Fakta, teori & skepsis ⇒ Double Slit Experiment...Har partikkler bevissthet?
Moderatorer: Asbjørn, Mod Fakta og, mod_spøkeguiden
-
- Nybegynner
- Startet: 23 Jan 2007 13:03
- 17
Double Slit Experiment...Har partikkler bevissthet?
Jeg leste om noe spennende for ikke så lenge siden, og fant siden en video om det på youtube, og tenkte at det kunne oppfordre til en diskusjon her:)
http://uk.youtube.com/watch?v=DfPeprQ7oGc
Videoen legger opp til spørsmålet, har partikkler en bevissthet av noen form?
http://uk.youtube.com/watch?v=DfPeprQ7oGc
Videoen legger opp til spørsmålet, har partikkler en bevissthet av noen form?
Antall ord: 50
En liten plante kan en gang bli et stort tre, det kan også skje med oss mennesker.
Link: | |
BBcode: | |
HTML: | |
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 12 Jul 2006 00:18
- 18
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Blitt takket: 2 ganger
Neppe. Jeg er rimelig sikker på at den videoen bommer på teorien her. Har sett den før. Ville ikke stolt noe særlig på den.
Antall ord: 26
Telepatè - Dessert utenfor rekkevidde
Hide post links |
-
- UGYLDIG Epost
- Startet: 23 Aug 2008 02:46
- 16
- Har takket: 1 gang
Merkelig fenomen. Jeg har lest, att det i kvantefysikken ser ut til att forskerene kan påvirke utfallet av forskningen, noe som også denne videoen viste. Men hvordan er det mulig å bevise att partikkler har bevisthet, hvis de har det?
Antall ord: 40
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
På vitenskapelige måter blir det nok umulig, iallefall for nå.D.A. skrev:Merkelig fenomen. Jeg har lest, att det i kvantefysikken ser ut til att forskerene kan påvirke utfallet av forskningen, noe som også denne videoen viste. Men hvordan er det mulig å bevise att partikkler har bevisthet, hvis de har det?
Men går man utenfor limitasjonene til dagens vitenskap, så kan man finne ut det.
Vitenskapen ser nemmelig verden, og det utenfor i 2D. De kan observere, men bare på avstand, og de kan regne ut, men det blir fremdeles ingen virkelighet ut av det.
Ekspanderer man ut av vitenskapens grenser, kan man se alt i 3D. Det blir som at man kan oppleve vitenskapen og befinne seg midt i det, istedenfor å se det på avstand.
Antall ord: 130
En liten plante kan en gang bli et stort tre, det kan også skje med oss mennesker.
Hide post links |
-
- Nybegynner
- Startet: 07 Sep 2008 10:22
- 16
Det er ingenting galt med budskapet i denne videoen, den er ganske enkelt spot on. Det er heller ikke noe søkt i å spekulere om kvantepartikler i en eller annen forstand eller utstrekning, er bevisste. Faktisk er dette på mange måter den enkleste og mest konsistente forklaringen på de såkalte ikke-lokale fenomenene, som subatomare partikler utviser. Fra et mystisk-religiøst standpunkt er hele verden i en viss forstand, ikke selvbevisst, men bevisst, gjennom iakttager-iakttaget-relasjonen. Både hjerneforskning og kvantefysikk støtter opp om denne tankegangen. Spørsmål av denne typen er bare ikke noe som beskjeftiger de fleste av dagens forskere, da de er alt for travelt opptatte med å utvikle en ny generasjon hydrogenbomber, mobiltelefoner eller lykkepiller.Bob_stew skrev:Neppe. Jeg er rimelig sikker på at den videoen bommer på teorien her. Har sett den før. Ville ikke stolt noe særlig på den.
Antall ord: 153
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 03 Nov 2007 02:10
- 17
- Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
- Lokalisering: Tønsberg
- Blitt takket: 1 gang
Noe de er inne på, gjennom dette eksperimentet og kvantefysikken i stort, er at det finnes en som observerer. Om partiklene har bevissthet?
Kanskje det er heller slik, at observatørens bevissthet, strekker seg utover til kvantpartiklene, ved å observere dem.
At alle muligheter og oppførsler er mulige, men et blir valgt, gjennom en observatør.
Og det er både observatøren individuelt og kollektivt som vi er overbevist sammen om èn mulig utgang. At vi som mennesker, påvirker alt sammen, gjennom de bevisst og ubevisst overbevisninger vi har om den fysiske verden vi lever i.
Kanskje det er heller slik, at observatørens bevissthet, strekker seg utover til kvantpartiklene, ved å observere dem.
At alle muligheter og oppførsler er mulige, men et blir valgt, gjennom en observatør.
Og det er både observatøren individuelt og kollektivt som vi er overbevist sammen om èn mulig utgang. At vi som mennesker, påvirker alt sammen, gjennom de bevisst og ubevisst overbevisninger vi har om den fysiske verden vi lever i.
Antall ord: 98
I choose the easy button.
Hide post links |
-
Verifisert
- Standard bruker
- Startet: 17 Sep 2006 01:35
- 18
- Kjønn (valgfri): hokatt
- Lokalisering: Et steinkast unna glasshuset
- Har takket: 668 ganger
- Blitt takket: 1057 ganger
Jeg er nå ganske sikker på at vitenskapen ser det meste i 3D...? Alt er da ikke flatt i vitenskapens verden. Eller hur?Mick Wild skrev:På vitenskapelige måter blir det nok umulig, iallefall for nå.D.A. skrev:Merkelig fenomen. Jeg har lest, att det i kvantefysikken ser ut til att forskerene kan påvirke utfallet av forskningen, noe som også denne videoen viste. Men hvordan er det mulig å bevise att partikkler har bevisthet, hvis de har det?
Men går man utenfor limitasjonene til dagens vitenskap, så kan man finne ut det.
Vitenskapen ser nemmelig verden, og det utenfor i 2D. De kan observere, men bare på avstand, og de kan regne ut, men det blir fremdeles ingen virkelighet ut av det.
Ekspanderer man ut av vitenskapens grenser, kan man se alt i 3D. Det blir som at man kan oppleve vitenskapen og befinne seg midt i det, istedenfor å se det på avstand.
*Svartepus prøver å være litt intelligent*
Antall ord: 163
When life knocks me down, instead of getting back up I usually just lay there and take a nap
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
Det å eliminere observatøren, har vært innebygget i den naturvitenskapelige metode helt i fra dens begynnelse, men i kvantefysikken viser det seg altså at dette ikke er mulig. Subjekt og objekt kan ikke adskilles fullstendig, det finnes ingen absolutt ytre verden. Dette har også neurologien blitt mere og mere oppmerksom på: det vi sedvanligvis kaller den fysiske verden, er et produkt av menneskehjernen, hjernen sekrerer virkelighet som galleblæren sekrerer galle. Hvis både observatøren og det observerte oppstår i cortex, er det ikke så vanskelig å innse at det absolutte skille mellom "jeg" og verden er kunstig (hvilket dog ikke betyr at det er lett å oppleve det). Hvis "jeg" er bevisst, er verden det også, for "jeg" er verden. Det er en gammel erkjennelse, men det er jo festlig at naturvitenskapen, hvis prosjekt har vært å holde subjektet på avstand for enhver pris, får det i bakhodet gjennom dobbelspalteeksperimentet.
Antall ord: 153
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
Hehe:)Svartepus skrev:Jeg er nå ganske sikker på at vitenskapen ser det meste i 3D...? Alt er da ikke flatt i vitenskapens verden. Eller hur?Mick Wild skrev:På vitenskapelige måter blir det nok umulig, iallefall for nå.D.A. skrev:Merkelig fenomen. Jeg har lest, att det i kvantefysikken ser ut til att forskerene kan påvirke utfallet av forskningen, noe som også denne videoen viste. Men hvordan er det mulig å bevise att partikkler har bevisthet, hvis de har det?
*Svartepus prøver å være litt intelligent*
Vitenskapsfolk opplver ikke sin vitenskap, de observerer, regner ut og måler den, fra avstand. Det er 2D. Det å gå inn i en partikkel, å oppleve partikkelen, å oppleve å VÆRE partikkelen er derimot ikke 2D.
Det er veldig få forskere som faktisk bruker sin bevissthet i sin vitenskap...Men det er till gjengjeld dem som har en vitenskap uten hull og usikre teorier.
Desverre godkjenner ikke den vitenskapelige verden dette som vitenskap, og dermed forblir den kunnskapen blandt de som praktiserer den.
Antall ord: 247
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
Spennende teori det med at bevisstheten kan strekke seg ut til partiklene.Shania skrev:Noe de er inne på, gjennom dette eksperimentet og kvantefysikken i stort, er at det finnes en som observerer. Om partiklene har bevissthet?
Det kan forklare telekinesis. At den som praktiserer det lar sin bevissthet strekke seg ut til partikkelene i objektet personen vil flytte, og bruke sin bevissthet til å forflytte en del av sin egen bevissthet.
Antall ord: 146
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 16
Jeg forstår ikke et plukk av det du sier her. Observasjon innebærer opplevelse, ikke? Ergo opplever vitenskapsmenn de fenomenene de observerer. Opplevelse involverer bevissthet, ergo bruker forskere sin bevissthet i forskningen.Mick Wild skrev: Vitenskapsfolk opplver ikke sin vitenskap, de observerer, regner ut og måler den, fra avstand. Det er 2D. Det å gå inn i en partikkel, å oppleve partikkelen, å oppleve å VÆRE partikkelen er derimot ikke 2D.
Det er veldig få forskere som faktisk bruker sin bevissthet i sin vitenskap...Men det er till gjengjeld dem som har en vitenskap uten hull og usikre teorier.
Desverre godkjenner ikke den vitenskapelige verden dette som vitenskap, og dermed forblir den kunnskapen blandt de som praktiserer den.
Hvilken vitenskap er fri for "hull og usikre teorier"? Hvem er det som evt. praktiserer en slik?
Tullball.
Antall ord: 135
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 30 Jul 2007 14:29
- 17
- Blitt takket: 2 ganger
hahaha! artig observasjon!Wacko skrev:Hvis "jeg" er bevisst, er verden det også, for "jeg" er verden. Det er en gammel erkjennelse, men det er jo festlig at naturvitenskapen, hvis prosjekt har vært å holde subjektet på avstand for enhver pris, får det i bakhodet gjennom dobbelspalteeksperimentet.
Antall ord: 48
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
Å bare observere er ingen sann opplevelse. Å føle, forstå og være, er den opplevelsen jeg mener.Wacko skrev:Jeg forstår ikke et plukk av det du sier her. Observasjon innebærer opplevelse, ikke? Ergo opplever vitenskapsmenn de fenomenene de observerer. Opplevelse involverer bevissthet, ergo bruker forskere sin bevissthet i forskningen.Mick Wild skrev: Vitenskapsfolk opplver ikke sin vitenskap, de observerer, regner ut og måler den, fra avstand. Det er 2D. Det å gå inn i en partikkel, å oppleve partikkelen, å oppleve å VÆRE partikkelen er derimot ikke 2D.
Hvilken vitenskap er fri for "hull og usikre teorier"? Hvem er det som evt. praktiserer en slik?
Tullball.
Det jeg mener er å kunne forflytte seg til ett annet stadium, og å være det objektet man ser. Til eksempel elektroner. Det er i aller høyeste grad å bruke sin bevissthet.
Den holdningen med at "dette må være tull" er akkurat den holdningen som gjør at vitenskapsmenn idag undrer over spørsmål og fenomener de synes er vanskelig, om ikke umulige å forstå og forklare, selv om det for øynene til en som bruker sin bevissthet i den graden, er rene selvfølgeligheten at man vet.
Antall ord: 242
Hide post links |
-
- Nybegynner
- 17
Nettop! Tomrommet!Jovian skrev:Dette er en kort tråd sålangt men allikevel en av de mest interessante på paranormal.no de siste årene. Hvorfor? Jo fordi den handler om det grunnleggende ved alt, nemlig tomrommet. Tips: Ved først å lese bøkene Himmelske Samtaler, se filmen "The Secret" samt filmen "What the *BLEEP* Down The Rabbit Hole" og gruble litt over kvantefysikk på micro og macronivå, kan mange her inne få et nytt syn på tingene, livet, etc. Vel, la oss hoppe til Down the Rabbit Hole med det samme:
What the bleep do we know? Down the rabbit hole. part 1
http://www.youtube.com/watch?v=tSk51Lp-vHU
Fra der, bruk høyre-margen til å se resten av delene.
PS: Ikke hopp over noe, og finn gjerne videoklipp som er tekstet på engelsk. Hvis du ikke finner det, kjøp filmen
Advarsel, dette kan være den mest interessante filmen du har sett sålangt. Den får deg til å tenke.
Dette er en veldig grei og spennende dokumentar som jeg annbefaler å se:)
Antall ord: 177
Hide post links |
-
- Standard bruker
- Startet: 01 Apr 2008 14:41
- 16
- Blitt takket: 1 gang
Filmen inneholder masse tullprat.Jovian skrev:Advarsel, dette kan være den mest interessante filmen du har sett sålangt. Den får deg til å tenke.
http://en.wikipedia.org/wiki/What_the_B ... c_reaction
Antall ord: 36
Hide post links |