Fakta, teori & skepsisDen RETTE tro!

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 23 Sep 2008 10:12
16
Kjønn (valgfri): Flaskepost
Lokalisering: Inni ditt hode
Har takket: 128 ganger
Blitt takket: 402 ganger

Innlegg av Moonstone »

Mikkelrev skrev:

"Vil du nå ut til kristne, er du på feil forum. Flokkmentaliteten på Paranormal.no er å være negativt innstilt til kristendom."

Og jeg vil si til deg:
DU er på feil forum om du er Super-Kristen, for dette er Fritenkernes domene.
Antall ord: 45
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 20 Aug 2005 21:40
19
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av misty-gutt »

Shania skrev:Jeg skal ikke fortsette å sitere Misty her, jeg vil bare peke på hvor forferdelig menneskefordømmende,..
Skal heller ikke sitere Shania noe videre, men bare denne påstand "menneskefordømmende".

Nei! Det er ikke menneskefordømmelse men derimot fordømmelse av synden det her er snakk om. Hvis Jesus kom med menneskefordømmelse hvem ble isåfall frelst? Ikke jeg iallefall.

Så la oss derfor se på hva Guds budskap til oss i realiteten går ut på, og hva er da bedre enn å gå direkte til kilden, nemlig bibelen, og da hvor det tales om nettopp dette.

Rom 8: Så er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus;
for livets Ånds lov har i Kristus Jesus frigjort meg fra syndens og dødens lov.

For det som var umulig for loven, idet den var maktesløs ved kjødet,(menneskets natur) det gjorde Gud, idet han sendte sin Sønn i syndig kjøds lignelse og for syndens skyld og
fordømte synden i kjødet, forat lovens krav skulde bli oppfylt i oss, vi som ikke vandrer efter kjødet, men efter Ånden.
For de som er efter kjødet, attrår det som hører kjødet til, men de som er efter Ånden, attrår det som hører Ånden til.
For kjødets attrå er død, men Åndens attrå er liv og fred,
fordi kjødets attrå er fiendskap mot Gud - for det er ikke Guds lov lydig, kan heller ikke være det - og de som er i kjødet, kan ikke tekkes Gud...

Les gjerne hele romerbrevet, det finnes på nettet.

Guds Ånd og menneskets syndenatur vil alltid stå hverandre imot. Så Gud være takk som gav oss en så stor frelse ved Jesus Kristus.
Antall ord: 301
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Det jeg syns er rart, er dette med å kalle seg en Kristen.
Hva innebærer egentlig det? Betyr det at man MÅ ha mye av de samme meningene som de andre i "Kristen-gruppen"? Hva kan man være uenig i? Hva MÅ man være enig i?

Jeg vet vertfall at Kristen betyr "det å være Jesus lik"
Men det går jo ikke, fordi KUN Jesus er "ONE OF A KIND"?
Kun han er jo uten synd, sier de.
Kun han er Guds sønn sier de.
I det Nye Testamentet, som det nå heter, så finner vi jo en del beskrivelser av hendelser og tolkninger av de hendelsene igjen av de som så det, og forklarte det de så, ut ifra DEMS bilde av hvem mannen Jesus var.

Visste Lukas alt?
Visste Matheus alt?
Hadde de den oversikten som Jesus(og kanskje andre) hadde?
Hvorfor stole blindt på dems tolkninger?
Hvorfor er dems tolkninger av mannen mere verdt enn dine?

Men i følge Bibelen så sier jo Jesus at han er guds sønn. Men hva innebærer egentlig det?
Hvordan tolker man det? Sier bhan noen gang at det er Jødenes Gud han er sønn til?
Kan ikke Fader/Sønn være en lignelse til Årsak/Virkning? Eller Skaperen og Det skapte?
Også sa han at VI er hans brødre, og at VI kommer til å gjøre større under enn han.
Hva mente han med det? Skal vi velge den tradisjonelle tolkningen som allerede er ferdig tolket for deg, eller KAN vi faktisk se på det med nye øyne?

Kan dette bety at han ikke anså seg selv som høyere enn oss andre mennesker?
Kanskje han faktisk bare var en del av en anen underliggende religiøs/filosofisk strøm som var under oppblomstring på den tiden?
Kanskje han hadde lært healing hos andre grupper?

Så alt i alt: Kanskje Jesus faktisk bare var en vanlig mann som hadde lært healing, var en vis mann og filosof, talte for en anen religiøs gruppe enn tradisjonelle Jødedommen, og ble straffet for kjetteri?

Det er opp til DERE å bestemme. IKKE kirken eller predikanter..
Antall ord: 366
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Moonstone skrev:Det er opp til DERE å bestemme. IKKE kirken eller predikanter..
Når man skal felle et tre, da bruker man dertil egnet redskap.

Jeg lar hverken kirke eller predikant, eller noen andre for den del, komme imellom Jesus og meg. Og da er man på trygg grunn. Og man lærer og vokser, d.v.s. Han skal vokse, jeg skal avta. Dette kan høres selvmotsigende ut, er det dog ikke, det finnes en og bare én riktig tolkning av det.

Derfor: Det står skrevet i profetene: Og de skal alle være lært av Gud. Hver den som hører av Faderen og lærer, han kommer til meg.
Antall ord: 115
Se, jeg står for døren og banker; om noen hører min røst og åpner døren, da vil jeg gå inn til ham og holde måltid med ham, og han med meg.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Den som mener at det KUN er EN måte å tolke en ting på kaller jeg skylapper og naivitet Misty-gutt. Indoktrinerte "sannheter" har jeg fått nok av..
Antall ord: 29
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Moonstone skrev:Den som mener at det KUN er EN måte å tolke en ting på kaller jeg skylapper og naivitet Misty-gutt. Indoktrinerte "sannheter" har jeg fått nok av..
Han skal vokse, jeg(egoet) skal avta, og så vokser jeg.

Om en ikke ser dette i riktig perspektiv, så er det grunnlag for misforståelser. Helt åpenbart.
Antall ord: 59

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Jeg veit vertfall en ting:

Folk som gjemmer seg bak doktriner og bibelsitater er ikke verdig min respekt når det gjelder denne saken, fordi de har ikke evne til å ta fra hverandre og se kritisk på ting som vi "utenfor boksen" klarer, for de er midt oppe i det.

Jeg husker en fyr en gang fra min barndom som sa at jeg ikke fikk se på tv eller danse eller spille kort, fordi det likte ikke Gud, mente han.
Jeg spurte hvorfor, og da sa han "vent litt", også slo han opp i ei bok som het Bibelen og ga meg "svarene". Og "svarene" virka ikke som svar i det hele tatt, bare ting som han VILLE skulle forklare og underbygge tros-systemet hans.
Og så spurte jeg" Men hva mener DU om det da?"

Da svarte han ikke..
Antall ord: 140
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Moonstone skrev:Jeg veit vertfall en ting:

Folk som gjemmer seg bak doktriner og bibelsitater er ikke verdig min respekt når det gjelder denne saken, fordi de har ikke evne til å ta fra hverandre og se kritisk på ting som vi "utenfor boksen" klarer, for de er midt oppe i det.
Din respekt gjør jeg intet krav på. Min menneskelige natur er IKKE bedre enn din.

Jeg har også vært utenfor "boksen" og den "boksen" som jeg så fra det perspektivet viste seg å være noe helt annet enn det som virkelig gjelder.

Evangeliet, ja frelsen er en gave fra Gud.
Antall ord: 104

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Moonstone skrev:Mikkelrev skrev:

"Vil du nå ut til kristne, er du på feil forum. Flokkmentaliteten på Paranormal.no er å være negativt innstilt til kristendom."

Og jeg vil si til deg:
DU er på feil forum om du er Super-Kristen, for dette er Fritenkernes domene.
Unnskyld meg, men hvem ville du nå ut til når du forteller

Du skrev: "Meningen min med å starte denne tråden var å gi de som kaller seg Kristne en liten tankevekker når det gjelder troen sin. ". Så om det ikke er kristne du ville nå ut til, hvem er det da? De som allerede er enige med deg?

Å være en "fritenker" har ingenting med ens livssyn å gjøre. Å i utgangspunktet ha en mørk holdning og være ute etter "å ta" kristendommen, er allerede et tegn på skylapper. Som vi allerede har sett, er det helt hinsides tåpelige påstander folk kommer med. En er mer interessert i å vinne poeng, enn å lære noe.
Mange kristne (ikke alle nei) har en tendens til å være mer åpen og spørrende.
Det er på den andre siden heller ikke automatisk positivt å være fritenker i alle mulige sammenhenger. Hvorfor gå på skole og lære om historie, når du heller kan fritenke deg ut ditt egen syn på hva du synes at skjedde i gamle dager? Hvorfor har man autoriteter i det hele tatt?

Her på Paranormal.no er det også en tendens til å være bevisst åpent for det aller meste. Tror du på spøkelser? ja, kanskje. På engler? ja. Lykkestjerner og lykkesteiner? ja. Aliens? ja. Healing? ja. Gud eller mirakelhistorier fra Bibelen? Nei, vettu, DER går grensen!
Det er mer mellom himmel og jord enn vi ser. Hva som helst av overnaturlige fenomener, bare ikke akkurat Gud.
Antall ord: 302
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Hehe,moro å se MikkelRev litt opprørt også :mozilla_tongue:

De jeg ville nå var de som var usikre og kaller seg for "Kristne" bare fordi en tror på en begynelse eller er fasinert av noe paranormalt.

Jeg veit at det er en enkel løsning for noen.
"Hmm, jeg trur på en Guddom, og på gjenferd, da må jeg vel være kristen??"

Kan man ikke kalle seg en spirituell person? En fritenker? what ever?
ja, hadde vert mye mere gøy å være på skolen om jeg hadde fått tolka mere selv.
Fått fram begge sidene ved Vietnam-krigen for eksempel, både fra den Vietnamesiske og amerikanske. Eller flere tolkninger av gamle skrifter. Mer filosofi på grunnskolen hadde gjort seg. Dette var rimlig steinalder da jeg gikk..
Antall ord: 130
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
MikkelRev
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 02 Jul 2006 00:59
18
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Bergen

Innlegg av MikkelRev »

Moonstone skrev:Hehe,moro å se MikkelRev litt opprørt også :mozilla_tongue:
Heller oppgitt over "svarene" og selvmotsigelsene dine.
Du er nok innerst inne på jakt etter anerkjennelse fra meningsfeller. Vil du virkelig nå ut med det budskapet til kristne, halvkristne og ?kristne, så prøv heller et annet forum. Her er tre i farten:
http://kristent-forum.forumotion.com/forum.htm
http://www.vl.no/debattforum/forums/list.page
http://fellesskap.jesusonline.no/fellesskap/index.php

Det du gjør, er som å stikke hode inn i en fullstappet kirke og prøve å overbevise folk om at Gud er god. Du får ikke fisk i dusjen.
Antall ord: 105
<^~--rutangis--~^>

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

hehe :mozilla_tongue:

Good one.
Antall ord: 3
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Moonstone
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av Moonstone »

Neida, helt seriøst:

Jeg prøver IKKE å få anerkjennelse fra de som er enig.
Jeg prøver faktisk bare å utfordre gamle utgåtte normer, og vedtatte sannheter og dogmer som holder folk igjen i fortiden og kanskje stagnerer.

Kanskje man ikke liker verdensbildet med straff og belønning, men TROR at en må tenke det bare fordi det synet er med i "pakkeløsningen"?
Man KAN faktisk like Jesus(om han har levd), og IKKE være Kristen, eller være imot homofile osv, det er kjernen i tråden her:
Utfordre troen din.
Er den positiv for meg?
Er jeg enig i alt jeg "MÅ MENE"?
Hvis faktisk Jesus har levd, og mange av historiene om han er korekt gjengitt, så liker jeg han selv, men ikke som en som står OVER meg som Guds ENBÅRENDE Sønn, men som Filosof, healer og vismann, som anerkjente at han var Guds Sønn, men IKKE i tradisjonell betydning, men som DET SKAPTE av DET SOM SKAPER. (Far/Sønn, Årsak/ Virkning)
Da er vi isåfall ALLE sønnen, det skapte. Da er kanskje ALL materie Sønnen og Ur-energien Far? Og dette er mine egne skildringer,som filosof, og ikke tatt ut ifra Dan Brown.

Jeg syns det er viktig med utfordring og komme med nye ideer og tolkninger.
Ellers hadde jo Jorda "vært flat" enda?
Og hvis man provoserer litt i tillegg så er jo det også gøy da? :mozilla_tongue:
Antall ord: 247
Bilde

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
misty-gutt
Standard bruker
Standard bruker
19

Innlegg av misty-gutt »

Moonstone skrev:Jeg syns det er viktig med utfordring og komme med nye ideer og tolkninger.
Ellers hadde jo Jorda "vært flat" enda?
Apropo dette med "den flate" jord.

Hvorfor skulle kristne en gang i tiden ha trodd at jorda var flat? Fra Guds ord bibelen kunne de ikke ha fått den idéen. Men når først myten er oppstått, så er den vanskelig å "avlive" sånn er nå engang mennesket.

En artikkel her som bør, kan være til nytte for å finne ut mere om denne MYTEN.

- I gamle dager trodde man at jorda var flat - det er noe alle vet. Faktum er at mennesker har visst om jordas form i over 2 000 år. Den flate jorda stammer derimot fra 1828 og er et kroneksempel på en moderne myte.

- Washington Irving var ikke alene om å spre myter. I 1834 skrev den franske kirkehistorikeren Antoine-Jean Latronne en bok om kirkefedrenes kosmologi. Her slo han fast at kirken i middelalderen lærte at jorda var flat.

Hvorfor skulle han hevde dette? En sannsynlig forklaring synes å være at Latronne var det man gjerne kaller en prestehater. Og hvis man vil ha folk til å få avsmak for kirke og prester, hva kan være bedre enn å hevde at de lærte folk at jorda var flat?

Latronne og Irving var så vellykkede at "alle" mennesker i dag vet at alle mennesker før i tiden trodde at jorda var flat.

Men det er kanskje på tide å ta myten ut av i historiebøkene og la den gå over i historien?

Hele art. fra forskning.no her: http://www.forskning.no/artikler/2005/j ... 1171012.19
Antall ord: 281

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Innlegg av Kimbara »

misty-gutt skrev: Hvorfor skulle kristne en gang i tiden ha trodd at jorda var flat? Fra Guds ord bibelen kunne de ikke ha fått den idéen. Men når først myten er oppstått, så er den vanskelig å "avlive" sånn er nå engang mennesket.
Tatt fra din favorittbok:

Daniel 4:10-11 et tre så høyt at man kan se hele verden derfra.
Matthew 4:8 et fjell så høyt at man kan se hele verden derfra.
Isaiah 42:5 Jorden ble spredt utover når den ble skapt
Isaiah 44:24 Jorden ble spredt utover når den ble skapt
Isaiah 40:22 Gud sitter på toppen av jorda hvor alle kan se han
Ps 33:13, 14 samme
Job 26:10 vannet hadde flat overflate under skapelsen
Proverbs 8:27 vannet hadde flat overflate under skapelsen
Isaiah 11:12 4 verdenshjørner
Joh 7:1 4 verdenshjørner
Psalm 103:12 ender i verden (øst og vest)
Prov. 30:4 jorden har ender igjen
Job 38:14 jorden blir stemplet flat som et segl
Job 38:13 jorden har ender igjen
Antall ord: 190
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links