Fakta, teori & skepsis ⇒ Fattig vs. rik
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Standard bruker
- Startet: 22 Aug 2007 23:15
- 17
- Blitt takket: 2 ganger
Fattig vs. rik
Halvt tilfeldig spørsmål: Har de rike i verden skylda for at de fattige har det så fælt?
Antall ord: 20
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 17 Jul 2006 23:30
- 18
- Kjønn (valgfri): Kjærringskrell
- Lokalisering: Akershus
- Blitt takket: 1037 ganger
Halvt tilfeldig svar:
Er du sikker på at de har det så ille som vi liker å tro at de har det?
Lilja
Er du sikker på at de har det så ille som vi liker å tro at de har det?
Lilja
Antall ord: 22
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 16 Mar 2008 22:05
- 16
- Kjønn (valgfri): 50-50
- Lokalisering: Hadeland/Oslo
Er det snakk om fattige i Norge, eller fattige i Nambia?
Antall ord: 11
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
Næh, jeg er ikke sikker på en skit. Men ryktene sier jo at fattige i Norge har det så fælt. Og så er man veldig flinke til å klandre de rike. Og så lurte jeg på om det egentlig er de man skal skylde på eller ikke.
Antall ord: 48
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
-
- Standard bruker
- 16
Det er jo veldig vanskelig finne én årsak til at folk er fattige, det kan være så mange grunner. Og det er nok ikke samme grunn til at noen er fattige i Norge, som til at noen er fattige i Afrika.
Og ja, jeg er overbevist om at de har det så ille som vi tror.
Og ja, jeg er overbevist om at de har det så ille som vi tror.
Antall ord: 57
Hide post links |
Ja, det er de vi skylder på, ha ha.problem skrev:Næh, jeg er ikke sikker på en skit. Men ryktene sier jo at fattige i Norge har det så fælt. Og så er man veldig flinke til å klandre de rike. Og så lurte jeg på om det egentlig er de man skal skylde på eller ikke.
Antall ord: 59
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
I dag var jeg en god samaritan og kjøpte gatemagasinet Sorgenfri av en som antageligvis var rusmissbruker. Ganske bra blad, fine ideer til løsninger på de fattige og rusavhengiges problem og alt sånt. Og så kommer det et intervju med en dame som hevder sånn som mange blant annet her inne gjør; nemlig at vi var snillere før, det var bedre før, før hadde vi et bedre velferdssystem og før var ikke folk så fremmedfryktige i forhold til innvandrere. Og så kritiserer hun alle de rike for å bare være opptatt av ting og ikke mennesker og være egoistiske og alt sånt. Og så liker jo jeg å forsøke å ikke bare ta den klassiske løsningen på ting for gitte sannheter. Så derfor spør jeg om de rike har skylda for at de fattige har det fælt. For det virker som om det er en vanlig, kanskje ubevisst oppfattelse.
Antall ord: 162
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
Hvis man sakser litt fra FN sine sider, så finner man blant annet:
"Hva er det som gjør at noen land er fattigere enn andre? Og hva er det som fører til at enkelte land ikke greier å få i gang en god økonomisk utvikling? Årsakene kan være mange og sammensatte. Noen ganger skyldes fattigdommen nasjonale forhold, noen ganger kan krefter utenfor landets grenser være årsaken."
De nevner også:
- Fall i råvarepriser.
- Natur- og menneskeskapte katastrofer.
- Dårlig politisk styre.
- Befolkningsøkning.
"Hva er det som gjør at noen land er fattigere enn andre? Og hva er det som fører til at enkelte land ikke greier å få i gang en god økonomisk utvikling? Årsakene kan være mange og sammensatte. Noen ganger skyldes fattigdommen nasjonale forhold, noen ganger kan krefter utenfor landets grenser være årsaken."
De nevner også:
- Fall i råvarepriser.
- Natur- og menneskeskapte katastrofer.
- Dårlig politisk styre.
- Befolkningsøkning.
Antall ord: 86
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 15 Jan 2007 15:06
- 17
- Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
- Lokalisering: Hordaland
- Har takket: 1 gang
- Blitt takket: 1 gang
Re: Fattig vs. rik
Nei, det blir for flåsette, men det er noe i det allikevel.problem skrev:Halvt tilfeldig spørsmål: Har de rike i verden skylda for at de fattige har det så fælt?
Hele Afrika og veldig mange land i verden har vert kolonier.
Disse koloniene hadde styresett som de lokale ikke var innvoilvert i, men derimot utvikklet uformelle linjer som tok seg av deres egne interesser.
Derav korrupsjonen og ulojaliteten som mange føler i disse landene i dag for egne regjeringer.Mye unoter. Etter 2 VK la man bort de gamle koloniene og lot dem stelle seg selv.
Det som er litt problematisk er jo att de rike landene i dag driver bank virksomhet mot disse landene med høye renter, så lar de dem ikke handle med oss på like vilkår, men legger på skyhøye importavgifter for varene deres, og en god del varer er forbudt å innføre for å beskytte egne produksjoner som koster 20 ganger så mye.
Så det er en del grums man kan peke på, men man kan ikke si att det bare er de rike landenes sin feil.
Interessant å merke seg att u-land som kommer seg opp f.eks Taiwan, Kina og India er typiske land som ikke har motatt noe u hjelp utenfra.
Sist redigert av Metodisten på 08 Sep 2008 23:16, redigert 1 gang totalt. Antall ord: 216
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 17
-
- Standard bruker
- 17
Nå har jeg det. De rike har som regel ikke direkte skylda for at folk er fattige, men de rike har makt til å hjelpe de som er fattige. Og da er spørsmålet om de rike er pliktige å hjelpe de som har det værre. Så har de rike skylda for at fattige er fattige fordi de ikke hjelper dem, selv om de kan?
Antall ord: 65
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
Det blir som å spørre om folk som ikke vil donere bort organene sine er ansvarlige for at andre dør i donorkø.problem skrev:Nå har jeg det. De rike har som regel ikke direkte skylda for at folk er fattige, men de rike har makt til å hjelpe de som er fattige. Og da er spørsmålet om de rike er pliktige å hjelpe de som har det værre. Så har de rike skylda for at fattige er fattige fordi de ikke hjelper dem, selv om de kan?
Man har vel ikke et ansvar eller en plikt til å hjelpe noen som helst, og sånn er det vel blitt i store deler av verden også. Et moralsk eller medmenneskelig ansvar kanskje, men så spørs det hvor mange som prioriterer moral foran materiell rikdom, da.
Antall ord: 137
Hide post links |
For å vere helt ærlig kan jeg ikke skjønne hvordan fattigfolk i norgen KAN ha det noe fælt jeg. De må vere svake mennesker. Ivertfall idag.problem skrev:Halvt tilfeldig spørsmål: Har de rike i verden skylda for at de fattige har det så fælt?
Det er sikkert sinnsykt trangsynt og uvitende sagt av meg men... Har man ikke penger i norge får man penger.
Antall ord: 70
Hide post links |
-
- Standard bruker
- 16
Trangsynt og uvitende indeed.Akasha memoria skrev: For å vere helt ærlig kan jeg ikke skjønne hvordan fattigfolk i norgen KAN ha det noe fælt jeg. De må vere svake mennesker. Ivertfall idag.
Det er sikkert sinnsykt trangsynt og uvitende sagt av meg men... Har man ikke penger i norge får man penger.
Jeg skal ikke legge ut om hele barndommen min her, men tro meg når jeg sier at det går fint an å være fattig i Norge også.
Antall ord: 84
Hide post links |