Drømmer, NDO & ut av kroppen...Rett før du sovner.

Forum dedikert til drømmer, ut-av-kroppen opplevelser som Astral projeksjon, Lucide drømmer og nær-døden opplevelser. Herunder også drømmetydning

Moderatorer: Asbjørn, mod drømmer

Bruker avatar
__bankeånd
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 17 Jun 2008 13:21
16
Kjønn (valgfri): vi'kke si så !
Lokalisering: I en mørk skog langt borte

...Rett før du sovner.

Innlegg av __bankeånd »

Jeg er helt ny på siden, satt en liten stund og vurderte hvor jeg skulle sende dette,
men så falt det på "ut av kroppen" til slutt. Men jeg vet ikke om det er det. Hahah! :D
Fantastisk.

Dette er sikkert en helt normal ting, har sikkert skjedd med alle opptil flere ganger. Er bare jeg som har litt lyst til å vite hva det kalles og høre litt mer om det. Jeg syns det er utrolig tidig selv om jeg har en vantvittig angst rett etter det har skjedd! :D

Når man har lagt seg, og slapper helt av. Rett for man sovner. Jeg tror det hender oftest når man er veldig sliten. Jeg var lagt meg, og var mer på vei til å sovne enn å være våken. Lå plutselig og tenkte hvor deilig det ville vært å ligge i en hengekøye tror jeg det var. Føltes slik ut og, lå og vaiet. Og plutselig, helt ut av det blå, så "velter" hengekøyen og jeg våkner med et veldig rykk og hiver etter pusten. Er skikkelig anpusten og skjelven i kroppen.

Vet, dårlig formulering. Men jeg prøvde så godt jeg kunne. Noen andre som har opplevd slik eller vet hva det heter? :D
Synni.
Antall ord: 211
My doctor gave me two weeks to live. I hope they're in August.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 01 Mar 2007 11:02
17
Kjønn (valgfri): satyriasis
Blitt takket: 11 ganger

Re: ...Rett før du sovner.

Innlegg av Kimbara »

__bankeånd skrev: Dette er sikkert en helt normal ting, har sikkert skjedd med alle opptil flere ganger. Er bare jeg som har litt lyst til å vite hva det kalles og høre litt mer om det. Jeg syns det er utrolig tidig selv om jeg har en vantvittig angst rett etter det har skjedd! :D

Når man har lagt seg, og slapper helt av. Rett for man sovner. Jeg tror det hender oftest når man er veldig sliten. Jeg var lagt meg, og var mer på vei til å sovne enn å være våken. Lå plutselig og tenkte hvor deilig det ville vært å ligge i en hengekøye tror jeg det var. Føltes slik ut og, lå og vaiet. Og plutselig, helt ut av det blå, så "velter" hengekøyen og jeg våkner med et veldig rykk og hiver etter pusten. Er skikkelig anpusten og skjelven i kroppen.

Vet, dårlig formulering. Men jeg prøvde så godt jeg kunne. Noen andre som har opplevd slik eller vet hva det heter? :D
Synni.
Det er mange ting som skjer når vi sovnet. Når man våkner slik som du beskriver; med et rykk, så er det antakelig fordi hjernen og kroppen ikke sovner samtidig. Hjernen døser av, men kroppen er fremdeles aktiv - derfor vil man faktisk utagere det man drømmer. I ditt tilfelle reagerte kroppen din på at du falt ut av hengekøya.

Det er vanlig å drømme ting som gjør at man kvekker til når man sovner slik. Grunnen til det kan være at man faller i søvn så raskt at man rett og slett merker det. Dette skjer jo som oftest når man er veldig trøtt og f.eks. sovner på toget eller liknende. Det kan også forklare hvorfor man faktisk drømmer at man faller.

Interessant felt innen psykologien dette.
Antall ord: 318
When did ignorance become a point of view?
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dr. Doktor
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 10 Feb 2007 23:12
17
Blitt takket: 5 ganger

Innlegg av Dr. Doktor »

Men enda viktigere, hvor mange her er det som har slått seg selv i ansiktet når de skvetter sånn?
Antall ord: 22

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
__bankeånd
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av __bankeånd »

Hahaha!! xD Slå seg selv i ansiktet, faktisk! Det hørtes ikke spesielt godt ut!
Har aldri skjedd med meg, men jeg har kvuppet (?) så kraftig at jeg har veltet meg ut av senga!

Åååh! Nå ble jeg jo faktisk litt klokere! Tuuusen takk for svar! :D
Antall ord: 46

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Innlegg av Vilma »

Det er noen som mener at når det skjer, når du faller ned og våkner, så er det bare deg som faller ned i kroppen din igjen, etter å ha vært ute av den.

Jeg opplever det med jevne mellomrom jeg også, litt ubehagelig, men skikkelig kick.

Å oppleve at man faller ned fra en høy bygning ol. er også helt vanlig å drømme, og at man våkner rett før man treffer bakken.
Jeg lærte meg å kontrollere dette, og i det jeg falt, tenkte jeg "dette er bare en drøm, jeg dør ikke når jeg lander. Jeg vil ikke våkne nå". Og istedenfor å våkne brått, fløy jeg opp fra bakken igjen, rett før landing, og fortsatte drømmen, utrolig morsomt egentlig.:)
Antall ord: 135
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

hmmm..

Naturlige forklaringen er avslapning i musklene.

Spenning som er gjenværende i musklene kan plutselig slå seg løs.

Eg har opplevd å våkne av at eg regelrett slår med knyttneven på en murvegg. Å tro det eller ei men eg stoppet ikke bare av at eg våkna men refleksene mine bare slo å slo.
Må også nevne at rundt den spesielle hendelsen så var eg veldig mye hissig pågrunn av mye som skjedde rundt meg på den tiden. Så tror det var ett utløp av all agresjon i den situasjonen.

Eg har våkna av at eg i en drøm drømte om at eg sku ta et karate spark å våknet i smerte fordi eg tok det samme sparket rett i veggen.

Eg har fått untallige rykninger rett mellom sovefasen å våken, spesielt om eg ser film. Fordi hode er aktivft men kroppen går i sove fase. Så da holder den seg våken med å rykke til.

Har ikke tall på hvor mange ganger eg har våkna til pågrunn av at kroppen skal fjerne spenning med ett deilig men sjokerende rykk. Å geisping etter luft har med å gjøre at hjerte slår plutselig fortere å da trenger kroppen mer luft. Så tror eg også det er en refleks pågrunn av at man får som oftest litt sjok.
Antall ord: 228
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Dj_Devil
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 05 Sep 2004 20:51
20
Kjønn (valgfri): Mann
Lokalisering: Rogaland,
Har takket: 11 ganger
Blitt takket: 8 ganger

Innlegg av Dj_Devil »

Vilma skrev:Det er noen som mener at når det skjer, når du faller ned og våkner, så er det bare deg som faller ned i kroppen din igjen, etter å ha vært ute av den.

Jeg opplever det med jevne mellomrom jeg også, litt ubehagelig, men skikkelig kick.

Å oppleve at man faller ned fra en høy bygning ol. er også helt vanlig å drømme, og at man våkner rett før man treffer bakken.
Jeg lærte meg å kontrollere dette, og i det jeg falt, tenkte jeg "dette er bare en drøm, jeg dør ikke når jeg lander. Jeg vil ikke våkne nå". Og istedenfor å våkne brått, fløy jeg opp fra bakken igjen, rett før landing, og fortsatte drømmen, utrolig morsomt egentlig.:)
Falle

Mange føler de faller når de er i ferd med å sovne, dette betyr ikke noe spesielt. Faller du i en drøm er dette oftest et tegn på usikkerhet eller frykt for noe. Blir du skadet kan du miste en venn, eller få problemer. Blir du redd kan livet ditt bli vanskelig. Er du verken redd eller skadet kan du bli møtt av motstand som du vil komme lett over. Faller du plutselig ned på gulvet har du falske venner. Hvis du bare falt noen få meter kan du få mindre prestisje. Reiste du deg opp igjen vil du lett komme over eventuelle problemer. Hvis du falt ned i vann kan du få økonomiske problemer. Så du noen som falt vil du vinne over eventuelle fiender.

http://www.droemmetydning.com/
veeeeldig grei side
Antall ord: 274
I love you.
Thank you.
Forgive me.
I'm Sorry.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
__bankeånd
Nybegynner
Nybegynner
16

Innlegg av __bankeånd »

Vilma skrev:Det er noen som mener at når det skjer, når du faller ned og våkner, så er det bare deg som faller ned i kroppen din igjen, etter å ha vært ute av den.

Hahaha!! Jeg likte den teorien om at det bare er deg som faller ned i kroppen igjen etter å ha vært ute av den. Det var en litt søt teori! Selv om jeg ikke tror helt på det.
Jeg klarer ikke å kontrollere noe som helst av drøm, jeg. Tror jeg. Men utrolig fascinerende med folk som klarer det! Jeg blir litt misunnelig her! :D Jeg klarte å bli i drømmen min èn gang da jeg falt... Jeg landet på en svær klippe og det gjorde vanvittig vondt. Jeg hadde falt på gulvet og ikke våknet. (ja, jeg sover utrolig irolig.*latter*)
Antall ord: 241

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Dj_Devil skrev: Har ikke tall på hvor mange ganger eg har våkna til pågrunn av at kroppen skal fjerne spenning med ett deilig men sjokerende rykk. Å geisping etter luft har med å gjøre at hjerte slår plutselig fortere å da trenger kroppen mer luft. Så tror eg også det er en refleks pågrunn av at man får som oftest litt sjok.
Nyere forskning foreslår at gjesping faktisk er en gammel måte å kommunisere på - at det er derfor det er så smittsomt. Man mener at gjesping ikke har noe med ekstra oksygen å gjøre i det hele tatt. Det strides dog litt om disse to teoriene.
Antall ord: 112
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Vilma
UGYLDIG Epost
UGYLDIG Epost
Startet: 18 Jan 2006 22:51
18
Kjønn (valgfri): supahuman
Lokalisering: I'm gonna eat your brain and gain your knowledge...
Har takket: 18 ganger
Blitt takket: 18 ganger

Innlegg av Vilma »

__bankeånd skrev:

Hahaha!! Jeg likte den teorien om at det bare er deg som faller ned i kroppen igjen etter å ha vært ute av den. Det var en litt søt teori! Selv om jeg ikke tror helt på det.
Jeg klarer ikke å kontrollere noe som helst av drøm, jeg. Tror jeg. Men utrolig fascinerende med folk som klarer det! Jeg blir litt misunnelig her! :D Jeg klarte å bli i drømmen min èn gang da jeg falt... Jeg landet på en svær klippe og det gjorde vanvittig vondt. Jeg hadde falt på gulvet og ikke våknet. (ja, jeg sover utrolig irolig.*latter*)
Er en fin teori, enig der. Tror vel egentlig litt på den og jeg da, synes ikke man behøver være så vitenskapelig hele tiden.
Det å kunne bestemme drømmen selv (lucid dreaming) er noe man kan trene seg opp til, finnes forskjellige metoder. Man kan fks. stoppe opp om dagen, og spørre seg selv "er jeg våken nå", eller "drømmer jeg?", klype seg i armen osv. Og/eller man kan si til seg selv "i natt vil jeg bestemme drømmene mine" eller lignende, bare en setning som faller seg naturlig.
Ved å stille spørsmålene, vil det bli en vane, slik at man ideelt sett kommer til å spørre seg det samme når man drømmer. Har ikke prøvd dette, så vet ikke om det fungerer. Men jeg pleier å si til meg selv (eller, de få gangene jeg husker det), særlig før jeg legger meg, at i natt vil jeg huske drømmene mine.

Sporet av litt her jeg da hehe :)
Antall ord: 415
I'm in that awkward stage between birth and death.
The man in black fled across the desert, and the gunslinger followed.

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
En ukjent
Nybegynner
Nybegynner
Startet: 28 Jun 2008 23:13
16
Lokalisering: Larvik

Innlegg av En ukjent »

Vet ikke så mye om temaet, men jeg har selv opplevd det å "falle" akkurat når man har sovnet. En forklaring jeg har hørt er at akkurat i det kroppen går fra våken tilstand og over i søvn, beveger man på seg. Enten en finger eller noe lignende. Det er som oftest en ukontrollert bevegelse, akkurat som rykkninger. Dette gjør at kroppen bråvåkner fra søvnen den er på vei inn i, og man får da følelsen av å falle eller lignende fordi dette skjer så brått. Akkurat som om noen vekker deg og du bråvåkner.

Vet ikke om dette stemmer, men jeg syntes i hvertfall det høres logisk ut :D
Antall ord: 122
Det glade hjertet lever lengst :D

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Agaton
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 03 Jun 2006 10:47
18
Lokalisering: Neverland

Innlegg av Agaton »

Kimbara skrev:
Dj_Devil skrev: Har ikke tall på hvor mange ganger eg har våkna til pågrunn av at kroppen skal fjerne spenning med ett deilig men sjokerende rykk. Å geisping etter luft har med å gjøre at hjerte slår plutselig fortere å da trenger kroppen mer luft. Så tror eg også det er en refleks pågrunn av at man får som oftest litt sjok.
Nyere forskning foreslår at gjesping faktisk er en gammel måte å kommunisere på - at det er derfor det er så smittsomt. Man mener at gjesping ikke har noe med ekstra oksygen å gjøre i det hele tatt. Det strides dog litt om disse to teoriene.
At gjesping smitter har en urgammel forklaring. For leeeeenge siden, når de første menneskene vandret rundt så gikk de i flokk. De gikk samlet på jakt og rett før de snek seg inn på byttet sitt så tok lederen i flokken å gjespet for å få mer oksygen til hjernen slik at den reagerte bedre, følgelig hermet de andre i flokken også.
Antall ord: 178
I forgot to remember to forget

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Agaton skrev:
At gjesping smitter har en urgammel forklaring. For leeeeenge siden, når de første menneskene vandret rundt så gikk de i flokk. De gikk samlet på jakt og rett før de snek seg inn på byttet sitt så tok lederen i flokken å gjespet for å få mer oksygen til hjernen slik at den reagerte bedre, følgelig hermet de andre i flokken også.
Gjesping har ikke noen direkte innvirkning på oksygennivået i blodet, men det øker blodtrykket slik at oksygenet føres raskere til hjernen, så det er ikke en dum teori du fremsetter der. Gjesping øker rett og slett konsentrasjonen.
Antall ord: 105
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Mysticool
Standard bruker
Standard bruker
Startet: 19 Sep 2005 15:25
19
Lokalisering: Lørenskog

Innlegg av Mysticool »

Må bare spørre: Har du høydeskrekk?
Jeg har ofte disse drømmene, jeg detter og detter og våkner rett føre jeg treffer bakken, gjerne sittende oppreist i senga med svettedråper...
Selv om jeg vet i drømmen at dette ikke er på ordentlig...!
Kanskje det har noe med høydeskrekken min å gjøre...
Antall ord: 195
Mysticool

Digger Frognerfitter

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links
Bruker avatar
Kimbara
Standard bruker
Standard bruker
17

Innlegg av Kimbara »

Mysticool skrev: Må bare spørre: Har du høydeskrekk?
Jeg har ofte disse drømmene, jeg detter og detter og våkner rett føre jeg treffer bakken, gjerne sittende oppreist i senga med svettedråper...
Selv om jeg vet i drømmen at dette ikke er på ordentlig...!
Kanskje det har noe med høydeskrekken min å gjøre...
De aller fleste mennesker har vel høydeskrekk i større eller mindre grad. Det er jo en innstinktvis forsvarsmekanisme som gjør at en unngår store høyder.
Antall ord: 90
-Dilbert

Link:
BBcode:
HTML:
Hide post links
Show post links