Helt enig! Det handler om å lytte med et åpent sinn. Og hvis man skal sammenligne to låter holder det ikke å bare høre hele den ene låta. Man må høre begge låtene. :mozilla_wink:ludoburgero skrev: Jeg er ikke av samme oppfatning av hva ordet "aksept" betyr, slik DjLudo har brukt det her. For min del er det å akseptere nettopp det å være åpen. Og når man er åpen, kan man være kritisk og skeptisk også. Det avgjørende er om du er det i rett øyeblikk. For det handler vel om å lytte med åpent sinn først, og ikke gjøre opp sin mening før man har hørt hele låta?
Fakta, teori & skepsis ⇒ Dagens samfunn
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 30 Jul 2007 14:29
- 17
- Blitt takket: 2 ganger
Re: Dagens samfunn
Antall ord: 120
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.
I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.
Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
-
- Standard bruker
- Startet: 23 Sep 2008 10:12
- 16
- Kjønn (valgfri): Flaskepost
- Lokalisering: Inni ditt hode
- Har takket: 128 ganger
- Blitt takket: 402 ganger
Det at mange av disse "alternative" tinga og "paranormale" tinga har fått en del media-dekning og eksponering er jo på en måte bra på den måten at man får ting ut i lyset og viser "streite" folk at det IKKE er så mystisk og Ondt og farlig som de har trodd.
Jeg syns det egentlig er bra at slike ting blir en del av den kollektive bevisstheten.
På den andre siden så er det jo en fare for komersialisering, at det blir en "ny trend" og mange bare henger seg på fordi det er "kult".
Jeg har vært en del av bølga siden den var "undergrunds", og det er lett å se følgene det har fått av programmer som "Åndenes Makt".
Jeg syns det egentlig er bra at slike ting blir en del av den kollektive bevisstheten.
På den andre siden så er det jo en fare for komersialisering, at det blir en "ny trend" og mange bare henger seg på fordi det er "kult".
Jeg har vært en del av bølga siden den var "undergrunds", og det er lett å se følgene det har fått av programmer som "Åndenes Makt".
Antall ord: 129
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 17 Feb 2005 22:07
- 19
- Kjønn (valgfri): F
- Har takket: 8 ganger
- Blitt takket: 21 ganger
Jeg føler egentlig ikke at toleransen er så stor. Venter iallfall leeeenge før jeg begynner å prate med nye folk om sånne ting... Man vet aldri hvordan de reagerer.
Antall ord: 31
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
HermegåsDjLudoSvartehundMetodist skrev:Helt enig! Det handler om å lytte med et åpent sinn. Og hvis man skal sammenligne to låter holder det ikke å bare høre hele den ene låta. Man må høre begge låtene. :mozilla_wink:ludoburgero skrev: DjLudo har et poeng når han sier det blir feil å sammenligne skeptikere med skrubbsultne hyener. For all del, det er jo klart at du fremstiller dette billedlig, og jeg kunne helt sikkert sagt det samme, men når ender skal møtes - og vitenskapentlige metoder og mer alternative metoder skal møtes på den gyldne middelveien - så tror jeg det høster mer å bruke mer vennlige og velkomlige metaforer.
Antall ord: 114
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 25 Aug 2004 16:02
- 20
- Har takket: 967 ganger
- Blitt takket: 892 ganger
Heldigvis er det helg. Og jeg skal sende hjernen min på ferie.
For dere får meg til å tenke, og det er ingen andre enn hjernen min som liker det.
Jeg hater det.
For dere får meg til å tenke, og det er ingen andre enn hjernen min som liker det.
Jeg hater det.
Antall ord: 33
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Hvis jeg var en av dem som fikk deg til å tenke så beklager jeg på det sterkeste! Jeg hater også å tenke...egentlig Hjernen min trives best i når den er tom...ludoburgero skrev:Heldigvis er det helg. Og jeg skal sende hjernen min på ferie.
Jeg hater det.
Antall ord: 67
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Ja, du er en av de skyldige.jon blund skrev:Hvis jeg var en av dem som fikk deg til å tenke så beklager jeg på det sterkeste! Jeg hater også å tenke...egentlig Hjernen min trives best i når den er tom...ludoburgero skrev:Heldigvis er det helg. Og jeg skal sende hjernen min på ferie.
Jeg hater det.
Hjernen min trives faktisk med å tenke. Det er jeg som person og viljen min som ikke liker det. Hvis det ikke var omvendt da. Jeg føler meg overstyrt av hjernen noen ganger. Og noen ganger det jeg som har overtaket på den. Vi er ikke alltid venner, jeg og hjernen min.
Under påvirkning av alkohol forstår vi ikke hverandre, jeg vet ikke hvem som er dummest akkurat da. Det hender jeg tenker med andre deler av kroppen enn hjernen også. De er ikke like flinke til å tenke som hjernen. Eller... de og de... Uansett, hjernen min skal få ferie!
Det har den fortjent.
(vet ikke om det er hjernen som snakker nå, så ta det med en klype salt)
Antall ord: 199
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 26 Aug 2004 02:46
- 20
- Har takket: 142 ganger
- Blitt takket: 181 ganger
Tsss... nei, jeg er vel enig i mye som har blitt sagt her allerede. Jeg har ikke sett så veldig stor forandring, men jeg gjorde det for 4-5 år tilbake. For ti år siden syntes jeg det var forferdelig at det ikke var mer fokus på det, i dag syntes jeg det er alt for mye fokus på den fjåsete og materialistiske delen av det. Man blir aldri helt fornøyd
Antall ord: 73
Until you make the unconscious conscious, it will direct your life and you will call it fate. -C.Jung
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
I bunn og grunn ikke. Kroppen min jobber for lite.DjLudoSvartehundMetodist skrev:Fortjener ikke du ferie da?ludoburgero skrev:Uansett, hjernen min skal få ferie!
Det har den fortjent.
Jeg må få den i mer aktivitet. Det er hjernen min som har tatt støyten for alt.
Så nå har jeg bestemt meg for å drive selvterapi, siden jeg tenker for mye.
Som jeg snakket om på chaten her den ene dagen.
Idag fylte jeg endelig luft i sykkeldekkene igjen.
Og så sykla jeg litt. Jeg skal ha ferie i noen få dager i forbindelse med messa i Oslo.
Har du noen tips til hvordan jeg kan gi hjernen min mer ferie?
Antall ord: 111
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
tja...ludoburgero skrev: Har du noen tips til hvordan jeg kan gi hjernen min mer ferie?
hmmm...
skal vi se...
Vet ikke helt, men...
kanskjeeee....
MEDITASJON
Antall ord: 26
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 16 Mar 2008 22:05
- 16
- Kjønn (valgfri): 50-50
- Lokalisering: Hadeland/Oslo
Jeg hadde tenkt å si selvmord, men ser nå at jon blund kanskje har et bedre forslag.
Antall ord: 16
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Jeg har tenkt på det, men jeg har egentlig aldri helt prøvd.jon blund skrev:tja...ludoburgero skrev: Har du noen tips til hvordan jeg kan gi hjernen min mer ferie?
hmmm...
skal vi se...
Vet ikke helt, men...
kanskjeeee....
MEDITASJON
Uansett, jeg tror hjernen min er i meditativ tilstand enkelte ganger helt av seg selv, for å være ærlig. Det er nesten som den vet at arbeidsdagen er ved ende.
Apropos meditasjon;
er det mulig at man kan bli "dummere" av det, siden hjerneaktiviteten er så lav?
Det sies jo at man må holde den i aktivitet.
Antall ord: 99
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Jeg tror ikke på film.DjLudoSvartehundMetodist skrev:Du må gjøre ting som minner deg på hvorfor livet er fint. Du vet sånne filmer med sånne folk som redder verden, men de er blitt så fucket at de ikke lenger hører til i en fin og flott verden. Derfor ofrer de seg selv eller blir igjen et eller annet sted eller et eller annet. Eller eller eller.ludoburgero skrev:Idag fylte jeg endelig luft i sykkeldekkene igjen.
Og så sykla jeg litt. Jeg skal ha ferie i noen få dager i forbindelse med messa i Oslo.
Har du noen tips til hvordan jeg kan gi hjernen min mer ferie?
De har kjempet så lenge at de har glemt hva de kjemper for. Du vil vel ikke bli sånn? HÆ? VIL DU DET?
Vet om de tilfellene som har sett så mye på film at de har glemt hva virkeligheten er, eller har gått glipp av store deler av det å leve i den, da.
Forresten, du har litt rett i det å gjøre ting som minner om hvorfor livet er fint.
Når jeg først var ute og syklet igår, så tok jeg likegodt turen innom barndommens hjemlige trakter, syklet en tur i turområdene der vi alltid gikk for å mate fuglene. Ikke mye som var forandret. Heldigvis.
Antall ord: 224
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Det er faktisk gjort forsøk som viser at man blir mer intelligent av meditasjon. IQ stiger med noen poeng. Jeg har også sett noe fra TM's skoler i USA(hvor barna gjør 20min meditasjon to ganger daglig på skolen) som viser at de som går ut der er i topp 1% sjiktet i karakterer i USA.ludoburgero skrev: Jeg har tenkt på det, men jeg har egentlig aldri helt prøvd.
Uansett, jeg tror hjernen min er i meditativ tilstand enkelte ganger helt av seg selv, for å være ærlig. Det er nesten som den vet at arbeidsdagen er ved ende.
Apropos meditasjon;
er det mulig at man kan bli "dummere" av det, siden hjerneaktiviteten er så lav?
Det sies jo at man må holde den i aktivitet.
Så nei, man blir aldeles ikke dummere.
Og til alle som tror at å gå i skogen, slappe av foran tv'n, eller være litt sløv etter trening, eller lignende ting, til de som tror dette er det samme som meditasjon: det er det ikke.
Altså ja, hjernen går inn i meditasjonslignende tilstander hver dag. Men det er ikke meditasjon.
Antall ord: 194
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 20
Ja, jeg tulla egentlig litt. Men i bunn og grunn kan jeg ikke hjelpe for at jeg får idéen om lav hjerneaktivitet heller. Uansett handler det jo mest om klarhet og fokus.jon blund skrev:Det er faktisk gjort forsøk som viser at man blir mer intelligent av meditasjon. IQ stiger med noen poeng. Jeg har også sett noe fra TM's skoler i USA(hvor barna gjør 20min meditasjon to ganger daglig på skolen) som viser at de som går ut der er i topp 1% sjiktet i karakterer i USA.
Så nei, man blir aldeles ikke dummere.
Og til alle som tror at å gå i skogen, slappe av foran tv'n, eller være litt sløv etter trening, eller lignende ting, til de som tror dette er det samme som meditasjon: det er det ikke.
Altså ja, hjernen går inn i meditasjonslignende tilstander hver dag. Men det er ikke meditasjon.
Antall ord: 159
Hide post links |