og tro er det eneste rette at du ikke evner å ta til deg det andre mennesker forteller deg eller forsøker å lære deg.
Her kunne det ha vært på sin plass at du hadde funnet deg fram et speil, sett deg selv dypt inn i øynene, og selv tatt noen blikk på din egen prediken, og spurt deg selv; tror du selv på din prediken? er det fakta eller løgn, en tåkete mix, hva mener du selv at du forkynner? Sluker du alt rått av alskens tåkelærdommer? etc.
Ser du ikke selv hvor tafatt argumentasjonen din er? Er det så vanskelig for deg å bare medgi at det ikke eksisterer bevis for troen din, men at du likevel velger å tro det? Krever det så mye av deg å bare medgi at det er noe i det vi prøver å fortelle deg?
Jeg ser hvor tafatt din argumentasjon er. Jeg ser at det er vanskelig for deg å slippe taket på de teser som holder deg fangen. Det du prøver å fortelle meg har jeg alt tatt oppgjøret med, ja jeg er satt FRI. Av Gud selv er det gjort, og det er underfullt i mine øyne.
Si hva du vil, men psyken kan vi en del om. Vi kjenner mekanismer og tankemønstre.
Jo takk, jeg gjør da det, og sannheten, the real story, ligger meg varmt om hjertet. Mekanismer og tankemønstre er vel kjent ja.
Ja, og den naturlige årsaken kalles evolusjon.
Den evige Gud satte det hele igang.

Litt åndelig føde fra Kilden: Således er det og skrevet: Det første menneske,

Adam, ble til en levende sjel; den siste Adam er blitt til en levendegjørende ånd.

Men det åndelige er ikke det første, men det naturlige, derefter det åndelige.

Det første menneske var av jorden, jordisk; det annet menneske er av himmelen.

Sådan som den jordiske var, så er og de jordiske, og sådan som den himmelske er, så skal og de himmelske være,

og likesom vi har båret den jordiskes bilde, så skal vi og bære den himmelskes bilde.
Jeg kondolerer.
Takk som byr, Kimbara, men kondolansen kunne ikke ha vært mer malplassert.
Antall ord: 1081
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Ønsker du din egen nettside ?
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev: Den evige Gud satte det hele igang.
Og hvilke gode argumenter kan du fremsette for oss uvitende for dette? Hvorfor kan ikke universet ha vart evig?
Antall ord: 29
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Innlegg av D.A. »

misty-gutt skrev:Litt åndelig føde fra Kilden: Således er det og skrevet: Det første menneske,

Adam, ble til en levende sjel; den siste Adam er blitt til en levendegjørende ånd.

Men det åndelige er ikke det første, men det naturlige, derefter det åndelige.

Det første menneske var av jorden, jordisk; det annet menneske er av himmelen.

Sådan som den jordiske var, så er og de jordiske, og sådan som den himmelske er, så skal og de himmelske være,

og likesom vi har båret den jordiskes bilde, så skal vi og bære den himmelskes bilde.
Verdig er du, vår Herre og Gud,
til å få pris og ære og makt.
For du har skapt alt,
ved din vilje ble alt til, skapt av deg.(åp. 4.11)

Alt det Gud har skapt, er godt,(1.tim. 4.4)

Vi vet at vi er av Gud, og at hele verden ligger i det onde.(1.joh. 5.19)
Antall ord: 168

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:
Og hvilke gode argumenter kan du fremsette for oss uvitende for dette? Hvorfor kan ikke universet ha vart evig?
Intet menneske var skapt da Gud skapte universet ved sitt allmakts ord. Derfor kan intet menneske, kristen som ikke kristen forstå til fulle Guds skaperverk. Som himmelen er høyere enn jorden, således er også Guds tanker høyere enn menneskenes tanker.

Teser finnes, men som sprukne brønner ikke kan holde på vannet, kan ikke tesene gi de rette svarene.
Antall ord: 93
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
D.A.
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 23 Aug 2008 02:46
16
Har takket: 1 gang

Innlegg av D.A. »

misty-gutt skrev:
Kimbara skrev:
Intet menneske var skapt da Gud skapte universet ved sitt allmakts ord. Derfor kan intet menneske, kristen som ikke kristen forstå til fulle Guds skaperverk. Som himmelen er høyere enn jorden, således er også Guds tanker høyere enn menneskenes tanker.

Teser finnes, men som sprukne brønner ikke kan holde på vannet, kan ikke tesene gi de rette svarene.
Mao. finnes det ingen gode argumenter for å tro på dette. :)

Det at vi ikke kan forstå universet opprinnelse enda, er neppe en god grunn til å fylle hullene i teorier med dogmer. Vi ser jo det på historien, der slike dogmer har vist seg å være feil.
Antall ord: 142

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

D.A. skrev:Mao. finnes det ingen gode argumenter for å tro på dette. :)
Tesen om Big Bang og materien som har skapt seg selv, er det ingen som helst grunn i å sette sin lit til, selv om noen gjør det. Sprukne brønner...

Som sagt, Gud som overgår alle menneskers forstand, står selv bak hele sitt skaperverk. :)
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Håpløst.

Da kan jo jeg svare tilbake; Universet overgår alt og alle. Det er aldri blitt skapt, men har vart evig.
Antall ord: 24
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Kimbara skrev:Håpløst.

Da kan jo jeg svare tilbake; Universet overgår alt og alle. Det er aldri blitt skapt, men har vart evig.
Visst kan du svare det tilbake, for Gud tror du jo ikke på.
Antall ord: 39

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Hvis Gud ville at vi skulle bruke YouTube i et bankende kjør på forumet, så hadde han allerede gjort Asbjørn oppmerksom på det før Paranormal.no ble oppgradert.
Antall ord: 31
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Moonstone skrev: ALLE mennesker er faktisk troende. Spørsmålet er bare hva de velger å tro på.
Helt enig. Jeg vil si at det ikke går an å være menneske engang, om en ikke har en eller annen slags form for tro. Også ateismen er en trosform, de tror f.eks at Gud ikke finnes. De vet det jo ikke.

Viser til en artikkel, som kanskje noen finner interessant.

- Are you willing to risk madness? spør John F. Haught, og tilføyer: If not, then you are not really an atheist. Nietzsche, Camus, Sartre – de visste hvilken avgrunn som åpnet seg ved Guds død. Men de trodde likevel at ateismen var sann. De tok sjansen på å gjøre sine egne valg til sitt eget livs eneste verdigrunnlag – en slags galskap, egentlig, en megalomani; og samtidig en nødvendig respons på den nihilistiske erfaringen: følelsen av meningstap.

«Ateisme er nihilisme,» skriver Jean-Luc Nancy. Men også ateisme er et trosspørsmål. Tro blir ikke mindre viktig av ateisme.

Link til artikkelen
Antall ord: 175

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16

Innlegg av rhonersen »

misty-gutt skrev:
Moonstone skrev: ALLE mennesker er faktisk troende. Spørsmålet er bare hva de velger å tro på.
Helt enig. Jeg vil si at det ikke går an å være menneske engang, om en ikke har en eller annen slags form for tro. Også ateismen er en trosform, de tror f.eks at Gud ikke finnes. De vet det jo ikke.
Ateisme er ikke-teisme. Innenfor "ateisme" kan det være noen som påstår at de vet gud ikke finnes. Dette er like ubegrunnet som teistene. Du kritiserer dem ikke fordi de er ateister, men fordi de påstår å ha viten som de riktignok ikke har.

De fleste ateister er agnostiske og tror ikke fordi det ikke finnes grunn til å tro, så når du sier ateisme er en "tro" i samme betydning ordet som når du snakker om din tro, tar du feil.
Antall ord: 151

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

rhonersen skrev:De fleste ateister er agnostiske og tror ikke fordi det ikke finnes grunn til å tro, så når du sier ateisme er en "tro" i samme betydning ordet som når du snakker om din tro, tar du feil.
Nei, da misforstår du meg, rhonersen. Jeg sier at ateismen er en slags form for tro, og er da enig i Moonstone's utsagn "ALLE mennesker er faktisk troende. Spørsmålet er bare hva de velger å tro på."

Ateisters tro er altså ikke den samme som kristnes tro, den som gir full visshet om Guds eksistens.
Antall ord: 99

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16

Innlegg av rhonersen »

misty-gutt skrev:Nei, da misforstår du meg, rhonersen. Jeg sier at ateismen er en slags form for tro, og er da enig i Moonstone's utsagn "ALLE mennesker er faktisk troende. Spørsmålet er bare hva de velger å tro på."
Og jeg tror du misforstår meg. Ateisme er ikke tro, det er fravær av tro.
Antall ord: 60

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

rhonersen skrev:
misty-gutt skrev:Nei, da misforstår du meg, rhonersen. Jeg sier at ateismen er en slags form for tro, og er da enig i Moonstone's utsagn "ALLE mennesker er faktisk troende. Spørsmålet er bare hva de velger å tro på."
Og jeg tror du misforstår meg. Ateisme er ikke tro, det er fravær av tro.
Fravær av tro på Gud ja. Og gjerne, eller også ved alt som har med det overnaturlige å gjøre så lenge de ikke finner noen bevis. Og da blir ateismen en alternativ tro. Troen på at det ikke finnes noe mer en denne synlige verden, det er en slags tro, eller antagelse om du vil.
Antall ord: 118

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Jeg fatter ikke hvorfor det er så forbannet viktig for dere troende at ikke-tro også er en tro...Forhold dere til de argumentene som blir lagt frem istedet for å drive med slikt svada og avsporing.
Antall ord: 36
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links