hehe
vi kan vel egentlig holde på i all evighet. Når var det jeg som startet det. Og egentlig kan det vel ikke ta noen slutt.
I din virkelighet er det bare en sannhet. I min er det kanskje flere.
I din må det være en grunnpåstand, at kanskje sjeler eksisterer i min er det kanskje flere grunnpåstander.
Det er spennende av og til å forske litt på det.
Det ligger litt i ordene også. Du snakker om at det ikke er fysisk og derfor ikke kan bevises, men hva er egentlig så fysisk, når du går ned på atomenes liv, så består de av en masse tomrom og energi. De kan observeres, men da er du tilbake til sansene. Det kan utregnes, men er da matamatikken det eneste beviset. Mye kan regnes ut, men skal den definere sannheten?
Og fantasien. Den vi mennesker alltid har brukt, for å skape noe nytt.
Ønske om å tro, kan også bli en stahet om å ikke ville tro, samme hvor mange som erfarer og forteller noe.
Du spør om jeg mener et liv etter døden, som i reinkarnasjon eller et liv i en annen verden. Jeg svarer bare ja. For hva er egentlig forskjellen.
Mange mennesker har et så stort behov for å få kontroll, måle, veie og forholde alt til en lett forståelig begripelig verden og univers. Men kanskje er det ikke plass til den virkelige verden i vår hjerne, underlagt sinnets og tankens kontroll. Kanskje er det behovet for kontroll, som gjør at vi aldri kan finne disse bevisene om det som ligger bortenfor. Fordi det ikke lar seg kontrollere med den hjernen vi hittils har klart å utviklte.
Du sier, at evnen til bevisstheten ligger i hjernen. Et utsagn, en påstand jeg absolutt ikke kan si meg enig i. Og der er vi vel litt ved kjernen. Jeg bruker bevisstheten evnen til å være bevisst død og beyond, som et argument for at det finnes noe forbi døden. Men om du tror at bevisstheten kun er et produkt av noen nevroner i hjernen, koblingene der og signalene, så skjønner jeg i det minste logikken din som følger.
Den grunnpåstanden i min logikk, er at bevisstheten verken få plass i hjernen eller er et produkt av hjernen. Men den påvirker og kan også observere hjernen. At vi er bevissthet langt bortenfor hjernens evne, men at vi bruker den når vi lever her på jorden. Som et redskap til å klare oss i en 3D verden.
Om alle programmer som viser noe om spøkelser, tidligere liv, opplevelser og vitnesbyrd, er illusjoner klipning osv. Så nytter jo ikke dette i det hele tatt.
Da skal du få lov til å beholde din Tro på at det ikke er noe. For det blir tro, både og. Enten man letet etter bevis for å tro, eller fornekter alle bevis som juks.
Selv gjør jeg verken eller. Jeg behøver ikke noen bevis, synes det er spennende å se på eller interessant å se andre lette på topplokket. Men selv har jeg en bevissthet om at det er virkelig. Ikke bare at jeg kommer til å finnes etter døden. Må kanskje legge av meg alle roller, masker og den identiteten jeg hadde her på jorden. Men jeg, bevissthet, essens, sjel eller kall det hva som helst, har eksistert og kommer til å eksistere.
Og det er verken seanser eller tv program som har gitt meg denne vissheten. Jeg har alltid visst det. Og i møte med min egen død, gjennom sykdom, næres død hvor jeg har vært der til det siste, så bare vet jeg at det er en tom kropp, de har flyttet ut.
Følelsene er en sans som kunne ha gitt oss veldig mye kunnskap og viten. Men den har i vår kultur blitt så misbrukt og ødelagt at den ender bare opp i de gamle mønstrene. Men det gjør også tankene våre. Vi har lært så mange "Sannheter" og fått så mange overbevisninger opp igjennom, at vi ikke ser skogen, for bare trær. Derfor tror jeg vi må slippe begge disse redskapene i vår hjerne, og så må vi tillate oss å finne et dypere ståsted, og en større bevissthet dypt i oss selv.
Du har litt overtro på at bare fordi ting er underholdende og mystisk, så overlever de. Folk flest er ikke så veldig interessert i mystikk. Og underholdning er jo bare underholdning. Men når de som minst interesserer seg i sånt, og er mest skeptiske opplever ting de ikke kan forklare, så kan jo ikke det være fordi de gjerne vil tro.
Effekten/fenomenet må ikke kunne forklares for å undersøkes (i første omgang), men hittil er det ikke noe å undersøke.
Om du ville selv se, søke så ville du nok funnet mye. Men når enhver undersøkning bare i dine øyne er basert på filmklipping og triks, så har du jo allerede bestemt deg.
Derfor, du skal få lov til å tro på din rasjonalitet, din logikk og din forståelse av verden. Men for mange andre blir det for urasjonelt, ulogisk og benektelse av virkeligheten.
Derfor var jeg jeg hang meg oppi bruken av ordet rasjonell. Det er rasjonelt for deg, men ikke for mange andre. Jeg vet ikke om det ligger i menneskets natur å helle opp i mot det mystiske. Det ligger derimot i menneskets natur å ville ha rett, bruke maktspråk mot andre, og ville han kontroll over tilværelsen.
Hva du mener med det "laveste" utgangspunkt skjønner jeg ikke helt. Lavt som i dårlig, Lavt som i lavtstående eller lavt som i lavest fellesnevner vi kan være enig om.
I choose the easy button.