Fakta, teori & skepsisFattig vs. rik

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

I en verden der penger betyr mest er vi alle fattige.
Antall ord: 11
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

ludoburgero skrev:I en verden der penger betyr mest er vi alle fattige.
Veldig sant :)
Antall ord: 15
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Det er da grunn til å spørre seg om hva penger er.
Det vil også være nyttig å spørre seg om vi faktisk lever i en verden hvor penger betyr mest.
Penger i seg selv har jo ingen verdi. De er som kniver, de er like nyttige som det man bruker dem til. Og penger og kniver kan man bruke til så mangt.
Antall ord: 64

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Banken
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 14 Jan 2008 21:12
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Norge

Innlegg av Banken »

Dj_Devil skrev:
Banken skrev: Skjønner ikke at du dj. Kan omtale både far og mor, samtidig som du står frem med både identitet og bilde. hmhm ikke likt for alle her. :-(
Vell...
Når du har vert på dette forumet like lenge som meg.
Så vet folk nøyaktig hvem eg er.
Folk har møtt meg.
Folk har prata med meg over lang tid. Selv i flere år.
Eg nekter ingen å fortelle noe om sin fortid eller fremtid.
Det er opp til vær enkelt.
Med eller uten bilde.
Eg er uansett ganske anonym å eg har heller ikke skrevet noe serlig negatift.
Om du tar dette negatift så burde du virkelig sett bloggen min...
Å eg står ikke ut med mitt fulle navn og adresse her. Det er det bare folk som kjenner meg som vet det.
Så da er bilde = ingenting. vertfall ikke det uklare bilde som heller ikke ligner så alt for mye på meg lenger.

Ja da har jeg hat det lit morro, siden du er så annonym som du sier. Har du selv prøvd og skrive dj devil i gogle...skal si du er anonym ja...eller bare skrive Hans Benny stavanger på gule sider...ut fra alt du har på nettet kan jeg manuvrere rundt og inn i alle medlemmene i din familie...

Jeg er ikke ute etter deg, så du treng ikke verta hårsår.
Jeg vil bare si deg at det du kaller anonymt ikke er det, en vakker dag kan du brenne deg ganske godt.

Til eks. Får håpe dine arbeidskolega ikke finner frem til dine blogger, eller rester av blogger som altid vil finnes på nettet, da tror jeg du må søke ny job. men men lykke til videre.
Antall ord: 299

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang
Blitt takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

TheMartine skrev:Ja, men Akasha, jeg er jo enig i at det finnes dem som snylter også. Og dem som gir opp med én gang, og dem som gjør grove feil. Og det er kanskje nettopp feiltrinn som den vanligste fella.

Men det finnes også så veldig mange som ikke passer i den båsen, og det er det jeg prøver å få frem her. Det kan være en milliard grunner til at noen havner på sosialen, eller på gata, og vi må prøve å være åpne rundt muligheten for at de faktisk har prøvd, men fortsatt tapt.

Man kan ikke si at alle som sitter på gata har havnet der på grunn av egen idioti, for det vet vi jo ikke, med mindre vi snakker med hver eneste én av dem, og de bekrefter det. Et eksempel da: En mann i 30-årene, med både jobb, bil og hus, blir syk. Alvorlig syk. Får behandlignen han trenger, men blir også proppet full av smertestillinde. Kanskje har han en slurvete lege? Han blir avhengig av medisinene for å holde smerten i sjakk, og de er den eneste måten han kan holde kroppen i gang. Så får han ikke fler. Kanskje legen nekter å skrive ut flere resepter, han mener det er nok. Eller kanskje en eller annen regel kommer i veien for ham? Dermed mister han det eneste som holder ham oppe, og det begynner å gå nedover med ham. Raskt. Kroppen verker. I desperat jakt etter en subsitutt, han kommer over en eller annen form for narkotika, og det hjelper. Veldig. Det er som å komme til himmelen, etter mange års smertehelvete. Så begynner pengekjøret, om å gjøre å skaffe nok til å få tak i mer. Bilen selges, huset selges, jobben er for lengst historie. Og så er vi i gang.

For eksempel.

Poenget er at det er farlig å gre alle under én kam, når vi egentlig vet at hver og en av dem har sin spesielle historie.
Det var ett ekstremt sært og lite typisk eksempel. Martine
Ble syk å ble narkoman og ble sosialklient.

Det er den store hopen av folk som tross Norges beste økonomiske tider klarer og gjøre seg avhengige av fattigkassen almuer vi generelt snakker om. Selfølgelig er det ett godt knippe med folk som havner i uføra og ikke kan for det, men jeg har sett folk i jobb som mangler båder armer og bein.
Jeg tror helt klart att mange finner det som en ok livsstil.
Man griner en skvett på sosialkontoret, så går man ut og sper på med litt svart arbeide, maler noen hus eller noe så har man til helgefylla.

Kjenner til 3 tilfeller av folk med hel uføretrygd. Ingen av dem er syke. Han enes doktor var gift med søsteren hans...fikk epoxy allergi i nordsjøen...hvor pokker plages man av det på land da. En I Arendal maler hus så malingen spruter og dealer litt ulovlige tabeletter på si, b.la....dette har med folks bedritne moral og innstilling å gjøre, som man finner i allt for stor grad i dette landet. Spesielt i områdene rundt sosialkontoret.

100% enig med Akasha
Antall ord: 538

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Metodisten »

Sol@ngelica skrev:Synes det er greit og snylte på sossen som vi late kaller det jeg, får litt igjen av den surt betalte skatten vår i mange år :mozilla_wink:
Ja, du drar på årene Sol.
Hvor mange innbetalte kroner har kommet fra deg, i forhold til de som du har fått via trygdesystemet..?

Din sak selfølgelig, bare lurte litt siden du sa det du sa. Dessuten er det ikke nødvendigvis om kroner og øre men om holdninger.
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Jeg har nok dratt inn mye mer enn det jeg har fått, tror du virkelig man får mye på sosialen eller?
5000 i mnd.
Det er drit masse :mozilla_undecided:
Er jo en del for å sitte her og kose meg med penga deres da men :mozilla_tongue:
Antall ord: 45

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Metodisten »

problem skrev:Men metodisten, det er ikke noe vits i å si at alt var så mye bedre før og all den skiten der. Man må forholde seg til hvordan verden ER, ikke hvordan det kanskje burde ha vært. Jeg ser ikke innlegget der bedre virkeligheten for de fattige i det hele tatt. Morra til Martine blir ikke noe mindre fattig, selv om folk her inne mener at hun har gjort dårlige valg. Det er ikke noe vist i å skylde på alle idiotene i verden heller. Man må anerkjenne at de finnes, har alltid gjort, og kommer alltid til å gjøre, og ta problemet derfra.
For det første : Det er ingen automatikk i att ting som er nå, er bedre en det som var før.

Jeg har ikke satt meg inn i moren til Martine eller noen andre, derssuten syns jeg det du sier er meningsløst.

1. innlegget mitt bedrer ikke situasjonen for de fattige sier du.

Nei det gjør det sikkert ikke for det er ingen som hører på fornuft.
Det KUNNE bedret situasjonen for de fattige om teoretisk det jeg sier blir fulgt opp.
Om passiv pengehjelp ble til tiltak og medmennesklig ansvar.

2. Man bør forholde seg til verden som den er, ikke som den burde ha vert.
Hva er det da vi diskuterer for om ikke det ligger ett potensiale for forandringer i galskapen.
Man kan ikke bare forholde seg til verden som den er, og samtidigt ikke ha meninger eller prøve og forandre det som ikke er bra , for det innebærer att man aksepterer "det som det er" og det har ikke jeg tenkt å gjøre.
Men utgangspuntet mitt er kritikk av nettopp "det som er sånn som det er".

3. "De ( idiotene) finns har alltid funnets og man må ta problemet derfra."

Jeg sier jo att det er masse unntak fra regelen, men hovedproblemet er holdninger i Norge samt staten som oppmuntrer på en usunn måte.
Hvem andre en jeg " tar det derfra".
Antall ord: 341

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Krull - sluttet

Innlegg av Krull - sluttet »

Både ja og nei! Vi kunne gitt mere til de fattige.
Men så har man da de som synest at prevansjonsmidler er en synd å bruke også da!

Å drepe er helt ok, men å bruke prevansjon er synd ;)
Antall ord: 37

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

Banken skrev:Ja da har jeg hat det lit morro, siden du er så annonym som du sier. Har du selv prøvd og skrive dj devil i gogle...skal si du er anonym ja...eller bare skrive Hans Benny stavanger på gule sider...ut fra alt du har på nettet kan jeg manuvrere rundt og inn i alle medlemmene i din familie...

Jeg er ikke ute etter deg, så du treng ikke verta hårsår.
Jeg vil bare si deg at det du kaller anonymt ikke er det, en vakker dag kan du brenne deg ganske godt.

Til eks. Får håpe dine arbeidskolega ikke finner frem til dine blogger, eller rester av blogger som altid vil finnes på nettet, da tror jeg du må søke ny job. men men lykke til videre.

hvorfor ny jobb? eg sitter i ett landskap på jobb.
så alle ser hva eg driver med.
vi har trege tider på jobb. så surfing er tillat under slike tider.
Sålenge det ikke går utover mitt arbeid. noe det ikke gjør :)
Eg er fult klar over google.. Det skal lite til for å finne ut hvem eg er.
Men da må du ta å gjøre en egen innsats for å finne det ut.
Eg forteller det ikke til deg. gjør eg vell?
Ingen som er 100% anonym her i nettverden når man har vert ekstremt aktiv som eg har.,
med å ha egen nettside. vert med på div comunety sider i mitt liv og er faktisk med å skaper en pluss en nettbutikk.
min far har forøvrig funnet ut om bloggen min. Å truet med å annmelde mamma for min blogg :p Å mer om den saken sier eg ikke. for mer om akkurat det tar eg over PM i såfall.
Så eg er 23 år gammel. Hva eg skriver eller ikke skriver om min far og mor er opp til meg.
Ikke har eg skrevet noe direkte negatift heller. Bare hint.

Forøvrig vet eg at min far overvåker meg på nett her.
Blir lett slik da han ikke har kontakt med meg lenger å er nykjærig på hva eg driver med :)
Forøvrig er det eg som har kutta kontakten.. Noe eg ikke er redd for å si.
Antall ord: 376
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Lilja skrev:
Akasha memoria skrev:
Lilja skrev:Jeg håper bare livet farer vel med deg, Akasha, noe det tydeligvis har gjort til nå...

Med holdninger som dette, blir fallhøyden stor!

Lilja
Om jeg mener fattigfolk ikke har peiling på økonomi så betyr ikke det at jeg har hatt det altfor godt i livet vettu :mozilla_wink:
Jeg ser at dette muligens kom litt feil ut...
Dr.Doktor kallte det "ovenfra og ned", og det vil jeg beklage, det var ikke sånn ment :mozilla_oops:
Grunnlaget for denne uttalelsen ligger i at jeg har sett noen eksempler på mennesker som har en "dette ville aldri ha skjedd meg fordi jeg har full kontroll"-holdning i forhold til ulike ting, som f.eks økonomi eller psykisk helse/depresjoner. For disse blir slaget ekstra hardt hvis uføret først rammer dem, fordi den ødelagte stoltheten og skammen blir dobbelt så tung å bære. Sånne ting KAN faktisk ramme alle, tro det eller ei!
Og da snakker vi ikke om å ikke ha det altfor godt, men om å ha det så tøft at hele livet dreier seg om manglende penger, og ingenting annet.
En sånn smell unner jeg ingen, heller ikke deg ;)

Jeg er forøvrig helt enig i at mange kunne tatt tak selv og reddet seg inn i tide, men dette gjelder ikke alle. Og det er vel de færreste som setter seg i en sånn situasjon med fullt overlegg. Vi mennesker er rett og slett forskjellige, og noen av oss har mer ressurser enn andre. (da snakker jeg ikke om økonomiske ressurser, men om ressurser og evne til å håndtere økonomien sin)
Ikke alle er istand til å ta kontroll, dessverre, men jeg syns ikke noen har rett til å rakke ned på dem det skjærer seg for.
De fleste gjør så godt de kan utifra sine egne forutsetninger...

Lilja
Det er greit det lilja :D

Jeg tenker egentlig at man brurde gjort noe med holdningene til mennesker idag.. Hadde rammene vert strengere (mye strengere) Så ville ikke folk gjort så mye feil. Vi kunne luka ut temmelig mye dritt hadde vi f.eks tatt barneoppdragelse mye mere serriøst. Og når det da er snakk om jentunger som har bebi og ikke har anlegg for slik oppdragelse ja da burde synet på sex vere myyyye strengere.

Verden idag er råtten. Folk gjør hva de vil og lever i troen om at det er frihet og lykke. Som metodisten allerede har nevnt.. Det er helt stygt å se på bruden som gir løfter for tredje gang. Før var jenter dydige for det var skam og oppføre seg på noe annet vis. Nå ser man ikke forskjell om jenter har kledd seg ut til ** og hallikparty eller om de bare stikker innom, fordi idag så kan man gå i undertøy midt i gata (omtrent) uten at noen løfter et øyebryn.

Desutten, er det ungdommer og barn denne groteske livsstilen går utover. Lillebroren min på 8 flyr rundt og prater om puling :mozilla_yell: Jeg vil ikke ha barn engang jeg, fordi dette barnet MÅ gå på skole og der går det ikke ann å skjerme de mot bullshit fra samfunnet. Barn slanker seg nede i ti års alderen og har allerede bestemt seg for å se ut som den flotte modellen eller den flotte modellen. Barn i 12 års alderen ***! DET er sykt det! For på skolen lærer man faktisk ALT om sex, får nesten bruksanvisning. Og så får de beskjed etterpå at sex er uskyldig og godt, kansje til og med morsomt, bare husk kondom.. Hælvette asså :mozilla_yell: Hvor er moralen?? Idag er det vanlig at jomfudommen gjerne blir tatt på fylla eller med en random type, for hallo, det er jo ikke noen særlig spesiell begivenhet er det vel? Og etter det så eksploderer det i laushet. Det er ikke bare ungdommene som er ille, det er faenmeg voksne også. På nyttårsaften var jeg med familien min til naboen. Der satt de voksne og drakk seg drita mens barna satt ved bordet og pratet. Barn fra 2 til 15 år. Plutselig reiste mannen til naboen seg opp i fjeset på fruen og ropte- Jasså? SUG MEG DA KJÆRRING! HÅHÅHÅ!! Jeg hørte ungen ved siden av viske "sug?" så var det gjort. Ellers så var jo lillebroren min med på en leik som han hadde lært på skolen (av venner), den het "gal doktor" og hadde mye med tissemann og gjøre. Man kan jo tenke seg hva det gikk ut på. Da blei foreldrene mine stemplet for incest. Fordi barnehagen trodde det var lillebror dette kom fra. Det var det ikke.

Verden idag er syk og ekkel. Det finnes ikke moral. Begrep som "ære" og "stolthet" finnes ikke lenger. Idag er det bare meg meg meg.. eller jeg vil..
Hadde jeg hatt et valg ville jeg ikke giddi å leve her. Men jeg har jo ikke noe valg så da er det bare å prøve og gjøre det beste ut av det. Jeg vil ivertfall gjerne leve på gamlemåten selv om jeg sikkert må vente til jeg dør før jeg finner en mann som er villig til å ha en slik hustru. Jeg kan vel ikke få barn heller, for å sette et menneske ut i denne syke, syke værden er nesten en ond gjerning.

Jeg er dårlig til å formulere meg men jeg tror jeg har fått skrevet dette nogenlunde som jeg tenker. Det er deprimerende å se hvordan utviklingen går. Skikkelig synd. Jeg er en filantrop av klasse, fordi jeg mener menneskene har et kjempe potensial. Men det blir ødelagt å surret bort i total degenerering. Fuck the world sier jeg bare. Jeg putter ikke en tier engang i et eneste støttefond for man veit aldri om man støtter spriten til hjelpearbeiderne eller de sultne barna i afrika. DESUTTEN er det best at noen mennesker dævver på denne jorden uansett og desverre da så er det de som er mest uskyldige det går utover, men så er de mest utsatt da og det kan ingen får skylden for.
Antall ord: 1037

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
20

Innlegg av Dj_Devil »

Om vi tar alle under en kam Akasha memoria så stemmer det du sier.
Men det er alltid unntak.
Å di unntakene her i verden er di fantastiske mennesker som jobber for å gjøre den bedre.
Ett eksempel er jo drevne forskere innen for sitt felt.
Andre er noen lærere som virkelig er dreven i sitt verk.
Eller sykepleiere som ikke gir opp uansett.

Anstendige mennesker er det mange av her i verden.
Men under alt bråk å hyttemegtu så er desse menneskene ikke dem som roper høyest.

Å hvem er det som blir lakt merke til?
Jo disse som roper høyest.

Synd å lese om det med broren din btw.
Er helt enig i at en 8 åring ikke bør gå rundt å tenke slik.
Antall ord: 126
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Åsså tilbake tim temaet :D

Hadde foreldre vert mye bedre på oppdragelse ville de lært ungene sine et og annet om økonomi.

Jeg har en venninne som er svinflink til å klare seg. Familien har godt med penger men til tross for det har hun alltid arbeidet for lommepengene og tjent relativt lite. Nå har hun båt, dyrt musikkanlegg, skikkelig bra stasjoner pc osv. Hun er 16 år. Får ikke stipend, jobber som en helt og er kjempefornuftig og ordentlig.
Her har foreldrene vert flinke. Hun (venninna mi) har alltid måttet gjøre lekser. Puggeting som f.eks gangetabellen har foreldrene gjennomgått med barna regelmessig ved middagsbordet. Foreldrene har bestandig funnet på ting og pratet med barna. De har gitt barna arbeid fra de var bittesmå, og selvsagt gjort litt morro ut av det også. Dette er foreldre som jeg blir stolt av.

Og man ser hva som skjer med barna dems også. Jo, de lykkes.

Men hallo, man må da skjønne at narkomane eller alenemødre f.eks ikke alltid har forutsetninger for å klare slikt med barna sine :mozilla_surprised: DISSE skulle ikke hatt barn, enkelt og greit.
Antall ord: 193

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Dj_Devil skrev:Om vi tar alle under en kam Akasha memoria så stemmer det du sier.
Men det er alltid unntak.
Å di unntakene her i verden er di fantastiske mennesker som jobber for å gjøre den bedre.
Ett eksempel er jo drevne forskere innen for sitt felt.
Andre er noen lærere som virkelig er dreven i sitt verk.
Eller sykepleiere som ikke gir opp uansett.

Anstendige mennesker er det mange av her i verden.
Men under alt bråk å hyttemegtu så er desse menneskene ikke dem som roper høyest.

Å hvem er det som blir lakt merke til?
Jo disse som roper høyest.

Synd å lese om det med broren din btw.
Er helt enig i at en 8 åring ikke bør gå rundt å tenke slik.
Selvfølgelig finnes de som er anstendige og flinke også. Jeg dro jo frem et eksempel nettopp. Men det burde ikke vert så sinnsykt mange av den dårlige kategorien. Det er forsåvidt ikke dems feil heller, for de lærer å bli sånn.

Og ang bror. Så er han en blant mange. Kyssing er mere tabu en sex i den alderen nå for tiden...
Antall ord: 195

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
M...
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 02 Sep 2007 16:29
17
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Vestlandet

Fattig vs. rik

Innlegg av M... »

Selv om man kommer fra et ressurssterkt hjem så sier det ikke seg selv at man kommer til å lykkes i livet. Det kommer også an på hva man opplever som barn og ungdom.

Har ressurssterke foreldre, men likevel ble livet mitt som det ble, pga. ting jeg opplevde.
Jeg har klart meg bra, men det er IKKE foreldrene mine sin fortjeneste. Jeg har det bra, ut i fra forutsetningene, men kunne hatt det bedre, hvis skolen hadde grepet tak i ting. Det norske skolen SUGER.... Lærere som ser mellom fingrene at ting skjer, hvis de i det hele tatt "ser" det. Foreldre som alltid tror det beste om sine egne osv.

Men ja, det er mange som ikke skkulle fått lov til å få barn. Når man adopterer må man igjennom DEN prossesen. Men for andre er det bare å legge seg ned gang på gang. Og når barnevernet til slutt griper inn, kan det være for sent.
Antall ord: 161

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links