Annonseblokkering ble oppdaget: Webstedet Paranormal er gratis, fordi kostnadene dekkes delvis via annonser. Vennligst støtt oss ved å oppheve blokkering av annonser på Paranormal.
Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.
Moderatorer:Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
ludoburgero skrev:
Nei, jeg gjør ikke det.
Det er du som gjør det ved å tillegge meg de meningene.
Om det er noe jeg gjør, så er det å overvurdere medias makt.
Kall heller en spade for en spade enn å forsøke å sette meg i dårlig lys bare for å score billige poeng.
Hvem er det som forsøker å score billige poeng her? Du er jo mer opptatt av å klage på at jeg visstnok skal ha lagt meninger i munnen på deg fremfor å ta for deg saken.
Nei, Ludo, "vi" gjør ikke det. Det er et bilde du av en eller annen grunn har laget deg av "folk flest".
Og du har lagd deg et bilde av "vi gjør ikke det".
Hva er forskjellen?
Tenk litt nå, Ludo...Hvorfor skrev jeg "vi" med gåseøyne?
Hva er respekt?
Står det respekt av å hórè seg til fordel for noe man føler er forventet av en?
Hva får man tilbake? Aksept? Isåfall bryter det helt ned poenget ditt om at man ikke føler seg akseptert hvis man flyter med strømmen. For mote er en del av strømmen.
Respekt er å ta hensyn til noe, og du burde vite dette som tidligere har forfektet respekt så til de grader.
Det er din subjektive mening at noen "**" seg til, og ordlaget ditt vitner om mangel på den respekten du er så ivrig på at folk skal vise.
Når har jeg sagt at man ikke føler seg akseptert når man flyter med strømmen?
Antall ord: 263
When did ignorance become a point of view? -Dilbert
Sjamanistisk konfirmasjon 2025 - En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen. En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund. Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge. Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud. Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom. Les mer her
De som følger strømmen blir jo foraktet som svake mennesker, tilpassede og uten evne til å stå imot strømningene i samfunnet.
Jeg har større respekt for de som velger å gå motstrøms, de er fri.
Antall ord: 38
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu
Hecate skrev:De som følger strømmen blir jo foraktet som svake mennesker, tilpassede og uten evne til å stå imot strømningene i samfunnet.
Nja, det går begge veier.
De som følger strømmen mener de som står utenfor er svake mennesker.
De som står utenfor mener de som følger strømmen er svake mennesker.
Hvis det er frihet å gå mot strømmen, så betyr det jo at en kamp er frihet.
Det synes jeg ikke er helt logisk. Frihet er å ikke måtte føle å gå verken for eller imot.
Antall ord: 112
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
Frihet er vel strengt tatt muligheten til å gjøre som man vil - innenfor lovens grenser selvsagt.
Det å "følge strømmen" er noe som er populært å mislike, men det er igrunn en lite reflektert tankegang. Folk som "følger strømmen" kan like gjerne være mennesker med kav original personlighet, men med en smak i klær, musikk eller annet som tilfeldigvis passer inn med et motebilde.
Det trenger ikke ha noe med svakhet å gjøre, selv om mange som følger strømmen gjør nettopp det fordi det er det tryggeste og enkleste.
Jeg kjenner mange som bevisst "går motstrøms" nettopp fordi de er svake og utrygge på seg selv. De trenger å føle seg spesielle og sterke ved å opponere og opptre prinsippfaste.
Som Ludo er inne på er det vel de menneskene som ikke trenger å gå noen veier som er de sterkeste.
Antall ord: 149
When did ignorance become a point of view? -Dilbert
Hecate skrev:De som følger strømmen blir jo foraktet som svake mennesker, tilpassede og uten evne til å stå imot strømningene i samfunnet.
Et par sitater "følg med tiden, men ikke med strømmen, for strømmen går alltid nedover."
" Bare død og svak fisk følger med strømmen"
Antall ord: 70
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.
Jeg ser litt på det å stå i mot som en illusjon, for en lever ikke i et vakuum selv om en tror en skaper ei boble rundt seg og er upåvirket.
På samme måte som en egentlig aldri kan bli helt fri heller, men det er likevel mulig å gå i andre retninger, tråkke opp nye stier. Kanskje også rive ned noen murer både mentalt og i samfunnet. Det behøver ikke være noe likhetstegn mellom å velge annerledes og kamp. Kanskje du finner et smutthull? Jeg tror kanskje at dersom en ser det som en kamp, så er en fortsatt en som følger strømmen, om enn noe ufrivillig.
Men så lever vi i postmodernismen og dermed er det jo endelig fritt frem for å følge sin indre stemme, skape den identiteten en vil ha, uavhengig av hvem andre er. Det er jo det positive ved frisettingen, jeg nevnte over. Det mindre positive blir jo opplevelsen av å ikke finne sin plass. Igjen er det en illusjon, spirituelt sett, da alt er som det skal være og er såre vel. For hva er vel identitet om ikke den er blitt til gjennom historisk og kulturell påvirkning av individet, opplevelser og erfaringer som setter sine spor?
Når alt det er sagt, så oppleves det som en kamp som B-menneske (min identitet) å virke i et A-samfunn. Derimot er det mulig å gjøre noe med det. Jeg kan hvis jeg vil, men det er et luksusproblem i vår del av verden.
Antall ord: 259
Be Content with what you have; rejoice in the way things are. When you realize there is nothing lacking, the whole world belongs to you.
~Lao Tzu
" Bare død og svak fisk følger med strømmen"
Greit å bruke ligninger iblandt, men den ligningen gjør jo bildet bare mindre nyansert. Den simplifiserer også noe som er lett å skjønne som det står.
Hvorfor er det ille med en populistisk alterativ bevegelse?
Hvorfor burde alt være for de få?
Jeg tror det er flott for utviklingen at det finnes så mye humbug,
at det er så mange feller å gå i.
Vi får en utrolig mulighet til å trene skjelneevnen.
Jeg er av de heldige som har sluppet all denne shoppingen av
merkelige kurser og remedier og har tittet på det ETTER jeg ble bevisst
hva som er hva. Men de fleste har en annen vei.
De må gå i alle fellene for å forstå hvorfor de søker.
Og det er flott synes jeg å stå på en messe og se alle de forvirrede
blikkene som løper rundt på leting etter noe utenfor seg selv de kun kan
finne inne i seg. For de er jo på vei, selv om de tar en omvei.
Og det jeg eller andre synes er juggel eller lureri kan være akkurat den
biten noen trengte for å komme videre i sitt puslespill.
Frihet er ikke å følge en annen manns tanke.
Frihet er ikke å lytte til sitt hjerte.
Frihet er å ikke være her.
Vi vil alltid være slaver;
til våre egne behov, for å være en del av det hele, og med livet.
Frihet er bare en tilstand. Man er så fri som man klarer å tillate seg å være.
Man kan føle seg fri, men man er aldri helt fri.
Selv fuglen er bundet til å flyve.
Antall ord: 78
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
Vi lever i et samfunn, ja i en verden hvor penger er betalings/byttemidlet. da vil "alt" koste penger. Det er forøvrig ikke noe som er gratis, hvis vi tror det. Det foregår hele tiden en byttehandle i universet
TheMartine skrev:Jeg synes det er en positiv utvikling at det har blitt større fokus og aksept for det alternative, slik at dette ikke lenger blir sett på som humbug og lettere sinnsforstyrrelser. Samtidig er det ikke særlig trivelig å tenke på at en rekke sleipe folk har funnet lettjente penger i å selge blå steiner eller kalle seg healer. På helgas alternativmesse følte jeg at det var mye av denne typen folk. Søstern min, som har hatt veldig godt utbytte av reiki tidligere, skulle prøve healing av en kar på messa. Han dukket opp i fillette og møkkete klær, klarte ikke lokalisere hva hun trengte hjelp med, og etter å ha prøvd både det ene og det andre, konkluderte han med at ingenting funket fordi hun ikke er åpen for det. Sånt er veldig trist.
Jeg er enig med deg Martine. Jeg har heller ikke noe lang fartstid innenfor det paranormale, men jeg mener det er positivt at en "trosretning" som i hovedsak formidler kun budskap om kjærlighet og visdom og ikke fokuserer på helvete og straff får mye oppmerksomhet. Men det at noen ser sitt snitt til å utnytte dette gode fokuset folk har til å tjene penger synes jeg er negativt. Popularitet og kommersialitet er to forskjellige saker. At budskapet spres er ikke annet enn positivt, men at det blir en pengesak er negativt. Tenker da på ymse spålinjer der det koster rundt 500 kr for å snakke med noen i tjue minutt. Det er drøy timeslønn det.
TheMartine skrev:Jeg synes det er en positiv utvikling at det har blitt større fokus og aksept for det alternative, slik at dette ikke lenger blir sett på som humbug og lettere sinnsforstyrrelser. Samtidig er det ikke særlig trivelig å tenke på at en rekke sleipe folk har funnet lettjente penger i å selge blå steiner eller kalle seg healer. På helgas alternativmesse følte jeg at det var mye av denne typen folk. Søstern min, som har hatt veldig godt utbytte av reiki tidligere, skulle prøve healing av en kar på messa. Han dukket opp i fillette og møkkete klær, klarte ikke lokalisere hva hun trengte hjelp med, og etter å ha prøvd både det ene og det andre, konkluderte han med at ingenting funket fordi hun ikke er åpen for det. Sånt er veldig trist.
Jeg er enig med deg Martine. Jeg har heller ikke noe lang fartstid innenfor det paranormale, men jeg mener det er positivt at en "trosretning" som i hovedsak formidler kun budskap om kjærlighet og visdom og ikke fokuserer på helvete og straff får mye oppmerksomhet. Men det at noen ser sitt snitt til å utnytte dette gode fokuset folk har til å tjene penger synes jeg er negativt. Popularitet og kommersialitet er to forskjellige saker. At budskapet spres er ikke annet enn positivt, men at det blir en pengesak er negativt. Tenker da på ymse spålinjer der det koster rundt 500 kr for å snakke med noen i tjue minutt. Det er drøy timeslønn det.
Ja, Alternativ messene er ikke noe sted å vanke for oss alternative lenger..men mest for vanlige, nyskjerrige folk som skal kjøpe en tjeneste, virker det som.
Var nettopp på messa i Drammen i håp om å treffe og prate, utveksle ideer med likesinnede, men det kosta visst penger.
Min personelig mening er at det kom en slags trend for 3-4 år siden hvor dette med det overnatulige var noe alle skulle utforske eller tene penger på. Vi har hat det overnatulige med oss siden vi begynte å eksistere. Det er ikke lenge siden vanelige folk brukte kloke koner og disse tok sjelden betalt, somregel fikk disse gaver i form av mat og slikt. I dag koster alt penger. Jeg er så lei av at alt innenfor det alternative skal koste og settes i kategorier. Jeg tror at hvis vi gir oss selv litt tid og finner slike steder som dette for eksempel så kan man lære utrolig mye om å utvikle seg. Det er ikke det dyreste som alltid er best.
Ber om unnskyldning hvis jeg har tråkket noen på tæren eller truffet noens føleser.
Sjamanistisk konfirmasjon 2025 - En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen. En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund. Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge. Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud. Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom. Les mer her