Drømmer, NDO & ut av kroppenKanskje meninga med livet?

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Johnny
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Aug 2008 04:15
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: Oslo

Kanskje meninga med livet?

Innlegg av Johnny »

Heisann! :)

Første innlegget mitt i dette forumet. Jeg vil si at jeg liker siden veldig godt og morro å kunne diskutere litt filosofiske spørsmål med andre som også er inntresert i det. :)

Vel jeg har filosofert en del rundt kanskje det største spørsmål som eksisterer.
Hva er egentlig meninga med livet? Jeg har en teori, jeg skal prøve å få skrevet det så dere forstår mine tanker rundt dette. En ting er hvertfall sikkert hvis alle hadde levd etter denne teorien hadde verden blitt et bedre sted! Vi hører ofte at vi som bor i Norge er heldige, mange av oss er heldige fordi vi kommer fra gode familier som har både penger og mat. Vi er heldige fordi vi har familie og gode venner og mennesker rundt oss som er glade i oss. Vi hører også om andre mennesker som ikke er fullt så heldige som oss. Vi hører om barn i afrika som er fattige og sulter, vi hører om mord i ulike deler av verden, ulike kriger som bl.a i midtøsten og mange grusomme ting som utspinner seg rundt omkring. Vi kan dele opp menneskelige handlinger i to kategorier, vi kan være onde eller vi kan være gode. Jeg har tenkt tanker rundt dette som ofte kan skremme meg men som jeg gjerne vil dele med flere. Jeg har tenkt på dette med reinkarnasjon, hva om når vi dør så blir vi født på nytt? Tenk om vi faktisk kommer til verden som et barn som ikke har tilgang på mat, eller et barn som har foreldre som misshandler oss, eller kanskje vi blir født midt i en krig hvor våre foreldre blir drept? Eller tenk om vi har flaks og blir født i en rik familie og kan ha det godt i enda et liv?
Dette kan vi selvsagt ikke vite med sikkerthet, men vi kan heller ikke utelukke at det faktisk er en mulighet. Jeg syns personlig det virker mest sannsynlig at vi har levd hele tiden i en eller annen form, for hvis man tenker seg litt om hvor lang tidslinja til menneskene har vært eller rettogslett dyrenes eksistens er den veeeeeldig lang det er snakk om millioner av år og da virker det for utrolig at vi lever akkuratt NÅ i dette sekund, når man faktisk tenker over at en mannsalder er vel i snitt i underkant av 80år her i Norge. 80år er ganske lite i forhold til millioner av år. Tenk dere om denne teorien ble bekreftet på verdens basis. Mennesker ville ha behandlet alle MYE bedre fordi man tør ikke annet i og med at man vet at man skal bli født på nytt et sted og da vil man ha det godt. Så min konklusjon er at alle og enhver skal jobbe for at jorda blir et bedre sted for både mennesker og dyr og at vi sammen skal utrydde det onde fra jorda. Da sikrer vi både oss selv våre venner og andre mennesker og dyr. I bibelen hører vi om det fredfulle riket som kalles paradis. Kanskje meninga med alle våre liv er å skape paradis på jord? Meninga med livet er rett og slett å utrydde onde handlinger og leve etter gode og sunne regler og følelser. Dette er slett ikke umulig, vi har eksempler på dette allerede bl.a buddister og ulike munker som lever etter simple regler er mye mer lykkelige enn gjennomsnitts menneske. Jeg skal hvertfall prøve å gjøre en innsats å behandle mine medmennesker med respekt og høflighet og ikke minst ta vare på dyrene...
Antall ord: 625

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links

Sjamanistisk konfirmasjon 2025
- En meningsfull reise inn i voksenlivet.

I dagens samfunn søker mange ungdommer etter alternative måter å markere overgangen fra barn til voksen.
En av disse alternativene er sjamanistisk konfirmasjon, arrangert av Sjamanistisk Forbund.
Dette ritualet er en del av en stadig voksende bevegelse som søker å gjenopplive og modernisere gamle, naturbaserte tradisjoner.

Hva er Sjamanistisk Forbund?
Sjamanistisk Forbund er en organisasjon som arbeider for å fremme sjamanisme som en spirituell praksis og livsstil i Norge.
Forbundet ble stiftet i 2012 og har siden den gang vokst i antall medlemmer og aktivitetstilbud.
Sjamanisme, slik det praktiseres av forbundet, er en naturbasert åndelighet som legger vekt på kontakten med naturen, åndeverdenen og indre visdom.
Les mer her
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Hei, Johnny!
Fint innlegg.

Tanken din er god den.
Problemene er dessverre mer kompliserte, så dette vil være en prosess som vil ta lang tid. Vi mennesker lærer med tiden, men gang på gang gjør vi samme feilene igjen.

Det som dessverre er litt trist er at det ikke er feil som skjer uten vilje fra noen.
Det sitter grådige makter rundt i verden, la oss drite i å kalle dem makteliten, for det hørres så konspirasjonsteori ut - og da steiler jo skeptikerne på forumet - men noen som har makt nok til det setter kjepper i hjulene for verdensfred.
Nettopp dette gjør at forskjellen mellom rik og fattig er så stor, men det finnes en annen grunn også - kanskje den viktigste grunnen fordi VI SELV kan gjøre noe med det - og det er den pengekjære holdningen vår. Vårt begjær, våre egosentriske tanker.
Markedet - for ikke snakke om storbyene - tvinger oss til å tenke på oss selv og våre nærmeste, og drite i resten. Og nå som det er like mange single og det er en like akseptert livsstil (trist nok, synes jeg da) - så blir det enda flere som bare har seg selv å tenke på. Denne selvsentreringen er en skadelig mentalitet og holdning, og den kan brytes av oss selv.

Som du nevner... buddhister og munker... disse får ikke den respekten de fortjener.
Det er fantastisk at de vier livet sitt til en slik fredelig livsstil, hvor de klarer seg med minimale ressurser. Hva resten av verden bør gjøre, er kanskje å følge dem.
Men mange vil nok da steile og si at du ikke kan tvinge dem.
Ingen kan det, man må ville det selv. Innenfra.

USA har sine terrorister - de neokonservative som sitter i regjeringen, og de som jobber som lobbyister for den. Så oppfostrer de og trener sine egne fiender, disse stereotypiske islamistene og andre ekstremister. Det de så gjør er å spille på frykten som allerede er skapt av dem selv, bruker den mot sitt folk for å få den kontrollen de vil over dem.
Det er penger å tjene på krig, når en får tilgang til mer olje.

...men vent og se nå.
Når økonomien er stadig mer på vei mot kollaps, og oljealderen vår en dag er over.
Det vil bli mange flere kriger før den tid, men la oss håpe at det sitter igjen noen som ikke er så hevnlystige og som er villig til å forsvare langt viktigere verdier enn penger og profitt, olje for blod og terrorisme for å forsvare sin religion/ideologi.

Skal vi ha verdensfred nå, må det skje en revolusjon.
Og den må være fredelig. Men selv fred bekjempes jo med krig og terrorisme i dette totalitærsamfunnet vi beveger oss mot... så det blir ikke lett.

Mye av trikset ligger i å stoppe sin egen grådighet og sitt eget pengebegjær.
Dette statusjaget fører ikke til annet enn at vi blir mer distanserte fra oss selv og mister mer fokus på de viktige tingene i livet. Det som betyr noe er at vi har hverandre.
Antall ord: 527
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Asbjørn
Verifisert
ADMIN
ADMIN
Startet: 05 Apr 2005 01:39
19
Kjønn (valgfri): *U*
Lokalisering: Florø
Har takket: 1431 ganger
Blitt takket: 1724 ganger
Kjønn:

Innlegg av Asbjørn »

Tror du er inne på noe vesentlig, Johnny !
Det er iallfall ganske så i tråd med hva jeg selv tror.
Men det er visse forskjeller i min tro, da, jeg tror vi faktisk bestemmer selv hvor, og under hvilke omstendigheter vi skal leve vårt neste liv.
Ikke mens vi er her på jorden, men i "pausen" - mellom 2 liv.
Da tror jeg at vi bestemmer hvilke forutsetninger vi skal ha for vårt neste liv, slik at vi kan lære.

Lare ; i ett liv skal vi være i makteliten, i neste liv skal vi være blandt de undertrykte, slik at vi får erfaring fra begge sider.
Ett liv skal vi være "konge", i et annet slave, i et 3.dje baker, i et fjerde smed, osv.

Dermed ender vi opp med å få erfaring fra alle aspekter i livet, og vår sjel lærer seg selv å kjenne under alle mulige forutsetninger.

Og dermed er det rett det du sier, at vi i neste liv kan føle konsekvenser av hva man gjorde i sitt tidligere liv... fordi sjelen vår selv bestemmer hva vi skal oppleve...

mvh Asbjørn
Antall ord: 196

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Anette9
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 26 Apr 2008 14:09
16
Lokalisering: i et tre

Innlegg av Anette9 »

Apropo dette med reinkarnasjon.. Vi er jo langt flere mennesker på jorda nå enn vi noen gang har vært, og i tilegg lever vi mye lenger. Vil ikke det da bety at vi blir flere og flere sjeler også?
Hvordan forklare at vi alle reikarneres på nytt da?
Antall ord: 49

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16
Blitt takket: 1 gang

Re: Kanskje meninga med livet?

Innlegg av rhonersen »

Johnny skrev:[...]Dette kan vi selvsagt ikke vite med sikkerthet, men vi kan heller ikke utelukke at det faktisk er en mulighet. Jeg syns personlig det virker mest sannsynlig at vi har levd hele tiden i en eller annen form, for hvis man tenker seg litt om hvor lang tidslinja til menneskene har vært eller rettogslett dyrenes eksistens er den veeeeeldig lang det er snakk om millioner av år og da virker det for utrolig at vi lever akkuratt NÅ i dette sekund, når man faktisk tenker over at en mannsalder er vel i snitt i underkant av 80år her i Norge. 80år er ganske lite i forhold til millioner av år.
Hvorfor er det utrolig at noe lever nå, og hvorfor sannsynliggjør det liv etter døden?
Antall ord: 133

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
ludoburgero
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 25 Aug 2004 16:02
20
Har takket: 967 ganger
Blitt takket: 892 ganger

Innlegg av ludoburgero »

Anette9 skrev:Apropo dette med reinkarnasjon.. Vi er jo langt flere mennesker på jorda nå enn vi noen gang har vært, og i tilegg lever vi mye lenger. Vil ikke det da bety at vi blir flere og flere sjeler også?
Det lurer jeg også på. Men har du tenkt over dette med sjelevenner da?
Soulmates... kanskje de egentlig deler samme sjel.
For hvis tiden ikke eksisterer på esoterisk plan, så tror jeg også at reinkarnering kan skje parallelt i samme tidsperiode som man lever fra før. Energien er bare uendelig og formerer seg kanskje, for ikke å si transformerer seg. Jeg tror sjelen kan dupliseres, og at det er derfor blant annet remote viewing kan fungere. Det demrer ihvertfall godt for meg når.
Antall ord: 135
“Nothing in the world is more common than unsuccessful people with talent,
leave the house before you find something worth staying in for.”

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
keke
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 06 Sep 2006 01:12
18
Kjønn (valgfri): vedirtikalandar
Har takket: 113 ganger
Blitt takket: 130 ganger

Innlegg av keke »

alt er sannsynlig
Antall ord: 3
“If the problem has a solution, worrying is pointless, in the end the problem will be solved. If the problem has no solution, there is no reason to worry, because it can’t be solved.” – Zen saying

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
jon blund
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 30 Jul 2007 14:29
17
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av jon blund »

Anette9 skrev:Apropo dette med reinkarnasjon.. Vi er jo langt flere mennesker på jorda nå enn vi noen gang har vært, og i tilegg lever vi mye lenger. Vil ikke det da bety at vi blir flere og flere sjeler også?
Dette kan bare virke rart hvis vi tror at de eneste sjelene i universet er de som inkarnerer på jorden. Og det igjen kan vi bare tro hvis vi prøver å forstå sjel med en lineær bevissthet som i tillegg lider av den grunnleggende forestillingen om at vi er sentrum av all skapelse. Meneskets guddommelige arroganse.

Mest sannsynlig er vi bare ett enkelt molekyl i en liten svak fis i det store og det hele universet.

Og hvis vi ser på at sjel inkarnerer tusenvis av ganger, kanskje også hvis vi prøver å innse hva det betyr at sjel er ubegrensethet og utenfor tid, da vil det ikke være umulig at vi har flere inkarnasjoner samtidig, i et utall forskjellige universer og nivåer av bevissthet, over en uendelighet av tid. Hvis vi prøver å innse dette, så vil mye av det vi har blitt fortalt om reinkarnasjon smuldre opp, ikke sant?

Litt kjedelig akkurat det der, men jeg tror det er nærmere sannheten om sjelen enn at vi hopper fra en inkarnsjon til en annen som en hekkeløper i OL.

Det fine med et slik utslettende totalt perspektiv på sjelen, slik jeg opplerver det ihvertfall, er at dette livet vi lever nå blir ekstremt tydelig, ens personlighet, blindspots og skaperkraft blir avslørt. Hvis ingen ting betyr noe, hva vil du gjøre da? Vil du gå ut og drepe alle du ikke liker eller vil du førsøke gjøre noe med livet ditt slik at det blir bedre for deg og dine medmennesker å leve? Hvordan vil du at livet ditt skal være hvis det i den store sammenhengen ikke betyr en dritt fra eller til?
Antall ord: 335

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Johnny
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 04 Aug 2008 04:15
16
Lokalisering: Oslo

Innlegg av Johnny »

vel rhonersen, syns ikke du det er rart at vi eksisterer akkuratt nå? Med tanke på en tidslinje på milliarder av år har jeg levd i 22år og jeg lever akkuratt nå. Hvorfor er vi ikke et annet sted på tidslinjen i dette sekund? En dag skal jeg dø og engang har jeg vært død (altså før jeg ble født). Dette husker jeg selvsagt ikkenoe av, men jeg syns det nesten er mer logisk at vi alltid har eksistert enn at jeg tror vi lever akkuratt nå og KUN nå og aldri mer.
Dette merker jeg at er vanskelig å forklare :b
Antall ord: 106

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
rhonersen
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Apr 2008 14:41
16

Innlegg av rhonersen »

Johnny skrev:vel rhonersen, syns ikke du det er rart at vi eksisterer akkuratt nå? Med tanke på en tidslinje på milliarder av år har jeg levd i 22år og jeg lever akkuratt nå. Hvorfor er vi ikke et annet sted på tidslinjen i dette sekund? En dag skal jeg dø og engang har jeg vært død (altså før jeg ble født). Dette husker jeg selvsagt ikkenoe av, men jeg syns det nesten er mer logisk at vi alltid har eksistert enn at jeg tror vi lever akkuratt nå og KUN nå og aldri mer.
Dette merker jeg at er vanskelig å forklare :b
Når ville det ikke vært rart å eksistere da? I /dette/ sekund må du være /her/ på tidslinjen. Uansett når du hadde levd for å tenke dette ville du kunne spurt deg det samme.

Å si "en gang har jeg vært død" gir ikke så veldig mye mening, fordi ideen du har nå om "jeg" (deg altså) ikke er den samme som for si.. 10 år siden, eller da du ble født. Din oppfatning av deg selv - "du", startet når hjernen din fikk mugligheten. "Du" som personlighet eksisterte før dette. Det er ingen koselig tanke at vi engang vil opphøre å eksistere, men ideene om etterliv eller reinkarnasjon er ikke støttet av noe annet enn ønsketenkning.
Antall ord: 230

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Shania
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Nov 2007 02:10
17
Lokalisering: Tønsberg

Innlegg av Shania »

Det spørs jo også om man mener at det å leve i en kropp, fysisk, er den eneste form for eksistens. Eller om det å leve her, er en utforskning av fysiske energier, mens det det å leve uten kroppen, er å utforske og ha felleskap med andre på en annen måte.

Kanskje jorden er et sted, hvor vi skal oppleve både lys og mørker. At vi skal skape noe, som kanskje forfølger oss både dette og senere liv, fordi det er så trege energier her. Og at flere sjeler, som ikke har vært i denne fysiske formen, kommer inn nå.
Kanskje som en hjerneskadet, eller en som dør tidlig i sult, eller blir abortert, fordi de trenger slike korte eller anneledes liv, fordi overgangen og nedstigningen er så stor.

Jeg tror meningen med å leve her, er helt enkelt å erfare, oppleve og utforske. Og det jeg erfarer, er noe helheten også får glede av. Fordi vi alle, både mennesker her og sjeler bortenfor henger sammen med alt som er.

Ingen prestasjon, ingen eksamen eller test som skal bestås. Egentlig heller ingenting som skal læres heller. Selv om det er det som driver de fleste videre.
Ingen dom om man er god eller ikke. Fordi i det store bilde er det ikke noe som heter rett eller galt. Det bare ER.

Og så går vi inn, sammen i grupper, tar med oss temaer gjennom flere liv, for å gå dypere i denne dualistiske materien her på jorden.
Ikke kanskje fra ene ytterkanten til andre, fra liv til liv, fordi det er vanskelig nok å bli født som det er, om ikke man skal stri med minner om motsatsen også.
Antall ord: 286
I choose the easy button.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Appelsin
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 06 Jan 2005 21:50
19
Lokalisering: Inni et skall
Blitt takket: 2 ganger

Innlegg av Appelsin »

Jeg synes dere har vært inne på mange gode poeng i denne tråden. Selv har jeg en ganske altruistisk tankegang..dette fordi et menneske har en ganske sterk påvirkningseffekt og sender dominobølger som påvirker alt rundt seg som i sin tur påvirker enda mer. Viss et ”lite” menneske trekker i en tråd, vil hele veven forandre seg. Så i hvilken retning vil du påvirke verden og virkeligheten? Det kan sikkert synest å være et naivt syn for mange..men jeg liker likevel å se slik på det – nettopp fordi det gir meg en mening. Ellers er jeg også enig i at meningen med livet må være å erfare, oppleve, se hva tanker og handlinger fører til, utforske og være kreativ. Fokusere på det som får en til å ville eksistere enda mer. Det vil jeg definere som mening. :mozilla_smile:
Antall ord: 149
"There are more things in heaven and earth, Horatio, than are dreamt of in your philosophy" - Shakespear

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Det dere beskriver her er vel kansje verdens eldste religioner.
Reinkarnasjon. Jeg heller til det selv i det jeg tror på og jeg kunne skrevet en hel bok med argumenter hvorfor. Det gidder jeg tross allt ikke.
Jeg har brukt hele livet så langt i og prøve og forstå hvordan ting er skrudd sammen og reinkarnasjon er noe av det mest sannsynlige for meg.
Dette er også ett felt som i motsettning til mye annet kjempeunhåndgripelig spirituelt , faktisk er ganske belyst. Det blir litt relativ sett da men. Fra gamle Indiske kilder som opp til før krigen samlet på historier om landsby barn som fant sinde slektinger og folk fra ett annet liv med rike beskrivelser i andre deler av landet, til moderne samlere av data som Stevenson f.eks.
Det er også en del resonemang rundt det som rett og slett er rasjonelt og logisk. Forutsatt selfølgelig att man først annerkjenner menneskets sjel og att det finnes en spirituel siden i naturen.
Det er bare og søke på youtube med ord som past life, eller reincarnation.
Antall ord: 183

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Konto avsluttet

Innlegg av Konto avsluttet »

Det finnes ingen mening med livet, vi blir født, avler videre og dør, finito!
Antall ord: 16

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Metodisten
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 15 Jan 2007 15:06
17
Kjønn (valgfri): Typeutovertiss.
Lokalisering: Hordaland
Har takket: 1 gang

Innlegg av Metodisten »

Sol@ngelica skrev:Det finnes ingen mening med livet, vi blir født, avler videre og dør, finito!
Det er notert.

Men mange andre tror ikke det. Du har sikkert dine grunner og indikasjoner for og tro det.

Jeg har mine indikasjoner for og ikke tro det.
Antall ord: 48

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links