Fakta, teori & skepsisFattig vs. rik

Det er generelt altfor lite fakta og skepsis blant mennesker som studerer det åndelige. Her herjer diskusjonene rundt den viktige vitenskapelige biten.

Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden

Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 17 Jul 2006 23:30
18
Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
Lokalisering: Akershus
Blitt takket: 1037 ganger

Innlegg av Lilja »

Mye av problemet ligger jo i at de rike bare er villige til å "hjelpe" på sine egne premisser, egoet kommer foran både moral og medmenneskelighet.

Her kommer vi feiende inn, klasker bibelen i hodet på dem, (for å sette det på spissen, det er vel ikke så utbredt lenger, men...) og gir blanke i selvrespekten til de menneskene vi skal hjelpe. De bør helst ikke ha andre tanker i hodet enn hvor takknemlige de er, og hvor viktig det er å smile til kameralinsa (som forøvrig koster nok til å mette en familie i to måneder).

Det viktigste er å hjelpe der det gis mest mediedekning i øyeblikket, for å få dokumentert hvor snill og god man er.
Jeg blir rett og slett kvalm når jeg ser f.eks en teltleir på tv som noen rikinger har satt opp, der de "meget takknemlige fattige" står smilende i stram givakt på rekke og rad for å vise verden hvor bra de har det i sine nye flotte 45-mannstelt.
Hvor mange er det som faktisk tror at det er virkeligheten som vises fram?

Eller hva med diverse fadderordninger?
Hvor vi kan sitte og føle oss som samaritaner fordi vi ofrer en hundrelapp i måneden til et navngitt barn i Afrika. Penger som vi ikke merker går ut av kontoen engang.
I tillegg får alle landets kjendiser komme på tv en gang i året for å vise hvor godhjertede de er, og kanskje verve en fadder eller tre til i samme slengen.
Det har en ekkel bismak av stort ego!

All ære til de menneskene som virkelig gjør en innsats, og som gjør en forskjell her i verden! Som ikke trenger hverken takknemlighet eller mediedekning for å finne mening i det de driver med. De menneskene som har ydmykhet nok til å spørre hvordan de best kan yte hjelp, og som hele tiden har behovene til de hjelpetrengende i fokus. DE står det respekt av!
Antall ord: 328

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
18

Re: Fattig vs. rik

Innlegg av Lilja »

TheMartine skrev:
Akasha memoria skrev: For å vere helt ærlig kan jeg ikke skjønne hvordan fattigfolk i norgen KAN ha det noe fælt jeg. De må vere svake mennesker. Ivertfall idag.

Det er sikkert sinnsykt trangsynt og uvitende sagt av meg men... Har man ikke penger i norge får man penger.
Trangsynt og uvitende indeed.

Jeg skal ikke legge ut om hele barndommen min her, men tro meg når jeg sier at det går fint an å være fattig i Norge også.
DEN kan jeg signere deg på, TheMartine!!
Antall ord: 93

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 16 Mar 2008 22:05
16
Kjønn (valgfri): 50-50
Lokalisering: Hadeland/Oslo

Innlegg av TheMartine »

Flott skrevet, Lilja, og jeg er helt enig.

Det verste er at det er enormt mye snusk forbunnet med nødhjelp. Tenker du på katastrofen i Burma? Hvor myndigheten ikke bare nektet å ta imot nødhjelp, men også rasket sammen et prydeksemplar av en flyktningleir til ære for den internasjonale pressen.
Jeg får fortsatt gåsehud når jeg tenker på de hjelpeorganisasjonene som ventet og ventet, og presset og presset på for å få komme inn og hjelpe. Og samtidig blir jeg veldig glad for at det finnes fryktløse og gravende journalister som kommer seg inn til kjernen av saken, så vi i hvert fall har en mulighet til å prøve å begripe den virkelige situasjonen.
Antall ord: 117

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

Lilja skrev:
TheMartine skrev:
Akasha memoria skrev: For å vere helt ærlig kan jeg ikke skjønne hvordan fattigfolk i norgen KAN ha det noe fælt jeg. De må vere svake mennesker. Ivertfall idag.

Det er sikkert sinnsykt trangsynt og uvitende sagt av meg men... Har man ikke penger i norge får man penger.
Trangsynt og uvitende indeed.

Jeg skal ikke legge ut om hele barndommen min her, men tro meg når jeg sier at det går fint an å være fattig i Norge også.
DEN kan jeg signere deg på, TheMartine!!
Men da vil jeg at dere forteller meg litt. :) Om dere vil. For jeg bare tenker, vi har jo sosialen. Alle over atten tjener 120kr timen. Om man tjener for lite får man også penger av sosialen, bostøtte, trygd osv osv.. Hvordan KAN man egentlig vere fattig i dette landet?
Antall ord: 147

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Akasha memoria skrev: Men da vil jeg at dere forteller meg litt. :) Om dere vil. For jeg bare tenker, vi har jo sosialen. Alle over atten tjener 120kr timen. Om man tjener for lite får man også penger av sosialen, bostøtte, trygd osv osv.. Hvordan KAN man egentlig vere fattig i dette landet?
Okei. Se for deg en mor som er uføretrygdet, og har masse, masse, masse gjeld. Mange forskjellige lån, enorme månedlige utgifter på disse, og veldig lite inntekt i trygd. Tre barn, hus, bil. Ja, da blir det lite penger.

Vi levde uten strøm i flere måneder, vasket klær for hånd, hentet gratis brød bak butikkene på kvelden, og måtte alltid spinke og spare på hver krone. Vi levde nok ikke under fattigdomsgrensa, men vi fikk i hvert fall merke på kroppen hvordan det er å ha lite penger.
Antall ord: 151

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

TheMartine skrev:
Akasha memoria skrev: Men da vil jeg at dere forteller meg litt. :) Om dere vil. For jeg bare tenker, vi har jo sosialen. Alle over atten tjener 120kr timen. Om man tjener for lite får man også penger av sosialen, bostøtte, trygd osv osv.. Hvordan KAN man egentlig vere fattig i dette landet?
Okei. Se for deg en mor som er uføretrygdet, og har masse, masse, masse gjeld. Mange forskjellige lån, enorme månedlige utgifter på disse, og veldig lite inntekt i trygd. Tre barn, hus, bil. Ja, da blir det lite penger.

Vi levde uten strøm i flere måneder, vasket klær for hånd, hentet gratis brød bak butikkene på kvelden, og måtte alltid spinke og spare på hver krone. Vi levde nok ikke under fattigdomsgrensa, men vi fikk i hvert fall merke på kroppen hvordan det er å ha lite penger.
Men hvorfor setter man seg da i en sånn situasjon??
Antall ord: 164

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Akasha memoria skrev: Men hvorfor setter man seg da i en sånn situasjon??
Hva mener du? Hvorfor får man barn? Hvorfor tar man opp lån? Hvorfor blir man uføretrygdet?
Antall ord: 33

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

TheMartine skrev:
Akasha memoria skrev: Men hvorfor setter man seg da i en sånn situasjon??
Hva mener du? Hvorfor får man barn? Hvorfor tar man opp lån? Hvorfor blir man uføretrygdet?
Hvorfor får man barn når man ikke har råd til det? Hvorfor tar man lån når man ikke har råd til det? Uføretrygdet forstår jeg. Om man blir syk så er det jo ikke noe man kan gjøre med det..
Antall ord: 84

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Akasha memoria skrev: Hvorfor får man barn når man ikke har råd til det? Hvorfor tar man lån når man ikke har råd til det? Uføretrygdet forstår jeg. Om man blir syk så er det jo ikke noe man kan gjøre med det..
Mye kan forandre seg etter at man har fått barn da. Samlivsbrudd, sykdom og så videre. Det er mange skjebner, og mange feller å trå i. De fleste tar vel opp lån fordi de har lite penger, er du uheldig blir du syk, uføretrygdet, og så sitter du der med gjeld oppetter ørene. Det er ikke så komplisert.
Antall ord: 112

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Lilja »

Er man ressurssterk og kjenner sine rettigheter er det ingen problemer.
Og kommer man igjennom alle papirbunkene man må igjennom, hjelper det også!

Men det er de svakeste som taper!

Det er ikke snakk om å bare be om penger, så strømmer de inn på kontoen.
Og langt ifra alle har styrke nok til å krangle med systemet.
Jeg har hørt folk si at da er det lettere å legge seg sulten om kvelden... Faktisk!
Antall ord: 74

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

TheMartine skrev:
Akasha memoria skrev: Hvorfor får man barn når man ikke har råd til det? Hvorfor tar man lån når man ikke har råd til det? Uføretrygdet forstår jeg. Om man blir syk så er det jo ikke noe man kan gjøre med det..
Mye kan forandre seg etter at man har fått barn da. Samlivsbrudd, sykdom og så videre. Det er mange skjebner, og mange feller å trå i. De fleste tar vel opp lån fordi de har lite penger, er du uheldig blir du syk, uføretrygdet, og så sitter du der med gjeld oppetter ørene. Det er ikke så komplisert.
Jaaa... Nei det er jo klart at ting kan skje.. Men det er vel mulig å vere mere førevar?
Antall ord: 133

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Akasha memoria skrev: Jaaa... Nei det er jo klart at ting kan skje.. Men det er vel mulig å vere mere førevar?
Hvordan da? Bruke kondom? Ta flere vitaminer? Det er ganske mye her i livet man ikke kan forbrede seg på.
Antall ord: 42

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Gjest

Innlegg av Gjest »

TheMartine skrev:
Akasha memoria skrev: Jaaa... Nei det er jo klart at ting kan skje.. Men det er vel mulig å vere mere førevar?
Hvordan da? Bruke kondom? Ta flere vitaminer? Det er ganske mye her i livet man ikke kan forbrede seg på.
Nei men man vet jo at muligheten alltid er der. Da alltid ha en plan b klar så man ikke havner i slike situasjoner..
Antall ord: 68

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
TheMartine
Standard bruker
Standard bruker
16

Innlegg av TheMartine »

Akasha memoria skrev: Nei men man vet jo at muligheten alltid er der. Da alltid ha en plan b klar så man ikke havner i slike situasjoner..
Nei, det blir for enkelt altså. Det eneste som kunne vært plan b i et sånt tilfelle, ville vært å hatt en feit bankkonto i bakhånd.
Antall ord: 56

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Lilja
Standard bruker
Standard bruker
18

Innlegg av Lilja »

Jeg håper bare livet farer vel med deg, Akasha, noe det tydeligvis har gjort til nå...

Med holdninger som dette, blir fallhøyden stor!

Lilja
Antall ord: 26

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links